Hästmänniskor som inte uppför sig

Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag är en mogen kvinna som efter att barnen har blivit vuxna har tagit upp ridningen efter 20 års uppehåll.

Men jag är orolig för att hamna i det läget som du känner att du är i, att man efter många halvt välmenande kommentarer inte vet vad som är vad, och kanske dömer folk hårdare pga att man hamnat i försvarsställning för många gånger därför att en del har en tendens att intelligensbefria en som nybörjare inom ridsporten. Här verkar det ibland bara vara antalet år som man ridit som räknas, inte hur driven och målmedveten man är.

Du ska INTE vara orolig!

Jag är precis som du, fast jag hade 25 års uppehåll :) och sen skaffade min första häst. Förstagångshästägare alltså, och dessutom kämpade jag med rädsla för att jag inte ridit på så länge. Och jag har ENBART fått stöd, hjälp och peppning ifrån min omgivning - dom har hejat på, ställt upp, hjälpt till och velat att det skulle gå bra för mig och bara varit glada över de framgångar jag gjort. Jag har fått vänner för livet inom hästsporten.

Så jag tycker inte att man kan generalisera om hur "hästfolk" uppför sig.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

eftersom du tidigare varit i stall utan att råka ut för detta så är det möjligt att du helt en enkelt har hamnat i en hästkrets med en osund stämning. Krav skulle testa att byta stall och umgänge och se om det hjälper. Inom hund finns det en del rasföreningar där det ständigt och andra där det är schysst klimat.

Sen är det möjligt att din häst drar åt sig förståsigpåare, min rottweiler var idiotmagnet men jag får väldigt mycket mindre idioter (tillexempel varenda fyllo) och deras "råd"med tibben trots att han är den som varit mest strulig...
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Härligt "Tussinussen", du blir en inspiration för mig :) och jag håller med, de flesta är väldigt peppande och stödjande, även om jag nyligen träffat på en person som inte hade den utgångspunkten utan som bara ville påpeka hur mycket bättre hen var än mig på att rida i en situation där jag gärna hade fått råd eller stöd som hade kunnat hjälpa mig vidare på ett positivt sätt. Men den den personen är verkligen ett undantag.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag vill självklart inte basunera ut att "alla på mitt stall är skithögar" för det finns även jättetrevliga personer där och jag vill inte generalisera om att "stallet" i stort är en dålig miljö. Jag tycker att stallet är ok men märker EN KULTUR INOM RIDSPORTEN, som jag upptäcker både på stallet, i baksätet på bilen och på internet om att det är OK att söka fel hos andra och att det anses bra att EXEMPELVIS leta fel och brister i personers resonemang i stället för att försöka förstå vad jag försöker beskriva.

Jag känner igen detta. Inte så att jag varit med om att få 20 råd i månaden (men så har jag mitt eget stall för mig själv) men att många hästmänniskor så tvärsäkert kan uttala sig om vad som är det bästa. Och att detta "det bästa" varierar i så hög grad, precis som du säger. Tyvärr så är det lätt att själv gå i fällan och börja förklara sig och motivera sina egna val när någon ger råd, men det leder ofta (som du själv märkt) till ytterligare argumentation. Lösningen på detta har blivit att lyssna och humma men inte ta ställning för eller emot.

Jag har faktiskt även slutat berätta vissa saker för andra, till exempel talar jag inte längre om vilken veterinär jag konsulterat, vilken hovslagare jag har, vilket foder jag köper, eftersom detta i vissa kretsar är behäftat med många och starka åsikter. Det känns lite tråkigt att behöva belägga sig själv med censur, men eftersom det blir trivsammare så har jag gjort det.

Jag tycker du resonerar mycket klokt och tror att hästvärlden skulle må bättre av lite mer tolerans, öppenhet och eftertanke.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Tack Ginne!

Jag har nu gjort några förändringar för att känna mig bättre till mods i stallkulturen.

Jag ligger lite lågt med vad jag pysslar med och hur det går. Jag berättar inte lika öppet och glatt om framstegen och jag berättar inte om jag är orolig över något som inte fungerat. Jag ska dra ned på facebookandet och bloggandet så att folk får mindre insyn. Om jag behöver bolla tankar med någon så väljer jag ut den person som jag känner mig trygg med och som jag anser kompetent. Jag kommer inte att HELT plocka bort informationen men jag kommer att begränsa mig lite mer än vad jag gjort innan. Jag är även på stallet på tider då jag vet att inte så många andra är där.

Jag har också tagit en ordentlig funderare på hur jag klär mig i stallmiljön. Jag har bytt ut min rosa regnjacka, mina blommiga stövlar och mina mjukisbyxor mot märkeskläder modell Mountain Horse. Det kändes konstigt från början då jag tycker att folk generellt borde fatta att kompetens inte handlar om man har mjukisbyxor eller inte. Hur som helst. Nu är det helskodda ridbyxor och nya ridstövlar och mountainhorsejacka och självklart även en buff på huvudet. Inget i rosa. Rosa är ratat.

Jag kommer att rapportera vidare om min klädsel kan tänkas påverka hur jag blir bemött och hur hög min hästkunskap anses vara... jag ser det som ett socialt experiment. Och de här kläderna är ju inte så tokiga att ha på sig, faktiskt... ;)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Kämpa på, blir helt paff när jag läser, i mitt stall ger dom mycket råd oxå men inte till mig dock eftersom
jag håller på med western så kan de inte ge mig ngr råd.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Rosa mjukisbyxor känns lite malplacerade i ett stall, de blir skitiga så fort man tittar på dem typ :)

När jag ser vad du tänker ändra på så är det lätt att tänka sig att ditt agerande drar åt sig uppmärksamhet. Om man är pratsam och öppen med både fram och framförallt motgångar så är det inte så konstigt att folk ger tips. Om någon talat om för mig att de har problem med att hästen inte står still, inte accepterar förhållningar eller vad det kan vara så är det som att be om råd. Bloggar FB i samma still drar säkert de också till sig råd, du mer eller mindre ber om det genom att diskutera problem.

Klädsel har mest betydelse för folk som man inte känner, men rosa mjukisbyxor skriker inte direkt ut "expert".
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Rosa mjukisbyxor, skakar på huvudet... Jag hade i flera år en kortkort illröd sammetsklänning när jag grejade med hästarna på sommaren. ;) Vi trivs alla i olika saker, synd att man inte "får lov" att se ut hur som helst, hästarna bryr sig i alla fall inte!
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Klädsel har mest betydelse för folk som man inte känner, men rosa mjukisbyxor skriker inte direkt ut "expert".

SVARTA mjukisbyxor. Rosa regnjacka. :p

Jag tycker att en fritidsmiljö, där man skyfflar bajs dagligen, borde kunna tolerera en loose-fit. Särskilt med tanke på att jag tömkört hästen och ofta springer bredvid den, i stället för att sitta på den. Helt onödigt med ridbyxor och stela ridstövlar i sådana fall, i mina ögon.

MEN - jag ska ÄNDÅ utöva mitt sociala experiment och hålla mig välklädd i stallet hädanefter. Fungerar det så är det ju bara att fortsätta, för stallfridens skull. Oavsett om jag personligen tycker det är "riktigt" eller inte.

(För kuriosans skull så jobbar jag som beslutsfattare inom en kommunal myndighet och har jobbat som beslutsfattare både statligt och kommunalt i 7 år. Håller även föredrag och föreläsningar ibland. Så. Jag har inget som helst behov av att "hävda mig som expert" på fritiden...)

.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag rider ofta barbacka i mjukisbyxor och gymnastikskor, skulle mest undvika rosa för att jag inte äger några samt att rosa är skitigt bara man tittar på det. Jag har ridit i baddräkt också, riktigt obekvämt i lädersadel.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Det kanske är kombinationen att jag har en vacker, högenergisk unghäst av fullblodsmodell när jag själv hasar runt i mjuksibyxor och rosa regnjacka. Det kanske är det. Hade jag haft en mysig och trygg liten fjordhäst så hade vi kunnat mysa runt ostört. Jag har faktiskt aldrig tänkt att kombinationen i sig kanske kan väcka folks vilja att vilja peta i hästförfarandet... "Är du säääääker på att du vet vad du håller på med?!"
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag har också tagit en ordentlig funderare på hur jag klär mig i stallmiljön. Jag har bytt ut min rosa regnjacka, mina blommiga stövlar och mina mjukisbyxor mot märkeskläder modell Mountain Horse. Det kändes konstigt från början då jag tycker att folk generellt borde fatta att kompetens inte handlar om man har mjukisbyxor eller inte. Hur som helst. Nu är det helskodda ridbyxor och nya ridstövlar och mountainhorsejacka och självklart även en buff på huvudet. Inget i rosa. Rosa är ratat.

Jag blir bara såhär :eek: inte mot dig, men att det skulle spela roll...
Jag är så tacksam att jag inte är inackorderad på ett stall där folk bryr sig om vad man har på sig!
Enda gången jag har varit med om att det har utbytts blickar i vårat stall var när det var en tjej där som kom till stallet supermålad med illrött läppstift, det tyckte nog vi andra var too much :rofl: men duktig ryttare visste vi att hon var.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

<snip>
Jag har också tagit en ordentlig funderare på hur jag klär mig i stallmiljön. Jag har bytt ut min rosa regnjacka, mina blommiga stövlar och mina mjukisbyxor mot märkeskläder modell Mountain Horse. Det kändes konstigt från början då jag tycker att folk generellt borde fatta att kompetens inte handlar om man har mjukisbyxor eller inte. Hur som helst. Nu är det helskodda ridbyxor och nya ridstövlar och mountainhorsejacka och självklart även en buff på huvudet. Inget i rosa. Rosa är ratat. <snip)

Det har gjor mig riktigt ledsen.:cry: Visst maste man fa vara kladd som man vill i stallet?

Nej, dra inte ned på bloggandet! Din blogg är världens lyckopiller ju!

SKulle vara kul med en link till bloggen:laugh:

/Hastflicka som i dag gick i stallet i ett par ALDELES for korta shorts, gummistovlar da graset var blott och en t-shirt fran Alaska som nar precis under shortsen.:crazy: Tur det ar mitt privata stall.;)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Det kanske är kombinationen att jag har en vacker, högenergisk unghäst av fullblodsmodell när jag själv hasar runt i mjuksibyxor och rosa regnjacka. Det kanske är det. Hade jag haft en mysig och trygg liten fjordhäst så hade vi kunnat mysa runt ostört. Jag har faktiskt aldrig tänkt att kombinationen i sig kanske kan väcka folks vilja att vilja peta i hästförfarandet... "Är du säääääker på att du vet vad du håller på med?!"

Kläder som används i "arbetsyfte" ser ofta ut på ett visst sätt pga av olika orsaker. När man åker skidor har man typ "termobyxor" och täckjacka som täcker midjan pga att det är praktiskt, man vill inte få in snö i midjan och man vill inte bli kall och våt om man är ute i backen en hel dag. Detta lär man sig med erfarenhet och förmodligen försöker dina föräldrar att få in detta i din skalle mha olika regelringar.


När jag var liten red jag i gummistövlar och jeans. Av jeans får man skavsår och i högstadiet när jag fick mina första riktiga ridstövlar... Vilken grej... kommer fortfarande ihåg lyftet. Mjukisbyxor har oxå sömmar på insidan så rider du mycket så kommer du att få ridsår, inevitable. Jag använder ridhandskar för minnet av skavsår och ringar som man inte kunde användas.

Din tididgare klädstil tyder på ganska stor oerfarenhet och din "dissning" av dina stallkamraters kompetens och åsikter tyder på ett stort ego.

Alltså verkar det som om du äntligen har börjat lyssna på någon annan än dig själv. Fortsätt så så kanske du lär dig något .

Förresten nu fortsätter katastroftanten, gå i stallet med lågklackat och shorts du riskerar sår och i stallet är det inte rent så riskerar du blodförgiftning om du får ett sår. Men ska man bara klappa hästen och inte mocka etc Går man i skogen utan långbyxor kan man väl få infektioner oxå ??
Det är väl därför orienterarna har långa byxor och långärmat.

Dvs Vet du vad du inte ens varför du ska ha vissa kläder så verkar det otroligt oerfaret.

Är du ett curlingbarn ?
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Kläder som används i "arbetsyfte" ser ofta ut på ett visst sätt pga av olika orsaker. När man åker skidor har man typ "termobyxor" och täckjacka som täcker midjan pga att det är praktiskt, man vill inte få in snö i midjan och man vill inte bli kall och våt om man är ute i backen en hel dag. Detta lär man sig med erfarenhet och förmodligen försöker dina föräldrar att få in detta i din skalle mha olika regelringar.


När jag var liten red jag i gummistövlar och jeans. Av jeans får man skavsår och i högstadiet när jag fick mina första riktiga ridstövlar... Vilken grej... kommer fortfarande ihåg lyftet. Mjukisbyxor har oxå sömmar på insidan så rider du mycket så kommer du att få ridsår, inevitable. Jag använder ridhandskar för minnet av skavsår och ringar som man inte kunde användas.

Din tididgare klädstil tyder på ganska stor oerfarenhet och din "dissning" av dina stallkamraters kompetens och åsikter tyder på ett stort ego.

Alltså verkar det som om du äntligen har börjat lyssna på någon annan än dig själv. Fortsätt så så kanske du lär dig något .

Förresten nu fortsätter katastroftanten, gå i stallet med lågklackat och shorts du riskerar sår och i stallet är det inte rent så riskerar du blodförgiftning om du får ett sår. Men ska man bara klappa hästen och inte mocka etc Går man i skogen utan långbyxor kan man väl få infektioner oxå ??
Det är väl därför orienterarna har långa byxor och långärmat.

Dvs Vet du vad du inte ens varför du ska ha vissa kläder så verkar det otroligt oerfaret.

Är du ett curlingbarn ?

Jag hoppas att det här inlägget är ett skämt :eek: Eller ironi?
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Folk tänker ju själva, så man behöver inte bry sig om vad klädproducenterna och modeskaparna tänkt ut. OM man nu skulle få skavsår av tex jeans eller mjukisbrallor så letar man förhoppningvis upp nåt alternativ, som skulle kunna vara ridbyxor, men åxå jeans med tunnare innersöm, ännu mjukare mjukisbrallor etc ;). Själv rider jag i både mjukisbrallor, jeans, overall, någon enstaka gång ridbyxor, om jag skulle känna för det... Jag har på mig precis vad jag har lust med i vilket stall som helst, å om nån skulle ha nåt emot det så är det mera deras problem än mitt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 097
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 728
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp