Hästmänniskor som inte uppför sig

Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Håller med dig. Själv har jag många gånger skött mina hästar i klänning och läppstift, men med joddisar med stålhätta på fötterna. Enda jobbiga är att hästhåret fastnar i läppstiftet:D
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Hahaha! Det där var det roligaste inlägget på länge! För jag kan inte se det på något annat sätt än som som ett skämt.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Håller med dig. Själv har jag många gånger skött mina hästar i klänning och läppstift, men med joddisar med stålhätta på fötterna. Enda jobbiga är att hästhåret fastnar i läppstiftet:D


:rofl::rofl::rofl: Klockrent! Härligt när man kan bjuda på sig själv :bow:
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

WTF??

Är du på riktigt?

Jag är utbildad inom häst och har jobbat i flera stall, med både hästar och ridning och har än så länge klarat mig alldeles upmärkt i "mjukisbyxor". Om jag inte sitter på hästen, varför ska jag då ha svindyra ridbyxor på (som dessutom ofta går sönder av stalljobbet?)? Min förra häst reds oftast med byxor av variant mjukis, nya är för rund för att det ska vara säkert, men jag har ändå sköna lediga kläder på när jag stalljobbar, varför i hela friden skulle ens kunnan bestämmas av vilka kläder man har?? När jag rider byter jag byxor och sätter på mig ridstövlar- för att det är ändamålsenligt vid ridning. De är knappast de mest ändamålsenliga klädesplaggen vid annan hästhantering.

Din tididgare klädstil tyder på ganska stor oerfarenhet och din "dissning" av dina stallkamraters kompetens och åsikter tyder på ett stort ego.

Dvs Vet du vad du inte ens varför du ska ha vissa kläder så verkar det otroligt oerfaret.

Är du ett curlingbarn ?

Till TS: Det ska bli spännande att följa ditt sociala experiment. Själv har jag parkerat mig i ett stall där utseendet faktiskt inte spelar roll och flera frågar mig saker (och ber mig rida deras hästar) TROTS mina bekväma icke-ridbyxor-kläder. Jag trycker det är tråkigt att folk är så inskränkta att de tror att kunskap sitter i kläderna, men jag antar att det är den världen vi går mot..

/Lavinia, vägrar följa strömmen och har upprepade gånger fått skit för det i stallvärlden. Fortsätter envist att inte följa strömmen och sållar därmed bort flertalet idioter jag inte vill ha i min närhet:)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Hallå där mjukisbyxor är utmärkta i stallet, färgen är bara en aning opraktisk. Din föreläsning tyder på en viss inskränkthet.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Kläderna gör inte människan!! Jag går i vilka kläder jag vill, dom som jag tycker är sköna, varför skall man vara som "alla" andra?? Jag rider inte bättre för att jag har helskodda ridbyxor villket jag har men sällan använder.

Har joggingbyxor i stallet dock svarta, men på dom syns all lera, damm men vadå.. har tvätt maskin hemma och tvättar ofta.

Tur jag har eget stall på egen gård, där går jag osminkad, håret på sniskan och skitiga stall kläder.. har aldrig hört hästarna klagat :D
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Din tididgare klädstil tyder på ganska stor oerfarenhet och din "dissning" av dina stallkamraters kompetens och åsikter tyder på ett stort ego.

Alltså verkar det som om du äntligen har börjat lyssna på någon annan än dig själv. Fortsätt så så kanske du lär dig något .

Går man i skogen utan långbyxor kan man väl få infektioner oxå ??
Det är väl därför orienterarna har långa byxor och långärmat.

Dvs Vet du vad du inte ens varför du ska ha vissa kläder så verkar det otroligt oerfaret.

Är du ett curlingbarn ?

Hahaha... jag vet inte ens vart jag ska börja! Kan väl börja med att visa en bild på Curlingbarnet (som flyttade hemifrån vid 16 års ålder) som just har kommit i mål efter nio timmars orientering (multisport) år 2009. Utan varken långärmat eller långbyxor. Fick varken sår eller infektioner.

Jag lärde mig anpassa kläderna efter behov och miljö. Det fungerade alldeles utmärkt. Tills jag började ägna mig åt ridsport... :devil:

Inte en endaste deltagare gav mig några oombedda råd och tips inom denna gren heller. Man fick använda sitt eget huvud, men om man bad om hjälp var ingen sen att rycka in! Tänk om ridsportskulturen var lika peppande!

hallsta1.JPG
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig


Jag hoppas verkligen att du vaccinerat dig mot stelkramp :o , för hunden på bilden ser ut att ha vassa klor och det kan ge svåra infektioner ......;)

Du borde verkligen veta bättre än att vistas runt farliga djur i annat än långärmat!




(Ja, jag är ironisk. Ni behöver inte fundera:rofl:)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag hoppas verkligen att du vaccinerat dig mot stelkramp :o , för hunden på bilden ser ut att ha vassa klor och det kan ge svåra infektioner ......;)

Du borde verkligen veta bättre än att vistas runt farliga djur i annat än långärmat!




(Ja, jag är ironisk. Ni behöver inte fundera:rofl:)

Haha ja visst är det så.. ;) Själv har jag både fått en herrans massa valp bett, häst bett och andra diverse skador, sår skador från ombygge i stallet.. skit i såren och då borde jag vara död för en massa herrans år sedan :p

Inte en endaste infektion, mer än hö stråna som kryper in i armarna när man envisas med att ha kort ärmat vid lasstning och lossning av hö, då det blir små bulor i armarna lite överallt, men jag lever än efter ett antal år :D
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Kläder som används i "arbetsyfte" ser ofta ut på ett visst sätt pga av olika orsaker. När man åker skidor har man typ "termobyxor" och täckjacka som täcker midjan pga att det är praktiskt, man vill inte få in snö i midjan och man vill inte bli kall och våt om man är ute i backen en hel dag. Detta lär man sig med erfarenhet och förmodligen försöker dina föräldrar att få in detta i din skalle mha olika regelringar.


När jag var liten red jag i gummistövlar och jeans. Av jeans får man skavsår och i högstadiet när jag fick mina första riktiga ridstövlar... Vilken grej... kommer fortfarande ihåg lyftet. Mjukisbyxor har oxå sömmar på insidan så rider du mycket så kommer du att få ridsår, inevitable. Jag använder ridhandskar för minnet av skavsår och ringar som man inte kunde användas.

Din tididgare klädstil tyder på ganska stor oerfarenhet och din "dissning" av dina stallkamraters kompetens och åsikter tyder på ett stort ego.

Alltså verkar det som om du äntligen har börjat lyssna på någon annan än dig själv. Fortsätt så så kanske du lär dig något .

Förresten nu fortsätter katastroftanten, gå i stallet med lågklackat och shorts du riskerar sår och i stallet är det inte rent så riskerar du blodförgiftning om du får ett sår. Men ska man bara klappa hästen och inte mocka etc Går man i skogen utan långbyxor kan man väl få infektioner oxå ??
Det är väl därför orienterarna har långa byxor och långärmat.

Dvs Vet du vad du inte ens varför du ska ha vissa kläder så verkar det otroligt oerfaret.

Är du ett curlingbarn ?

Asgarv:rofl: Du missade inlägg nummer sex om att ts har sprungit maraton, gjort en svensk klassiker och hoppar fallskärm?:angel:

Eller inlägget om att hon jobbar med myndighetsutövning? Då är man såpass vuxen att ens föräldrar inte har mycket med ens kläder att göra...:idea:

Eller alla inlägg om att hon har en unghäst, rider man en sådan så att man får sönderskavda Fingrar och ridsår så är man väldigt fel ute...
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Man fick använda sitt eget huvud, men om man bad om hjälp var ingen sen att rycka in! Tänk om ridsportskulturen var lika peppande!

Ja men från min horisont ÄR ridsporten det, för det mesta. Jag tycker att du ska lägga av med att döma ut alla inom ridsporten för att du har råkat ut för några som lägger sig i.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Hahaha... jag vet inte ens vart jag ska börja! Kan väl börja med att visa en bild på Curlingbarnet (som flyttade hemifrån vid 16 års ålder) som just har kommit i mål efter nio timmars orientering (multisport) år 2009. Utan varken långärmat eller långbyxor. Fick varken sår eller infektioner.

Jag lärde mig anpassa kläderna efter behov och miljö. Det fungerade alldeles utmärkt. Tills jag började ägna mig åt ridsport... :devil:

Inte en endaste deltagare gav mig några oombedda råd och tips inom denna gren heller. Man fick använda sitt eget huvud, men om man bad om hjälp var ingen sen att rycka in! Tänk om ridsportskulturen var lika peppande!

hallsta1.JPG


Fast jag tycker det låter som att du är i stallet med icke ändamålsenliga kläder?
Då blir jag faktiskt inte förvånad om ngn kommenterar det.

Ja har också tävlat en hel del multisport på elitnivå och skulle jag komma i mjukisbyxor och stor bomulls t-shirt så skulle iaf mina lagkamrater fråga varför jag inte har lämpligare kläder på mig.

Dessutom är vi uppenbarligen väldigt få som upplever ridsportskulturen som du.
De flesta av oss upplever att vi inom ridsporten är till största del peppande så jag tycker det är fult av dig att indirekt säga att alla vi som håller på med ridsport är elaka och dumma i huvet.
Trots att det bara är en liten klick som är det.
Dessutom finns det rikspuckon som tävlar multisport också ;)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Det ska bli kul att följa ditt sociala experiment!

(Jag tycker det är intressant att de som svarar i denna tråd har så olika erfarenheter och att de som upplever att det du beskriver inte existerar också anser att vi som svarar i tråden inte heller har upplevt det!)

;)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag tror nog att ni säkert har upplevt det! Men att dra hela ridsporten över samma kam bara för att man råkat ut för ett par enstaka skitstövlar, det tycker jag är rätt magstarkt..

Och dubbelmoral blir det när man i första andetaget klagar på att det är fel att snacka skit för att i nästa andetag spy galla över sina idioter till stallkamrater och idiotiska fb-vänner på ett öppet forum.. TS har inte direkt gjort sig anonym, bara ett par klick på google så kan man lätt hitta info om det mesta.. Och det är INTE OK anser jag, då är man precis lika rutten som de man klagar på..
Av TS inlägg i denna tråd så tycker jag iaf mig ana ett uns av självgodhet och "lite bättre än andra"-anda som mycket väl kan skapa den situation TS hamnat i IRL...
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag tror nog att ni säkert har upplevt det! Men att dra hela ridsporten över samma kam bara för att man råkat ut för ett par enstaka skitstövlar, det tycker jag är rätt magstarkt..

Och dubbelmoral blir det när man i första andetaget klagar på att det är fel att snacka skit för att i nästa andetag spy galla över sina idioter till stallkamrater och idiotiska fb-vänner på ett öppet forum.. TS har inte direkt gjort sig anonym, bara ett par klick på google så kan man lätt hitta info om det mesta.. Och det är INTE OK anser jag, då är man precis lika rutten som de man klagar på..
Av TS inlägg i denna tråd så tycker jag iaf mig ana ett uns av självgodhet och "lite bättre än andra"-anda som mycket väl kan skapa den situation TS hamnat i IRL...

Nej då ber jag faktiskt om ursäkt. Jag hade ingen som helst avsikt att hänga ut och spy galla över min omgivning. Det var absolut inte min mening. Men jag kan förstå att jag uppfattas så. Jag menade det jag skrev förut i diskussionen när jag tidigare skrev:

"Jag vill självklart inte basunera ut att "alla på mitt stall är skithögar" för det finns även jättetrevliga personer där och jag vill inte generalisera om att "stallet" i stort är en dålig miljö. Jag tycker att stallet är ok men märker EN KULTUR INOM RIDSPORTEN, som jag upptäcker både på stallet, i baksätet på bilen och på internet om att det är OK att söka fel hos andra och att det anses bra att EXEMPELVIS leta fel och brister i personers resonemang i stället för att försöka förstå vad jag försöker beskriva."

Och när jag skrev:
"Men jag vill bara påtala att detta inte förekommer lika frekvent i andra sporter! Självklart ska man göra det men inte slentrianmässigt!"

Det var inte alls min avsikt att antyda att alla är skithögar. Det finns jättetrevliga hästmänniskor överallt. Precis som det finns jättetrevliga hästmänniskor i detta forum och i denna diskussionstråd. Ingen har klagat på min klädsel, det var bara en fundering om jag signalerade "Hej-kom-och-hjälp-mig" när jag klädde mig i rosa, varför jag fick så mycket tips. Och den funderingen sa jag med glimten i ögat.

MEN jag har inte varit med om en liknande diskussion i ett träningsforum. Har varit på piggelin/piggelino förut och senare funbeat.se och aldrig någonsin fått ett påhopp från någon en enda gång. Inte på flera år. Jag TYCKER hästmiljön är lite hårdare.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag tror det är viktigt att alltid ha i åtanke att det man skriver kommer att tolkas vitt skilt av läsarna. Hade jag varit stallkamrat med dig så hade jag faktiskt tagit illa upp av dina inlägg i denna tråd. Även om jag varit en stallkamrat med låg profil som aldrig gett dig råd och tips..
Man kanske inte läser hela tråden så det var bra att du tydliggjorde igen vad du egentligen menar.

Jag tror faktiskt att de flesta hästmänniskor vet att kunskapen inte sitter i kläderna :)

Att hästmiljön är hårdare behöver inte betyda att hästmänniskor överlag inte uppför sig.
Om jag startar en likadan tråd på funbeat.se "simmare som inte uppför sig" kan jag lova att det kommer att bli en likadan diskussion som här :)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag tror det är viktigt att alltid ha i åtanke att det man skriver kommer att tolkas vitt skilt av läsarna. Hade jag varit stallkamrat med dig så hade jag faktiskt tagit illa upp av dina inlägg i denna tråd. Även om jag varit en stallkamrat med låg profil som aldrig gett dig råd och tips..

Om jag startar en likadan tråd på funbeat.se "simmare som inte uppför sig" kan jag lova att det kommer att bli en likadan diskussion som här :)

Nej om någon stallkamrat läser detta så vill jag att dom ska veta att det INTE ÄR STALLET SPECIFIKT utan att det -bland annat- även handlat om de kommentarer jag fått här på buke. Funderingar i denna diskussionstråd har handlat om jag är ett curlingbarn, funderingar om jag har en besservisserattityd, om jag är en amatör som sköter min häst fel, om min häst far illa, om jag har svårt att lyssna på andra, om jag är högfärdig, osv osv.

Har simtränat i 1 1/2 år och aldrig kommit "i kläm" med en medsimmare.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Har simtränat i 1 1/2 år och aldrig kommit "i kläm" med en medsimmare.

Du ser, olika erfarenheter. Jag simtränade och tävlade, med bra resultat, i flera år. Men ledsnade på mina lagkamraters tråkiga attityd och att jag aldrig lyckades bli "en i gänget". Jag kände mig helt malplacerad i simsällskapet, trots att jag var "ett löfte" enligt mina tränare. Jag skulle dock aldrig påstå att det är fel på simsporten utan snarare att jag råkade hamna i ett sällskap av mindre snälla personer.
Inom hästsporten har jag alltid känt att jag duger, oavsett mina ljusblå wct-byxor och rosa gummistövlar och travare som ridhäst på en av de finare anläggningarna i stan... Så jag fortsätter hävda att du bara hamnat i dåligt sällskap, vore jag du skulle jag se mig om efter andra (häst)miljöer där du kan få uppleva peppning och det roliga som det faktiskt är att få dela sina intressen och diskutera med- och motgångar med likasinnade :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Ja, jag kanske överdrev en del för tydlighetens skull, men det är jag nog inte ensam om att göra. Det jag syftade på i min parentes (som ska ses just som en parentes) var det som Grazing skrev:
Dom flesta i tråden har ju aldrig varit med om att det är så otroligt många som hela tiden ger tips och råd och lägger sig i.
Jag ser tvärtom att det verkar vara flera i denna tråd som varit med om det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 097
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp