Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_0696.JPG

Passade på att njuta av solen så blev lite longering idag:love:
 
Har du "normal" storlek på bettringarna? Annars kanske en lösning kunde vara att köpa ett bett med lite större bettring så det inte kommer lika högt.
Gissar att ringarna bara ser små ut för att han har stort huvud ;)
Aaah! det tänkte jag inte ens på... det är fasta bettringar och de är nog lite mindre än vanliga rörliga ringar i alla fall. Tack för tipset! ;)
 
@Snurre Blir så förvirrad när du pratar om lille Brun men lägger upp bilder på en svart! :angel::D
Haha gamla vanor och smeknamn sitter i :p
Mina travare jag hade i tonåren hade samma nyans och de gick som mörkbruna. En svart häst var verkligen svart, inte rödbrun halva året.
Men ja han står som svart i passet.
 
Haha gamla vanor och smeknamn sitter i :p
Mina travare jag hade i tonåren hade samma nyans och de gick som mörkbruna. En svart häst var verkligen svart, inte rödbrun halva året.
Men ja han står som svart i passet.

Haha, jag förstår det! Väldigt många har fått inpräntat i huvudet att svart måste vara kolsvart eller rapp som man sa förr. Hos islandshästar är det tvärtom - det är helt klart ovanligt med såväl mörkbruna som svartbruna hästar. De man tycker ser mörkbruna ut är ofta bleksvarta (eller gulsvarta)! O_o Vanlig brun är vanligare, men de ser man ju skillnad på mycket lättare. :D
 
Har precis köpt ett Micklem till min häst, han hade ett hos förra ägaren och det passade bra, nu ska jag bara försöka passa in detta nya.. vad tror ni? Ska sidostyckena upp något så att nosgrimman kommer upp lite, men då kommer kanske bettet för högt upp? Remmarna som fäster bettet är på sista hålet, så de kan jag inte länga.... han har stoort huvud, detta är storlek full och käkremmen är också på sista hålet. Övriga remmar är dock på mitten och omfånget på nosgrimman kunde inte vara större heller så borde vara rätt storlek. Nackstycket ligger bra.

E21412FF-4432-4BEE-AA6C-0D39131B946D.jpg

Lite svårt att se på bilden, men jag skulle nog vilja ha nosgrimman lite högre upp. Bettet ser ut att sitta väldigt högt upp redan, så det skulle antagligen hamna för högt upp då.
Som någon skrev tidigare går det ju att prova med ett bett med större bettringar, men det är inte säkert att det räcker. Det går däremot att beställa längre remmar som bettet sitter i. Smidigast lösning, tycker jag, då behöver man inte oroa sig för bettringarnas storlek eller så utan kan använda vilket bett som helst.
Men det ser ut som att pannbandet är på gränsen till för kort? Eller så är det bara på grund av all fluffig päls :) Tänkte annars att om det är i kortaste laget, så kanske du helt enkelt ska gå upp en storlek på hela tränset.
 
Lite svårt att se på bilden, men jag skulle nog vilja ha nosgrimman lite högre upp. Bettet ser ut att sitta väldigt högt upp redan, så det skulle antagligen hamna för högt upp då.
Som någon skrev tidigare går det ju att prova med ett bett med större bettringar, men det är inte säkert att det räcker. Det går däremot att beställa längre remmar som bettet sitter i. Smidigast lösning, tycker jag, då behöver man inte oroa sig för bettringarnas storlek eller så utan kan använda vilket bett som helst.
Men det ser ut som att pannbandet är på gränsen till för kort? Eller så är det bara på grund av all fluffig päls :) Tänkte annars att om det är i kortaste laget, så kanske du helt enkelt ska gå upp en storlek på hela tränset.
:eek: Var kan man beställa bettremmar? Vill ha fler så det är lättare att byta bett ;)
 
Gahh :eek: :banghead: Som vanligt när jag anmäler mig till tävling så får jag antingen en mental blockering och inget fungerar ( speciellt när det är en ny häst som ska tävlas :nailbiting:) i detta fall Sture, eller som min andra häst, Fylkir, som nu inte alls känns fräsch :( Bara för att jag nu har anmält till säsongens första tävling.... Så nu är Fylkir satt på vila i två veckor. Och Sture som allt känns så himla bra med och har inte alls varit i tvivel om att jag ska rida 4.2 på honom. Samma dag som anmälningen öppnade, så kändes det som att vi inte ens skulle ta oss igenom en 4.5 på vettiga karaktärer :crazy: Men de sista dagarna har det kännts mycket bättre igen :up: För säkerhets skull, så väntar jag med att anmäla Sture till tävlingen :D Så jag slipper den stress som jag bara känner inför tävling. Alltså jag älskar att tävla, jag är ju sån tävlingsmänniska och måste ha mål för att träningen skall bli vettig :laugh: Men fram till tävling så tvivlar jag bara så mycket på mig själv... Och mitt värsta dilemma är att jag bryr mig allt för mycket om vad andra ska tycka och tänka. Jag arbetar på det och försöker att slå bort de tankarna... När jag väl rider in på banan, så glömmer jag allt utanför :)

Båda hästarna skall få sig en genomgång av en fysioterapeut på fredag :up:
 
@Snurre Usch, men sånt där är vanligare än man tror!

Mina råd för att jobba men nerverna: Bra att fokusera på en hög lägstanivå och att träna mkt tävlingslikt. (Hitta rutiner för allt ifrån uppvärmning till programridning). Fokusera på att även sätta mål som inte går ut på en viss poäng eller en viss placering (för sånt kan vi inte styra) utan ha mål fokuserade på känslan du vill uppnå (som i sin tur troligen kommer leda till höga poäng ;) )
 
Lite svårt att se på bilden, men jag skulle nog vilja ha nosgrimman lite högre upp. Bettet ser ut att sitta väldigt högt upp redan, så det skulle antagligen hamna för högt upp då.
Som någon skrev tidigare går det ju att prova med ett bett med större bettringar, men det är inte säkert att det räcker. Det går däremot att beställa längre remmar som bettet sitter i. Smidigast lösning, tycker jag, då behöver man inte oroa sig för bettringarnas storlek eller så utan kan använda vilket bett som helst.
Men det ser ut som att pannbandet är på gränsen till för kort? Eller så är det bara på grund av all fluffig päls :) Tänkte annars att om det är i kortaste laget, så kanske du helt enkelt ska gå upp en storlek på hela tränset.

Jag provade ikväll igen, och red med tränset denna gång. Hästen kändes väldigt nöjd och stadig med huvudet och munnen (inte för att han har varit orolig där innan heller men). Jag tror inte att pannbandet är för kort faktiskt, nackstycket ligger fint bakom öronen och hamnar bra av sig själv utan att det känns trångt alls.
Det följde med fyra bettremmar (2 till varje sida alltså) när jag köpte tränset, men vad jag kunde se var de i samma längd allihop.
Du får gärna PMa mig med var du beställde dina också!
Jag försökte känna på nosryggen var jag skulle ha nosgrimman men det är ju inte helt lätt kan jag tycka.. Min hästs mjuka delar i nosen börjar rätt långt ner så nosgrimman sitter inte över något mjukt när det sitter som på bilden, men kan hålla med om att det eventuellt kan behöva höjas ett snäpp.. men då behövs som sagt längre bettremmar....
Krångtligt värre ;)
 
Long time, no see från vår sida! :)
Jag har hunnit med en sväng till Island, en skön vintervila, och nu har vi satt igång igen. Skåning som jag är så rider jag inte när det är snö. Eller is. Eller fruset i marken ;)
Snorri känns fin, men jag måste jobba med min sits. Har "vant mig av" med att hålla om hästen under tiden jag inte tränade för dressyrtränare och inser nu hur kass balans jag får när benen bara hänger. Snorri tar omhållning som signal framåt, så vi kämpar lite med att få lagom tempo och svara på rätt saker.
Sedan är det ju det där med hans högersida.... Det sitter nog mycket i mitt huvudet, men jag tycker att han konstant ber om att få gå ut från volten i högervarv och det lurar mig till att hålla extra i höger tygel. Kämpar så att det gör ont i hela kroppen med att ha honom på vänstertygeln (som han gärna släpper) och använda ytterskänkel långt fram för att hålla kvar honom på volten. Det är svårare än det låter :(

Men- galoppen har blivit jättemycket bättre och börjar bli ren och rund i längre tempon! Och så länge jag inte håller för hårt i honom så är han riktigt mjuk och fin, men han har lite för lätt fortfarande att gå emot bettet. Dock blir det såklart bättre ju mer han bär bak istället för att paddla på framåt.
Ska se om jag kan få fotograf och filmare i helgen, hade varit kul.

Vi töltade ett halvt varv häromdagen också, det gick över förväntan! Iaf inte sämre än sist vi töltade, för typ 6 månader sedan ;)

Planen för året är att starta LC och LB med godkända resultat och träna på en LA:1 hemma. Sedan får vi se vad jag gör, i januari 2016 tar jag examen och ska börja jobba heltid. Får se hur mycket lust och ork jag har till att hålla igång träningen då, jag tycker det känns motigt redan nu. Hur gör folk som har jobb och hus och till och med BARN???
En "vanlig skoldag" gör jag mockningen på förmiddagen och varvar stalljobb med plugg, är i skolan 13-15, tränar till 16, kommer hem 16.30, rider, äter kvällsmat, och sen är ju dagen slut.... jag vill ju gärna hinna med att typ läsa en bok, eller kolla film, eller spela tv-spel, eller gå en runda med hundarna, eller kanske t.o.m träffa vänner? Puh. Jaja, sånt är livet, Snorri är den lataste lilla "tjuren Ferdinand"-häst jag känner, så om han får gå och dra i en hage ett tag så blir han nog mest nöjd......
 
En uppdatering från oss :)

Jag var ute med stallkompisen och red halv 5 imorse igen, så sjukt mysigt! Även en handhäst fick hänga på.
Hela Februari har vi lovat att rida utan stigbyglar och stigläder, ska bli spännande att se effekten när vi sätter på stigbyglarna igen i Mars.

För oss blir det mest uteridning i skogen för att bygga upp kondition och muskler, på helgerna rider vi långritter nästan hela stallgänget. Vi trvis så underbart bra här vi står!

Bild från lastträningen i söndags.
 
@Snurre Usch, men sånt där är vanligare än man tror!

Mina råd för att jobba men nerverna: Bra att fokusera på en hög lägstanivå och att träna mkt tävlingslikt. (Hitta rutiner för allt ifrån uppvärmning till programridning). Fokusera på att även sätta mål som inte går ut på en viss poäng eller en viss placering (för sånt kan vi inte styra) utan ha mål fokuserade på känslan du vill uppnå (som i sin tur troligen kommer leda till höga poäng ;) )
Tror att ditt inlägg var riktat till @macken, då det var om tävling ;-)
 
Jorunn har fått vårkänslor tror jag bestämt. hon är PIGG... de flesta som följt oss vet att denna dam är allt pnnat än pigg i vanliga fall:D.
Men i helgen när jag körde kunde hon knap skritta utan gick på och ville trava helst, hela veckan har ho också varit superpigg och travat och skrittat på i ett tempo som värsta piggelinhästen:D
Ingen är gladare än jag för de är just detta vi måste träna på, jag ska inte bara sitta i vagnen och njuta av naturen och drömma mig bort utan vi ska gå på fram jobba jobba=)

Meeeeen det är ju sååååå fiiint ute så jag hämskt lätt och falla tillbaks i Åhh vad fint de är tempo.... Jorunn är inte sen på att ta efter de tempot
:D
Sååå skärpning Nielaa!!!:o:D

En liten bild på foderstationen jag och en istallet byggt riktigt lätt måste ja säga och den fukar super, nät över så de går inte åt lika mkt numera=)
10410462_10153546570703998_2871545824340377717_n_zps9a9a6307.jpg


Sedan denna bild bara älskar den massa snö:love:
1375976_10153541200173998_6934286941323162114_n_zps8cd5bb0d.jpg

Sedan denna lööööv=)

10955668_10153519371793998_8392182541462895066_n_zpsbf194dd4.jpg



Första vintern på 5 år som Jorunn går orakad så jag bävar för vårens fällning.. men jag lär ju inte va sysslolös framöver med ryktstenen iaf:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
315
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 628
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 775
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp