• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare JessicaTurtii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 253
J

JessicaTurtii

idag så var min ponny väldigt halt . vi kunde inte ens få in honom från hagen för han vägrade gå och vägrade stödja på ena bakbenet . vad kan det vara ? :confused:

Sv: halt

kan vara att han fått spark mot senan bak ? de fick min kompis ponny för ca 1 vecka sen idag fick hon åka till strömsholm med ponnyn :(

ja men han är inte svullen och han är inte varm ngn stans på benet heller =/

Ring vet och rådfråga, bättre att göra det en gång för mycket än inte alls. Kan ju vara något allvarligt eller bara en smäll på någon nerv men det är bättre att kolla upp det så fort så möjligt.

Kan vara hovböld, en kompis häst hade det, kunde knappt gå , kolla med både med vet och hovis :)

ja det kan ju vara så . har ringt veterinären nu . de ska komma och kolla på honom imorn ..

När jag drabbades av exakt samma sak var det vrickning. Din häst kan ha sprallat i hagen och trampat snett eller halkat i lera. Det kan också vara en sträckning (närbesläktat med vrickning).

Isåfall ska du först kyla benet något dygn, för att stanna processen. Försök sedan att ta ner den uppkomna svullnaden med t ex arnica. Hästen ska ha omedelbar absolut vila. De flesta vrickningar är läkta på några veckor och under den tiden måste man ta det jättelugnt med den så den inte fläker upp sin vrickning igen, för då ökar risken att skadan blir kronisk. Led den i skritt varje dag ett tag. Ring vet. och rådgör. Är hästen mycket halt är även en hästtransport till klinik en extrabelastning.

En hovböld kan också komma plötsligt och göra en häst blockhalt. Som regel lätt att åtgärda.

när min häst drabbades av nåt liknande så hade han sprängt sönder sitt skelett, lösa benbitar både på ut och insida, och dessutom slitit sönder ett ligamente.. :smirk:

Jag fattar inte hur ni kan diagnosticera TS häst på det lilla hon skrivit:eek::eek: Vem vet, det rådet ni ger kanske är tvärtom mot vad hästen bör göra:crazy::crazy::crazy:

Nu var inte mitt ex till för att skrämma TS, jag hoppas att det gått bra med hästen och att det bara är något enklare.

Jag tycker det är märkligt av veterinären att man inte vill kolla på en blockhalt häst direkt. Hovböld är ju en idé, men om det inte är hovböld brukar det sällan vara speciellt positivt med blockhälta.

I morgon???

Vad är det för veterinär som inte åker ut direkt på en blockhalt häst?:confused:

För övrigt så har detsamma hänt mig en gång (hästen var iofs ohalt vid intag från hagen, men blockhalt utan yttre tecken ett par h senare), och då var det en fraktur i hasleden...

Jag tycker det är märkligt av veterinären att man inte vill kolla på en blockhalt häst direkt. Hovböld är ju en idé, men om det inte är hovböld brukar det sällan vara speciellt positivt med blockhälta.

Tycker jag med, När min ponny var blockhalt fick vi ringa vet 3 ggr. innan hon kunde pallra sig ut & kolla :/

Ja, mycket dåligt att den inte kom ikväll! :mad:
Ifall de skulle vara ngt allvarligt är de ju viktigt att man får diagnosen direkt...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 073
Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
446
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Falsterbo horse show byter namn