Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Piruette

Trådstartare
Min 8mån tjej har haltat sen i söndags...
jag tycker mej inte se ngn förbättring, men inte heller ngn försämring på henne...
tycker väl inte att hon haltar i varje steg heller...

kan inte hitta ngn svullnad lr värme, lr sår etc

vet inte riktigt vad som kan vara knas m henne.. hon är superpigg o glad i övrigt, o hoppar glatt upp o ner från soffa/säng.. äter som hon ska osv...

men... eftersom det inte direkt verkar vilja ge med sej blir det väl ett besök hos vet nästa vecka för o kolla upp...
o jag skulle då gärna vilja ha tips på duktiga veterinärer i Sthlms trakten...

Hästkliniker har jag koll på, men för hundar är det värre...:p
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Är supernöjd med Arninge Djurklinik, mycket bra bemötande där.
Sen har du ju Audell i U-V, men dit tänker jag mest gå för HD röntgen.

mvh
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Vet att ortopederna på Ultuna är otroligt skickliga, men i sthlm har jag inte samma koll. Men gå till en större klinik som har erfaren röntgenpersonal, tex bagarmossen eller Albano.

Hon är ju i den älder då tex en utveckligsrubbning i armbåge eller anna led syns, och är det detta vill man ha diagnos och ev op så fort som möjligt för bästa prognos. Då tycker iaf jag det känns tryggt att ha varit på samma klinik hela vägen från första besök mot att gå till en för undersökning, bli skickad någon annanstans för röntgen och sedan operera på ett tredje ställe...

Jag skulle INTE gå med på att gå hem med smärtstillande och vila om de kan upptäcka minsta lilla förändring i någon led, just då hon är i den åldern och tidig diagnos=mkt bättre prognos.
Vad är det för ras?

Lycka till!
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Bagarmossen skulle jag undvika, har bara hört dåligt om dem. Själv är jag supernöjd med Djurakuten (tar givetvis inte bara akutfall) på Kungstensgatan inne i stan eller Audell i UpplandsVäsby. Han hjälpte mig göra en utredning på min hund som hade kraftiga höftfel och såg direkt vart och hur hon haltade.
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Är det en tung/snabbväxande ras? Inte helt ovanligt med växtvärk. :)
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Jasså! Det var ju synd, jag har kompisar som jobbat/jobbar där och har fått en väldigt positiv bild av bagis...
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Finns INGET som heter växtvärk på hund! Däremot kan panostit ibland misstas för växtvärk. (benhinneinflammation med cykliskt förlopp, smärtar ett tag, går över, dyker upp på ett annat eller samma ben, håller på så några månader och försvinner sedan helt.) Tyvärr är det en mycket seglivad myt och även en del stora namn innom hundvärden (bla uppfödare) hävdar fortfarande att det är "normalt" att deras raser har "växtvärk". Men så är inte fallet!

Det är INTE normalt för en hund att ha ont av att växa, hur stor och tung rasen än är. Smärta från rörelseapparaten på en växande hund ska alltid kollas upp och är alltid onormalt.
 
Senast ändrad:
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Men det är normalt att barn har ont när de växer, men inte valpar?

Och ja, växtvärk ÄR en typ av benhinneinflammation som kommer och går. Vad menar du att orsaken till panostit är då?

JAG skulle undvika bagis, jag sa inte att TS skulle göra det. Jag har/haft kompisar som varit kunder på Bagis. Jag har inte fått någon god bild av dem.
Strömsholm åker jag inte heller till. Givetvis har alla olika åsikter och tyckanden om allt.
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Är inte läkare, vet inte om det är normalt att barn har ont när det växer eller om det oxo är en myt...
Däremot så har våra lärare i princip lovat att halshugga oss om vi någonsinn säger växtvärk och avfärdar en halt unghund!
Diagnosen panosteit kan ställas mhja röntgen då den ger förändingar i benet, jag vet inte om den "överansträngningsbenhinneinflammation" som drabbar tex idrottare eller överambitiös svenson efter ett för hårt pass är lika agressiv mot underliggande ben??
Men förstår att det kan tolkas som ordklyveri.

Risken är att man tex missar en UAP eller FCP i armbågen. (ununited anconeal process / fractured coronidal process (brasklapp för att jag ej kan stava på engelska)) En risk som jag iaf aldrig skulle råda någon att ta.
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Bagarmossen skulle jag undvika, har bara hört dåligt om dem.

Själv är jag jättenöjd med Bagarmossen och de har också duktiga ortopeder. Däremot är det kanske inte säkert att man får träffa en ortoped när man beställer tid, så det gäller att fråga efter en. Just nu har de två stycken: Sara Fridén och Marcel Lee.

TS: En veterinär som är mycket duktig på ortopedi och hältutredning (även om han framförallt ägnar sig åt kirurgi) och som tidigare var på Bagarmossen är Christophe Bujon. Han jobbar numera på Södra djursjukhuset vid Kungens kurva. Han är mycket mycket duktig!
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Att avfärda en halt unghund som växtvärk är det väl ingen som påstått är ok...? Jag försökte ingiva lite hopp.
Hade själv ofta "växtvärk" som barn och jag var inte överaktiv på något sätt och fullt frisk.

Jag förstod ändå inte vad som orsakade panosteit.
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Jag tror inte det är klarlagt... jag ska kolla upp det i papprena men dom är i uppsala och jag för tillfället i sthlm och här har jag bara papper om Idisslare...

Då ber jag om ursäkt att jag "högg" lite. Det är så många som tycker att äh det är bara växtvärk, vänta lite du. Och är det inte det kan de där två månaderna betyda så himla mycket för prognosen.

Vet du vad växtvärk på barn beror på och om det ger röntgenologiska förändringar?? Vore kul att veta.

TS:
Hundar med panosteit blir ofta nedsatta och får lindrig feber. Ibland blir de väldigt dålig. En panosteit hund är ofta obekväm och har smärta både i vila och i rörelse.
Smärta enbart vid rörelse (hälta=smärta även om hunden inte visar andra tecken på att ha ont) tyder på något annat.
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Hon är en Amstaff/Rottweiler...

har ringt o bokat en tid på Djurakuten inne i stan.. blev rekommenderad den..

Bagarmossen har jag ju nära, men har oxå hört "dåligt" om dom.. så vågade inte chansa..

Tjejen jag pratade m på rådgivningen sa att det är så svårt att ens spekulera i vad det kan vara, men att kanske en sträckning kunde vara ngt...
men vi tyckte d va likabra att boka en tid o sen avboka hellre då om hon blir bättre...

usch, va jag hatar sånt här!!.. tänk om det är ngt jätteallvarligt o vi måste ta bort henne... min fina fina hund, bara 8mån..:(
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Det mesta går faktiskt att operera med fina resultat även på större hundar! Kan såklart vara en sträckning men det ger ofta värme, ömhet och svullnad över den skadade senan/ligamentet.

Vilket ben är hon halt på? (bara av nyfikenhet)

Håller tummarna för er!
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Det mesta går faktiskt att operera med fina resultat även på större hundar! Kan såklart vara en sträckning men det ger ofta värme, ömhet och svullnad över den skadade senan/ligamentet.

Vilket ben är hon halt på? (bara av nyfikenhet)

Håller tummarna för er!

jag har svårt att avgöra riktigt... men det är höger sida allafall.. sen om det är fram lr bak!?..:confused:


tänkte oxå på att man borde ju ha känt ngn värme lr så!?.. va kan det vara om hon inte alls reagerar på tryck lr nåt...
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Vet du vad växtvärk på barn beror på och om det ger röntgenologiska förändringar?? Vore kul att veta.

Ingen aning. Min bror var mer utsatt än vad jag var, han kunde ligga och gråta om nätterna för att det gjorde ont i kroppen. Gick över när han närmade sig tonåren och inte växte lika fort längre.
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Både rottis och amstaff är ganska tåliga raser på gott och ont. Det är inte nödvändigtvis så att hon säger till bara för att det gör ont.
Min förra hund var så, hade kraftig HD och benpålagringar men reagerade inte alls när vet. klämde, drog och kände. Kutade in i träd i 180 utan att pipa, bara ruskade öronen på plats och fortsatte.
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Både rottis och amstaff är ganska tåliga raser på gott och ont. Det är inte nödvändigtvis så att hon säger till bara för att det gör ont.
Min förra hund var så, hade kraftig HD och benpålagringar men reagerade inte alls när vet. klämde, drog och kände. Kutade in i träd i 180 utan att pipa, bara ruskade öronen på plats och fortsatte.

haha.. känner igen det där...
har ju en amstaffblandis till.. o dom är bra tåliga båda 2..:cool:

pratade m mitt försäkringsbolag nu allafall.. hade tydligen hundarna toppförsäkrade..det täckte allt i stort sett...
tack för det!:laugh:

fast jag hoppas jag slipper gå så långt som till O.P
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Albano i typ täby!

Där var jag med min katt för många år sedan. Jag gillade det stället mycket.

Sedan säger jag som Skogstrollet: har bara hört dåligt om Bagarmossen och dit skulle jag inte ta något djur.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Sitter hemma med en nyopererad hund som jag kliar mig i huvudet över. Cardigantik 4 år. För ca 2 månader sedan blev hon halt, efter...
Svar
10
· Visningar
2 390
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 179
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 093
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp