Hårdgöra ytor i hagen.

Narcissa

Trådstartare
Jag hatar lera så nu funderar vi på att hårdgöra vissa delar av hagarna och framförallt på lösdriften. Hur har ni gjort och vad kostade det på ett ungefär? Vi tänker nog ta bort matjorden. Har nog ca 15 cm lera vid utfodringsplatsen. Andra delar av hagarna är mycket torrare.
 
Jag hatar lera så nu funderar vi på att hårdgöra vissa delar av hagarna och framförallt på lösdriften. Hur har ni gjort och vad kostade det på ett ungefär? Vi tänker nog ta bort matjorden. Har nog ca 15 cm lera vid utfodringsplatsen. Andra delar av hagarna är mycket torrare.

Vi la stenmjöl direkt på leran, det har hållt väldigt bra. Egentligen skulle vi grävt ur, lagt duk, bärlager, och sen stenmjöl men det fick bli en "akut" lösning, som funkar över förväntan..
Här är bara lera hos oss, ni har väl en del sand borta hos er också? Då behövs det göras rätt från början..
 
Jag hatar lera så nu funderar vi på att hårdgöra vissa delar av hagarna och framförallt på lösdriften. Hur har ni gjort och vad kostade det på ett ungefär? Vi tänker nog ta bort matjorden. Har nog ca 15 cm lera vid utfodringsplatsen. Andra delar av hagarna är mycket torrare.

Vi lade in totalt 10 lass 0-8 stenmjöl för två år sedan, ca 13 ton/lass, vid ingången och vatten/utfodringsplatser i en större hage. Det har hittills fungerat jättebra, här kostade det 2000 kr/lass, men priset är beroende av körsträckan. Vi har heller inte grävt ur något.
 
Var bor du som får grus så billigt? 2000 skulle jag lugnt kunna lägga även om hagen inte är "min".

/lavinia
Vi lade in totalt 10 lass 0-8 stenmjöl för två år sedan, ca 13 ton/lass, vid ingången och vatten/utfodringsplatser i en större hage. Det har hittills fungerat jättebra, här kostade det 2000 kr/lass, men priset är beroende av körsträckan. Vi har heller inte grävt ur något.
 
Vi har också omkring 2000kr per lass men bor ett par kilometer ifrån bara Tror mycket beror på körsträckan.
 
Det låter ju verkligen inte helt dumt att slippa gräva utan bara lägga på. Kontaktar man bara ett gruvbolag då? Men man vill ju inte gärna skotta ut det för hand. Hur har ni gjort?
 
Det låter ju verkligen inte helt dumt att slippa gräva utan bara lägga på. Kontaktar man bara ett gruvbolag då? Men man vill ju inte gärna skotta ut det för hand. Hur har ni gjort?

Du har jättemånga bra entreprenörer i ditt område, många av dem är hästägare själva och andra har gjort mängder med sådana jobb. Hör med dem om de kan komma och titta på förutsättningarna och föreslå vilken lösning som blir mest prisvärd.
 
Stallet jag står i är typ granne med en stenkross... Men att hitta nån som kan köra känns som om det är besvärligare.

(Min hage har dessutom inte ens lera över hovarna, så jag borde väl inte klaga)

/lavinia

Vi har också omkring 2000kr per lass men bor ett par kilometer ifrån bara Tror mycket beror på körsträckan.
 
Jag tror kanske jag ska testa att bara ösa på stenmjöl i sommar och se hur det blir. Frågan är bara vad det kostar. Jag fick en uträkning på 100.000 och det tänker jag ju inte betala kan jag säga. Någon som kan gissa på hur mycket som skulle gå ut för 25x12 meter och 25x4 meter dvs ca 400 kvm. Kanske 20 cm tjockt lager.
 
Såna där mattor verkar vara poppis i Danmark, och funka bra. Nu minns jag inte vad de heter, men det är ett system så man kan bygga på så stort man vill.
 
Jag tror kanske jag ska testa att bara ösa på stenmjöl i sommar och se hur det blir. Frågan är bara vad det kostar. Jag fick en uträkning på 100.000 och det tänker jag ju inte betala kan jag säga. Någon som kan gissa på hur mycket som skulle gå ut för 25x12 meter och 25x4 meter dvs ca 400 kvm. Kanske 20 cm tjockt lager.

Det borde bli totalt 80 kubikmeter. Man kan räkna med att gruset väger ca 1,5 ton/kubikmeter och ett lass stenmjöl 0-8 väger ca 13 ton, dvs ca 8,5 kubikmeter per lass. Så ungefär 10 lass skulle jag gissa på, och som jag skrev innan så beror priset på hur lång transport det är. Det företag jag anlitade tog dubbla släp, så de körde hit 5 gånger med 10 lass, såklart billigare än att köra 10 gånger...
 
Var bor du som får grus så billigt? 2000 skulle jag lugnt kunna lägga även om hagen inte är "min".

/lavinia

Jag bor i Skåne, 15 km från täkten, det var dubbla lass, så de körde sträckan 5 gånger, vilket gjorde det billigare än om de kört 10 gånger.
 
Jag tror kanske jag ska testa att bara ösa på stenmjöl i sommar och se hur det blir. Frågan är bara vad det kostar. Jag fick en uträkning på 100.000 och det tänker jag ju inte betala kan jag säga. Någon som kan gissa på hur mycket som skulle gå ut för 25x12 meter och 25x4 meter dvs ca 400 kvm. Kanske 20 cm tjockt lager.

Ca 30000 kr fick jag det till med ung. 2,5 mil till bergtäkt.
 
Jag hittade ett ställa nära här. För 80 kubik blev det 24000 plus frakten som tyvärr alltid är det dyraste. Har bett om offert.
 
Jag hittade ett ställa nära här. För 80 kubik blev det 24000 plus frakten som tyvärr alltid är det dyraste. Har bett om offert.

Det låter dyrt utan frakten, där jag köpte kostar 0-8 stenmjöl förra året 77 kr/ton + moms http://www.miljosand.se/pdf/Prislista_20140401.pdf
Bor du i Skåne kanske det lönar sig att titta på dem även om man bor en bit ifrån täkten eftersom de kör dubbla lass billigare.
 
hm vi la på stenmjöl - direkt på "leran" (inte så mycket) och tyvärr förrvärrade det bara leran. jag gissar att vi la på för lite då vi bara hämtade ca tre släpvagnar och att vi inte körde med nån vibrator. Nu vågar jag inte ösa på mer - vi la markduk emellan. Vi fyllde på vid ingången till lösdriften/hagen så lutar det neråt och det känns som att stenmjölet kommer att flytta sig ner i hagarna och göra hagarna lerigare :p nu är vi inne mer på att fylla på med något lite grovare grus.
 
Jag har planer för våren.
Min plan är dock att gräva ur, lägga markduk, fylla upp ordentligt med väggrus.
Betongplintar runt för att avgränsa mellan ordentlig botten och hage - som ohjälpligt kommer att ha lera.
Därefter bygga ligghall (ordentligt projekt med andra ord men jag kommer att få köpa materialet till ligghallen billigt och det kommer att vara färdigsågat). Har 10-15km transportsträcka.
 
Jag har väggrus direkt på marken, typ 15 - 25 cm tjockt. Marken är skogsbotten med dels blöta partier. Det har fungerat helt okej, men jag funderar på att lägga lite (5-8 cm?) stenmjöl ovanpå till nästa år för att få en slätare yta, som blant annat skulle underlätta vid mockning.
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 166
Senast: Svartkatt
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
308
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp