Han vill hälsa på ALLA

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare WolfgangAmadeus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 7 055
W

WolfgangAmadeus

Hej!
Jag har ett ganska stort problem med min valp. Han är en stark blandras (Golden-bernersennen- newfoundland) på 18 veckor och han älskar att hälsa på människor. Kan bli enormt jobbigt för mig som ägare när han ser en människa inom 10-15 m radie och ska till varje pris hälsa på denne. Han drar och sliter och jag försöker hålla emot så gott det går.
Vet inte riktigt hur jag ska lära av honom detta. Han lyssnar inte heller till sitt namn eller något annat man lärt honom när man är ute, det är som om allt är bortblåst. Han lyssnar när man är hemma men ignorerar oss totalt när vi är ute. Så det är svårt att stoppa honom när han fått syn på något/någon.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!!

Sv: Han vill hälsa på ALLA

Får han någonsin utdelning för sitt dragande, dvs ger du upp och låter honom hälsa ibland ?

Det har hänt att jag gett upp, men för det mesta sliter bort honom därifrån.

Dom gånger du ger upp får han sådan positiv utdelning att det blir svårare att bli av med det beteendet.

Det gäller att du INTE ger upp och att han aldrig får utdelning för sitt beteende om du ska få bukt med det.

Har du gått någon hundkurs med honom?

Nej det har jag inte, tänkte faktiskt ta och kolla upp det idag. Hade nog verkligen varit bra, speciellt just nu!

Ja för det är så himla klurigt att ge tips över nätet, det är mycket bättre om en intruktör som ser er IRL ger dig tips och stöttar ...

Hej!
Han lyssnar inte heller till sitt namn eller något annat man lärt honom när man är ute, det är som om allt är bortblåst. Han lyssnar när man är hemma men ignorerar oss totalt när vi är ute.

Du får nog tänka lite annorlunda här. Om du lär in tex sitt inomhus, och hunden kan det, så betyder det inte att hunden sedan kan det i alla miljöer, och med alla störningar. Det är inte så att han förstår tex "sitt" men skiter i det, utan du måste lära honom kunna "sitt" även utomhus. Sedan utomhus med störning, utomhus med hund i närheten, utomhus fast du flyttar dig en bit, utomhus med boll framför osv.

Senast ändrad:

Testat att bara stanna när hunden drar iväg och bara stå still och vänta tills den kommet tillbaka till din sida? Har jag gjort med min nuffe när hon haft bråttom fram. Hon insåg ganska snabbt att det bara blir besvärligt att dra.
Funkar självklart inte på alla men. Och i vissa lägen när det är mycket runt omkring så får jag upprepa det här med min, ibland flera gånger, ibland bara en gång.

Japp, har testat det OCH att vända och gå åt andra hållet än det håll han egentligen vill gå åt. Jag får helt enkelt ha tålamod och se om det kanske händer något längre fram. Annars får jag testa något nytt.

Jag har förstått att det har med störningarna utomhus som gör att han har lite svårt att lyssna. Jag vet liksom bara inte hur jag ska få kontakt med honom så att han tittar på mig. Steg 1 så att säga. Har försökt med godis, att säga hans namn, ställa mig framför honom, leksaker men ingenting tycks fungera. Det är alltid någonting annat som är mer intressant.

Han är ju inte jättegammal än heller. Just kontaktövningar är jag inte världsbäst på, eftersom jag begåvats med schäfer. Jag skulle dock inte vara rädd för att pocka på uppmärksamheten med en liten knyck i kopplet om hunden är helt okontaktbar, och sedan belöna grundligt vid ögonkontakt.

En sak man kan göra är att ta en människa som han vill hälsa på och placera människan efter vägen. Nu ska din hund gå fint förbi människan vid din sida utan att dra. Drar hunden börjar ni om och ge dig inte förräns din hund går fint förbi.
När ni lyckats, säg till hunden "varsågod" och låt han hälsa på människan som belöning. Självklart kan du ju inte träna det här på folk ni möter på promenaderna men då kan han få en godis från din ficka istället.

Man kan även ställa ut en godisskål eller annat hunden gillar och träna på samma sätt förbi godisskålen. Funkar ju ypperligt då man inte har tillgång till en trevlig människa (som din hund gillar väldigt mkt) att träna på:D

Ett annat sätt är ju att klicka in hunden och sen klicka hunden då ni ser roliga människor och hundar om du är intresserad av klicker.

Glömde ju att skriva att man drar ju ner på belöningarna eftersom då hunden kan gå fint förbi. Sen kan man ju också öka dragningskraften då hunden är riktigt säker på det här. Då kan man ha hunden att gå fot (vid din sida) medans den roliga människan ropar på hunden, kanske har en boll som den bollar lite med och gör allt för att få hundens uppmärksamhet. <går hunden fot med full kontakt på dig, ja då kan man låta den roliga människan få kasta bollen till hunden som belöning och leka lite.
Det går att hitta på mkt, det är bara fantasin som sätter gränserna;)

börja med väldigt lite störningar. det går inte att träna något inne, och sedan gå ut bland en massa folk och räkna med att det fungerar. utan bara själva grejen att ni är utomhus kan vara en tillräckligt stor störning.

kontaktövningar är jättebra. du kan ju börja med enkla övningar som namnigenkänning och att han ska titta på dig. när jag tränar namnigenkänning brukar jag kasta ut en liten godis så valpen kommer bort från mig, och när den har ätit upp godisen och börjar röra sig mot mig (den ska veta att jag har hela fickan full av godis) så säger jag hundens namn och kastar ut en ny godis. när detta har upprepats ett ganska stort antal gånger kan jag prova om den känner igen sitt namn, och kalla på den innan den självmant har börjat vända sig mot mig. får jag inte en snabb reaktion fortsätter jag med övningen, får jag reaktionen jag vill ha kan jag börja träna inkallningar (jag kallar på hunden och den får godis hos mig).

"lyktstolpen" är en bra grundkontaktövning och går ut på att hunden ska söka ögonkontakt. visa hunden att du har en riktigt smaskig godisbit i handen och håll den utom räckhåll för valpens vassa tänder. vänta tills han tittar på dig och ge hunden godisen. i början räcker det med att han ger dig en snabb blick, ställ inte för höga krav för tidigt! så småningom ska han hålla ögonkontakten någon/några sekunder innan han får sitt godis och du kan lägga till ett kommando (t ex "titta"), och du kan ha hunden i olika positioner (framför dig, vid sidan, en bit bort). när hunden kan detta vid sidan kan du ta ett litet steg framåt och sedan belöna. detta vidarutvecklar jag sedan till att hunden går fot.

när du har kontakten är det dags att träna förbudsövningar. LÄR in nej, bestraffa inte in kommandot. alltså "nej"-hunden låter bli-belöna. först när hunden har förstått "nej" i en mängd situationer, kan du börja korrigera olydnaden, alltså att den ignorerar ditt nej.

Jag har förstått att det har med störningarna utomhus som gör att han har lite svårt att lyssna. Jag vet liksom bara inte hur jag ska få kontakt med honom så att han tittar på mig. Steg 1 så att säga. Har försökt med godis, att säga hans namn, ställa mig framför honom, leksaker men ingenting tycks fungera. Det är alltid någonting annat som är mer intressant.

Det är inte du som ska söka kontakt med hunden, det är hunden som ska söka kontakt med dig.
Du har fått en del bra tips här, men med rätt tränare så kan ett sådant beteende som du beskriver tas bort på ett par timmar.

Så jag håller med de andra, kontakta en bra tränare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 674
Senast: cello
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 052
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 123
S
Övr. Hund Hoppande hund Har en 6 månaders valp som är extremt hoppig av sig när det kommer folk. Hon har lyckats bygga upp en stor förväntan...
Svar
1
· Visningar
1 381
Senast: blizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10