Halt/öm på alla fyra?

Karizma

Trådstartare
Hej!
I söndags när jag red ut på min 7-åriga islänning så kändes hon inte alls som vanligt. Hon har ridits väldigt sparsamt ett tag och är nu under försiktig igångsättning. Hon ville inte tölta och hade inte alls samma framåtbjudning som vanligt. Snubblade till flera gånger och kändes jätteskum. Min andra häst (halvblod/fullblod) fick fång för ett par veckor sedan och nu är man förstås extra nojjig men den andra där det känns mer logiskt att det skulle kunna hända med tanke på att hon är ganska rund om magen och dessutom islänning. Hur som helst så hoppade jag av under ridturen och försökte känna puls ovanför hovarna. Ingenting sådant kändes men hon ville inte att jag skulle ta på benen överhuvudtaget. Jag ledde henne självklart hela vägen hem och försökte se om hon haltade när jag kom hem. Svårt på en islänning som blandar alla gångarter friskt på ridbanan. Tillsammans med equiterapeuten som har stallet så bestämde vi att vi skulle avvakta till igår. Ringde veterinären igår och han kunde konstatera att hon haltar men tyckte inte att hon hade fångsymptom. Oklart vilket ben som är värst. Hon är snubblig som förut och hade ev lite förhöjd temp. Hon vill inte att man tar i något ben. Möjligtvis lite varm nedanför kotorna fram men inte svullen vad jag kan se. Vi ska nu ge henne Finadyn i fem dagar och ringa tillbaka till veterinären på torsdag. Det känns som att hon har ont i alla fyra benen och hon stapplar liksom fram... :( Hon flåsar väldigt när man har ridit även om man skrittar länge på slutet av ridturen men det tycker jag att hon har gjort sen vi köpte henne i maj förra året. Nu har jag förstås inte ridit sen i söndags.
Finns det någon som har varit med om något liknande? Hon har inte belastats hårt alls när jag har ridit. Däremot är det extremt lerigt i hagarna så bara att röra sig där är en daglig kamp. Hon går på lösdrift men har nu fått flytta till en mindre lerig hage för att undvika onödig belastning. Vad sjutton skulle det kunna vara....:confused: Tacksam för alla idéer.
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Det formligen skriker fång om hela historien. Är hästen drabbad jämt över alla fyra får man ju precis de symtom du beskriver.
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Men just fång tyckte veterinären att han utan problem kunde utesluta igår.... Det är det som är så lurigt.....
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Även veterinärer gör felbedömningar. Att helt utesluta fång utan röntgen ser jag inte ens som möjligt (om man inte tydligt hittar en annan orsak).

Jag hade behandlat det som fång, det förlorar hästen minst på.
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Behandla som fång.

Veterinären trodde inte att min hade fång heller då hon stod helt normalt på benet när vi kom in till kliniken.
Hon stod tidigare och höll upp ett framben i luften.

Men hon hade mycket allvarlig fång.

Så gör dig själv en tjänst och behandla som fång.
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Usch vad svårt det här känns. Det kändes så skönt igår när han direkt kunde utesluta fång, men samtidigt är det alltid svårt när man inte får någon annan diagnos istället.... Jag måste prata med tjejen som har stallet. Fång är ju samma sak som boxvila och det finns inga lediga boxar i stallet....
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Jag tycker också det låter som fång, på vilka grunder uteslöt veterinären fång.
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Det är lag på att man ska ha tillgång till sjukboxar, finns det fler sjuka hästar med boxvila i lösdriften eller?
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Vi har en sjukbox i stallet som redan är upptagen av en annan häst. Veterinären uteslöt fång eftersom han ansåg att hon inte hade tydliga fångsymptom.....
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Hon hade ingen puls vid kotorna, var inte varm i hovarna, stod inte i den klassiska fångställningen och var inte motvillig att lyfta hovarna. Snarare tvärtom. Hon lyfter på benen så fort man rör vid dem....
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Puls är absolut inte nödvändigt, vår hade benet några mm från sulan - men ingen puls. Den gick tyvärr inte att rädda.

Den klassiska fångställningen går bort om hästen är drabbad på alla fyra. Samma sak med hovlyftande, alla fötterna är ju i så fall jämt drabbade.
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Min häst hade ingen puls ingen värme och hon är riktigt dålig, hon har en mycket kraftig hovbensrotation.
Man kan lyfta på alla hovarna. Hovbenet är någon mm från att punktera sulan.
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Jag skulle satt hästen på boxvila och skaffat dit en annan veterinär. Fång har ofta otypiska symptom så att helt utesluta fång på dessa grunder känns inte seriöst. Det är tvärt om så att man ofta behandlar hästen såsom den har fång även vid vaga misstankar om man inte kan hitta någon annan förklaring. Sjukdomen är så pass allvarlig, i synnerhet obehandlad. Förutom detta så har din häst mycket ont och skulle troligen må bra av att stå mjukt.
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Jag försöker nu få tag på den veterinär som var ute hos min andra häst för 2,5 vecka sen när vi fick hennes fång konstaterad... Hon är speciellt intresserad av bl.a fång och verkar oerhört kunnig. Återkommer och talar om hur det går.
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Hej. Det är distriktsveterinärerna jag har haft ute. Veterinären igår var inne på något fästingrelaterat med tanke på gången och så, men uteslöt sen det. Vet inte varför.
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Det verkar som veterinären är väl snabb att utesluta saker, för borelia behövs det blodprov och fång röntgen för att säga något definitivt.
 
Sv: Halt/öm på alla fyra?

Det verkar som veterinären är väl snabb att utesluta saker, för borelia behövs det blodprov och fång röntgen för att säga något definitivt.

Håller med... man kan tyvärr inte alltid lita blint på veterinärer, även de gör fel.

Bortsett från ovanstående undrar jag om hon kan ha ont i muskler och senor pga underlaget? Som sagt har det varit blött länge, och förra året fick en av mina liksom lite diffust ont i benen, det gissades på överansträngning pga blött och halkigt underlag 24/7 eftersom han gick på lösdrift. Han fick komma in och sova på box lite, och sedan mådde han kanon.
Så även andra orsaker kan må bra av att man behandlar det som fång :idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 386
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 602
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 719
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp