Hästpreferens?

PantheraL

Trådstartare
Ja, titeln säger väl det mesta? Vilken typ av häst dras du till allra mest? Ras, färg, kön, kroppstyp, personlighet? Jag har upptäckt att jag är otroligt förtjust i lite mindre, halvädla fuxmärrar, typ 160 i mankhöjd och gärna med lite blod som är framåt och känsliga, men inte stirriga då jag inte tycker om nervösa hästar. Jag har absolut inget emot att de bråkar lite så länge det inte är av illvilja. Personlighet älskar jag och de får gärna ha små egenheter, som att nafsa (men inte bita) i löst tyg. Så, det var min lilla lista. Vad är din?
 
Jag har av nån anledning ridit mycket ston. Mindre ston från D-ponny till 165 cm. Inte för tungt byggda men inte fullblodstyp heller. De får gärna ha ett nätt feminint huvud. Dressyrinriktning om jag får önska. Jag vill att hästen är kelig och trevlig att pyssla med. Svart är läckert men en riktigt röd fux utan vita tecken är också hur snyggt som helst!
 
Kön utan betydelse. Storlek 148-160 cm. Lite "grövre" typ; grövre halvblod/lättare kallblod. Gärna "ponnylook" och stora ljusa ögon. Stadigt psyke, inte allt för mycket nerv. Mycket framåtdriv i ridningen - absolut inte seg. Användningsområde dressyr och WE på LC-LA nivå.
 
Endast sto, inte ett dugg intresserad av valack eller hingst, bara sura gammla bitchar :p
Har nästan bara, tyvärr, mött intetsägande valackar, sånna som gör precis som man säger vad det än är. Nästan utan personlighet. Nä det är roligare med lite drag i pållarna.

Hur var det, en valack säger man åt, en hingst frågar man och ett sto skickar man in en ansökan i tre exemplar:D

Helst gråskimmel/apelgrå, 165-170, halvblod ädel och långa ben. Lagom mycket man, hellre lite tunnare än tjock. Stora ögon och en gullig näsa:love:
Personligenhet på häst jag drar mig till är speciella ston, som kanske inte många andra vill ha att göra med, kanske som gärna skräms lite eller haft det tufft i livet. Man får ett sånt band som inte går att förklara, har aldrig kommit nära ett sånt band med en valack och då har jag ändå ägt ett par.
 
Quarterhorse ston. Uteslutande. Färg utan betydelse egentligen, men helst inte brun utan gärna buckskin, dun och fux.
Det ska vara en ganska ädel och smidig häst. Inte de där pansarvagnarna, Temperamentet är viktigt. Det ska vara en mild och vänlig häst som är väldigt lyhörd och "willing to please". Då blir vi vänner, hästen och jag. :)

Just ja, en sådan står visst i boxen i stallet. :love: Jag har funderat på en till häst, men allvarligt talat vet jag inte hur jag ska kunna hitta en häst som ens matchar denna... Jag kommer bli sittandes utan häst om jag inte slutar vara så extremt kräsen. Jag har nämligen försökt leta och det slutar bara med att jag blir frustrerad och det finns ju egentligen massor av superfina hästar här i världen.

Skulle jag välja en hästtyp som inte var Quarter så skulle jag absolut kunna tänka mig ett mindre halvblodssto. Smäcker och med inte alltför stor gång (om jag ska sitta kvar! :D ). Lite åt fälttävlanstypshållet kan man säga. Även här ska hästen vara en trygg, mild och vänlig individ.
 
Jag har någon förkärlek till svarta hästar.
Gärna av grövre vältränad modell runt 1,55-1,65.
Den ska ha eget driv och en önskan om att vilja arbeta.
 
Mitts livs första fyrbenta kärlek formade mig definitivt, han blev urtypen för hur en häst ska se ut. Uppgifterna om hans stam var varierande, buden var både welsh cob och kallblodstravare.
Rubbe_zps33s29sb6.jpg


När det var dags för mig att köpa häst skulle jag ha ett halvblodssto, och det känns inte så långsökt att jag föll pladask för denna!
DSC00419.jpg


Idag fastnar jag främst för ston som är vakna och intelligenta, gärna med stort inslag av engelskt fullblod.
 
För mig är det en viss känsla mer än något annat. Har varit ganska blandat men nästan alla bitchiga ston jag stött på har haft "the x factor". :angel:

Men en häst som vill är väl enklaste beskrivningen, inte en som man måste övertala. Det värsta jag vet är loja valacker som bara säger "meeeh, måste jag? okeeeej då". Hellre då ett bitchigt sto som vissa dagar säger "Okej, vad är planen? Perfekt, nu kör vi!" och vissa dagar säger ":rage::arghh::turd::wtf::devil:".
 
Ja, titeln säger väl det mesta? Vilken typ av häst dras du till allra mest? Ras, färg, kön, kroppstyp, personlighet? Jag har upptäckt att jag är otroligt förtjust i lite mindre, halvädla fuxmärrar, typ 160 i mankhöjd och gärna med lite blod som är framåt och känsliga, men inte stirriga då jag inte tycker om nervösa hästar. Jag har absolut inget emot att de bråkar lite så länge det inte är av illvilja. Personlighet älskar jag och de får gärna ha små egenheter, som att nafsa (men inte bita) i löst tyg. Så, det var min lilla lista. Vad är din?

Antingen supersportiga fuxar med perfekt man och "här kommer jag" anda, precis som mitt änglasto :heart eller Baloubet! :d

Eller så ska det vara en maffig frieser eller någon annan ras med mycket man och rejäl nacke!

Dras överlag till hästar med mycket power och maffiga muskler, gärna fräcka teckningar eller ovanliga färger också! :love:
 
Vilken typ av häst dras du till allra mest?

Väluppfostrade hästar.

Jag är fullt medveten om att tydlig, konsekvent hantering snabbt löser de allra flesta uppförandeproblem, så jag skulle inte dra mig för att köpa en ouppfostrad häst. Det är inte hästens fel att den fått lära sig fel, det är ägarens och det är just det som stör och retar mig. Att man inte orkar lägga den lilla tid och energi det tar för att få en väluppfostrad och harmonisk häst, det retar mig alldeles för mycket och förstör umgänget med hästen.
 
Kallblod med mycket lugg.
Sedan får det vara fjording, islänning, kbl-travare, bruksnordis.

Jag har ju redan ett gäng hästar där fjord är dominerande rasen.
Och om jag ska köpa ytterligare häst så lockar haflinger, welsh cob, kbl-travare mest för köp. eller förstås en eller annan fjording...
 
En ridlärare sa ofta att en bra häst är en svart häst! :D Jag är till viss del benägen att hålla med ;) Egentligen tycker jag att det viktigaste är känslan jag får tillsammans med hästen, och en sån där speciell känsla/band tror jag ofta tar lite tid att få till, men egentligen är möjlig att få till med ganska många olika hästar då det handlar mycket om tid man spenderar ihop och gott samarbete. Jag dras nog även lite till lite äldre hästar som har varit med förut och är trygga i sig själva, någon slags vishet som lyser igenom kanske :D

Kroppstyp spelar inte så stor roll, men för mig har standarden varit halvblod kring 1,65, valack och som sagt gärna svart eller mörkbrun. Min farbror som snart fyller 18 år är i mina ögon den optimala hästen, trots hans olater. Han är lugn och trygg i ridningen (men ändå framåt, oftast..), trafiksäker och höjer inte på ögonbrynen i första taget. Man märker tydligt när han tycker att något är extra roligt och han är arbetsvillig även om han ibland har egna idéer istället för att utföra det man ber om ;) Han har lätt för att "stänga in sig" i sig själv, eller hur man nu ska uttrycka det, och kan säkert då verka intetsägande. Han tar helt enkelt ett tag att lära känna och han kräver att man visar intresse och lägger ner mycket tid för att han helt och hållet ska våga vara sig själv och blomma ut till den härliga personlighet han är :)

Sen är jag också väldigt nyfiken på haflinger :D
 
Jag gillar kallblod och hästar av barockmodell. Inte för stora, 150-155 cm sådär. Valacker, nästan uteslutande.
 
Halvblods sto, fux, 165 cm med attityd! Det är min absolut favorit, har tyvärr redan haft den optimala hästen som var exakt så. Så chansen att lyckas hitta en till är väl liten men jag har ju hela livet på mig.
Sen kan jag tänka mig en halvblods valack, brun, 165 stabil åt det trögare håller med. Jag har alltid varit så att ston med attityd går fint men en valack ska för att jag ska gilla den vara lite lugnare.
 
Jag vill ha precis en sån häst som jag redan har men utan spondylos och PPID. Ett alldeles jättevanligt brunt litet halvblodssto med världens bästa inställning till arbete och en liten räv bakom ena örat.

 
Ja, titeln säger väl det mesta? Vilken typ av häst dras du till allra mest? Ras, färg, kön, kroppstyp, personlighet? Jag har upptäckt att jag är otroligt förtjust i lite mindre, halvädla fuxmärrar, typ 160 i mankhöjd och gärna med lite blod som är framåt och känsliga, men inte stirriga då jag inte tycker om nervösa hästar. Jag har absolut inget emot att de bråkar lite så länge det inte är av illvilja. Personlighet älskar jag och de får gärna ha små egenheter, som att nafsa (men inte bita) i löst tyg. Så, det var min lilla lista. Vad är din?


Stor och brun, korrekta ben och bra rygg. Det kommer du långt med.


Mer specifikt? 170 cm. Stort huvud. Arbetsvillig. Vit stjärn och liten socka. Exteriört korrekt. Vettiga gångarter. Biter folk han inte gillar. :love:
 
Helt klart ett riktigt vältränat och rätthullat kallblod. Av vilken sort som helst.

Det är så jag kan börja känna mig rörd när jag skriver det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 326
Senast: Sasse
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 320
Hästmänniskan Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 523
Senast: angelwings
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 279
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp