Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min häst gjorde mig så glad idag! Startade först t7 och hon var jättefin! Lugn och stadig trots stort ridhus, mycket publik på läktaren, nytt ställe och musik! Vår första start i töltklass och det blev 4.8 vilket jag är suuupernöjd med! Hon fick 5.0 av båda domarna i första momentet, men tappade lite i andra momentet pga det smög in sig något travinslag (trött häst) Var så stolt så jag nästan fällde en tår!

Inför v5 kändes hon ofokuserad och lite uppe i varv, svår att nå. Skyggade en del inne på banan helt plötsligt. Men lyckades ändå prestera både femmor och 5.5:or! ♡ Tyvärr drogs resultatet ned av att jag fick fel galopp och inte riktigt lyckades korrigera.. Haha.

Vår andra tävling, ser det än så länge som miljöträning och att både jag och Tyra tränar på att tävla. Men det bådar ju gott tycler jag. ^^

Överlag vansinnigt nöjd med min fina fina häst! Hon gör mig glad varje dag :)
 
Tyra_zpsztu0203h.jpg


Tycker denna bild säger typ allt! Hur kul vi hade ihop igår och hur vansinnigt stolt jag är över henne! :love: Och att vi liksom tycker om varandra.

Nästa start blir i mars, tills dess ska vi jobba på galoppen. :cool:
 
På nya stället finns en hel del islänningar i krokarna omkring. Saga har blivit tagen för att vara en godkänd hingst som bodde i krokarna tills i somras. Hade tagit ett bra tag innan grannen som såg mig och "hingsten" insåg att det inte var hingsten i fråga. (De är lite lika, fuxar, korta. ganska finlemmade och med vackra huvuden.) Idag var jag med och kollade på en träning och presnterade mig med namn och var jag stod uppstallad: "Jaha, det är du med den stora fuxen."

Folk tycker ofta att Saga ser stor ut, MINST 140 brukar folk gissa. Hon är kort och ganska långbent, det är antagligen det. Men jag blir lika förvånad varje gång.
 
Är det DU som äger Kippy :love::love::love: ?!! Det hade jag ingen aning om!!! Han var i alla fall smart nog hålla sig där islandshästarna redan trampat upp!!! Och idag hade Janne skottat upp med traktorn i alla hagar så att de hade ett större område där de inte behövde "simma" i snö!

Jajamen! :love: Köpte honom för 11 år sedan som sällskap till min islänning. Då var han "bara" 14 år. Nu är han är väl inne på 5:e året hos S och har hunnit bli 25 år! :D

kippma_59122028.jpg
 
@kvandi Vilken töltare Rá verkar vara! :)

*kl*

Jag var ju o miljötränade Bylting på (öl) och vägltölten o ja, denna pålle behöver nog mycket miljöträning. :D Hemma så har vi lite svårt att skritta och vila i steget. Genom mutor och träning står hon numera still vid uppsittning men de första varven på uppvärmningen var "champangekorkskänsla" där hon stampar runt i tölt och visserligen inte ökar tempot men inte heller slappnar av en sekund. Lagom tills jag fått henne att skritta lugnt så var det dags för start.

Vägtölten motsvarar ungefär momenten i en T7. Arbetstempo och valfritt tempo tölt. De tio bästa går direkt till final och får då rida en gång till. Bylting var flott men ojämn i uttagningen. Jag är glad att hon lyssnade på mig hyfsat när det gällde tempot men hon växlade mellan passtaktigt och ren takt och hade en ganska orolig form. Vi lyckades dock slå oss in i finalen där vi slutade på poäng 5,15. (domaren dömde med 10-delar för att separera alla i startfältet så det var tiiight) och en 8onde plats.

Jag är supernöjd! Oj vad rolig hon är att rida min lilla häst! Massa vilja men känns aldrig som att hon är på väg att skena iväg okontrollerat eller bli rädd för något!

En bild från finalen under den del av sträckan när hon var hyfsat taktren:

10957088_775663212529722_1919588485_n.jpg
 
Min pålle är då väldans cool. Igår bestämde jag mig för att "köra" honom :p
Han är tömkörd typ 10 gånger i hela sitt liv och en gång har jag även bundit fast skranan bakom honom och tömkört i byn. (Ja, jag känner honom väl och vet att han inte reagerar på sånt). Såigår band jag helt enkelt fast skranan i tolkselen, satte på tömkörningsgjorden och körde ut på grusvägen runt byn! :eek: Bullen tyckte dock det var mycket märkligt att dra mot trycket i bröstan, så han stannade mest och tittade på mig :angel: Som tur var kom några som promenerade en hund och kunde leda Bullen en liten bit, sen gick det så bra så! :bump: Mycket miljöträning med matte skrattandes bakom och åkte in i snövallarna på båda sidor... Blev även lite trav på slutet, han lyssnade toppenfint på allt :love: Man kan ju inte annat än älska den hästen! :love:
 
Såhär bra gick filmandet/fotograferandet i Söndags. Snöstorm med blötsnö = extremt tungt underlag samt ingen sikt för varken ryttare eller häst.
Snuppson var dock lika pigg och glad som alltid och kämpade på i snön.
b135665.jpg
 
Red i ridhus idag, första gången på över ett år med tillgång till nån sorts bana (sen dressyrar vi massor ute). Hästen var skitfin! Lite stel i vänster (mitt fel) och lite svag, hon är inte fullt igång, men supersamarbetsvillig, stadig i takt och form i alla gångarter, även traven som är hennes svagaste kort.
 
Bha! Vet inte om jag eller ponnyn får ett nervöst sammanbrott först:mad:

Han har gått jättebra som handhäst hela hösten/vintern, vilket är jätte smidigt för att hinna hålla igång båda hästarna. Han har hålt sig bredvid i alla gångarter utan att göra något väsen av sig. MEN nu sista gångerna har han börjat dra i galoppen. Tar jag tag lite hårdare kommer jag lite ur balans och grimskaftet fladdrar = isisen gasar oxå, Jag får hålla in honom o ponnyn kommer ännu mer före, får ta mer i ponnyn... Och sen är rallyt igång:grin:

Lämnar jag ponnyn själv när vi rider ut på kompisen och min isis kör ponnyn rally i hagen och stressar massor(har en liten inhägnad med 3 trådar så han inte kryper ut). Rider jag ut på ponnyn med kompisen tar han varje chans han får att hoppa jämfota, takta, köra rally gallopp. Ju mer man tar i bettet ju mer stressad blir han.:banghead:

Rider jag ut själv på honom går han 99% av gångerna bra om än pigg i galoppen. På Banan kan jag rida på långa tyglar med endast vikten..

Vet att detta är islandstråden, men behövde lufta frustationen lite:angel:
 
Såhär bra gick filmandet/fotograferandet i Söndags. Snöstorm med blötsnö = extremt tungt underlag samt ingen sikt för varken ryttare eller häst.
Snuppson var dock lika pigg och glad som alltid och kämpade på i snön.
b135665.jpg

Men morrr... Jag ville verkligen se hur ni utvecklas. Även om vi är långt efter er så är det alltid roligt att bli taggad på nytt.
 
Red i ridhus idag, första gången på över ett år med tillgång till nån sorts bana (sen dressyrar vi massor ute). Hästen var skitfin! Lite stel i vänster (mitt fel) och lite svag, hon är inte fullt igång, men supersamarbetsvillig, stadig i takt och form i alla gångarter, även traven som är hennes svagaste kort.

Kul! :) Är det skillnad på framåtbjudningen för dig ute jämfört med i ridhus/paddock? Är inte alls avis på er som har tillgång till ridhus nu..
 
Laukur han vilar fortfarande! Han har haft en månad och nu inne på sin andra. Kommer sätta igång honom med markarbete i början av mars så fort jag känner mig redo :) Allt beror ju på när bäbis tänkt sig ut!

Under tiden myser vi massa! Underbara hästen :love:

10382971_10203670156461408_9026721507907359547_n.jpg
 
Kul! :) Är det skillnad på framåtbjudningen för dig ute jämfört med i ridhus/paddock? Är inte alls avis på er som har tillgång till ridhus nu..
Saga är en häst som måste ridas, motiveras och korrigeras för att gå framåt oredentligt, men på det stora hela är det nog ingen markant skillnad.
 
Drar mig lite för att visa denna bilden men får helt enkelt sluta vara så självkritisk.
Han var INTE rolig att rida idag. Stona levde rövare och Askur blev så uppjagad att det knappt gick att lugna ner honom. Eller knappt, det gick inte. Men men. Formen är åt helvete men han är faktiskt nyligen töltsatt så vi jobbar på det. :)

img_1395_54d289622a6b226f64f12c66.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
312
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 620
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 775
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp