Hästmänniskor som inte uppför sig

Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Varför måste man säga det? Får man verkligen inte nämna någonting om någon annan person nångång? Prata av sig om saker och ting med någon? Tycker jag är galet. Jag ser det inte som att det är en hemlighet att jag tycker många hästar är feta, bara det att jag ser ingen vits med att prata med ägaren om det för det är känsligt. Ibland kommer saker och ting på tal när man pratar med folk i stallet, hästar dyker upp i samtalsämnet, människor dyker upp.

Alla vill ju visa sig som så himla goda hela tiden och allt är alltid frid och fröjd, pratar aldrig eller nämner ens någons namn om personen inte är med osv. Det är skitsnack tror jag, jag tror alla pratar om någon annan någongång och tycker till om ridsättet eller hanteringen eller om hästen. Det betyder inte att det är skitsnack.

Som sagt, alla är vi olika, JAG tycker inte att det är schysst att snacka av sig om fel som andra gör (och det måste betraktas som ett fel att låta sin häst bli för fet, som var exemplet) med en tredje part. Helt ärligt så gör jag inte så heller, tycker såna samtal är helt ointressanta och att de inte gynnar nån part. Jag kan absolut tycka att någon rider kasst eller använder knäpp utrustning, däremot tar jag inte upp det med andra - ser ingen som helst poäng i det.

Men återigen, alla kanske inte tycker att det är nåt fel i sånt prat och då är det väl lugnt, men JAG vill inte vara en del av det.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Fast det jag menar är att TS (om du nu läst alla inlägg) faktiskt inte verkar göra något "onormalt" med sin häst, såsom att ex. vara westernryttare i ett stall med bara inbitna dressyrkärringar. Du var ju inom en annan disciplin än övriga, vilket självklart kan väcka folks behov av att kommentera. Jag ser inte i något av TS inlägg att h*n anser sig vara "annorlunda" eller göra något "annorlunda" med sin häst, därav borde den orsaken vara rätt långsökt..
Uppenbart är ju iallafall att 20 personer med vitt skilda åsikter anser sig "tvungna" att ge TS råd kring precis allt inom hästar..
Sen att jag personligen skulle ta mig en funderare om jag blev utsatt för 20 personers åsikter kring min hästhållning, sån e jag, jag är en självkritisk person... Jag kan förstå att flera här också reagerar över TS situation och faktiskt funderar i de banorna att måhända TS gör något "fel" i andras ögon.. Det kan handla om okunskap.. vad vet jag..
För mig är det rätt främmande att 20 personer anser sig tvungna att pracka på sina råd och åsikter på en duktig hästägare som sköter sin häst prickfritt.. Har aldrig själv varit med om det under alla mina hästår.. Å andra sidan kanske det var bättre förr när jag växte upp och ingen runt mig idag bemödar sig med att försöka lära en gammal hund och sitta och därför är jag förskonad från detta :)

Jo, jag har läst hela tråden. TS har väl inte skrivit någonstans vad hon gör, exakt? Eller vad övriga i hennes stall gör. Jag kan inte påminna mig att jag läst det åtminstone. Kanske hon gör annorlunda mot övriga i stallet. Kanske inte. TS kanske inte upplever det själv, men stallkamraterna kan ju tycka det ändå. Och vi har ju bara hört TS sida av det hela.

Det finns de som drar till sig tråkigheter. Kanske TS är en sådan. Kanske inte. Uppenbarligen utmärker hon sig på något sätt som gör att många känner sig tvungna att "hjälpa". Det behöver inte automatiskt innebära att TS gör fel. Anser jag. ;)

För övrigt håller jag med dig om att det aldrig är fel att rannsaka sig själv ändå. De flesta av oss vill ju ta hand om sina hästar på allra bästa sätt. Även om det inte innebär att vi alla gör på exakt samma sätt. :D
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Varför måste man säga det? Får man verkligen inte nämna någonting om någon annan person nångång? Prata av sig om saker och ting med någon? Tycker jag är galet. Jag ser det inte som att det är en hemlighet att jag tycker många hästar är feta, bara det att jag ser ingen vits med att prata med ägaren om det för det är känsligt. Ibland kommer saker och ting på tal när man pratar med folk i stallet, hästar dyker upp i samtalsämnet, människor dyker upp.

Alla vill ju visa sig som så himla goda hela tiden och allt är alltid frid och fröjd, pratar aldrig eller nämner ens någons namn om personen inte är med osv. Det är skitsnack tror jag, jag tror alla pratar om någon annan någongång och tycker till om ridsättet eller hanteringen eller om hästen. Det betyder inte att det är skitsnack.

Just detta beteende är det jag bedömer som skitsnack och som man bör ta med ägaren om någon. Mår man psykiskt illa av det kan man ta det med en psykolog eller någon helt utomstående. De som utsätts för att någon diskutera sådan bakom sin rygg tar ofta illa vid sig.

Inte direkt applicerbart men en slogan som passar rätt bra "Är du missnöjd tala om det för oss, om du är nöjd tala om det för andra".
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Då missade du nog detta inlägg:)
Nej jag kör inga alternativa inriktningar än de klassiska. Inget parelli, inget NH, inget John moore, ingen frihetsdressyr, ingen repgrimma, har vanligt bett och sadel med bom. Inget akademiskt. Inte bråttom. Inget treårstest/fyraårstest. Han blir korrigerad när han gör fel och får beröm när han gör rätt. Det fungerar ganska bra, tycker jag. Har hjälm och säkerhetsväst. Engelsk utrustning.

Jag förväntar mig en trevlig kompis att rykta, hantera, ta hand om, och rida den på ett hållbart sätt utan att orsaka skador i mun, rygg eller ben. Inga konstigheter.,

Bra hästhållning är rätt hästhållning, oavsett disciplin!
Själv var jag hoppryttare som arbetade i travstall, tävlade i monte och fick för flera år sen höjdskräck och bestämde mig för att dressyr is da shit :)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Handlar det om folk i ditt stall eller ej? Jag får känslan av dina inlägg styrs av svaren du får. I översta citatet så framstår det helt klart som att det är personer i ditt stall det handlar om, men i nästa citat så är det tydligen inte det..


Jag vill självklart inte basunera ut att "alla på mitt stall är skithögar" för det finns även jättetrevliga personer där och jag vill inte generalisera om att "stallet" i stort är en dålig miljö. Jag tycker att stallet är ok men märker EN KULTUR INOM RIDSPORTEN, som jag upptäcker både på stallet, i baksätet på bilen och på internet om att det är OK att söka fel hos andra och att det anses bra att EXEMPELVIS leta fel och brister i personers resonemang i stället för att försöka förstå vad jag försöker beskriva.

Precis som många här på Buke har gjort i min diskussionstråd. Nu har jag typ fått "en månads dos" av negativa omdömen om hur jag kan tänkas vara som person och vilka brister och defekter jag kan tänkas ha. Helt byggda på spekulationer. Så om man jämför stallet med denna diskussionstråd så leder denna diskussionstråd ligan i "Hästmänniskor som inte uppför sig."

Jag läser också att folk menar "Jag ser inget fel i att prata om andras bristande hästhållning för en tredje part." Men jag vill bara påtala att detta inte förekommer lika frekvent i andra sporter! Självklart ska man göra det men inte slentrianmässigt!

Det är faktiskt mycket bekvämare och trevligare att ägna sig åt en sport där folk väljer att leta efter mina potentialer och resurser i stället för att leta brister. Det blir en mycket trevligare miljö. Och trots bristen på "felsökare" så gjorde jag stora framsteg även där. Troligen större framsteg då jag var i ett postitivare state of mind och inte behövde oroa mig över vad som snackats om bakom min rygg.

(Måste faktiskt slå ett slag för racingcykling då man cyklar racercykel i grupp. Har aldrig hört någon säga något negativt om någon inom den sporten. Och där kan man ju direkt säga att jag var en av de absolut sämsta, delvis eftersom jag var tjej och därför något svagare i benen. Det är förbjudet att lämna en eftersläntrare om man blir för trött för att orka med tempot (på träning), då får man alltid eskort av några cyklister till mål. Alla hjälps åt. Nybörjare och SM-veteraner äter bullar tillsammans och har trevligt. Och cykling i grupp är inte enkelt, kan jag lova.)

Det som håller mig kvar är att jag har världens goaste häst och att det finns några riktiga guldhjärtan på stallet, på buke, på facebook, på jobbet osv som faktiskt är positiva och trevliga kring hästsporten.

Men även hästsporten skulle må bra av motton och ledlinjer. Om cyklisterna i min klubb hade "Ingen lämnas ensam." som motto, så borde även hästsporten kunna skapa en god miljö, ett eget motto, för utveckling.

Inte bara detta ständiga, återkommande, felsökande i tid och otid.

.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Åh vad jag känner igen mig :( Många gånger var det ju rena galenskaperna till råd jag fick.

Nu är hästarna hemma på egen gård och jag slipper det där.


Gå du din egen väg. Varför byter du inte stall? Det känns ju inte riktigt friskt där du är. Det måste ju ändå finnas bättre ställen annars kommer du att tröttna på att åka dit.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Skitstövlar finns överallt. Jag har både slutat med tävlingssimning och fotboll för att jag tyckte de andra i laget ansågs sig vara bättre och mer värda än övriga. Hur fort jag än simmade och när jag vann tävlingar så ansåg övriga att det bara berodde på att jag tävlat mot de sämsta:) I stallet kände jag att jag dög hur jag än var och oavsett vad jag kunde eller inte kunde. Jag har alltid fått pepp och uppmuntran av kompisar och tränare. Visst kan det vara ett hårt klimat, men det kan man drabbas av överallt. Jag har dock svårt att skylla på andra, passar något inte mig så klagar jag inte utan ser till att flytta på mig istället..
Nu är det här ett diskussionsforum, vi känner inte varandra IRL och kan bara utgå ifrån det som skrivs. Och jag tycker att det är gnälligt, ber tusen gånger om ursäkt för att jag känner så. Mycket möjligt att jag hade haft en annan uppfattning om situationen IRL. Hur som helst så önskar jag lycka till med din häst och hoppas du väljer dina bekanta med omsorg framöver så att du också får chansen att känna av ett bra klimat även inom ridsporten!
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Ridsporten skiljer sig från andra sporter genom att man har en levande varelse att ta hänsyn till. Därför kan man inte rakt av dra paralleller med andra idrotter eftersom hästen är utlämnad till den som tar hand om den.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag har även ett par hundar som jag tränar och tävlar med. Där har jag aldrig stött på detta fenomen, trots att de också är levande varelser.

Jag tror tyvärr denna "ge råd"- kultur är vanligare i hästeriet.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

TS:
Du känner inte att du själv är en del av problemet som du beskriver?
Tycker mig se att du precis som andra du klagar på, har åsikter, rekommendationer och tyckande kring andras hästar.

Sån är all djursport. Vi vill hjälpa varann att få djuren att må bra.
Sen kommer det ju dom här personerna som inte kan hantera detta och där går det snett. Bara att gilla läget.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Ärligt talat, om folk inom ridsporten generellt sätt är så vidriga i dina ögon så tycker jag att du ska återgå till någon av dina favoritsporter.

Jag tror medryttarinnan har rätt i att det mer handlar om att vi hanterar levande varelser som dessutom också tycks ha åsikter själva. Risken att man får kritik för hur man torkar av sin cykel, pumpar den, hur man leder den och inte blir någon upprörd om du misshandlar den för att du inte vann tävlingen.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag tycker det där kan skilja sig åt oerhört mycket i olika stall, graden av "tipsande"/skitsnack alltså. Min erfarenhet är att där folk i allmänhet har ett liv utanför stallet (jobb, familj, andra intressen..) är graden av tipsande och skitsnack betydligt lägre.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

knapplån


Nu har jag skummat igenom tråden... Blir faktiskt rätt förvånad över hur många som talar om ridsporten som en negativ sport där alla pratar skit om varann jämt. Det är inte min erfarenhet alls. Jag möter nästan bara trevliga positiva människor - med någon Grinpotta till undantag ibland. Precis som ute i verkliga världen.

Sedan om någon frågar saker, och vi kan diskutera, ser jag bara som någonting positivt. Men det händer faktiskt väldigt sällan även det.

Däremot har jag stått i ett stall som hade enormt dålig stämning, och som var rent generellt väldigt illa skött. Där mådde varken hästar eller människor bra, och jag flyttade snabbt. Men det var ett extremt undantag.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Stå på dig. Det finns besserwissrar lite överallt, men du verkar hårt drabbad. Deras beteende säger mycket om dem. Så klart du ska fortsätta vara stolt och glad över de framsteg du och hästen gör tillsammans. Det är du och ingen annan som tränar din häst så missunnsamma negativa kommentarer ska du inte lyssna på. Det är troligen ren avundsjuka eller okunskap från deras sida. Att uttala sig om hältor utan att ens ha sett hästen är bara korkat. Det finns ingen behandling som alltid fungerar. Man får värdera varje situation och göra det som är mest lämpligt för tillfället. Lider med dig, för det är inte lätt med sådana här människor. Du och hästen gör framsteg. Njut av det. Alla får ta saker och ting i sin egen takt och så länge ni kommer framåt är ju allt bra.
Är det ett bra stall du står i? Kanske du skulle leta efter en annan stallplats där stämningen är bättre. Mycket roligare att vara där man respekterar varandra, varandras olikheter och kunskapsnivåer samt kan glädjas med andras framsteg.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Välmenande råd eller inte, en del personer bekräftar sig själva genom att ge kommentarer som man hellre kunnat vara utan, andra ger välmenande råd som också är just detta - utan annan baktanke än att hjälpa. Det är viktigt att kunna sortera i detta, men som nybörjare själv inom ridningen så är det inte alltid så lätt.
Jag är en mogen kvinna som efter att barnen har blivit vuxna har tagit upp ridningen efter 20 års uppehåll. Tycker att det är fantastiskt att återigen få ägna mig åt dessa underbar djur och lära mig både kommunicera med dem i hästhållningen och när jag rider. Rider på ridskola flera gånger i veckan för att hinna ifatt så att jag kan komma dithän att jag självständigt kan hantera en häst, målet är att så småningom äga en egen, precis som du gör TS. Men jag är orolig för att hamna i det läget som du känner att du är i, att man efter många halvt välmenande kommentarer inte vet vad som är vad, och kanske dömer folk hårdare pga att man hamnat i försvarsställning för många gånger därför att en del har en tendens att intelligensbefria en som nybörjare inom ridsporten. Här verkar det ibland bara vara antalet år som man ridit som räknas, inte hur driven och målmedveten man är. Mitt råd till dig som jag själv försöker följa, sortera ordentligt bland kommentarerna - de som är inte hjälper dig framåt i ridningen eller hästhållningen - ignorera dem. Det är inte värt att lägga ner energi på personer som inte tillför något - till slut så kommer de att sluta. Du har ju redan fått en massa bekräftelser från din häst i ridningen. Gläds åt detta och låt "skiten" sväva förbi dig utan att fastna.... ;)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

kl

Jag har varit i stall där det funnit människor som ville ge mig "god råd" i all välmening, trots att jag inte frågat.
En del av dessa råd var "käpprätt åt pipan" men istället för att irritera mig på den som gav rådet så fick jag synliggöra deras råd för dem själva. Jag bekräftade att jag hört vad de sagt sedan frågade jag om min uppfattning av rådet var rätt. Om jag inte var på samma våglängd så visste de iallafall att jag lyssnat. Det här fungerade jättebra. Det är bättre att ge respons än att inte reagera eller vara undvikande.

Beträffande prat om tredje part. Har man en åsikt att en människa gör något fel så bör man ju inte prata med en annan människa om saken. Man måste prata med den det berör, hur ska man annars kunna få en förändring? Man kommer ingenstans genom att man pratar bakom ryggen på någon annan.
I mitt stall står en häst jag inte tycker om. Den är lömsk och hästelak. Ägaren vet om att jag tycker detta och hon skulle kunna bli sur på mig för det, men hon är mycket sympatisk och förstående.
Man måste lära sig att kommunicera och att inte gå i försvar, bara för att man känner sig påhoppad. Lite ödmjukhet och ett öppet sinne hjälper till.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Håller med. Att få en massa råd man inte själv bett om eller som upplevs som befogade (och det måste ju vara den den som blir utsatt för detta, som har tolkningföreträde huvuvida det är befogat eller ej) brukar kunna tyda på ett stort hävdelse- och bekräftelsebehov hos "rådgivaren". Sen finns det givetvis tillfällen då ett råd eller feedback ÄR befogat, men då rör det sig kanske om rena djurskyddsförhållanden. Hörde nåt roligt en dag som visserligen inte hade med rådgivning och kritik att göra, men där avundsjukan lyste igenom på helljus: Det gick väldigt bra för en tävlingsryttare, och "kompisarna" tyckte att hen hade en väldig tur.... Javisst, sa ryttaren, å det konstiga är är ju mer jag tränar, ju mer tur har jag... ;-) Härligt tycker jag, att finna sig så man kan ge ett sånt svar på tal! :)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Håller med. Att få en massa råd man inte själv bett om eller som upplevs som befogade (och det måste ju vara den den som blir utsatt för detta, som har tolkningföreträde huvuvida det är befogat eller ej)....
Så enkelt är det inte att man ensidigt kan bestämma om det behövs råd, är det riktigt illa så hoppas jag omgivningen griper in för hästens bästa om råd behövdes här har jag ingen aning om men att lyckas få den mängden råd från så många håll tyder antingen på att det behövs eller att folk upplevt det som om råd var välkomna ( eller så ar TS haft otur).


brukar kunna tyda på ett stort hävdelse- och bekräftelsebehov hos "rådgivaren".
Det håller jag fullt med om men främst om det är ett fåtal personer som kommer med an massa råd och ofta då till många personer, inte om många personer ger enstaka råd till enstaka personer. Det hela är inte svart och vitt när det gäller rådgivning.

Sen finns det givetvis tillfällen då ett råd eller feedback ÄR befogat, men då rör det sig kanske om rena djurskyddsförhållanden. Hörde nåt roligt en dag som visserligen inte hade med rådgivning och kritik att göra, men där avundsjukan lyste igenom på helljus: Det gick väldigt bra för en tävlingsryttare, och "kompisarna" tyckte att hen hade en väldig tur.... Javisst, sa ryttaren, å det konstiga är är ju mer jag tränar, ju mer tur har jag... ;-) Härligt tycker jag, att finna sig så man kan ge ett sånt svar på tal! :)

Ett lysande svar, fast för vissa gäller det inte, det finns de som aldrig har tur trots träning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 097
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 728
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp