Häst med punktering på alla fyra:)

Sonic76

Trådstartare
Hästen kändes idag som om hon fått punktering på alla fyra. Redan när jag hämtade henne i hagen tyckte jag att hon inte gick riktigt bra fast inte halt så utan mer inte tog ut stegen.
Hon är nyskodd i går, har aldrig reagerat på det, ingen värme i hovarna. Brunstig är hon dock men inte ryggöm som jag tycker skulle vara fallet om brunsten ställer till problem.
sist jag red var hon som en dröm o rida mjuk och eftergift m. det var i helgen. Nu ska hon få vila tors fre och så rider jag på lördag, brunsten bör vara över då.
Nån som upplevt nåt sådant?

Sv: Häst med punktering på alla fyra:)

Min förra häst kändes en dag ungefär så, hon gick väldigt trippigt och ovilligt. Det visade sig vara fång.

Mitt sto har inte känts bra de senaste dagarna. Inte oren på något vis, men ovillig och väldigt spänd. Jag kan inte hitta något på henne och hon har inte tidigare uppfört sig såhär. Jag misstänker dock att det kan ha ha att göra med brunst/pälssättning/väderomslag. Hon får ta det lugnt någon dag nu så får jag se hur hon är sen.

Hästen kändes idag som om hon fått punktering på alla fyra. Redan när jag hämtade henne i hagen tyckte jag att hon inte gick riktigt bra fast inte halt så utan mer inte tog ut stegen.
Hon är nyskodd i går, har aldrig reagerat på det, ingen värme i hovarna. Brunstig är hon dock men inte ryggöm som jag tycker skulle vara fallet om brunsten ställer till problem.
sist jag red var hon som en dröm o rida mjuk och eftergift m. det var i helgen. Nu ska hon få vila tors fre och så rider jag på lördag, brunsten bör vara över då.
Nån som upplevt nåt sådant?

Haha. Vilken talande beskrivning i överskriften.

Åter till frågan......det är inte så att det är lerigt i hagen så att hon stått och spänt sig?

Jag råkade ut för något liknande förra veckan. Hästen var fruktansvärt konstig i gången och jag började faktiskt fundera på ifall sadeln låg bakofram (jag vet det går inte men det kändes så fel). Hos Novan var det värst bak och hon hade så ont i hb så hon skakade när hon lyfte benet (hon var dock inte mer "halt" på det benet än de andra). Jag fick tips på korsförlamnig men det var bara stelheten som fanns inga andra symptom stämde.
Dagen efter var hon precis som vanligt :confused: och jag begriper ingenting om vad som var fel.
Jag hopas det går över lika fort på din häst som det gjorde på min.

Svarar flera

Fång utesluter jag pga olika orsaker, spänning pga brunst väderomslag och annat är mer sannolikt.
Det är lerigt i hagen fast ändå inte, de håller sig mest där det är torrt, väldigt kuperad hage.
Jag avvaktar till lördag o rider då, känns det inte bättre får vi ta ut veterinären. enda kruxet är dessa värdelösa dv åtminstone häruppe. den enda som kan häst åker aldrig ut på häst och man får aldrig prata med denne heller. Åhh vad jag saknar mina vet i Uppsala.
Har ej börjat på proteinfodret än kanske måste det?

Sv: Svarar flera

Mitt stos dip har börjat vända nu, red lite lugnt idag och hon börjar bli sig själv igen. De flesta stona i stallet verkar brunsta och ha blivit lite extra besvärliga denna vecka, så mest troligt är det brunsten som är anledningen för mitt sto.

det verkar som om hon lugnat sig med brunsten iaf så jag ska rida imorrn o se hur hon verkar. annars blir det vet o lite blodprov o annat.

Så var min en gång när hon hade varit utan täcke i spöregn, stel som satan. Var bara på med täcke och ut och trava (i vagn) så hon rörde sig så det släppte, sen var hon bra och det har aldrig blivit så igen. Hon hade problem med ryggen då och var samtidigt brunstig, så hon var spänd innan och när hon blev blöt/kall om ryggen spände hon sig ännu mer så sen kunde hon knappt gå.

ja det kan vara en orsak men min häst har regntäcke dock med ett tunt bomullsfoder o jag är inte alls nöjd med detta.
Hon är klippt men inte på ryggen, kommer inte ihåg vad det kallas.
Nu har hon vintertäcket på sig lite varmt men det får gå så får vi se idag hur hon verkar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 654
Senast: Freazer
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 047
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·
Hästvård Har ett 16-årigt sto som i lördags morse var halt på vänster fram vid utsläpp. Hon var inte varm, inte svullen och inte öm i varken ben...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: ztsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka