Halt efter böjprov

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lajten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 528
L

Lajten

Min ponny visar inga tecken på hälta i vanliga fall. Men efter att böjprov gjorts så visar han hälta på vänster bakben. Bör kanske tilläggas att han är sju år, alltså varken speciellt ung eller gammal. Har ni några idéer om vad det kan vara för fel?

Sv: Halt efter böjprov

Det kan vara ungefär vad som helst. En hältutredning måste till för att hitta problemet och komma under korrekt behandling.

Ja, veterinären har ju varit här, men hon kunde inte känna att något var fel i benen på honom eller vad man ska säga. Men vi får väl åka iväg och röntga honom, och hoppas att det blir bättre :bump:

Hur många grader? Släcktes hältan ut? En halv eller en-gradig hälta behöver inte vara så allvarlig, kan räcka med vila i någon vecka. Men det verkar som du fått mycket diffust svar av vet? Rekommenderar en riktig hältutredning, vet tittar på hältor lite olika tex beroende på om det är en försäljningsbesikting eller en hältutredning. Åk till klinik!

Det var försäljningsbesikting som gjordes, och han visade tvågradig hälta efter böjprov (åtminstone så skrev veterinären det, jag är inte så bra på sånt där). Han har sedan bara gått i hagen i cirka 2 veckor. Vi gjorde då ett nytt böjprov själva, och han haltade ännu värre denna gången. Igår gick jag lite med honom, för jag tänkte att han kanske behövde röra lite på sig och "mjuka upp" benet lite (eller ja, lederna iaf).
Sen idag så var jag ute och gick med honom igen, och så plötsligt ville han inte ens stödja på benet, så jag lyfte upp det och såg att det fastnat ett bokollonskal eller vad det var, så jag pillade bort det. Efter det så stödde han på benet, men haltade fortfarande lite (så man såg att han rörde benet lite stelt). :(
Så nu tror jag att vi ska ringa till klinik så fort som möjligt. Så får vi hoppas att det blir bättre!

Jag hade inte låtit någon utan utbildning göra ett böjprov på min häst... Det är lätt att man av misstag "böjer sönder" hästen och skadar den mer... (inte riktat som kritik mot dig!)
Klinik låter som en ypperlig idé.
Hoppas att ponnyn repar sig snabbt och att det är lätt åtgärdat. :)

Nejdå, ingen fara! :)
Men vi vet ju vad det går ut på, och såg ju hur veterinären gjorde och så, och inte så hårt. Kändes ju lite onödigt att betala flera tusen för att låta veterinären göra om det, så då tänkte vi att vi gör det själva en gång, och haltar han fortfarande så får vi åtgärda det :)

Fast det är ju väldigt farlig tänkande. Är ni så skickliga och har ett så bra underlag att ni ser en rörelsestörning på 1/2 grad? I annat fall har ni ju bara påfrestat leden ytterligare en gång, och ser ni då inte en liten störning blir det ju att ni påfrestar den att bli en riktig hälta.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 008
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka