Har min ponny kotledsinflammation bak?

GladFliicka

Trådstartare
Hej! Idag när jag tog in min ponny såg jag att han var ganska kraftigt svulleb i ena bakbenet nere vid kotan och lite uppåt. Han kändes varm men hade inte ont och.markerade inte på.rakt spår. Om det är likadant imorgob tänkte jag ta honom i linan och se om han nsrkerar på böjt spår. Men vad tror ni, är detta kotledsinflammmation eller kan det vara då enkelt att han snubblat och stukat eller blivit stuken av något? Och om det är kotledinflammation är det vet direkt då som gäller?

Sv: Har min ponny kotledsinflammation bak?

En plötslig svullnad på ett ben tyder mer på någon form av traumatisk skada, typ en vrickning eller sårskada. Oavsett vilket är det veterinär som gäller om hästen inte blir bättre. Skulle hästen få feber, bli kraftigt halt eller av annan anledning plötsligt bli sämre kan det dessutom vara bråttom med veterinär.

Kunde inte hitta något sår men misstänker vrickning eller liknande.. Självklart blir det vetrinär om han blir sämre eller det inte går över! Står lindad inatt och tänkte lägga på liniment imorgon. Skönt iallafall att du inte tror att det är kotledsinflammation! Han brukar aldrig vara halt eller svullen så man blir ju orolig!

Var försiktig med liniment, vissa skador ska man inte linimentera. Blödningar tex, om jag inte missminner mig. Hoppas hästen är bättre imorgon!

INTE liniment på ett svullet ben när du inte vet vad som hänt. Om det t.ex är en akut senskada är det direkt olämligt, i sånt fall ska man kyla, inte värma.

Kunde varit lite tydligare! Menade kylliniment som verkar kylande under hela förloppet :)!

Tack för alla svar ! Han var betydligt bättre och svullnaden hade gått ner nästan helt! Så var/är nog inget allvarligt utan rörde sej nog om en vrickning eller liknande! :) blir lindor inatt med sen är det förhoppningsvishelt bra!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 526
Senast: mackan
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈