Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Michis Superfin!

*kl*
Min princip att Hedinn inte ska ridas något på ridbana något just nu gav effekt, häromdagen travade han på som bara den och drog även iväg i ökad galopp. :D Lång bromssträcka men glad matte då han tidigare knappt rört sig framåt. I traven ser man att han har ett tydligt bakbensgrepp så kommer han ha mer vilja än storasyrran så kommer även han ha en hejdundrande pass. :D

10986363_402113953295679_999735614_n.jpg


Bylting som har motsatta problemet - hetssporre lyckades istället skritta lugnt och trava på böjt spår utan att rusa iväg efter fyra steg så där har jag också upplevt framsteg!
Och jag som tyckte snappe hade mycket hals ;)
 
Idag ska jag till veterinären med Odinn.... Igen! :(
Att det aldrig ska bli bra. Det är alltid något som inte är bra med honom och de känns som vi aldrig riktigt hittar grundorsaken. :(

Har börjat fundera på spatt. Så det blir nog en röntgen idag bland annat. :(

Men han är så himla svår nu. Han vill inte samla sig och trampa under sig. Han är väldigt bråkig i tölten, och slår å viftar mycket med huvet och är väldigt missnöjd när man försöker ha kontakt på tyglarna. Ja, han ska även kollas i munnen idag, men han har blivit kollad så många gånger där och de har aldrig varit något fel.

Han är stel och har alltid haft problem med stelhet i större eller mindre utsträckning.
Han är mycket svagare i sitt vänstra bakben, och när man kratsar hovarna så ställer han inte ner de benet utan drar upp de högre istället, som att de är svårt eller nått.

Han bråkar vid skoningen, som att de är jobbigt att stå å belasta sina ben. Han smiter undan i hagen och det är nu en kamp att ta ut honom ur den varje gång då han inte vill gå med mig, ytan står bara kvar.

Tänker att han vet att de kommer göra ont när jag ska rida ?

Även ryggen är han ju känslig i och har bytt sadel 1 miljon gånger på honom. Han har inget svårt sadelläge alls och alla sadlar jag haft ser ut att ligga jätte bra. Och i början funkar de alla men sen blir de skitdåligt igen.

Han har även börjat piska med svansen när man spänner sadelgjorden, något han aldrig gjort förut så ja..... Vilken ände ska man börja lixom?

Suck! :(
 
Senast ändrad:
Idag ska jag till veterinären med Odinn.... Igen! :(
Att det aldrig ska bli bra. Det är alltid något som inte är bra med honom och de känns som vi aldrig riktigt hittar grundorsaken. :(

Har börjat fundera på spatt. Så det blir nog en röntgen idag bland annat. :(

Men han är så himla svår nu. Han vill inte samla sig och trampa under sig. Han är väldigt bråkig i tölten, och slår å viftar mycket med huvet och är väldigt missnöjd när man försöker ha kontakt på tyglarna. Ja, han ska även kollas i munnen idag, men han har blivit kollad så många gånger där och de har aldrig varit något fel.

Han är stel och har alltid haft problem med stelhet i större eller mindre utsträckning.
Han är mycket svagare i sitt vänstra bakben, och när man kratsar hovarna så ställer han inte ner de benet utan drar upp de högre istället, som att de är svårt eller nått.

Han bråkar vid skoningen, som att de är jobbigt att stå å belasta sina ben. Han smiter undan i hagen och det är nu en kamp att ta ut honom ur den varje gång då han inte vill gå med mig, ytan står bara kvar.

Tänker att han vet att de kommer göra ont när jag ska rida ?

Även ryggen är han ju känslig i och har bytt sadel 1 miljon gånger på honom. Han har inget svårt sadelläge alls och alla sadlar jag haft ser ut att ligga jätte bra. Och i början funkar de alla men sen blir de skitdåligt igen.

Han har även börjat piska med svansen när man spänner sadelgjorden, något han aldrig gjort förut så ja..... Vilken ände ska man börja lixom?

Suck! :(
Har ni kollat bakknäna på honom?
 
Idag ska jag till veterinären med Odinn.... Igen! :(
Att det aldrig ska bli bra. Det är alltid något som inte är bra med honom och de känns som vi aldrig riktigt hittar grundorsaken. :(

Har börjat fundera på spatt. Så det blir nog en röntgen idag bland annat. :(

Men han är så himla svår nu. Han vill inte samla sig och trampa under sig. Han är väldigt bråkig i tölten, och slår å viftar mycket med huvet och är väldigt missnöjd när man försöker ha kontakt på tyglarna. Ja, han ska även kollas i munnen idag, men han har blivit kollad så många gånger där och de har aldrig varit något fel.

Han är stel och har alltid haft problem med stelhet i större eller mindre utsträckning.
Han är mycket svagare i sitt vänstra bakben, och när man kratsar hovarna så ställer han inte ner de benet utan drar upp de högre istället, som att de är svårt eller nått.

Han bråkar vid skoningen, som att de är jobbigt att stå å belasta sina ben. Han smiter undan i hagen och det är nu en kamp att ta ut honom ur den varje gång då han inte vill gå med mig, ytan står bara kvar.

Tänker att han vet att de kommer göra ont när jag ska rida ?

Även ryggen är han ju känslig i och har bytt sadel 1 miljon gånger på honom. Han har inget svårt sadelläge alls och alla sadlar jag haft ser ut att ligga jätte bra. Och i början funkar de alla men sen blir de skitdåligt igen.

Han har även börjat piska med svansen när man spänner sadelgjorden, något han aldrig gjort förut så ja..... Vilken ände ska man börja lixom?

Suck! :(

Vad tråkigt. Hoppas veterinärbesöket gick bra.
 
Jag hade ute equiterapeut i dag till mina båda. Isisen visade sig reagera i ryggen så antagligen sadeln som inte passar längre nu när han är bättre musklad :( Vill inte leta sadel igen:arghh:
Ponnyn är stel som vanligt i bog och bak men hen tyckte att han kommit upp lite i ryggen sen sist:up:
 
Idag ska jag till veterinären med Odinn.... Igen! :(
Att det aldrig ska bli bra. Det är alltid något som inte är bra med honom och de känns som vi aldrig riktigt hittar grundorsaken. :(

Har börjat fundera på spatt. Så det blir nog en röntgen idag bland annat. :(

Men han är så himla svår nu. Han vill inte samla sig och trampa under sig. Han är väldigt bråkig i tölten, och slår å viftar mycket med huvet och är väldigt missnöjd när man försöker ha kontakt på tyglarna. Ja, han ska även kollas i munnen idag, men han har blivit kollad så många gånger där och de har aldrig varit något fel.

Han är stel och har alltid haft problem med stelhet i större eller mindre utsträckning.
Han är mycket svagare i sitt vänstra bakben, och när man kratsar hovarna så ställer han inte ner de benet utan drar upp de högre istället, som att de är svårt eller nått.

Han bråkar vid skoningen, som att de är jobbigt att stå å belasta sina ben. Han smiter undan i hagen och det är nu en kamp att ta ut honom ur den varje gång då han inte vill gå med mig, ytan står bara kvar.

Tänker att han vet att de kommer göra ont när jag ska rida ?

Även ryggen är han ju känslig i och har bytt sadel 1 miljon gånger på honom. Han har inget svårt sadelläge alls och alla sadlar jag haft ser ut att ligga jätte bra. Och i början funkar de alla men sen blir de skitdåligt igen.

Han har även börjat piska med svansen när man spänner sadelgjorden, något han aldrig gjort förut så ja..... Vilken ände ska man börja lixom?

Suck! :(


Visst bor du också på västkusten?

När jag hade letat fel på Sol i ett par år utan att de hittade något blev jag tipsad om en kille som tydligen hjälpt många "hopplösa fall". Han hittade ju en skada och nu har det snart gått ett år sen avslutad behandling och inga tecken på hälta har visat sig än. Tidigare har det gått max 3-4 månader innan hältan har smugit sig fram efter veterinärbehandling.
Så jag börjar nästan våga hoppas att det kan gå bra och att hon kan funka som ridhäst.

Hör av dig om du vill ha tips/kontaktuppgifter. Otroligt duktig kille.
 
Veterinären hittade ett ganska stort fel på Odinn.
Ett fel som känns väldigtt logiskt nu, eftersom han har problem att just trampa under sig, rygga, forma sig och skjuta på med bakbenen.

Hon hade aldrig träffat en häst som var så otroligt stilla/fast/hård/totalt orörlig i sin ländrygg som Odinn.

Hon tror att detta är något han haft sen han var liten, troligen att en större häst och han själv lekt och han har helt enkelt fått denna häst hängandes på sin rygg och på de sättet skadat den. För den är så otroligt totalt orörlig. Bakbenen är lixom bortkopplade från resten av kroppen. De hänger bara med men han kan inte använda dem bättre en vad han gör pga ryggen. :(

Hon tror oxå att han ändå gjort så gott han kunnat under dessa år, men att nu har något hänt som gjort det värre. Min Lilla stackars häst.

Vi ska i alla fall vidare till Husaby Hästklinik för röntgen och ultraljud av ländrygg och SI lederna.
Och efter det får vi se vad eller om det går att görs något över huvudtaget.

Anna (veterinären) tror väl dock inte att det inne så jätte mycket att göra utan det är en skada han kan leva med, men livet som ridhäst är väl över, i alla fall på den nivån vi legat på.

Skogsmulle utan krav går nog bra, men dressyrarbete i paddocken, tölta, saker som vi verkligen älskar.... Det verkar vara över för oss :'(
 
Var iväg och kikade på unghästarna vi har på tillväxt igår, varav två stycken är helsyskon till fölet jag får till sommaren. Det känns MYCKET bra efter att ha sett dem, den som blir tre i år var helt vansinnigt vacker. :love:
 
Jag har hittat ett sto jag vill låna magen på till sommaren ... Undrar hur jag ska lägga fram det till ägaren bara som säkert har planer på fler egna föl :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
315
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 634
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 775
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp