Halt hund.. Behöver bolla lite.

Ketrawzc

Trådstartare
Sitter hemma med en nyopererad hund som jag kliar mig i huvudet över. Cardigantik 4 år.

För ca 2 månader sedan blev hon halt, efter vila. Syntes ingenting vid rörelse utan bara när hon legat en stund efter aktivitet. Värmde ur efter nåra steg.
Var till vår hemma vet och konstaterade smärta i bogleden. Vila o rimadyl 14 dagar. Efter 7 dagar syntes ingen förbättring alls, trots vila var hon halt när hon legat stilla en stund. Vid ny koll har hon ännu ondare i bogleden trots rimadyl på morgonen. Äter kuren utan förbättring och röntgar på klinik.
Lindrig artros båda bogleder fram men bara smärta från den ena. Misstänker fläkning, evt skada på sena eller ligament.

Bokar tid för artroskopi som genomfördes idag. Ligament o senor ua. En förändrad ledyta finns där ocd defekter normalt sitter, den är broskbeklädd och brosket är av god "konsistens" och jag förstod det som att detta inte borde vara till jättestort bekymmer för henne, men nu är det ju det.. Enligt vet kunde de inte göra något åt detta med operation, så hon har fått kortison direkt i leden och ska få igen om 3v. Vår veterinär var bekymrad och sa att han var orolig över min lilla hund..

Vet inte vad jag vill säga egentligen... Har ni några erfarenheter? Man har ju massa frågor till veterinären men jag blev så ställd... Prognosen verkar oviss eftersom hon är så pass påverkad av skadan och inte svarade alls på rimadylen.
Brukar kortisonet ha god effekt? Är så orolig att min lilla vän ska behöva somna in om hon inte svarar på behandlingen :cry: de är en aktiv och levnadsglad individ som jag inte kan se i koppel för resten av sitt liv:(
 
Kan inte svara för hund, men jag har artros i ett knä efter en skada och blir hjälpt av cortisonsprutor som jag får var 3:e månad. Jag blir inte smärtfri, men mycket bättre än utan :)
 
Låter som en muskelskada i mina öron och då är det inte konstigt om veterinären inte hittar något och hunden inte svarar på behandlingen. Troligen håller väl halva forumet inte med mig om det, men muskelskador är betydligt vanligare än vad många förstår vilket jag själv fick lära mig den hårda vägen.
 
Låter som en muskelskada i mina öron och då är det inte konstigt om veterinären inte hittar något och hunden inte svarar på behandlingen. Troligen håller väl halva forumet inte med mig om det, men muskelskador är betydligt vanligare än vad många förstår vilket jag själv fick lära mig den hårda vägen.
Låter ju tänkbart med en muskelskada p.g.a. att den värmer ur och att övriga undersökningar inte gav något, men borde inte rimadylen hjälpt?

TS, om inte din veterinär hittar något rekommenderar jag att besöka en duktig fysioterapeut, då får du antagligen svar om det kan ha med någon muskel eller sena att göra. Beroende på vart du bor finns en väldigt bra sådan i t.ex. Västerås.

Edit: Håller tummarna för att ni får svar på vad det är och att din hund tillfrisknar snabbt.
 
Låter ju tänkbart med en muskelskada p.g.a. att den värmer ur och att övriga undersökningar inte gav något, men borde inte rimadylen hjälpt?

Det är inte alla hundar som svarar bra på rimadyl, vissa hundar kan behöva annan typ av smärtstillande. Det kan också vara så att en muskelskada + artros gör det fysiskt omöjligt att röra sig normalt, även om hunden blir smärtfri.
 
Det är inte alla hundar som svarar bra på rimadyl, vissa hundar kan behöva annan typ av smärtstillande. Det kan också vara så att en muskelskada + artros gör det fysiskt omöjligt att röra sig normalt, även om hunden blir smärtfri.
Läste slarvigt och läste inte all info om artrosen, det är mycket möjligt. Tog dock förgivet att hunden funkade på rimadyl eftersom den opererats och måste ha fått någon form av fungerande smärtlidring.
 
Brukar kortisonet ha god effekt? Är så orolig att min lilla vän ska behöva somna in om hon inte svarar på behandlingen :cry: de är en aktiv och levnadsglad individ som jag inte kan se i koppel för resten av sitt liv:(
Min förra hund hade liknande och svarade väldigt bra på kortisonet. Han hade precis samma symptom som din. Fick spruta kortison 1 till 2 ggr per år och det fungerade han bra på och kunde leva ett vanligt liv.
 
Ja veterinären misstänkte muskelskada. Men hittade ingen. Hade ju varit bra om det funnits en skada "att ta på" som vi kunnat åtgärda.
Talade med uppf som inte heller förstår nånting. Hunden reagerar kraftig när bogleden provoceras.
Innan denhär skadan var det inga problem att gå till veterinären, nu sitter hon bara o skakar i väntrummet.

Vad gör en fysioterapeut? Hur ställer denne diagnos? @JosseMandy

@russinbulle låter ju bra! Hon ska behandlas båda fram om 3v. Veterinären pratade inget om artrosen igår, som orsak till hältan, men det borde ju kunna vara den som stör henne.
 
Ja veterinären misstänkte muskelskada. Men hittade ingen. Hade ju varit bra om det funnits en skada "att ta på" som vi kunnat åtgärda.
Talade med uppf som inte heller förstår nånting. Hunden reagerar kraftig när bogleden provoceras.
Innan denhär skadan var det inga problem att gå till veterinären, nu sitter hon bara o skakar i väntrummet.

Vad gör en fysioterapeut? Hur ställer denne diagnos? @JosseMandy

@russinbulle låter ju bra! Hon ska behandlas båda fram om 3v. Veterinären pratade inget om artrosen igår, som orsak till hältan, men det borde ju kunna vara den som stör henne.
En fysioterapeut, en erfaren sådan iallafall, brukar vara mycket bättre på muskler och senor än en veterinär, så det kan definitivt vara värt att gå till en sådan eftersom din veterinär inte hittar något.

De känner och klämmer samt tittar på hur hunden rör sig. Om de kan göra något mer vet jag inte, de har inte gjort det när vi har varit där iallafall. Däremot har 100% av våra besök gett något, trots att det inte alltid gjort det när vi varit hos veterinär. Exempelvis en hälta där jag i princip blev idiotförklarad av veterinären för min hund "hade minsann inte ont" beteendeförändringarna och hältan som ibland uppstod berodde på att min hund var "ouppfostrad" enligt veterinären. Men de såg aldrig av några beteendeförändringar, det var bara sådana saker som vi märkte av hemma och berättade om. Dessa försvann direkt när smärtan försvann kan jag meddela och utan att vi gjorde något särskilt. Gick till fysioterapeut som fann felet som var enkelt att åtgärda. Hade sparat en del pengar och lidande om jag gått dit direkt. Veterinärkliniken där jag blev idiotförklarad har jag inte satt min fot på igen.

Var i landet finns du? Jag har bara besökt en i Västerås, men @Red_Chili har väl besökt en välrenommerad i Sthlm om jag minns rätt? Kommer inte på namnet. Sen finns det ju någon Annika Falkenberg som håller till i Göteborgstrakten, tror jag. Någon annan får rätta mig om jag har fel. Finns säkert fler duktiga, men det var vad jag kom på just nu.
 
@russinbulle låter ju bra! Hon ska behandlas båda fram om 3v. Veterinären pratade inget om artrosen igår, som orsak till hältan, men det borde ju kunna vara den som stör henne.[/QUOTE]

Artros gör ju att brosket vid leden blir förtunnar - ju tunnare, desto grövre grad av artros och det finns nog ingen form av artros som inte känns alls. Är brosket dessutom lite knöggligt/ojämt så kan det haka i och det gör jäkligt ont då. Smärta när man vilar är typiskt och lättar lite efter att man rört på sig en stund :)
 
Jag tror som @russinbulle att det kan vara artrosen som är orsaken. Det låter typiskt med hälta som blir bättre vid rörelse. Min förra hund fick artros och Rimadyl hjälpte inte initialt. Det var först när vi kom igång med rehabträning som vi fick resultat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 306
Senast: WildWilma
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 000
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 551
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp