Hästmänniskor som inte uppför sig

Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Nu är jag uppenbarligen inte den mest erfarne "bukefalisten" men jag finner det anmärkningsvärt hur den här tråden har utvecklats. TS beskriver ett problem TS har och då får TS som svar höra saker som att hon är överkänslig och mycket annat... Flera här har istället för att diskutera problemet TS beskriver, dragit slutsatser om hur TS är... varför? Vad kan det tillföra? Är det återigen för att i all välmening hjälpa TS och dennes häst?

Har man ingen erfarenhet av det som TS beskriver så är väl det jätte bra MEN då kanske det också är lite svårt att diskutera problemet?!
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

KL Om TS det finns både barfota- och skoningstalibaner kan jag tänka mig att det är ett tjafsigt ställe. Det är förmodligen inte bara TS som råkar ut för en massa "goda råd".
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jo jag försöker ta dem en och en, men det är ganska psykiskt jobbigt. Jag vill ju inte vara där för att reda ut konflikter och missförstånd. Jag vill pyssla med min häst. Jag jobbar ju heltid och det är inte alltid man orkar ta itu med saker på plats, när man är i stallet. Det är ju där man ska återhämta sig och samla energi.

OCH NEJ DET HANDLAR INTE OM MITT STALL det handlar om personer på buke, personer som råkar hamna i baksätet på bilen, personer på facebook, och personer som på annat sätt kommit i dialog med mig.

Handlar det om folk i ditt stall eller ej? Jag får känslan av dina inlägg styrs av svaren du får. I översta citatet så framstår det helt klart som att det är personer i ditt stall det handlar om, men i nästa citat så är det tydligen inte det..
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Kan väl mest hålla med, om man sticker ut hakan lite överallt så riskerar man att få fler kommentarer. Jag får inga kommentarer alls angående min hästhållning av tillfälliga baksätespassagerare eller på FB. Jag diskuterar helt enkelt inte sånt med personer där.

Till TS: det kan finnas flera orsaker till att du får denna uppsjö av kommenterar lite varstans. De flesta upplever inte det på det här viset även om många stött på sin andel av "puckos" så beskriver du din situation som extrem.

1. Du är känslig och tar åt dig/berörs illa även av det som absolut inte varit avsikt som pekpinnar.
2. Du har exceptionell otur med folket du omger dig med.
3. Du sticker själv ut hakan, har en del udda/kontroversiella idéer som du gärna för ut som det rätta, och kommer då i skottlinjen för de som tycker annorlunda.
4. Du har en hästhållning som många reagerar på till den grad att de ser sig tvungna att ingripa för hästens bästa.
5. valfria punkter ovan i någon kombination.

Min upplevelse är att många har sina åsikter och idéer och gärna delar med sig, att det förekommer lite prat bakom ryggen mest över allt, att det finns rötägg lite här och där. Det konstiga är att du drabbas så hårt och att så många från olika platser/medier "hoppar" på dig. En del saker du skrivit här tyder på att det åtminstone delvis är självförvållat. Du visar prov här att antingen uttrycka dig luddigt alternativt ändrat åsikt, det finns tecken på att du tar åt dig i onödan när folk bara vill berömma mm, men givetvis behöver det inte vara så utan bara hur jag tolkar det du skrivit.

Hästfolk är som folk är mest, men när det gäller djur/barn så blir många lite fanatiska och kanske väl dömande i vissa situationer. Det handlar inte om att det är hästar i sig utan mer känslomässiga bindningar och att det är levande varelser det handlar om.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Ja, jag är inne på samma linje som du.

TS
Jag forsätter lite på Lobelias lista,
6. Om man som person framstår som ombytlig så bäddar det för att folk kommer att känna ett stort behov av att kommentera och komma med råd.
Dvs. man ena månaden har hästen oskodd för att nästa månad få för sig att sko den och sen tredje månaden så provar man på strasserverkning. Man har en unghäst som man ena veckan ska rida in och nästa så ska man ha den till körhäst istället osv..
Nu är detta ytterligheter, men om man är väldigt ombytlig i sin hästhållning så öppnar man upp för att kanske mer erfarna människor känner att de måste ge råd till en vilsen hästägare att hålla sig till en lite mer bestämd plan för sin unghäst.. Och det är klart att råden blir vitt skilda beroende av vem som ger dem (strasser- eller skoförespråkare, rid- eller körfolk, bom-eller bomlösfantaster).

Detsamma som Lobelia skriver så lämnar skriften läsaren fritt att tolka och utifrån tolkningen kommer svar..
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Hur är det för er andra? Är det legitimt att öppet kritisera och bedöma andras hästhantering, inom ridsporten? Är det ok att under förevändningen "Jag vill bara hjälpa till..." säga både det ena och det andra? Får man göra likadant tillbaka? Får jag råda en fet hästägare att banta själv, se över sin kost, motionera mera, osv under förevändningen att jag "bara vill hjälpa till"? Vart går gränsen?


.

Men alltså seriöst! Highcat och Lobelia nu vänder jag mig direkt till er. Det här var frågeställningen i tråden. Varför fortsätter ni att skriva om vad NI ANTAR är orsaken till varför TS får de här kommentarerna? Mycket av det som skrivs tycker jag är så elakt. Resonemanget som förs är i stil med att det skulle vara OK med mobbning. Om 20 personer tycker att du är på ett visst sätt då är du nog det och borde fundera på att ändra på dig... Att ta fram en massa punkter som skulle kunna vara orsaken till att TS får de här kommentarerna? Allvarligt! Vilken vuxen människa gör så och varför? Vad vill ni komma med det ni skriver? Rädda hästen?

Jag har ingen aning om vad TS är för person och faktum är att jag bryr mig inte. Poängen med dessa trådar är väl att diskutera i det här fallet TS frågor. Att gå in på person? Obegripligt!! Vad kan det tillföra?
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Men snälla du, vi pratar inte om mobbning, fick inte det intrycket av att TS kallar det mobbning heller..
Vi pratar om att ge råd och tips, som TS verkar tycka är extremt jobbigt.. Sen kan jag tycka att TS själv vidrör ämnet mobbning när h*,n om än ironiskt, menar att man måste snacka skit och särskilt så någon hör för att bli "en i gänget".
Att personer kommer med råd och tips, måhända ej välkomna av mottagaren, tycker jag personligen är rätt långt ifrån mobbning..
Om TS hade startat sin tråd med att skriva att h*n kände sig mobbad av sina stallkamrater, så hade även mina inlägg sett annorlunda ut. Nu utgick jag från att TS bara ifrågasatte varför h*n fick så många råd..
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Men alltså seriöst! Highcat och Lobelia nu vänder jag mig direkt till er. Det här var frågeställningen i tråden. Varför fortsätter ni att skriva om vad NI ANTAR är orsaken till varför TS får de här kommentarerna?
Det är väl inte så konstigt att folk undrar varför Ts just är så otroligt utsatt? För det är inte någonting som är normalt ens i hästvärlden. Dom flesta i tråden har ju aldrig varit med om att det är så otroligt många som hela tiden ger tips och råd och lägger sig i.
Mycket av det som skrivs tycker jag är så elakt. Resonemanget som förs är i stil med att det skulle vara OK med mobbning. Om 20 personer tycker att du är på ett visst sätt då är du nog det och borde fundera på att ändra på dig...
Eftersom det är såpass få i tråden som ens vart med om sånt här med minst 20 tips och råd från alla i månaden så är det inte konstigt man börjar undra om Ts faktiskt gör någonting som gör att folk reagerar. Har inte med mobbing att göra, men Ts går ut lite med att det är såhär det är i hästvärlden och det är det inte många som håller med om.

Ett och annat pucko stöter vi alla på men blir man så överröst med tips och råd så bör man tycker jag fundera på vad det är som gör att folk håller på. Och som nästan alla också skrivit så är det bättre att byta stall om det är så att Ts inte gör någonting som är galet. För det Ts beskriver är ingenting som man ska behöva stå ut med i ett stall.
Jag har ingen aning om vad TS är för person och faktum är att jag bryr mig inte. Poängen med dessa trådar är väl att diskutera i det här fallet TS frågor. Att gå in på person? Obegripligt!! Vad kan det tillföra?
Vad finns det att diskutera? Frågan om det är okej att ge någon ett tips och lite råd?

Och jag anser den frågan är väldigt enkel för mig, jag ser inget som helst fel i att ge ett litet konstruktivt tips till någon, eller berätta för någon att den har en fin häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Ja, det är helt okej att prata med andra människor om någon speciell. Det tror jag det är få som inte gör. Däremot är det fel när man medvetet pratar om någon så det är meningen att den ska höra. Då är det mobbing och det finns inget som är rätt med det.

Och sånt där bakom-ryggen-snack är det värsta jag vet - det bidrar bara till dålig stämning oavsett om det är på jobbet eller i stallet. Tycker man något som är så viktigt att det måste sägas högt (X glappar i tygeln, Y borde sko sin häst, Z har en gräslig stolsits eller vad det nu rör sig om) då säger man det till personen det berör! Är det inte så viktigt att det behöver sägas till denne, så håller man truten.

Mitt förra stall var fullt av såna där viktigpettrar (har ingen aning om vad de tyckte om mig, för alla var ju snälla när man sågs öga mot öga ;)), de kom ofta och ville ha med en i skitsnacket om andra stallkompisar och fel som de begick. I mitt nuvarande stall håller ingen på så, mycket trevligare stämning.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Och sånt där bakom-ryggen-snack är det värsta jag vet - det bidrar bara till dålig stämning oavsett om det är på jobbet eller i stallet.
Varför måste det bli dålig stämning bara för att man pratar om någon person? Måste det vara skitsnack som pratas? Man kan mycket väl prata om någons metoder eller någons syn på saker och ting utan att det går ut över den personen. Jag tror ärligt talat det är väldigt få som aldrig pratar om någon annan när denne inte är med. Sålänge det inte är skvaller och har-du-hört-hur-korkad-den-personen-är eller har-du-sett-hur-kasst-den-rider snack så ser jag inget fel i att prata om någon.
Tycker man något som är så viktigt att det måste sägas högt (X glappar i tygeln, Y borde sko sin häst, Z har en gräslig stolsits eller vad det nu rör sig om) då säger man det till personen det berör! Är det inte så viktigt att det behöver sägas till denne, så håller man truten.
Jag har skrivit hela tiden att det finns ingen vettig människa som sitter och pratar högt om någon när denne är inom hörhåll. Det är inte okej. Och att ge någon ett tips och att luta sig lite mera bakåt eller att uppmärksamma någon att tyglarna glappar osv, det ser inte jag som något fel.
Mitt förra stall var fullt av såna där viktigpettrar (har ingen aning om vad de tyckte om mig, för alla var ju snälla när man sågs öga mot öga ;)), de kom ofta och ville ha med en i skitsnacket om andra stallkompisar och fel som de begick. I mitt nuvarande stall håller ingen på så, mycket trevligare stämning.
Jag kan ju tycka att det är väldigt trevlig stämning i stallet jag står i också, ändå när jag är ensam med egentligen alla så småpratas det om andra. Jag är inte ute efter att få kompisar i stallet, jag är i stallet för hästen och jag skiter fullständigt i ifall folk har åsikter om mig och min häst, dom har säkert en hel del att tycka om mig eftersom jag är den enda för tillfället som tränar dressyr och använder lindor och allt det här, som i deras ögon är totalt onödigt. Dock så är dom trevliga, alla är trevliga mot alla och ingen blir angripen.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag har inte antagit något utan räknat upp de anledningar jag kom på och det inklusive att TS haft oturen att råka ut för ett gäng viktigpettrar vilket mycket väl kan vara sanningen. Jag känner inte TS och vet som sagt inte vad som hänt. Vill man enbart se medhåll och gulligullande med folk så är Buke inte riktigt rätt plats. På ett diskussionsforum diskuterar man kring frågorna och då kommer ofta både medhåll och alternativa teorier fram, det är liksom poängen.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Varför måste det bli dålig stämning bara för att man pratar om någon person? Måste det vara skitsnack som pratas? Man kan mycket väl prata om någons metoder eller någons syn på saker och ting utan att det går ut över den personen. Jag tror ärligt talat det är väldigt få som aldrig pratar om någon annan när denne inte är med. Sålänge det inte är skvaller och har-du-hört-hur-korkad-den-personen-är eller har-du-sett-hur-kasst-den-rider snack så ser jag inget fel i att prata om någon.

Jag har skrivit hela tiden att det finns ingen vettig människa som sitter och pratar högt om någon när denne är inom hörhåll. Det är inte okej. Och att ge någon ett tips och att luta sig lite mera bakåt eller att uppmärksamma någon att tyglarna glappar osv, det ser inte jag som något fel.

Jag kan ju tycka att det är väldigt trevlig stämning i stallet jag står i också, ändå när jag är ensam med egentligen alla så småpratas det om andra. Jag är inte ute efter att få kompisar i stallet, jag är i stallet för hästen och jag skiter fullständigt i ifall folk har åsikter om mig och min häst, dom har säkert en hel del att tycka om mig eftersom jag är den enda för tillfället som tränar dressyr och använder lindor och allt det här, som i deras ögon är totalt onödigt. Dock så är dom trevliga, alla är trevliga mot alla och ingen blir angripen.

Visst, om man endast har snälla saker att säga om den tredje part man pratar om så är det väl OK (= typ tips: såg att X gjorde si, det kanske är värt att prova o dyl), tycker bara att det inte är alltför ovanligt att det istället blir förtäckt skitsnack. Oombedda tips uppskattar inte de flesta, så därför undviker jag att ge såna, även om jag ser "vad som behöver göras" och det kliar i fingrarna att gripa in. Så länge ingen får ont eller råkar illa ut så väntar jag tills jag ev blir tillfrågad.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Varför måste det bli dålig stämning bara för att man pratar om någon person? Måste det vara skitsnack som pratas? Man kan mycket väl prata om någons metoder eller någons syn på saker och ting utan att det går ut över den personen. Jag tror ärligt talat det är väldigt få som aldrig pratar om någon annan när denne inte är med. Sålänge det inte är skvaller och har-du-hört-hur-korkad-den-personen-är eller har-du-sett-hur-kasst-den-rider snack så ser jag inget fel i att prata om någon.

Jag är av den åsikten att man bör vara försiktig att tala om en person om man inte kan säga samma sak till personen.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag är av den åsikten att man bör vara försiktig att tala om en person om man inte kan säga samma sak till personen.

Jag har sällan någonting att tycka om folk som jag inte kan säga direkt till dom, dock så kan vissa saker vara onödiga att säga just för stämningens skull. Många känsliga saker som hästarnas vikt tex, jag försöker sålänge inte hästen är farligt överviktig att inte lägga mig i. Eller andra saker som är känsliga som hästens beteende, många ser det som helt okej att bli runtsläpande av sina hästar medan jag inte riktigt tål sånt. Det är deras problem helt enkelt.

Men jag står för allt jag säger till folk och om folk, hör någon på omvägar att jag sagt att jag tycker dennes häst är fet så står jag lätt för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Visst, om man endast har snälla saker att säga om den tredje part man pratar om så är det väl OK (= typ tips: såg att X gjorde si, det kanske är värt att prova o dyl), tycker bara att det inte är alltför ovanligt att det istället blir förtäckt skitsnack. Oombedda tips uppskattar inte de flesta, så därför undviker jag att ge såna, även om jag ser "vad som behöver göras" och det kliar i fingrarna att gripa in. Så länge ingen får ont eller råkar illa ut så väntar jag tills jag ev blir tillfrågad.

Jag är heller inte den som går runt och ger tips, jag vet att många bryr sig inte ändå och fortsätter i samma spår. Jag har lärt mig att sätta lite skygglappar på mig när jag är i stallet just för att inte behöva störa mig på folk.

Dock ser inte jag det som något fel om nu folk faktiskt orkar bry sig om vad andra gör och vill komma med något råd som kan förbättra saker och ting Och att säga att hästen ser fin ut tex tycker jag enbart bör bidra till en bra stämning. Jag har tex aldrig någonsin vart med om att en kommentar om att hästen är fin har lett till en laddad situation.

Kan hända att jag tycker att det är okej att ge tips och råd eftersom jag sällan får tips eller råd alls och aldrig blivit direkt påhoppad av så många personer varje månad som har massor av andra ideer om vad jag bör göra med hästen och inte.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Du kanske inte har det men flertalet jag stött på har det (inklusive jag själv tyvärr), kan man inte säga en viss sak för stämningens skull så bör man nog hålla tyst överhuvudtaget, däremot så måste man ibland välja sina tillfällen. Man kritiserar inte någon för hästhållningen på festen direkt (om det inte är akut), det finns bättre tillfällen.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag har sällan någonting att tycka om folk som jag inte kan säga direkt till dom, dock så kan vissa saker vara onödiga att säga just för stämningens skull. Många känsliga saker som hästarnas vikt tex, jag försöker sålänge inte hästen är farligt överviktig att inte lägga mig i. Eller andra saker som är känsliga som hästens beteende, många ser det som helt okej att bli runtsläpande av sina hästar medan jag inte riktigt tål sånt. Det är deras problem helt enkelt.

Men jag står för allt jag säger till folk och om folk, hör någon på omvägar att jag sagt att jag tycker dennes häst är fet så står jag lätt för det.

OK, det är just sånt som jag inte tycker är bra för stämningen - om någons häst är fet, säg det då till ägaren om du måste, inte till nån annan i stallet. Vad får man ut av det liksom. Du skriver ju själv att det vore dåligt för stämningen om ägaren fick höra er snacka om hästens övervikt, tror du att det blir bättre stämning av att snacka bakom stallkompisarnas rygg? Det var exakt sånt beteende som jag menade när jag beskrev mitt förra stall, jag kallar sånt för skitsnack.

Men, alla är vi olika, om alla i ert stall tycker att det är OK så är väl allt frid och fröjd.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

OK, det är just sånt som jag inte tycker är bra för stämningen - om någons häst är fet, säg det då till ägaren om du måste, inte till nån annan i stallet. Vad får man ut av det liksom. Du skriver ju själv att det vore dåligt för stämningen om ägaren fick höra er snacka om hästens övervikt, tror du att det blir bättre stämning av att snacka bakom stallkompisarnas rygg? Det var exakt sånt beteende som jag menade när jag beskrev mitt förra stall, jag kallar sånt för skitsnack.


Varför måste man säga det? Får man verkligen inte nämna någonting om någon annan person nångång? Prata av sig om saker och ting med någon? Tycker jag är galet. Jag ser det inte som att det är en hemlighet att jag tycker många hästar är feta, bara det att jag ser ingen vits med att prata med ägaren om det för det är känsligt. Ibland kommer saker och ting på tal när man pratar med folk i stallet, hästar dyker upp i samtalsämnet, människor dyker upp.

Alla vill ju visa sig som så himla goda hela tiden och allt är alltid frid och fröjd, pratar aldrig eller nämner ens någons namn om personen inte är med osv. Det är skitsnack tror jag, jag tror alla pratar om någon annan någongång och tycker till om ridsättet eller hanteringen eller om hästen. Det betyder inte att det är skitsnack.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 097
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp