Halvblodssto avel och läromästare

S

Stopek

Skall nu sadla om från distansryttare (efter en bilolycka till häst där hästen fick nödslaktas i skogen), till allroundryttare (och slippa rida på skogsbilvägar) och kanske ägna mig åt lätt klass dressyr och hopp. Jag har en trevlig 2,5 åring som kommer att passa utmärkt till detta. Men behöver sällskap till honom (då jag säljer min distanshäst) och tänkte att ett gammalt halvblodssto, som man kan lära sig lite hopp och dressyr och sedan ta föl på (så man slipper hålla igång).

När jag nu börjar leta så inser jag att det finns hur många sådana ston som helst att köpa, på 15 år och upp till ett pris under 25 000 kr. Jag blir minst sagt förvirrad, så jag tänkte be om råd här på avel bland er som kan halvblodsavel.

Givetvis tänker jag inte köpa något trasigt sto och vill helst ha ett sto som presterat. Stam behöver jag lära mig om och vill ha med god bruksstam. Går det verkligen att hitta ett sådant sto bland denna uppsjö av billiga saluhästar, eller är det som regel hästar som ej höll måttet? Vad skall jag tänka på?

Hälsning Maja
 
Sv: Halvblodssto avel och läromästare

Ibland ser man riktiga fynd om man kan utbilda själv. Kan man inte så blir det lite dyrare. Det beror ju på hur pass bra stam stoet ska ha och vad hon ska kunna. Hur långt känner du att du kan utbilda själv? Du har ju ridit en hel del verkar det som.. Men det verkar som du letar läromästare. Tror det blir svårt att hitta ett välstammat sto utb. MSV för 25000. Alternativet är kanske att ta en läromästare på foder?
Ulrika
 
Sv: Halvblodssto avel och läromästare

visst går det att hitta bra billiga ston. Jag köpte mitt sto för en symbolisk summa av en bekant. detta mot att jag red in hennes treåriga welshponny.
stoet jag har är nu 15 och hon var 12 när jag fick hem henne. Hon var utbildad LA dressyr o grundriden i hopp. Ursnäll med världens mest okomplicerade temperament. Tävlade lite klubbtävlingar i dressyr o hopp på henne de första åren jag hade henne. Betäckte förra året o hon lämnade en hingstunge som fick klass I på fölmönstring i augusti.

tror man ska höra sej för med bekanta om vad som finns tillgängligt på hemmeplan. Har man inte jätteambitioner finns det ofta äldre ston hemikring som man kanske kan låna o rida o tävla på. Vill man inte tävla är alternativet en triangelmärkt häst som man kan rida o träna på hemma o sen ta föl på. dom bruklar inte vara särskilt dyra. Kolla dock upp vaför den är triangelmärkt så att det inte är pga av skada/sjukdom som är nedärvningsbar.

Lycka Till!!!:banana: :banana:
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 923
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 367
Senast: Mustang
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: kryddelydd
·
Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 470
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp