Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahopp. Då ska man se om man kan summera ihop dagen.

Veterinären kollade Odinn i rörelse, innan han fick ställa sig i undersökningsbåset.

"-Jäääääklar va fast han sitter" :o
Vad de första veterinären sa när han kände på hans höfter. Väldigt fast.

Börjar ultraljuda SI-lederna. Höger normal och fin. Vänster en liten pålagring men inget allvarligt. Blir behandlad med kortison i båda lederna även om han i normala fall inte skulle gjort det för så här lite, men han tyckte det var lika bra.

Ultraljuda ländryggen, vilket tydligt är extra knepigt på en Islandshäst då det är svårt att se. Odinn va inget undantag, men ganska snabbt kunde han konstatera att vänster sida var absolut inte som den skulle och musklerna var väldigt ihoptryckta och knasiga. Men varför vet han inte ännu. Men dåligt va de helt klart.

In till röntgen för att röntga ryggen. Den var jätte fin. Så ingen skada där :)

Men detta med musklerna är ett stort frågetecken och vi fick egentligen inga svar idag på vad som är fel. Men gissningsvis en kronisk inflammation.

Behandlades med laser på ryggen å länden. Tillbaka till veterinären igen om 10 dagar för att få behandling med laser igen. Efter det utredas om något bättrat sig..... Hemma på smärtstillande, promeneras 20-30 min om dagen fram till återbesök hos veterinär.

Så ja, där står vi nu.
 
Jahopp. Då ska man se om man kan summera ihop dagen.

Veterinären kollade Odinn i rörelse, innan han fick ställa sig i undersökningsbåset.

"-Jäääääklar va fast han sitter" :o
Vad de första veterinären sa när han kände på hans höfter. Väldigt fast.

Börjar ultraljuda SI-lederna. Höger normal och fin. Vänster en liten pålagring men inget allvarligt. Blir behandlad med kortison i båda lederna även om han i normala fall inte skulle gjort det för så här lite, men han tyckte det var lika bra.

Ultraljuda ländryggen, vilket tydligt är extra knepigt på en Islandshäst då det är svårt att se. Odinn va inget undantag, men ganska snabbt kunde han konstatera att vänster sida var absolut inte som den skulle och musklerna var väldigt ihoptryckta och knasiga. Men varför vet han inte ännu. Men dåligt va de helt klart.

In till röntgen för att röntga ryggen. Den var jätte fin. Så ingen skada där :)

Men detta med musklerna är ett stort frågetecken och vi fick egentligen inga svar idag på vad som är fel. Men gissningsvis en kronisk inflammation.

Behandlades med laser på ryggen å länden. Tillbaka till veterinären igen om 10 dagar för att få behandling med laser igen. Efter det utredas om något bättrat sig..... Hemma på smärtstillande, promeneras 20-30 min om dagen fram till återbesök hos veterinär.

Så ja, där står vi nu.



Såklart aldrig kul när man hittar problem och alltid svårt att veta med framtidsutsikter. Men det lät väl som att det inte var helt nattsvart ändå? Låter som att du fått en bra veterinär. :)
 
Idag var Sol både blöt och lerig på ryggen, så jag var inte jättesugen på att lägga på en sadel på det.
Så vi gick ut i paddocken och planen var att leka lite och träna lite inkallning och röstkommando.
Direkt när jag hade knäppt loss grimskaftet flög hon iväg och sprallade loss ordentligt. Det var definitivt för länge sen vi lekte sist! :D
Sen underhöll hon sig själv en stund, och sen jobbade vi lite inkallning och löslongering med övergångar och varvbyten. Hon var duktig men fortfarande lite sprallig så fick använda lite tydligare kroppsspråk än vanligt. Sen lekte vi lite tillsammans och jag fick dra med henne ut ur paddocken när jag inte orkade längre i kylan och snöslasket. :p Tänk att det kan vara så himla kul att springa och leka i en paddock.
 
Jahopp. Då ska man se om man kan summera ihop dagen.

Veterinären kollade Odinn i rörelse, innan han fick ställa sig i undersökningsbåset.

"-Jäääääklar va fast han sitter" :o
Vad de första veterinären sa när han kände på hans höfter. Väldigt fast.

Börjar ultraljuda SI-lederna. Höger normal och fin. Vänster en liten pålagring men inget allvarligt. Blir behandlad med kortison i båda lederna även om han i normala fall inte skulle gjort det för så här lite, men han tyckte det var lika bra.

Ultraljuda ländryggen, vilket tydligt är extra knepigt på en Islandshäst då det är svårt att se. Odinn va inget undantag, men ganska snabbt kunde han konstatera att vänster sida var absolut inte som den skulle och musklerna var väldigt ihoptryckta och knasiga. Men varför vet han inte ännu. Men dåligt va de helt klart.

In till röntgen för att röntga ryggen. Den var jätte fin. Så ingen skada där :)

Men detta med musklerna är ett stort frågetecken och vi fick egentligen inga svar idag på vad som är fel. Men gissningsvis en kronisk inflammation.

Behandlades med laser på ryggen å länden. Tillbaka till veterinären igen om 10 dagar för att få behandling med laser igen. Efter det utredas om något bättrat sig..... Hemma på smärtstillande, promeneras 20-30 min om dagen fram till återbesök hos veterinär.

Så ja, där står vi nu.

Tyckte precis som Elina8 att det inte lät nattsvart iallafall :)
Håller tummarna för din fina häst!
 
Jahopp. Då ska man se om man kan summera ihop dagen.

Veterinären kollade Odinn i rörelse, innan han fick ställa sig i undersökningsbåset.

"-Jäääääklar va fast han sitter" :o
Vad de första veterinären sa när han kände på hans höfter. Väldigt fast.

Börjar ultraljuda SI-lederna. Höger normal och fin. Vänster en liten pålagring men inget allvarligt. Blir behandlad med kortison i båda lederna även om han i normala fall inte skulle gjort det för så här lite, men han tyckte det var lika bra.

Ultraljuda ländryggen, vilket tydligt är extra knepigt på en Islandshäst då det är svårt att se. Odinn va inget undantag, men ganska snabbt kunde han konstatera att vänster sida var absolut inte som den skulle och musklerna var väldigt ihoptryckta och knasiga. Men varför vet han inte ännu. Men dåligt va de helt klart.

In till röntgen för att röntga ryggen. Den var jätte fin. Så ingen skada där :)

Men detta med musklerna är ett stort frågetecken och vi fick egentligen inga svar idag på vad som är fel. Men gissningsvis en kronisk inflammation.

Behandlades med laser på ryggen å länden. Tillbaka till veterinären igen om 10 dagar för att få behandling med laser igen. Efter det utredas om något bättrat sig..... Hemma på smärtstillande, promeneras 20-30 min om dagen fram till återbesök hos veterinär.

Så ja, där står vi nu.

Har ni funderat på PSSM? De har upptäckt det på min kompis häst, tydligen vanligast på kallblod.
Jag har inte läst på jättemycket, men tydligen en genetisk muskelsjukdom.
Hennes har också haft ländryggsproblem, såpass att de först trodde korsförlamning.
Kanske är värt att kolla? Min kompis skickade tagel på analys till Florida för att få det svart på vitt, kostade inte så mycket. Kan kolla upp det mer om det känns som något som kan stämma?
 
Har ni funderat på PSSM? De har upptäckt det på min kompis häst, tydligen vanligast på kallblod.
Jag har inte läst på jättemycket, men tydligen en genetisk muskelsjukdom.
Hennes har också haft ländryggsproblem, såpass att de först trodde korsförlamning.
Kanske är värt att kolla? Min kompis skickade tagel på analys till Florida för att få det svart på vitt, kostade inte så mycket. Kan kolla upp det mer om det känns som något som kan stämma?
My bad, kallblodsvarianten heter EPSM, men det ärr ju typ samma sak som jag förstått det? Bara att googla loss :)
 
En kiropraktor/fysioterapeut fick gå igenom Saga i förrgår, inte för att jag lagt märke till ngt särskilt mer av nyfikenhet och för att en stallkompis ändå skulle ta ut honom.

Hon hade spänningar i länden och kring manken. På nåt vis hängde det ihop och länden är jag eg inte förvånad över, hon är liksom den typen av häst som det är lätt att rida in spänningar i länden på (och jag tenderar att rida lite för mycket så). Trodde väl inte att det skulle bli nån jätteskillnad men jag ser ut så här :eek:O_o:laugh: efter ha ridit henne.

Visst, hon har känts lite svag i tölten på slutet, lite styv i nacken men har tänkt att det mer berodde att hon inte varit full gång senaste halvåret. Nu var hon som en gummiboll i gången och mjuk och fin på alla håll och kanter :banana:
 
En liten bilduppdatering ifrån oss på nyaste tillskottet, lite taskiga bilder bara då dom är tagna med mobilen.
Inridningen går sakta men säkert framåt. Hoppas på att kunna rida honom själv i paddocken snart, håller till i rundcorallen med hjälp just nu bara..
142453007803248300_resized.jpg

142453007919864400_resized.jpg
142453007759359500_resized.jpg


142453007865760900_resized.jpg


142453009130142000_resized.jpg
 
En liten bilduppdatering ifrån oss på nyaste tillskottet, lite taskiga bilder bara då dom är tagna med mobilen.
Inridningen går sakta men säkert framåt. Hoppas på att kunna rida honom själv i paddocken snart, håller till i rundcorallen med hjälp just nu bara..

SNYGG! Hingst? Stam? :cool:
 
Nämen, är han efter diamanten?! :love: fina fina killen! Var med och red in samt har ridit pappa massor!

Åh.. Har du?? Vad roligt =D Har tyvärr inte sett honom, men de som sett honom har sagt att han är väldigt fin och tyvärr togs bedömningen när han inte var helt färdig (vad jag fick höra).
 
Kommer ni ihåg denna dam?



Idag kom min "gamla" häst Grima hem till mig igen. :) Nu när Odinn är skadad så kom hon som en liten räddning in i mitt liv.

Ska ha henne här ett tag (till höst i alla fall) och rida till henne då de inte funkat så bra hos hennes ägare å nu ska hon ha barn, å Odinn är ju skadad så de passade väldigt bra :)

:)
 
Idag har vi varit ute i vårväder och galoppat! :D
Sol skötte sig superbt ochsom belöning fick hon sträcka ut lite på vägen hem. Så himla härligt!
Imorgon blir det skritt barbacka och lite lastträning så vi kan börja åka iväg till lite roligare ridvägar nu när släpet är fixat. Verkligen ett välkommet uppsving för ridlusten med lite vårväder. Såna här vintrar saknar jag faktiskt ridhus, även om jag annars hellre rider ut.
 
Åh.. Har du?? Vad roligt =D Har tyvärr inte sett honom, men de som sett honom har sagt att han är väldigt fin och tyvärr togs bedömningen när han inte var helt färdig (vad jag fick höra).
Jätterolig häst! Mycket egen vilja och en hel del glimt i ögonvrån, en riktig buse! STOR och väldigt vacker. Tyvärr väldigt valpig, därav den "dåliga" visningen. Har en halvsyster som är lite liknande lynne på, lite egen ;) Men väldigt fin! Lycka till med din! Ska han visas?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
324
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 644
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 776
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp