Hästtanter och gubbar del 1

Soffan74

Trådstartare
Har varit hästlös sedan gammelman gick bort 24 maj 2012.
Funderar dock på att börja på ridskola i höst här i Uppsala. Måste testa först om mitt knä pallar med ridning.
 
Jag hade gammelman (blev 31 år) i 16 år. Innan dess hade jag gammeltanten i 6 år tror jag.
Har bara ridit en gång sedan gubben dog 2012, och då bröt jag knät:crazy:. Ska prova nu i vår med att åka på turridning, för att kolla hur mkt knät pallar:confused:
 
Jag hade gammelman (blev 31 år) i 16 år. Innan dess hade jag gammeltanten i 6 år tror jag.
Har bara ridit en gång sedan gubben dog 2012, och då bröt jag knät:crazy:. Ska prova nu i vår med att åka på turridning, för att kolla hur mkt knät pallar:confused:

Bröt knät? Vilken skada har du då? "Bara" ett benbrott nära knät eller något annat? Jag har själv en gammal korsbandsskada (slet av korsband och inre sidoligament i knät i april 2013), och jag har hela tiden tyckt att ridning är den aktivitet som känns BÄST för knät. Lagom mycket böjt, bekväm position, inga vridningar eller sneda belastningar. Den enda anpassning jag gör idag är att jag alltid sitter upp från höger sida (dock utan pall, men rider islandshäst så det är inte så högt) eftersom det var vänster knä jag skadade. Så jag tycker att det borde vara hoppfullt för dig också med ridningen! :)
 
Bröt knät? Vilken skada har du då? "Bara" ett benbrott nära knät eller något annat? Jag har själv en gammal korsbandsskada (slet av korsband och inre sidoligament i knät i april 2013), och jag har hela tiden tyckt att ridning är den aktivitet som känns BÄST för knät. Lagom mycket böjt, bekväm position, inga vridningar eller sneda belastningar. Den enda anpassning jag gör idag är att jag alltid sitter upp från höger sida (dock utan pall, men rider islandshäst så det är inte så högt) eftersom det var vänster knä jag skadade. Så jag tycker att det borde vara hoppfullt för dig också med ridningen! :)
Fraktur i knäled
 
Jag har opererat bort båda miniskerna i höger knä och korsbandet sitter endast fast till en tredjedel. Jag går på smärtstillande dagligen (tio år nu) men har inga större problem med att rida. Nu hoppar inte jag plus att jag har köpt mig ordentliga stigbyglar (sprenger bow balance) vilket underlättar.

Prova att rid, jag har lättare för att rida än för att gå fort.
 
Jag har opererat bort båda miniskerna i höger knä och korsbandet sitter endast fast till en tredjedel. Jag går på smärtstillande dagligen (tio år nu) men har inga större problem med att rida. Nu hoppar inte jag plus att jag har köpt mig ordentliga stigbyglar (sprenger bow balance) vilket underlättar.

Prova att rid, jag har lättare för att rida än för att gå fort.
Äter smärtstillande varje dag. Annars hade jag inte kunnat gå alls...
Ska åka iväg och testa knät på en Tur ridning snart. Det ska bara bli lite varmare ute först
 
Ja. Och tråkigt såg det ut. Harva runt runt i 45 minO_o
Om du haft egen häst i många år så "tror jag" att ridskola inte är rätt för dig... det ser verkligen supertrist ut, jag skulle inte palla att harva runt på det sättet :cautious:
Kan du inte leta efter en häst att vara medryttare på istället? Då kan du rida mer som du vill, skogsmulla eller träna :idea: Plus att du kan på ett annat sätt anpassa ridningen efter din kropp :angel:

Jag är ju en tant som nästan enbart skogsmullar nuförtiden när kroppen inte pallar regelbunden ridning längre ;)
 
Om du haft egen häst i många år så "tror jag" att ridskola inte är rätt för dig... det ser verkligen supertrist ut, jag skulle inte palla att harva runt på det sättet :cautious:
Kan du inte leta efter en häst att vara medryttare på istället? Då kan du rida mer som du vill, skogsmulla eller träna :idea: Plus att du kan på ett annat sätt anpassa ridningen efter din kropp :angel:

Jag är ju en tant som nästan enbart skogsmullar nuförtiden när kroppen inte pallar regelbunden ridning längre ;)
Jo. Eller någon som vill ha "medskötare" Gillar mest pysslet och skötseln i stallet. Eftersom min Gammelman reds inte så mkt de sista 6 åren pga ålder och skador, så blev det mest sådant. Ridning var en ren bonus då
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
909
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 953
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 792
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp