häst med dålig mage

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 7 373
Sv: häst med dålig mage

krafft rehab kollade jag på, den verkade intressant.
är det stora pellets på den eller små? är lite rädd för stora pellets efter allt man hört om foderstrupsförstoppning. Han är ganska glöpsk i maten nämligen. men man kan ju blöta det lite i så fall.

ang proviva, kan mkt väl tänka mig det är bra! det funkar på mig :D
tänkte precis fråga om det ska vara ngn speciell smak? nypon eller blåbär alltså....:D

det där om bakjästen lät ju spännande också.

tack för alla tips!

krafft rehab kollade jag på, den verkade intressant.
är det stora pellets på den eller små? är lite rädd för stora pellets efter allt man hört om foderstrupsförstoppning. Han är ganska glöpsk i maten nämligen. men man kan ju blöta det lite i så fall.

ang proviva, kan mkt väl tänka mig det är bra! det funkar på mig :D
tänkte precis fråga om det ska vara ngn speciell smak? nypon eller blåbär alltså....:D

det där om bakjästen lät ju spännande också.

tack för alla tips!

När det gäller smaken på Proviva tror jag inte att det spelar så stor roll. De är ju goda allihop. Fast rent logiskt borde blåbär vara bäst eftersom blåbär i sig är bra mot lösa magar. :)

Rehab-pelletsen är i samma storlek som groven. Skulle nog blötlägga lite (behövs ju inte så himla mycket för att de ska börja svälla och lösa upp sig).

Min ponny har varit dålig i magen sen vi tog in dem från sommarbetet, provade med allt och efter några veckor med körig mage av och till fick jag rådet att pröva St. Hippolyts "Irish mash" som är ett foder som man lägger i varmt vatten i cirka 20 minuter, det har utrenande och stabiliserande effekt och är mycket milt, jag var tveksam till en början men skulle ändå byta foder då vår nya häst hade svårt för kraffts hårda pellets, men jag har aldrig varit med om ett foder som gör sådan skillnad på så kort tid, bättring redan de första dagarna och nu tre veckor efter vi började med fodret så har ha varit helt lugn i magen och jag har märkt skillnader i andra avseenden också, du kanske kan prova?

Jag har ingen koll på vad det är i då det står på danska, men vad tusan, det funkar! De har en hemsida där återförsäljare och information finns, dock då som sagt på danska. Men om du hittar en återförsäljare i närheten kan du ju säkert ringa och fråga om de tror att det skulle fungera.

Ett tips som lyckades mer än gott för mig, men hursomhelst, hoppas att de kryar på sig!

Min häst får extra halm eftersom han blir lätt lös annars. Vissa hästar behöver mkt fibrer för att vara bra i magen. Enbart hö hjälper inte alla gånger utan då är halm bäst att ge. Det är billigt och ger längre sysselsättning. Varför ge en massa dyra pulverkombinationer när man kan bota lösa magar med naturliga medel?

det vanliga är väl havrehalm antar jag? det är ofta det som säljs

havrehalm bör nog jag undvika då jag misstänker att havre kan ha bidragande faktor. (misstänker..är dock inte säker)

Pro-Equo görs av samma företag som gör Proviva; P-E är Proviva för hästar kan man säga! Mjölksyrebakterierna överlever 'längre in' i hästmagen med P-E och de klarar av att fästa sig i tarmväggarna och bli kvar där. Mjölksyrebakterier för människor som t ex Proviva, a-fil och sådant överlever tydligen i ganska litet antal efter stålbadet i hästmagsäcken. Några återförsäljare av P-E är Strömsholm, Flyinge, Helsingborgs djursjukhus och Torbjörn Tandläkare (Lundström). Sök på P-E på nätet.

Krafft Rehab har jag oxå haft till pållan, suveränt bra. Sväller rejält, så vattna som sagt först.

Håller med om att växttråd är bättre än spannmål, har för mig att just vetehalm är bra för magen, väldigt lite energiinnehåll oxå (ca 3 MJ) till skillnad från havrehalm, om det bara är magmotion man vill ha.

nähä.

min häst tyckte inte magen blev bra av lusern trots allt. (fastän han bara fick lite) Och proviva får han också men det verkar ej funka. så nu har jag tagit bort allt krafftfoder och har får inget alls förutom vitaminer/mineraler samt pulver magtarm from idag.....

han tittade all lite ledsamt på mig...ingen mat i krubban :(

har hört att friesers ska va känsliga mot morötter, stämmer det?
läste det ngnstans...

Äpplen är väl kanske inte så lämpligt.

(själv får jag världens magknip av äpplen)

en annan tanke va typ knäckebröd o ngn banan ibland kanske...

Senast ändrad av en moderator:

Istället för att experimentera med alla dessa olika tillsatser och foder, börja med att avmaska. Kolla med vet. så han skriver ut något som tar alla typer av mask, speciellt viktigt är att det tar bandmask. Det uppstår ju ofta en retning i tarmen vid parasit förekomst och då hjälper det inte vad du fodrar med.Vi har konstaterat vid några tillfällen att det har varit problemet. Hästar som kommer från Holland är tyvärr ofta dåligt avmaskade. En häst med "dålig mage" är ju också extra känslig för förändringar i foderstaten och håller man då på att provar olika tips hela tiden blir det inte bättre. Efter avmaskning kan det ta en vecka innan du ser skillnad men det är i alla fall det enklaste att börja med.

avmaskning va det första vi gjorde. men det hjälpte inte.

hur som helst är han bra i magen nu, jag tog bort allt krafft, gav bara knäckebröd och dyra vitaminer plus krafft Magtarm samt bakjäst 3 paket om dagen (mindre paket) När han blev stabilare i magen så började jag fodra med musli/o vitaminpellets plus bakjäst varje dag...och peppar peppar är han väldigt fin i magen just nu. (han får även ca 2 dl lusern och 2 dl betfor som blandas med jästen varje dag)

jag ger linfröpellets till mina och dom är väldigt lösa i magen

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 168
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka