Han äter inte Lucern!

caradan

Trådstartare
Min häst har ätit ca 1 kg lucern (pelletrerat, väl uppblött) per dag och han har gått upp massor i vikt och börjat se fin ut.
Men idag vägrar han äta det, höt äter han men inte krafft fodret..
Vad kan man blanda i för att det ska bli smakrikare och så att han får mera aptit?

Jag har i ca 500 g betfor i lusernen och sen får han även 1 kg Hippo Basic (1/2kg om han vilar)

Några tips och ideér?
 
En del hästar tröttnar helt enkelt på kladdig mat. Byt ut till lucern strå istället så ska du se att den äter med glädje igen och inte tröttnar.

Lucern strå har samma värde som pelletsen.

MVH/
 
Håller med. Prova med Lucern hack istället. Många hästar ratar lucernpellets när det blir uppblött.
 
Blanda ihop det med Hippo Basic...så går det i ändå!

Om man blandar med havrekross och kornkross så brukar de äta det som grisar!

Vissa balar hackat är bra...men en del innehåller gräsligt mycket damm!Tyvärr vet man ju inte det förrän man öppnar dem.
 
Min häst fick osså en konstig ide i höstas om att hon helt plötsligt inte skulle äta Betamix Ört längre, vilket hon ätit i närmare 1 år. Provade på alla sätt o vis, men hon ratade allt krafftfoder tillslut så jag slutade att ge henne det. O nu äter hon med god aptit... :D
Konstiga ideér...

Vet många hästar som inte gillar uppblött mat alls, eller börjar rata det efter ett tag, kan ju vara något sådannt... ?
 
Min ena häst äter inte heller lucernet om det är uppblött.
Han tom fick "vajernacke" och BLÅSTE när han upptäckte det uppblötta lucernet i krubban! :D
Och ändå är han ett stort matvrak, tex maskmedel blandat i
kli slinker ner utan problem.

Men ouppblött går lucernet ner utan problem.
 
Min pålla tröttande också på lusernpellets så vi gick över till lusernhack, nu är vi dock tillbaka på pelletsen igen. Tycker det är smidigare än hacken. Hacken kunde vara så dammig ibland så det var jobbigt att hålla på med!
 
Tyvärr så måste jag ge honom så mycket uppblött och lätt tuggat foder som möjligt för han är gammal och hans tänkder är inte bra längre.
Lucernen var slut i morse så han har ätit upp det under natten iallafall.
Får väl se om han vägrar det i kväll oxå!
 
Klarar han att äta hö eller hösilage så klarar han att äta lucern strå.

Annars får du hoppas att det var en tillfällig svacka.

MVH/
 
Prova med hippo alfa i stället för lucernet, de flesta hästar tycker det är smakligare, det innehålle mest lucern men har lite högre proteinhalt, dock är det ett fullfoder. Kanske du kan ge enbart alfan istället för basicen och lucernet.
 
Men hur fodrar jag med det?
Behövs det oxå blötas upp?
Räcker det då med 2-3 kg av det/dag istället för allt extra man ger nu?
 
Byt ut 1 kg lucernpellets mot 1 kg lucernhack (behöver inte blötas), det blir samma sak. Eller testa att ge hälften av varje. :idea:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 117
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 059
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 489
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 438
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp