Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Drar mig lite för att visa denna bilden men får helt enkelt sluta vara så självkritisk.
Han var INTE rolig att rida idag. Stona levde rövare och Askur blev så uppjagad att det knappt gick att lugna ner honom. Eller knappt, det gick inte. Men men. Formen är åt helvete men han är faktiskt nyligen töltsatt så vi jobbar på det. :)

img_1395_54d289622a6b226f64f12c66.png
Men MUMS!
Film önskas :bump:
 
Red i grupp idag, flera år sen sist... Det märktes. Saga blev både pigg och stark O_o Det händer liksom inte med henne numera.

Mao, vi behöver öva på att rida i grupp. Förr när hon var van fanns det inte på kartan att bli stark ens i galoppen i grupp. Glad var hon i alla fall. Efter att ha pulsat i massa snö och de andra hästarna var trötta hade Saga kunnat tänka sig en vända till.
 
Konstruktiv kritik, tack! ;)
Traven är den gångart som han har haft svårast för. Tyvärr har jag inga gamla bilder att jämföra med så ni får utgå ifrån hur den ser ut i dagsläget. Vad tycker ni? Jag är nöjd än så länge. Nu kan han åtminstone trava och börjar bli stadigare.

trav2_54d3a0ebddf2b30637e9fac7.png


trav5_54d3a210ddf2b306f6a31e13.png


trav4_54d3a20f9606ee63c70c93f8.png
 
Konstruktiv kritik, tack! ;)
Traven är den gångart som han har haft svårast för. Tyvärr har jag inga gamla bilder att jämföra med så ni får utgå ifrån hur den ser ut i dagsläget. Vad tycker ni? Jag är nöjd än så länge. Nu kan han åtminstone trava och börjar bli stadigare.

trav2_54d3a0ebddf2b30637e9fac7.png


trav5_54d3a210ddf2b306f6a31e13.png


trav4_54d3a20f9606ee63c70c93f8.png
Sträck på dig människa ;)
 
Jag vill se film! Du får gärna PMa eller maila om du inte vill lägga upp den här.. Är såå nyfiken på din fina bruna, och instruktörstarmen suger ;)
Haha, jasså. ;)
På Söndag har sambon lovat att haka på till stallet och fota och filma så då lovar jag lite bättre kvalité.
 
Senast ändrad:
Passhästen har börjat hitta galoppen! :D Vi har bara lyckats galoppera några steg i sträck tidigare, i full fart. Igår gick det visserligen också i full fart, men vi galopperade långa sträckor! Till stor del korsgalopp, men det var åtminstone galopp. Bara att jobba upp balansen så kanske vi kan få både ren galopp och lägre tempo (under förutsättning att huvudet tillåter det senare).
 
*kl*
Lillhingsten gjorde uterittspremiär med bravur häromdagen!

26-årige valacken i stallet var med som sällskap men han sprang glatt före. På ridbanan har han varit ganska seg men nu travade han på, visserligen lite spänd, men han gick fram! :D När han tvekade lite och jag drev på blev det några töltsteg också så känns inte som tölten blir några problem att ta fram. Ska muta någon att ta bilder i helgen, har ju fortfarande inte en enda ridbild på honom =)
 
KL

En fråga till er tävlingsduktiga där ute:
Ingenstans I FIPO hittar jag tidsangivelser på de olika tävlingsgrenarna, de specifierar endast vilka gångarter som skall visas I vilken ordning och hur många varv alternativt typ en långsida etc.
Men jag förstår ju att någon tidstagning sker , på visa tävlingar anger ju ex speaker "10 sekunder" när det är 10 sekunder kvar av det momentet.
Så... Tar de tid? I så fall, hur mycket tid lags/skall läggas på varje moment? Var hittar man info på detta?
Frågan kom upp under träning och det slog mig att ex en ovalbana är ju ca 230-250 m per långsida och det skiljer mot att ex träna I ridhus eller på mindre ridbana...
Kanske @Freyr kan/har tid att svara? :)
 
KL

En fråga till er tävlingsduktiga där ute:
Ingenstans I FIPO hittar jag tidsangivelser på de olika tävlingsgrenarna, de specifierar endast vilka gångarter som skall visas I vilken ordning och hur många varv alternativt typ en långsida etc.
Men jag förstår ju att någon tidstagning sker , på visa tävlingar anger ju ex speaker "10 sekunder" när det är 10 sekunder kvar av det momentet.
Så... Tar de tid? I så fall, hur mycket tid lags/skall läggas på varje moment? Var hittar man info på detta?
Frågan kom upp under träning och det slog mig att ex en ovalbana är ju ca 230-250 m per långsida och det skiljer mot att ex träna I ridhus eller på mindre ridbana...
Kanske @Freyr kan/har tid att svara? :)


Ovalbanor 200-250 är runt hela, inte per långsida men du kanske menade det egentligen.
 
Har precis köpt ett Micklem till min häst, han hade ett hos förra ägaren och det passade bra, nu ska jag bara försöka passa in detta nya.. vad tror ni? Ska sidostyckena upp något så att nosgrimman kommer upp lite, men då kommer kanske bettet för högt upp? Remmarna som fäster bettet är på sista hålet, så de kan jag inte länga.... han har stoort huvud, detta är storlek full och käkremmen är också på sista hålet. Övriga remmar är dock på mitten och omfånget på nosgrimman kunde inte vara större heller så borde vara rätt storlek. Nackstycket ligger bra.

E21412FF-4432-4BEE-AA6C-0D39131B946D.jpg
 
Nu har äntligen ridlusten kommit tillbaka! Har gått på halvvila sen jul med dåligt samvete. Men nu jäklar ska vi sparka igång vårträningen. :)

Sol har haft grymt mycket överskottsenergi och det har blivit en del bus när vi ridit med sällskap. Så i helgen upptäckte jag att one rein stop inte alls funkar på min häst, hon fortsätter bara springa med halsen helt böjd. Har aldrig varit med om nåt liknande. När vi tränat stannar hon ju såklart, så hon förstår ju vad jag vill att hon ska göra. Men med kilometerlång grusväg framför sig var det inte så intressant vad jag ville. Som tur är stannade hon ändå, men definitivt inte på one rein stop.

Så nu är planen att sätta igång utan sällskap och jobba på kommunikationen. Igår var hon superduktig när vi red på ovalbanan, så himla positiv och samarbetsvillig. :)
 
Har precis köpt ett Micklem till min häst, han hade ett hos förra ägaren och det passade bra, nu ska jag bara försöka passa in detta nya.. vad tror ni? Ska sidostyckena upp något så att nosgrimman kommer upp lite, men då kommer kanske bettet för högt upp? Remmarna som fäster bettet är på sista hålet, så de kan jag inte länga.... han har stoort huvud, detta är storlek full och käkremmen är också på sista hålet. Övriga remmar är dock på mitten och omfånget på nosgrimman kunde inte vara större heller så borde vara rätt storlek. Nackstycket ligger bra.

E21412FF-4432-4BEE-AA6C-0D39131B946D.jpg


Har du "normal" storlek på bettringarna? Annars kanske en lösning kunde vara att köpa ett bett med lite större bettring så det inte kommer lika högt.
Gissar att ringarna bara ser små ut för att han har stort huvud ;)
 
Jag o lille Brun har varit på kurs i helgen :bump: Senast för samma tränare var i november och då fick vi i läxa att träna acceptans av tygeltag och eftergift. Denna gång kom kommentaren, Är du säker på att det är samma häst du har med? :D

Nu har har han eftergift och kommit upp i manken. Men läxa för den här gången är rama in mer och få honom att komma upp lite till. Passa min hand så den inte blir för stum.

Mycket inspirerande med kurs så nu ska här tränas:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
314
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 625
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 775
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp