Har han breddat sig el tappat? - sadelfunderingar och teorier(långt)

Etienne

Trådstartare
Jag har en 12-årig valack som haft lite problem med ryggont. Jag har tränat dressyr ganska intensivt under våren och jobbade i maj-juni mycket med galopparbete, bla galoppskolor och arbetspiruetter (om än dåliga :crazy:). Vi började äntligen får till samlingen och arbete igenom hela ryggen när problemen började.
I juni började han vara lite konstig, var spänd och lite stressig vid ridning, speciellt om jag ställde lite högre krav på honom. Jag upptäckte att han var öm i ryggen :(, dvs sjönk ihop vid palpering i bakre delen av ryggen, speciellt strax bakom sadeln/framför korset (han har rätt kort rygg). Jag tömkörde mest därefter och släppte sedan på bete.

Han har nu gått ute nästan hela juli och början på augusti. Har ridits barbacka rakt fram i skogen, lugna turer ca 2 ggr/vecka. Han var helt oöm när jag kom hem i början på augusti. Nu har jag börjat rida så smått igen och efter 2 dagar med dressyrsadeln är ömheten där igen. Han surar dock inte vid sadling/uppsittning eller palpering.

Nu ska det komma ut en tjej och kolla sadeln men jag har grubblat mycket över vad det kan vara. Sadeln är köpt av sadelmakare och utprovad efter konstens alla regler för ca 1 år och 9 månader sen. Frågan är; Har han lagt på sig eller tappat??? :confused:

Fakta:

1. Red idag utan schabrak för att kolla om den ligger still. Pälsen var helt slät under så det verkar inte vara ett problem.

2. På schabraket ser man tydligt att det blir två punkttryck under bakre delen av bossorna. Han började även bli lite kal där under fällningen.

3. Sadel ligger inte an under bakvalvet när han står normalt och när jag inte sitter i sadeln. Reser jag mig i lätt sits så lättar sadeln bak. Dock verkar den ligga an jämnt mitt under och fram.

4. Jag har gått ner 25 kg sedan sadeln provades ut, kan det påverka?

Som jag ser det så verkar det som om sadeln hamnar i bakvikt när jag sätter mig i den=punkttryck bak och han blir öm.

Min teori är att han lagt på sig muskler över ryggen=rygglinjen blir rakare. Då blir sadeln för svängd för hans rygg och ligger inte jämnt emot. Eller är det stoppningen som satt sig? Eller har min viktminskning påverkat? Han är ju lite rund nu efter betet men å andra sidan började ju problemen innan betet….

Vad tror ni? Fler teorier tack! :confused: :confused: :confused:

Jag skulle säga att han har lagt på sig så det är bara att gratulera! :D
Men till problemet:
Jag har själv haft krångel med sadeln o vet hur det känns... Både i plånboken o i huvudet! Det jag fått lära mig är att sadeln ska ligga an på hela ryggen även när det inte finns någon ryttare i den. Det ska vara ett jämnt tryck längs sidorna, neråt, vid bossorna (tror jag det heter där fram).
Grattis till viktminskningen, den kan nog påverka också i och med att du nu kanske behöver en storlek mindre i sätet.
Lycka till!!
//Z

jag är kass på det här med sadlar.. :crazy:

men jag har förstått så mycket som att om sadeln ligger i bakvikt är den för trång..

Se till att få det kollat!
Blir han öm är det något som är galet!

Lycka till! :)

Hmm, den varianten har jag inte tänkt på. Den ligger ju inte an hela vägen bak förräns jag sätter mig i sadeln. Då måste den ju tippa bakåt.

Det kommer en ut och kollar men först om 10-14 dagar. Tänkte rida barbacka tills dess så får vi se om ömheten går ner. Kan man kanske prova med en polypad under väntetiden? Det är kanske bara dumt *funderar*

Han får känningar av hoppsadeln också, dock inte lika mycket.

Tycker du ska rida barbacka tills du får "svar" på vad som kan vara galet.

om den inte ligger an baktill vet jag inte riktigt..

tror inte på en polypad, den fyller ju som upp.. om den är trång blir det bara värre..

Min första tanke är: sadel med kilbossor?

Låter precis som det problem min häst hade. Han reds i sadel med kilbossor och den låg inte an bak bara när man satt i sadeln. Det gav tryck mot länden vilket gjorde att han fick ont i ryggmuskulaturen.. Han har normal rygg men lång länd så han kan inte ha kilbossor..

Efter vad jag har förstått kan de problem du beskriver uppstå om sadeln inte ligger an mot hästryggen hela vägen. Sadeln gnuggas mot ryggen varje gång du rör dig och medför att hästen tappar päls och kan få ont där gnugget blir. Det är mycket möjligt att din häst har blivit rakare i ryggen p.g.a. mera muskler och/eller ökat hull.

Om jag var du skulle jag låna hem några begagnade sadlar av andra märken/modeller, prova, provrida (kolla svettestet) och jämföra hur de ligger på hästen jämfört med din sadel. Om du då hittar en sadel som ligger an ordentligt bak också är det kanske läge att byta. Var uppmärksam på att du inte får en sadel som bara ligger an fram och bak och ger glapp på mitten istället, om du förstår vad jag menar. Om sadeln ligger på det viset blir det punkttryck fram och bak.

Din viktminskning inverkar antagligen också så att sadeln kanske inte passar dig lika bra längre och du hamnar inte på rätt ställe. Visserligen är det i första hand ryttarens längd och benlängden i synnerhet som avgör vilken sitsstorlek som bör väljas, men om du har gått ned så mycket i vikt kanske du nu kan ha en sadel som är t.ex. 1/2-1" mindre för att inte skvalpa omkring i onödan.

Det är faktiskt en sadel med kilbossor... *kliar mig i huvudet* Hoppsadeln verkar faktiskt funka lite bättre för tillfället och det är en stübben med rundbossor.

Det blie väl till att rida barbacka tills sadelutprovaren kommer. Hon har semester tom slutet på nästa vecka, suck. De växer ju inte på träd häromkring och jag har inte råd att åka till mustang nu, suck :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 878
Senast: Linda_A
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 649
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 987
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama