Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Jättekulatt få läsa lite om vilka ni och era haflingrar är:). Jag är inne här så ofta jag hinner och njuter av de underbara bilderna. Går det att ta en dålig bild på en haflinger:smirk:? Jag tror nästan inte det! Busbilden på haflingrarna i hagen är ju underbar!

Jag heter Anna är 24 och bor i Lund. Har sedan 6 år tillbaka haflingergrabben Goliath:). Vi köpte honom från High Chaparall där han arbetat som turridningshäst men med hjälp av SHF fick vi veta hans härstamning vilket var jättekul. Han är Bayersk efter Nolens-Nadin och har en halvbror (samma mamma) som är avelshingst där nere. Goliath är 138 cm och född 1995. Alltid pigg och glad. Har hunnit med saker som: Vunnit höjdhoppning mot stora hästar, tagit sönder 23 täcken, bli stallets mest bortskämda häst:smirk:, varit med i Kumla på HM, Tävlat storhäst allsvenskan 1.05 med placering, skrämt livet ur diverse dressyrhästar genom att titta under lugg på dem.

Just nu är killen tyvärr 3-gradigt halt :cry:och vi vet inte om han blir bra igen. Behandlas för hovledsstukning. Vi gör allt vi kan och håller alla tummar vi har! Tills dess lunkar han i sin sjukhage och njuter av veterinärens ordination "fri tillgång till hö"..... herregud.

Lite bilder på vår familjehäst. Tror jag haft dem uppe förr men hoppas jag förlåts för det :o

Senast ändrad av en moderator:

tror bilden luras lite, ska se om jag hittar en bättre bild! det är främst den böjen på nosen jag tänker på!:)

tills dess får ni kolla på en gammal morgon bild!;)
bilder073.jpg

mimbisen är så trött s hon vilar hakan mot stolpen!:D

Underbar bild!
Hade inte lagt märke till det där med att vila hakan men nu ser jag det.. Haha! Dom är för goa! Och smarta!

Så söt, och så duktig han verkar vara! Håller alla tummar för att han blir frisk igen, stackarn:(...

Här är lite uppdaterade bilder på Belle samt maken som "rider" på henne för första gången. Jisses, vad han klagade över hur högt det var :D. Vill också tillägga att jag är JÄTTEMOTSTÅNDARE till att rida (eller ens sitta på en häst i 5 min) utan hjälm, men den enda hjälm vi har (min) var alldeles för liten för honom. Ska införskaffa en åt honom nästa gång vi är på Börjes. Jag tror nämligen att det gav mersmak, även om det var lite läskigt ;). Pållan verkade inte alls tycka att den extra längden och vikten var något speciellt. Hon gick på precis som med mig på ryggen.

Hur ser hon ut i kroppen nu? Att hon har lite hömage, det vet jag, men jag tycker annars att hon "snyggat" till sig i proportionerna?
P3090004.jpg

Bild från i höstas (oktober) att jämföra med:
belleochcloetta_okt07021.jpg

Och så maken till häst idag!
P3090001.jpg

Senast ändrad:

halloo nu har jag provat lite grejjor:banana:

shone011.jpg

Det är dödskallar på grimman me, haha

shone012.jpg

shone014.jpg

sadeln blev oxå fin=)

shone009.jpg

Goliath blev tjej med babyfärger men ja tror inte han skäms så mkt.. Ja tyckte han passade i det, men lite stort var det men 85 hade nog blivit för litet..

shone013.jpg

Men detta blev läckert!

Kursen i helgen vart inställd p.g.a sjuka hos hästarna på kvinnerstaskolan =( Så nu får vi vänta till efter påsk.........

Vad gullig hon var i dödskalletäcket :D. Mycket sött! Täcket på sista bilden ser ju elegant ut. Vad är det på? Det ser "glittrigt" ut.

OJ bettysmatte jag tyckte det var jättestor skillnad!!
Där har du gjort ett bra jobb må ja säga:)
Annat e de med mej som gått åt andra hållet me min häst, smal förr tjock nu *L* aja det kommer bättre tider:rofl:

a det är MEGA glittrit! massa guldglitter pluppar e det. och guldkant.

Men det är nog inte så bra att tvätta... jaja det löööööser sig som vi säger här=)

Fast jag kan nog inte ta åt mig äran, för så hemskt mycket har jag inte gjort egentligen :D. Ridit har jag gjort väldigt sporadiskt. Men jag har dock lagt om foderstaten en del denna vinter. Min pålla får, i "haflingertermer", mycket hö - ca 10 kg/dygn. Den stora skillanden är att jag också lagt till lucern denna vinter, och effekten man ser tror jag kan ha med det göra. Tror att det extra proteintillskottet har haft en gynnsam effekt på henne, men det är bara mina teorier dock :)!

Hon står ju bättre på den nya bilden så det är lite svårt att se, men tycker det ändå ser ut som hon växt till sig!
om inte annat så har det hänt jätte mkt sen du köpte henne, nu ser hon ju vuxen ut!:)
Kul att du fått med gubben på en ridtur, kanske blir han biten och ni måste köpa en till haflinger!;)

persikan rosa och grått var ju riktigt snyggt på en haflinger!
båda stalltäckena var ju jättehäftiga!:D

josssefine
Fina bilder, vad kul att du haft det bra!
kan du inte berätta lite vad du gjort?

*kl*

Jättefina bilder! :)
Var lite inne på att skaffa en haflinger sist när jag var i hästköpartagen (blev en liten, rund, fuxfärgad kallblodstravare så nära var det iaf! ;) ) men funderar på hur de brukar vara i psyket?
Är det vanligt att de är lite "kallblodshårda" som fjordingar t ex har rykte om sig att kunna vara?
Är de såna som är coola och orädda av naturen eller olika från häst till häst?

Nyfiken! :)

kan endast relatera till halvblod och arab då det är dom raser jag ridit mest utöver haflinger.

Men min erfarenhet är att det är en säker häst med mkt go i!
Väldigt inviduellt hur dom är att rida, min favvo tinka som är högdräktig är som en tickande bomb, halva turen idag gick lugnt och fint till vi vände hemåt då blev det liv, galoppera på stället, takta takta takta det är kul!

men ändå kan man efter lite halvhalter, trava hemåt på långa tyglar på en överpigg häst barbacka!:) Det är en haflinger!

Allt går om man kompromissar lite!

En allmän fråga!
Jag har flera gånger läst om en haflinger som deltagit i VM i distans, är det nån som vet nåt om denna häst?
är det en renrasig haflinger, stam, namn?

Hon heter Aiga och är e. Aga Khan (som för övrigt har samma mor som Sveriges första godkända haflingerhingst Hattrick). Stammen på mödernet känner jag inte till, tyvärr, men pappan är i alla fall helt renrasig! :)

Aiga och hennes ryttare deltog aldrig i distans-VM 1998. Ryttaren (som då var 62 år!) tyckte att det var en för stor risk med transporten till Dubai och valde att stanna hemma, även om det lockade enormt att delta med startfältets enda haflinger bland alla araber ... Men de kvalificerade sig! Vilket är rätt starkt gjort i och för sig.

Tillägg: GRATTIS Linea pea! Så roligt för er med "barnbarnens" framgångar! :)

Senast ändrad:

*kl*

Jättefina bilder! :)
Var lite inne på att skaffa en haflinger sist när jag var i hästköpartagen (blev en liten, rund, fuxfärgad kallblodstravare så nära var det iaf! ;) ) men funderar på hur de brukar vara i psyket?
Är det vanligt att de är lite "kallblodshårda" som fjordingar t ex har rykte om sig att kunna vara?
Är de såna som är coola och orädda av naturen eller olika från häst till häst?

Nyfiken! :)

Under mina numera 23 år med haflinger har jag träffat på allt från diamanthårda tuffingar till silkesmjuka snuttefiltar, från orädda tanks till sjåpgåsar som är rädda för "allt" ... Så mitt svar på frågan blir att det är olika från häst till häst! :)

Dock kan man väl generellt säga att de är coola men pigga. Av någon outgrundlig anledning har jag lyckats samla på mig en liten hög med haflinger med enorm framåtbjudning, men jag har hört ryktas att det ska finnas lata haflinger också! :eek:

Dock kan man väl generellt säga att de är coola men pigga. Av någon outgrundlig anledning har jag lyckats samla på mig en liten hög med haflinger med enorm framåtbjudning, men jag har hört ryktas att det ska finnas lata haflinger också! :eek:

Haha den ENDA haflinger jag ridit var lite lat! :p Fast bara med jobb, inte vid hoppning eller så, och så bockade den en hel del... Så det kan nog ha haft att göra med de som ridit hästen eller öm rygg eller så (var en ridskoleponny, fast som skickades tillbaka ganska snabbt). Men den var förvånansvärt känslig för hjälperna ändå.

Tack för lite info iaf (Golden_Tinka också!) gillar den storleken och kroppstypen på häst så det är mycket möjligt att det blir en haflinger nästa gång, eller om min syster blir sugen på att skaffa häst! ;)
Men man får leta runt lite efter en personlighet som känns rätt mao..

Flåt....:o Allegro HBIA DE 381836036393 och Aline H DE 381 837543393. Blev det rätt, tro?

Sådär, nu har jag kollat lite i mina "arkiv" hehe.

Allegro är född 1993 (framgår av nummret) hos Karl Stadler, Ziemetshausen, Tyskland. Han genomgick 50-dagarstestet i München-Riem 1996 med 7,37 poäng (max 10) och placeringen 6/14). Allegro har minst 4 stambokförda döttrar, och han ska ha tävlats, dock får jag inte fram i vilken gren!

Aline hittar jag tyvärr ingenting på!

Norge kaller
Starumhingster006-1.jpg

dett var Lians Argus- som fikk de beste tallkarakterene....

Norge kaller
Starumhingster006-1.jpg

dett var Lians Argus- som fikk de beste tallkarakterene....

og dette var Armani som også ble kåret

Starumhingster005.jpg

Fine begge to i mine øyne- moro å se ulikhetene dem i mellom- særlig i bevegelsene og likheten særlig i framparten...

Vilka fina bilder det har kommit in!

Vackra hingstar Jorunn. Det måste vara jätteroligt för dig Linnea Pea att se framgångarna för dina avkommors avkommor!

Golden Tinka: Underbar bild där hon vilar hakan :D.

Bettysmatte: Kul att maken ville rida. Hoppas det gav mersmak.

Persikan: Shone blev ju bara för söt i sitt rosa dödskalletäcke :love:.

Idag har vädret varit grått och tråkigt med småregn och jag hade verkligen ingen lust att rida så jag löslongerade lite i paddocken. Romeo hade heller ingen större lust att röra på sig. Rulla sig däremot gjorde han 4 gånger. Hagen är så lerig just nu så jag tror han drar sig för att göra det där.

Dålig bild jag vet, det började bli mörkt.

Romeorullarsigipaddocken.jpg

Efteråt fick han sitt favoritgodis, banan! Någon annan flinga som älskar bananer?

Romeoterbanan.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 151
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka