Halt häst

EVMF

Trådstartare
Hej! Min häst har gått väldigt konstigt i tre dagar nu, jag har hört av mig till veterinären men de kan inte komma förrän helgen är över. Jag är lite orolig för henne då hon sätter framhovarna med bakre hoven först och sedan går framåt. Hon undviker att gå när jag har henne i grimma och grimmskaft men brukar gå mycket i hagen även om hon haltar. Jag har känt på hovarna men de är inte varma. Hon reagerar inte om jag provar med att böja på knät och kan hålla uppe hoven medan jag kratsar utan problem. Något som får mig att undra är att när jag går ifrån stallet vägrar hon att gå men när jag går tillbaka slutar hon nästan halta helt även om hennes kompis är med. Är det någon som har någon idé vad det kan vara? :confused:

MVH EVMF

Sv: Halt häst

En hältutredning i stall är rätt meningslöst. Åk till klinik istället, och vänta inte för länge. Många tillstånd blir värre om de inte behandlas.

Hästar med fång sätter ned hoven med trakten först.
Hur känns mankammen . stel och spänd.
Har den puls i benen. spola benen länge med kallt vatten
Läs på om fång och ställ hästen i box med mycket strö och minigiva hö inget kraftfoder eller gräs.
Stämmer det med fång eller hästen blir sämre så ring vet direkt.
Svårt att säga vad det är via en tråd kan bara gissa. Bättre att ringa veterinär.

Tack för svaren. Min hovslagare var här och kollade. Han sa att det var fång men att fången inte kommit så långt. Vi har nu satt in henne i stallet och hoppas att hon ska bli bättre. Vetrinären ska nog komma efter midsommar för att kolla på henne men det stämmer in på beskrivningen av fång.

Finns det ingen veterinär alls som kan komma? Någon distriktsveterinär som har jour? Jag tycker inte att det låter som en bra idé att vänta till efter midsommar om hovslagaren har konstaterat fång.

Men hästen ska ju ändå ha smärtstillande om det är fång, och hjälp på alla möjliga sätt, jag hade ALDRIG väntat tills efter helgen.

De är skyldiga att komma ut till sjuk häst- vilket en med fång är!

att din hovis hittat det så fort kan göra att med rätt insatser av vet så får du inga komplikationer

Har du SAGT till veterinären att det är fång? Fång är akut och jag har svårt att tro att en distriktsvet inte åker akut på fång. Men veterinären kan ju inte gå på annat än djurägaruppgifter, så har du sagt det är fång??

Har du över huvudtaget pratat med en veterinär? Du måste ta ut en veterinär med en gång om hästen har ett misstänkt fånganfall! Om du ringer en distriktsveterinär redan ikväll lär de komma ut ikväll och undersöka din häst. Fång är väldigt, väldigt smärtsamt för din häst, och den behöver komma under behandling så snabbt som möjligt.

Nog komma efter midsommar?

Oj, hade det varit samma reaktion om någon berättat att hästen brutit benet? Fång är allvarligt, och ska behandlas omgående.

Vill du ha din häst kvar i livet så ta ut veterinär omgående, ju längre tid hästen går med obehandlad fång dessto sämre prognos till tillfrisknande

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 654
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 589
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 665
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka