häst med dålig mage

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 7 373
Sv: häst med dålig mage

Min frieser är lika känslig i magen. Han får fri tillgång till hö och halm.
Får endast havre och foderjäst om kraft.
Är endå lös i magen vissa perioder.
Jag har testat allt känns det som. Loppfrö har han fått också utan resultat.

det ante mig, har hört att rasen kan va lite känslig för sådant.

har du provat att skippa havren helt?

tror jag ska testa lusern och enbart vitaminer/mineraler
alt havrekross, det har jag ej testat.

lusernhack är det samma som luserpellets? ngn som vet?
tänkte att det kanske är skönt o inte ge enbart blött foder.
(bara för att han ska få ngt i krubban när dom andra får)

plus halm och hö då.

Hur är han avmaskad? Ett av våra ston har haft mycket problem med gaser och lös avföring. Vi har provat ALLT på henne - varje gång vi provade något nytt blev hon bättre några dagar/1 vecka, sedan blev det samma status igen. Till slut gjorde vi en avmaskning med dubbel dos Banminth och sedan dess har hon varit bra och stabil i magen! Hon blir lite lös i magen dagarna före brunst, men återgår till normal status igen när brunsten är igång. Hon äter hö och lite havre.

/Lena

jag avmaskade han för några dagars sen med ivomec.

sen fick han banminth strax strax före betesgång.

Han är inte alltid dålig i magen heller, kan gå i perioder.

Senast ändrad av en moderator:

Krafft magtarm.
hjälper som tillskott både förebyggande och för existerande problem.

Jag har testat att ge enbart lucernhack och även att ge lucernpellets. Men då ratar han maten totalt! Han vill ha sin havre:crazy:
Finns det något annat alternativ till havre som de får mycket energi av? Min blir slö så fort jag slutar med havren.

Ska tilllägga att min också är avmaskad.

Kan man ge KRAFFT tarm och foderjäst samtidigt? eller blir det för mycket av något då?

Jag vet faktiskt inte! det är bäst att du kollar med foderrådgivare eller ngn annan här som har koll.

Gav du honom dubbel dos Banminth då? Inte samma effekt med enkel dos som med dubbel.

inte dubbel men mer än vad han skulle ha. han fick hela sprutan. som är till 600 kg. han vägde 486 kg då.

innehåller krafft tarm vitaminer/mineraler o dylikt? ngn som vet.

Krafft MagTarm innehåller;
Vitamin K3 0.5 mg/mL
Vitamin B1 0.5 mg/mL
Vitamin B2 1.2 mg/mL
Vitamin B12 0.0004 mg/mL
Kalciumpant. (?) 1.2 mg/mL
Niacin 9 mg/mL
Vitamin B6 0.5 mg/mL

Detta läste jag på Kraffts hemsida men när jag läste på burken har jag fått för mig att det även ingick pantotensyra (ganska säkert)
Märkligt att de anger värdena per mL då det är ett pulver.
och jag hajade till när jag läste att 38 % bestod av bentonitlera (är vad klumpbildande kattsand består av)
Det stod även fler saker på burken som inte redovisas på hemsidan (märkligt tycker jag) bla avdödad jäst.

Senast ändrad:

Då har den avmaskningen inte tagit bandmask - det kan ju hända att han har det. En doseringsspruta tar rundmask, men för att ta bandmask ska du ge honom två doseringssprutor. Kan vara värt att testa - det hjälpte som sagt vårt sto.

På henne testade vi alla möjliga mag-/tarmmediciner, tillskott, foderjäst, loppfrön, ProViva... men det var avmaskningen mot bandmask som gjorde susen. :)

nu har jag ändrat om foderstaten för o se hur han reagerar.
ökat på ännu lite mer hö, lusern i burkarna och krafft MagTarm (hujja va dyr den burken va då...) :)

Vad jag har läst så är havre bättre i hel form då fettsyrorna i havren härsknar (oxideras) i kontakt med soljus och syre. Därför är just havre inte att föredra krossad om du frågar mig (om man inte krossar den själv med foderkrossare varje dag förstås, då kan det vara ett alternativ).

Kokta psylliumfrön/loppfrön, har jag hört från folk som provat, är bra för hästar med lös mage. Det finns att köpa på hälsokostbutiker och välsorterade mataffärer.

Lycka till för övrigt

Hoppas din inköpta Mag-tarm funkar, men gör det inte det så vill jag puffa lite för Pro-Equo som någon redan föreslagit; Mag-tarm funkade inte på just min pålla (hon blev faktiskt lösare i magen av det) men P-E ordnade till jättefina pluttar! :)

knapplån

han såg betydligt bättre ut idag.
men det har bara gått ngn dag så vi får vänta o se lite :)

vart får man tag på P-E annars?

På mina hästar fungerar Proviva suveränt bra! (dryckesvarianten). Och det är verkligen ingen slump heller utan fungerar gång efter gång efter gång...

När jag stallade in valacken nu så blev han lite lös i magen (trots att han fått samma hö under längre tid på betet). Efter ett par dagar gav jag en skvätt proviva morgon och kväll och redan efter 2 dagar är han helt normal igen. Och så har det varit vid flertalet tillfällen. Första gången jag provade det var när han hade haft räserbajs under mkt lång tid och jag provat allt annat (äv allt på vet:s inrådan). Då liksom nu blev han bra på 2-3 dagar!

För fånghästen min har det varit rena mirakel-kuren.

Så jag kan varmt rekommendera proviva. Däremot vet jag vissa som påstått att det inte hjälpt på deras hästar/t.o.m blivit värre. Men för egen del har det som sagt fungerar helt sanslöst, otroligt bra.

Jag hade testat utan spannmål och gett lusern i stället. Jag ger våra två ponnyer vanlig bakjäst. Den ena för att hon har haft fång och den lille för att han ofta är ganska dålig i magen. Han har blivit mycket bättre sedan jag började med det. innan dess fick de foderjäst men det blev inte lika bra. De får ungefär ett kvarts paket var om dagen vilket egentligen ska vara lagom till en 500 kg häst men det är svårt att dela.Mycket billigare än något annat.

På mina hästar fungerar Proviva suveränt bra! (dryckesvarianten). Och det är verkligen ingen slump heller utan fungerar gång efter gång efter gång...

Samma här. Och hästarna gillar det. Brukar varva nypon och blåbär.

TS: när det gäller bra foder för oroliga magar torde Krafft Rehab funka bra. Den är framtagen tillsammans med veterinärerna på HBGs Djursjukhus. Där ges den till hästarna som blir inlagda och man har inte några problem med hästar som reagerar på foderbyten osv. Vår ena häst är känslig för foderbyten, men har inte reagerat när hon stått inne på djursjukhuset.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 168
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka