Han hund eller Tik ...

hastflicka

Trådstartare
Vilket fungerar battre tillsammans, tva hanar eller tva tikar? Har har jag nu hort sa manga saga att tva tikar tillsammans inte fungerar, men jag har flera vanner i Sverige som har tva tikar utan problem. Sa vad sager ni, kan det fungera eller gor det inte det?

Sv: Han hund eller Tik ...

Varför skulle det inte fungera?
Generellt alltså, klart att vissa individer (eller ägare) kan ha problem men om man ser till den stora bilden så funkar det noga lika bra oavsett.

Jag håller med om det line_n säger, att det ligger mer på individnivå (och ägarnivå) än könsnivå om hundar klaffar tillsammans. Det finns ju personkemi även hos hundar :laugh:

T.ex så har min syster 3 tikar och 1 hane, jag har haft 2 hanar och har nu 1 kastrerad hane och en tik (och ska ha en hane till nästa år) och en vän till mig har 4 tikar ihop.

Så generellt sett så ser jag inga problem med att ha vare sig enkönad tikflock, enkönad hanflock eller en mixkönad flock (förutom att den sistnämnda kräver lite mer pusslande vid löptider :D)

Det ar sa jag sett det fungera i Sverige, men utav nagon orsak ar alla har overtygade att mer an en tik ar ett problem.:confused: Personligen misstanker jag att det har att gora med att de flesta har har mindre "uppfostran" pa sina hundar och att det darfor blivit ett vedertaget "faktum" att tikar inte fungerar ihop medan kastrerade hanhundar (da de allra flesta ar kastrerade om de inte anvands i avel har) har lattare att komma overens utan den manskliga hjalpen.

(Oh ... och jag ryser varje gang jag ser min sarskrivning i titeln. suck.)

Här hemma har vi 7 tikar. Inga problem. Är matte och husse som bestämmer :angel:

Här hemma bor det två tikar i alla fall - och det fungerar fint. Nu är det visserligen lite problem dem emellan, men det beror på att ena tiken är lite knepig (mycket pga osäkerhet) och det är hon mot ALLA hundar, inte bara tikar m.a.o.

Har vänner som har flera tikar ihop, har vänner som har flera hanar ihop och de problem mina vänner får är sällan problem som har att göra med hundarnas relation till varandra.

Här bor det 4 tikar tillsammans,varav 3st åldersmässigt bara skiljer några veckor på.
Aldrig något gruff eller annat.Och det är två olika raser.

Jag har bekanta som har haft upp till 6 tikar ihop under en period, i olika åldrar och olika raser. Inga problem där :)

Vi hade fyra hanar (varav en kastrerad) en period, och det funkade utan problem. Idag har vi två kastrater, en hane (dock bara 4 månader än) och en tik, samt passar ofta svärmors tik. Inga problem med det heller! Tydliga regler om hur man beter sig om någon hund är osäker, kring leksaker t ex, så brukar det inte vara några problem.

Jag har en bekant som har 12 hundar, inne som sällskapshundar, varav 3 är avelsaktiva hanar och resten tikar. Hon har aldrig problem trots att ingen av dem är kastrerade.

Jag har 2 tikar och det har aldrig varit några problem. Men det beror ju på individ och ägare.

Jag har två tikar och två hanar, fungerar toppenbra och det har aldrig varit nån osämja mellan hundarna.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 714
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 495
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka