Hålväggar.

mariajonsson

Trådstartare
Alla mina oskodda hästar har dragits med hålväggar hela vintern!
De två stora ridhästarna är skodda och jättefina i hovarna, men unghästarna och lilla B-ponnystoet som går oskodda ser för bedrövliga ut i hovarna. Vi bor i norra norrland och har haft kallt och mycket snö hela vintern. Så hagarna har ju varit kalasfina. Lösdriften möjligen något sunkig, eftersom stona är matgalningar och proppar i sej all halm på nolltid.:crazy:
Kan det bero på fodret? Vi har fodrat med hösilage med en kvot på 7.3 sedan i höstas.
Kan för mycket protein göra hovarna sköra?
Jag har ingen aning vad jag ska göra åt problemet, så alla tankar är mycket välkommna!

Maria

Senast ändrad:
Sv: Hålväggar.

När våra barfotingar haft såna problem så har det varit för att vi slarvat med hovvården. För våra hästar räcker det absolut inte med att sköta om dem så sällan som var 8:e vecka. Kanske var tredje vecka behöver vi iaf raspa lite, beroende på hur mycket de gått, krävs oftare på unghästen som inte varit utanför hagen så mycket och alltså inte slitit själv.

Något annat som absolut påverkar hovkvaliteten är ju cirkulationen i hoven, står hästen mest och hänger i en mjuk hage så blir hovarna därefter, märker stor skillnad när man börjat aktivera unghästen på hårdare underlag.

Jag har oxå haft problem me hålväggar på min, men nu e dom borta som tur e.
Hur dom ska skötas beror ju på hur djupa dom e, tvätta med vatten och sen blåspray varje dag brukar hjälpa(för mig iallafall) annars får väll hovis komma och skära bort det sjuka..
:laugh:

Hej.

Vi har haft lamellrandsröta på vår pålle nästan varje vinter sedan vi köpte honom för lite mer än 5 år sedan.

Denna vinter är dock annorlunda - nästan ingenting bara en liten obetydlig fåra i lamellranden och inte alls djup.

Tidigare när det fanns ytterliggare en inackordering i stallet som hade egen vinterhage så gick vår tillsammans med stallägarens häst i den sämsta vinterhagen. Den ligger lite flackt och så fort det regnade minsta lilla så blev den jättelerig och det rann liksom inte undan.

Men sen flyttade den andra inackorderingen och vi öppnade upp till den hästens vinter och sommarhage och fick på så vis en riktigt stooooor vinterhage.

Vi såg till att inte fodra lunchhö på samma ställe hela tiden heller - speciellt inte i den där dåliga blöta hagen för då står de ju där och hänger.

Detta har varit suveränt i vinter för de har inte behövt att ständigt gå i lera.

Kanske det är lösdriften som är boven? Vad har ni för underlag - under halmen menar jag? Har ni hösilaget där också?

Senast ändrad:

En hovslagare som jag pratade med hade en egen liten teori om hålväggar. Han menade att hästar som står och trampar i hösilage spill oftare får hålväggar eftersom hösilaget är surt och så att säga fräter sönder hoven lite. Han hade i de stall hålväggar ofta förekom sett att där fodrades med hösilage och i många fall stod hästarna i en hel del spill.

Om lösdriften är sunkig så kan det bidrar till röta

knapplån

Jag antar att det kan finnas flera olika orsaker till hålväggar som felaktig hovvård, näringsfattigt foder, bakterier osv.
Men jag tror inte att det beror på för mkt proteiner i fodret. Snarare för lite proteiner eller mineraler eller annat som då ger försämrad hovkvalite.
Sedan undrar jag verkligen om pHvärdet i hösilage är så pass lågt att det skulle förstöra hovarna. Däremot är det kanske inte nyttigt för dem att stå i upptrampat hösilage av andra anledningar men tror inte att de fräts sönder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka