Hane eller tik?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 013
Sv: Hane eller tik?

Jag var ifrån början en han-människa. Nu har jag ändrat åsikt och tycke helt :o

Hanar är pilska året om, blir jobbiga när tikar löper (som alla tycks göra omlott?), kissfläckar ska smaskas i, dräggel, muckande.. Osv. Tycker hanar inte är lika mjuka och föriga som tikar heller!

Tikar löper förvisso. Men 2 gånger per år står jag ut! Sedan kan man såklart få oturen med jobbiga skendräktigheter. Mjukare och trevligare tycker jag att dom är också.

Nu pratar jag såklart generellt. Naturligtvis finns det hanar som inte är så könsdrivna och tikar som kanske bara löper en gång per år!

Har du erfarenhet av både hane och tik inom alla raser, eller hur menar du? :p

Rasen det gäller är boxer, har redan en shih-tzu hane på 7 år här hemma (okastrerad).

Har haft både hane och tik och rent spontant:

Hanar ska banne mig pinka överallt när man är ute.
Vissa blir tossiga runt löptikar, en del matvägrar och mår dåligt, andra rymmer genom väggar.
Förhudskatarrbehandling är inget man pillar med i tv-soffan och räknas till mys direkt.

Tikar löper och det oftast mitt i träningssäsongen eller när man precis börjat en svindyr hundkurs.
Kan bli skendräktiga och hormongalna i värsta fall, enbart slöa i andra och några få märker man inget direkt på.
Riskt för juvertumörer och livmoderinflammationer (tycker jag är otäckt som 17).

Sen finns det vissa skillnader i mentalitet mellan hane och tik, hur stora dessa är beror på ras.
Hanar kan låta en del, spänna upp sig och gruffa. Tikar är tystare men när de klipper till så klipper de till som fan.
Hanar är ofta lite jämnare i humöret än tikar som ju påverkas av sina hormoner, precis som vi.

Tillägg: gäller det boxer skulle jag definitivt ta en tik. (Hjälper just nu en bekant med boxerhane på 2 år och utan att vara elak - han är ett monster... Men har potential. :))

Jag har alltid haft tikar och är helt klart en tikmänniska! Har en tik och en hanhund nu (båda kastrerade) och visst är hanhunden jättetrevlig men jag orkar inte med allt pissande överallt och hela tiden, sen gillar jag utseendet på tikarna bättre. Var det gäller okastrerade djur så löper ju dessutom tikarna bara 1-2 gånger om året medan hannarna "löper" året runt. Nej jag kommer nog aldrig skaffa hanne:D

Jag har uppfattat boxerhanar som stenhårda i skallen. Behöver inte alltid vara hårda men kan uppfattas som detta. Det ska spännas, det ska svaras upp osv. Har tränat med rätt många under åren och nog fan har alla hanar varit lite hårdnackade på ett eller annat sätt :crazy:

Så är den jag träffar ibland också. Jag jämför honom med en uppblåst muskelknutte som är för upptagen med att flexa att han inte har tid att tänka. Ska man få honom att göra något vettigt måste man komma igenom väggen av testosteron först och sedan få in idéen genom det extremt tjocka pannbenet.

Haha, instämmer helt. Sen tycker jag att boxrar överlag har lite kasst med koncentration och nerver. Vilket också kan göra att man uppfattar dom väldigt flängiga och döva. Men hanarna jag träffat har bannemej alltid varit "värre" än tikarna.

Speciellt de boxrarna det varit lite krut i! Det är inte för inte man sällan ser en boxer i elitlydnad :crazy:

Har du erfarenhet av både hane och tik inom alla raser, eller hur menar du? :p

Rasen det gäller är boxer, har redan en shih-tzu hane på 7 år här hemma (okastrerad).

Hihi

Angående boxer så är jag inte speciellt insatt i hanhundarna, träffar mestadels bara tikar.

Det jag menade var att tex vissa raser dras med hanhundsaggressivitet och kan ha ganska markanta skillnader överlag.
Medans inom andra raser skiljer det kanske oftast inte mer än att hanen gärna lyfter på benet.;)

Jag har alltid varit hanhundsmänniska fram tills jag skaffade Kittie, sen blev det en kastrat, och nu blir det hane igen.

Edit: Såg att Skogstrollet beskrivit lite skillnader

Senast ändrad:

Haha, instämmer helt. Sen tycker jag att boxrar överlag har lite kasst med koncentration och nerver. Vilket också kan göra att man uppfattar dom väldigt flängiga och döva. Men hanarna jag träffat har bannemej alltid varit "värre" än tikarna.

Speciellt de boxrarna det varit lite krut i! Det är inte för inte man sällan ser en boxer i elitlydnad :crazy:

Nu ska vi inte vara såna! :angel: :D

:D Då förstår jag hur du menar! så om du skulle välja? :p

Jag gillar boxer, så att man inte tolkar allt jag skriver som rent hat mot rasen ;)

Men det krävs bannemej kunskap för att få ordning på en vettig boxer. Faktiskt! Dom är inga enkla hundar, och det handlar inte med om att allt är så "rejält" och "mycket" jämt. Men dom är inte direkt föriga någonstans, inte direkt sammarbetsvilliga, mycket spring, mycket tittande efter annat osv.

Och hanarna ÄR jobbiga :D

På hane har du ju istället risken för prostatacanser. Kastrering funkar ju på båda kön;)

Kastrering på tik är ett rätt stort ingrepp.

Är prostatacancer lika vanligt förekommande som juvertumörer och livmoderinflammationer? Har aldrig hört talas om en hane som åkt på det men sjuka tikar finns överallt tycker jag...

Kastrering på tik är ett rätt stort ingrepp.

Är prostatacancer lika vanligt förekommande som juvertumörer och livmoderinflammationer? Har aldrig hört talas om en hane som åkt på det men sjuka tikar finns överallt tycker jag...
Jag vet inte, i min bekantskapskrets är det nog tvärt om, känner många fler med hanhund som fått prostatacanser än med tikar som fått problem. Vet ju dock att tikproblemen är vanliga också...

Sen vet jag inte om jag tycker att kastrering på tik är ett så himla stort ingrepp, dyrt visserligen men stort är det ju inte. På katt är det ju ett rutiningrepp och det är ju ett mycket mindre djur (oftast).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi är på G att köpa en gråhundsvalp, hane. Namnet som är på sambos topplista är Zigge, Sixten, Viper, Tikka, Scott eller Spike...
2
Svar
22
· Visningar
1 587
Senast: Sel
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 207
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Är det vanligt att direkt efter parning, tiken och hanen är ointresserade av varandra resten av dagen/två dagarna. Hundarna var på...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka