Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä va sorgligt. Minns den vackr killen. Så tråkigt. :(
Är Gullan inte kvar på buke längre?

Ahaa, kan dock meddela att han inte finns så länge till, eller redan är borttagen. Vet inte om Gullan sålde honom eller om han bara är/var utlånad. Men jag har sett honom med en annan person .. Tråkigt på en sån otroligt söt häst! Vet dock inte varför.
ä
 
Den här vintern är det ju HELT värdelöst att få till kontinuitet i ridningen, eftersom man inte har manege. Har aldrig känt behov av det förut, men denna vintern så hade det varit himla gött å haft det utanför stallet ;)

Men allt annat där jag står är så himla bra å är mycket mer värt en en manege så är egentligen väldigt nöjd, bara vädret som suger hårt!! :)
 
bha! Idag var det äntligen uppehåll så jag tänkte passa på att ta en tur på banan och filma lite. Värmde upp lite och satt sen av för att starta och ställa in kameran. Hann inte mer än upp på hästen igen innan kameran pep till och stängde av sig, batteri slut!!:rage:
Visade fullt när jag packade med den till stallet.:meh:

Fast kanske va lika bra de. Vi var aningens ringrostiga, traven gick fint men i höger varv på volt glider sadeln utåt och vi kommer ur balans. Åt vänster går det bra, så vad kan göra att det blir så? Upplever inte att sadeln kanar ute trots ett och annat sned skutt.
Höger galopp blir pass och vänster går fint.

Tror vi måste styrketräna hö bak lite..
 
Fast kanske va lika bra de. Vi var aningens ringrostiga, traven gick fint men i höger varv på volt glider sadeln utåt och vi kommer ur balans. Åt vänster går det bra, så vad kan göra att det blir så? Upplever inte att sadeln kanar ute trots ett och annat sned skutt.
Höger galopp blir pass och vänster går fint.

Tror vi måste styrketräna hö bak lite..
Han vill inte ha din vikt på sitt högra bakben, skjuter därmed över dig till vänster. Eller så har du själv svårt att sitta över till höger = vikten hamnar för mkt till vänster. Eller så är det en kombination av er båda två ;)
Troligtvis det sistnämnda!

/ Michis, som hela dagen försökt få sina elever att sitta jämnt ;)
 
Filipus fick besök av massören idag! Hon brukar behandla honom med jämna mellanrum med tanke på åldern och på hans historik, sist var han ganska "dålig" med låsningar/spändhet överallt och blev behandlad med laser. Idag var han betydligt bättre, lite spänd vä bak och en liten låsning hö bak som blev behandlad med laser. Han hade också tappat lite muskler över ryggen, men han blir inte riden så ofta nu längre heller pga min ryggskada..

Sen red jag för min tränare också, och hon fick även sitta upp och rida igenom honom. Filipus vill gärna flytta över ryttaren på höger sida, kan ha med hans låsningar/spändhet att göra. Dessutom vill han gärna fuska lite med både bogarna och nacken, att han inte riktigt blir helt rakställd men då har vi bestämt att jag ska börja rida lektion 2 ggr per månad och så ska hon rida igenom honom då och då. På slutet av lektionen idag var han superfin och kunde trava på volt i form utan att slå upp huvudet/slå över till annan gångart!

Är riktigt nöjd med min 24-åring! :love::love::love: (tillägg: bilden tagen under veckan när jag longerade honom, traven har blivit så himla fin på äldre dagar!)
 
Det blåste halv storm i fredags, gav mig ut ändå. Saga studsade fram på tå i blåsten, med huvudet och kroppen ställda mot blåsten – men hon skötte sig perfekt! Gjorde allt jag bad om - än om ständigt ställd och styv :laugh:
 
bha! Idag var det äntligen uppehåll så jag tänkte passa på att ta en tur på banan och filma lite. Värmde upp lite och satt sen av för att starta och ställa in kameran. Hann inte mer än upp på hästen igen innan kameran pep till och stängde av sig, batteri slut!!:rage:
Visade fullt när jag packade med den till stallet.:meh:

Fast kanske va lika bra de. Vi var aningens ringrostiga, traven gick fint men i höger varv på volt glider sadeln utåt och vi kommer ur balans. Åt vänster går det bra, så vad kan göra att det blir så? Upplever inte att sadeln kanar ute trots ett och annat sned skutt.
Höger galopp blir pass och vänster går fint.

Tror vi måste styrketräna hö bak lite..

Och ofta hänger det även ihop med att hästen är förböjd i det varvet (mot vad hästen klarar). Rakare häst- du får med yttersidan och tappar inte ytter rygghalva (det som gör att sadeln glider) och bålen roterar inte lika kraftigt.
 
Han vill inte ha din vikt på sitt högra bakben, skjuter därmed över dig till vänster. Eller så har du själv svårt att sitta över till höger = vikten hamnar för mkt till vänster. Eller så är det en kombination av er båda två ;)
Troligtvis det sistnämnda!

/ Michis, som hela dagen försökt få sina elever att sitta jämnt ;)

Skulle oxå behöva någon som påpekar sits i mellanåt. Man får så många fina vanor när man mest rider för sig själv, svårt att se:angel:

Satt under hela turen på ponnyn o försöka känna efter och testa var jag har vikten och hur han böjer sig. Ponny plutt tyckte nog att det var ett väldans vinglande över vägen idag när vikthjälperna ändrades stup i ett :p
 
Och ofta hänger det även ihop med att hästen är förböjd i det varvet (mot vad hästen klarar). Rakare häst- du får med yttersidan och tappar inte ytter rygghalva (det som gör att sadeln glider) och bålen roterar inte lika kraftigt.

Du menar att hästen blir mer böjd än vad voltspåret är eller att han inte klarar att gå på den storleken av volt?

Jo jag upplever att han har lätt att tappa ytterbogen och böja halsen inåt i högervarvet. Han blir även gärna lite hängande i linan vid longering i det varvet jämfört med vänster.
 
Du menar att hästen blir mer böjd än vad voltspåret är eller att han inte klarar att gå på den storleken av volt?

Jo jag upplever att han har lätt att tappa ytterbogen och böja halsen inåt i högervarvet. Han blir även gärna lite hängande i linan vid longering i det varvet jämfört med vänster.
Det som menas är att han i dagsläget inte klarar av att vara såpass böjd som du kräver - oavsett storlek på volt.. Bara för att man rider på en volt så MÅSTE inte hästen vara böjd inåt, man gör det lagen kräver istället ;)
Så rid med honom rakare i halsen så ska du se att det blir skillnad.
 
Du menar att hästen blir mer böjd än vad voltspåret är eller att han inte klarar att gå på den storleken av volt?

Jo jag upplever att han har lätt att tappa ytterbogen och böja halsen inåt i högervarvet. Han blir även gärna lite hängande i linan vid longering i det varvet jämfört med vänster.
Jag gillar att påpeka sits så det är bara att komma hit ;)
 
Tycker priset beror på vart stallet ligger. kring större städer för helaack. är det nog svårt att hitta för under 1500. Men på vischan så vist. Jag tar endast 300 av min inhyrning då ingår grovfoder(tar eget) och tillsyn men har bara en halvfärdig ridbana så ingen lyx. Då är det rätt ensligt och jag vill ha sällskap:p

Allt under tusenlappen är väl ett rån för hyresvärden? :nailbiting: Din inhyrning har det bra! :D
 
Igår red vi ut på stallets tre unghästar med stöd av två stabila vuxna. Det blev Meyjas första uteritt solo! Längs bilvägen fick vi vara handhäst men väl inne på grusvägen kopplade jag loss. Meyja var precis hur duktig som helst! Då har jag kanske suttit på henne knappt tio gånger o sen haft två månader vila. Jag var både förvånad o jättelycklig där jag satt! Men lyckligast var nog faktiskt Meyja som äntligen fick följa med gänget istället för att stå kvar vid grinden. Det blev mest fyrtaktig trav men några steg tölt kom av sig själv när vi hade långsamt tempo.

wpid-wp-1421612146342.jpeg
 
Igår red vi ut på stallets tre unghästar med stöd av två stabila vuxna. Det blev Meyjas första uteritt solo! Längs bilvägen fick vi vara handhäst men väl inne på grusvägen kopplade jag loss. Meyja var precis hur duktig som helst! Då har jag kanske suttit på henne knappt tio gånger o sen haft två månader vila. Jag var både förvånad o jättelycklig där jag satt! Men lyckligast var nog faktiskt Meyja som äntligen fick följa med gänget istället för att stå kvar vid grinden. Det blev mest fyrtaktig trav men några steg tölt kom av sig själv när vi hade långsamt tempo.

wpid-wp-1421612146342.jpeg
Åh så härligt! Unghästtiden är så mysig och spännande!
 
Det som menas är att han i dagsläget inte klarar av att vara såpass böjd som du kräver - oavsett storlek på volt.. Bara för att man rider på en volt så MÅSTE inte hästen vara böjd inåt, man gör det lagen kräver istället ;)
Så rid med honom rakare i halsen så ska du se att det blir skillnad.


Får testa nästa gång. :)

Ska på kurs på lördag så får be tränaren tjata om sitsen och böjning:p
Men får leta upp min antislip-padd som säkerhet, inge kul att sitta halvvägs runt magen om men glömmer sig:angel:
 
Du menar att hästen blir mer böjd än vad voltspåret är eller att han inte klarar att gå på den storleken av volt?

Jo jag upplever att han har lätt att tappa ytterbogen och böja halsen inåt i högervarvet. Han blir även gärna lite hängande i linan vid longering i det varvet jämfört med vänster.

Som Michis skriver, mer böjd än vad hästen klarar. De flesta hästar klarar (och behöver) betydligt mindre böjning än vad vi tror, resultatet blir en mer eller mindre tappad/låst yttre rygghalva. En rolig övning för att få rätt på yttersidan är att rida på en volt och tänka att tyglarna inte får nudda sidan på hästens hals, då blir du så illa tvungen att styra in den där ytterbogen ;) Och ihop med problem du beskriver kommer ofta en ryttare som har vikt sig i midjan i högersidan, så tänk även att din högra midja ska vara lång :D Ha så roligt ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
306
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 607
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 774
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp