Halt/öm på alla fyra?

Sv: Halt/öm på alla fyra?

Fast jag kan säga att min häst inte ens rörde en fena när hovslagare klämde med tång på hennes hov.

Hon hade fång. Röntgen dagen efter visade att hovbenet var några få mm från att gå igenom sulan.
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

En lycklig Saga fick gå ut i hagen idag igen efter gårdagens besök på hästkliniken. Det var inte fång utan en kotledsinflammation på höger fram. Hon blev sprutad i leden igår och ska tillbaka igen om två veckor. Han kunde inte se några tecken alls på fång, men på hovarna ser det ut som om hon kan ha haft åtminstone en fångkänning för ca ett halvår sedan. Kan inte ha varit mycket i så fall eftersom vi inte märkt något. För säkerhets skull röntgades båda framhovarna och allt såg perfekt ut på röntgen. :-)) Vi diskuterade inte jättemycket igår vad det kan bero på att hon har fått kotledsinflammationen, men hon är ju överviktig så operation bantning fortsätter givetvis. Förhoppningsvis ser allt bra ut om två veckor och så får vi se hur vi går vidare då. Nu var hon helt ohalt på rakt spår och vid longeringen. Hon haltade däremot när han böjde höger framkota. Känns så skönt att hovarna är röntgade också så att vi helt kunde utesluta det. Däremot känns det surt att betala en massa tusen till DV nu när de helt snöade in på fång hela tiden fast hon egentligen inte hade några fångsymptom. På kliniken var de väldigt förvånade över att de inte ens gjort böjprov på henne...
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Fast nog hade hästen fångsymptom, var och varannan här i tråden allt mellan gissade på fång och ansåg man inte kunde utesluta det. Ingen här gissade på kotledsinflamation över huvudtaget. Det kan vara så att din häst hade något annat (inte fång då) + kotledsinflamation.

Så här beskrev du själv symptomen "Ringde veterinären igår och han kunde konstatera att hon haltar men tyckte inte att hon hade fångsymptom. Oklart vilket ben som är värst. Hon är snubblig som förut och hade ev lite förhöjd temp. Hon vill inte att man tar i något ben. Möjligtvis lite varm nedanför kotorna fram men inte svullen vad jag kan se. Vi ska nu ge henne Finadyn i fem dagar och ringa tillbaka till veterinären på torsdag. Det känns som att hon har ont i alla fyra benen och hon stapplar liksom fram... Hon flåsar väldigt när man har ridit även om man skrittar länge på slutet av ridturen men det tycker jag att hon har gjort sen vi köpte henne i maj förra året."

Det är väldigt otypsikt att för att en häst har kotledsinflamation på ett ben så stapplar de fram och man inte får röra något ben. Konstigt dock att veterinären inte utförde något böjprov alls, men förklarligt om allt pekar på en sjukdom som ger allmänpåverkan. Kliniken kan bara fastställa vad hästen har nu inte vad den hade för ett par veckor sedan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 386
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 602
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 719
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp