häst med dålig mage

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 7 373
S

__Stilett__

mina båda friesers är/var känsliga i magen.
Hö får han för hösilage går inte.
(får hö på morgon, lunch, dagtid då jag kommer, samt intag samt på kväll)
Han blir lätt lös i magen. (antagligen krafftfodret)
vad för typ av krafftfoder rekomenderas till hästar som lätt blir lösa i magen? o vilka mängder?

Sv: häst med dålig mage

vad för typ av krafftfoder rekomenderas till hästar som lätt blir lösa i magen? o vilka mängder?

Det hänger nog ihop med att han behöver halm också, för de fibrer som är i halm behöver tarmarna.

Har stött på endel kusar som blir lösa i magen av betfor, men det verkar du inte ge. Det finns lite foder från olika tillverkare som ska vara bra för magen, men om jag vore du så skulle jag först kolla över grovfodret och prova med någon form av mage/tarm tillskott. Min blir ofta lös i magen på våren och Vitaflor foderjäst hjälper henne. Annars äter hon Krafft Groov, vilket jag (efter vad jag har sett) tycker ha funkat bra på flera med känslig mage.

Finns något som heter Speedi-Beet, http://www.caseyfoder.com/speedibeet.html Det tycker jag verkar som ett bra alt. till Betfor. Fast jag hittar ingen analys på det.

Mängd och sort beror ju annars som vanligt på vad du har för värden på höet.

Tror knappast magproblemet beror på att hästen inte får äta halm ;). Istället kanske det försvinner om TS ÖKAR grovfoderintaget, eller ändrar sina rutiner osv osv..Men bara att påstå att: Halm, det ska dom ha annars...näe, det tror jag vad jag vill på.

Nä, de måste inte ha det. Jag läste inte så noga däruppe :crazy: Jag håller med dej, magproblemen beror på något annat än halmbrist

Tror knappast magproblemet beror på att hästen inte får äta halm ;). Istället kanske det försvinner om TS ÖKAR grovfoderintaget, eller ändrar sina rutiner osv osv..Men bara att påstå att: Halm, det ska dom ha annars...näe, det tror jag vad jag vill på.

han får redan mycket hö.
han får hö 5 ggr/dag och relativt mycket mängd.
utöver det går han med annan häst i hagen och han är inte sen med att sno lite av den med...

men halm däremot kan ju vara ett bra stödfoder kanske? allt slänga till som extra tilltugg. Vilken typ av halm? Vetehalm då eller?

han får inte betfor längre.
Hippo basic eller Hippo Cool är det han fått. Plus havre.
en tid fick han även fibergi.
på vintern får han även lusern. (när det ej finns gräs i hagarna...)
har hört att friesers kan va känsliga mot havre, så jag slutade ge det men det hjälpte inte så mycket och han behöver energin för att växa samt arbeta. (vad kan annars vara bra att byta ut havren mot som ger mycket energi?)

jag är fullt medveten att mkt grovfoder är A och O men undrar vilken typ av krafftfoder som även kan va bra till orolig mage. Han måste få mycket energi i sig på ngt sätt då han inte är så pigg i ridningen annars.

en sa till mig att vitt bröd lugnar en orolig mage/magknip på människor (ja ngt med magsaften..) och därför borde vetehalm kunna funka på häst?

Senast ändrad av en moderator:

Har du provat att byta tarmfloran på dem??

jag är inte så insatt i detta, vad menar du då? :)

jag har haft mycket problem med att min häst har haft dålig mage och jag har testat dom flesta sorters foder.
hon har alltid fri tillgång på bete eller hö.
havre eller betfor går inte att ge till henne då blir avföringen helt rinnande.
nu har jag kommit fram till att kornkross går bra och lusernpellets går också jätte bra.
men det är väl väldigt individuellt vad som funkar bra

ja bete har min också haft hela tiden utöver hö.
lusern verkar funka bra också på min.

Det allra bästa för hästar med dålig mage är grovfoder! Du säger att din häst inte kan äta ensilgae, det är bara en fråga om mängd. En häst med dålig mage skall få så lite kraftfoder som möjligt eftersom det är svårt för den att bryta ned.
Ett bra grovfoder ersätter istället lätt kraftfodret! En häst måste dock tugga ett viss mängd om dagen, ett energirikt grovfoder behövs inte ges i en lika stor giva som t ex hö, men för att komma upp i tillräcklig "tuggtid" rekomenderar jag halm. Det fyller buken och hästen får inte lika lätt störningar i mag-tarmkanalen. Så mitt råd är, strunta i kraftfodret! Leta reda på ett bra grovfoder och bra halm. De flesta hästar behöver faktiskt inget kraftfoder, egentligen..

Korn är förresten inte något vidare för hästar...
Det är svårnedbrytbart för hästen. Men jag vet att det råder skillda meningar om detta, men så är det rent fysiskt... Dock är kross bättre, men inget att rekommendera..

han kan absolut inte äta hösilage. Vi provade i några månader men det gick inte. Han blev mycket bättre i magen samma vecka han fick hö. han får inga stora mängder krafftfoder. i nuläget får han ca 5 dl morgon, 5 dl em och 5 dl kväll sedan några dagar tillbaka (innan fick han mer!) men alla vitaminer/mineraler finns ju inte i hö. Så tillskott måste han ju få. Sen är det där mentala.."ngt i krubban"...han är väldigt förtjust i mat och skulle bli lessen om han inte fick ngt i sina foderburkar när alla andra äter. Tycker inte riktigt det ger samma energi att enbart äta hö. Det märks på honom att han tappar energi om han inte får krafftfoder.

Funderar på om havrekross skulle kunna va bättre än helhavre.

Halm däremot ska jag prova! det kan han ju få mycket av om han så vill....

tack för alla tips!

Korn är förresten inte något vidare för hästar...
Det är svårnedbrytbart för hästen. Men jag vet att det råder skillda meningar om detta, men så är det rent fysiskt... Dock är kross bättre, men inget att rekommendera..

Om man stöper kornet, kan man utan tvekan ge det till hästar.

Det allra bästa för hästar med dålig mage är grovfoder! Du säger att din häst inte kan äta ensilgae, det är bara en fråga om mängd. En häst med dålig mage skall få så lite kraftfoder som möjligt eftersom det är svårt för den att bryta ned.
Ett bra grovfoder ersätter istället lätt kraftfodret! En häst måste dock tugga ett viss mängd om dagen, ett energirikt grovfoder behövs inte ges i en lika stor giva som t ex hö, men för att komma upp i tillräcklig "tuggtid" rekomenderar jag halm. Det fyller buken och hästen får inte lika lätt störningar i mag-tarmkanalen. Så mitt råd är, strunta i kraftfodret! Leta reda på ett bra grovfoder och bra halm. De flesta hästar behöver faktiskt inget kraftfoder, egentligen..

Att fodra med grovfoder i rätt mängd, är en het fråga. Då jag fick ta emot ett sto med verkliga problem med mkt lös avföring. Och vi fick henne att bli bra enbart med hö/halm, och fri tillgång på bägge dessa grovfoder både ute som inne.

En del hästar kan reagera på silage, min isis gör detsamma. Försökte ge henne halm men hon äter det inte bara sprätter runt det. Lucern och gräs i hagen funkar kanon som kompliment

Byta tarmflora kan man göra med att ta bajs (ja) från en annan häst och ge din häst. Har aldrig själv provat faktiskt, kanske någon annan här som kan ge dig detaljerna.

Själv använder jag Pro Equo till min häst. Det är Pro Viva för häst! fungerar mycket bra. Ring Helsingborgs djursjukhus för vidare info. Det går att skickas beroende på var i Sverige du bor

Själv skulle jag nog utesluta kraftfodergivan och försöka ha fri tillgång till grovfoder bara för ett tag. Om hästen strular med magen kan den ändå inte tillgodogöra sig näringen i kraftfodret ordentligt och det borde vara mer jobbigt att behöva bryta ner kraften när magen jobbar på högvarv. När magen lugnat sig och avföring blivit normal skulle jag tillfört succesivt kraft igen.

Lycka till

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 168
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka