Hästmänniskor som inte uppför sig

Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

En sak som är väldigt bra är om man alltid ser till att veta varför man gör som man gör och varför man tycker som man tycker. Om någon kritiserar och tycker hit och dit så fråga varför ska man ändra på sättet man gör, varför är ditt sätt tex bättre. Lindar man tex inte det skadade benet så ha en bra förklaring till varför, är skadan uppkollad av veterinär som förklarat att det och det händer i benet och därför bör det inte lindas tex.

Alltid veta varför man gör som man gör så är man i allmänhet ganska så fri från folk som tror sig veta bättre för ofta har dom ingen aning om varför dom tycker som dom gör. Ofta vill folk bara tycka till om saker och ting.

+1 på den!

Till TS: Välkommen till hästvärlden... och till buke. Här finns det många som vet bäst och bättre än alla andra. Det är dessutom sällan de tycker likadant ;)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jo, hästvärlden kryllar av människor som tyvärr inte ser att det går att göra på olika sätt och få ett tillräckligt bra resultat.
Det gäller allt: hästvård (nåde dig om du inte omedelbart ringer ut veterinär och hovslagare för en hovböld, nåde dig om du inte helst igår ringer ut veterinär eller allra helst åker till klinik för ett sår eller en liten hälta), fodring, träning, val av utrustning.
Men är det verkligen så väldigt vanligt med sånna människor? Jag har verkligen stått i alla möjliga stall, stora tävlingstall, små skogsmullestall och lösdrift och uppstallat med även alla möjliga slags människor. Jag är alltid den som är mest hysterisk för minsta småsår, minsta svullnad. Åker mer än gärna in om det är någonting med min häst. Dom andra, nästan alla andra väntar väldigt länge med att ta ut veterinär och jag ser sällan någon bli upprörd för liten svullnad eller något sår osv.
Jag har en väninna som har gravt överviktiga hästar. När vi pratat om den övervikten, har jag föreslagit att man tar bort allt kraftfoder eftersom hästarna uppenbarligen inte har behov av det. Skulle dock inte försöka övertyga kompisen om det inte varit för att hon var bekymrad över övervikten.
Men om hästen är gravt överviktig, är det verkligen fel att fråga lite vad hästen får för mat, många människor blir ju hemmablinda när det gäller sina hästar, dom ser sällan övervikten förren någon faktiskt kommenterar det. Det är ju ändå i all välmening för att dom ska ha en sån hållbar häst som möjligt. Och övervikt kan leda till många olika jobbiga problem. Vill dom dock inte så bör man sluta prata om det för stämningens skull.
Det är väldigt många här på Bukefalos som är tvärsäkra i sina uttalanden och ofta kommenterar hur "felridna" allas hästar är utom deras egna.
Buke är en lite annan värld än verkligheten tycker jag, så som attityden ofta är på buke ser jag otroligt sällan i stall. Jag tycker inte buke representerar hur hästmänniskor är i allmänhet. Dock så kan ju säkert många ha väldiga åsikter om mycket men vara en annan person i verkligheten än på ett forum och det är väl ganska så vanligt. Dom flesta vettigare människorna ser till att hålla en god stämning i stallen trots att inte alla åsikter delas. Det är min uppfattningen iallafall. Sen finns det alltid en och annan som har lite bryska uttalanden om saker och ting men dom lär man sig att hantera efterhand.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Håller med dig. Jag har aldrig aldrig hört något liknande. Man får tips om man har problem, men aldrig så att nån skulle börja klaga och tjata.

Tar man illa upp av vad man läser på Buke får man nog tänka efter lite. Här finns massor av kunskap, men alla uttrycker sig på olika sätt, och nyanserna i språket syns inte så bra i text.

Jag är väldigt tacksam över bukes samlade kunskap, och har lärt mig massor!
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

KL

Finns ju också människor som tolkar en sak till något helt annat än vad som sagts:crazy:
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Det tyckte jag med. Jag red högst normalt på min högst normala häst. Även om det i mitt fall var western. Det föll mig aldrig in att western skulle vara "annorlunda" eller "exotiskt". Så ja, jag blev *oerhört* förvånad över hur folk reagerade över detta.
Jag tycker än idag att det är skitfånigt att tycka illa om en hel disciplin. Nej, alla älskar inte western. Alla älskar inte heller att hoppa (själv är jag fullständigt livrädd för det och beundrar de modiga som vågar kasta sig över allehanda hinder! ;) ) eller dressyr, eller körning eller trav etc... Vi har alla olika önskemål med vårt hästeri.

Jag tror fortfarande, utan att ha pratat med "andra sidan", att TS råkat illa ut pga... Vad som helst egentligen. Det finns ju en del personer som drar till sig sådant här *vad de än gör*. Jag har en vän, väldigt rik, detta sticker självklart i ögonen på övriga i stallet (inte mitt stall) eftersom hennes häst har allt "det senaste" och själv rider hon för de bästa tränarna, splitter ny bil och släp och hon behöver aldrig vända slantar mm. En del TÅL inte det utan det ska tisslas och tasslas och hon får många nedlåtande kommentarer och "tips" hur hon borde göra istället. På grund av vad? Avundsjuka skulle jag vilja säga. Min vän är inte dryg på något sätt, men hon har pengar. Hästen är högst Normal i hennes fall och hon rider Normalt.
Så, det finns alla sorter och bara för att en person råkat ut för sådant som TS nu gjort tycker inte jag att man automatiskt ska dra för höga växlar och tro att hon faktiskt gör *fel*, för det visar "alla andras" reaktioner på. Gör det???

Det finns lika många sätt att sköta en häst på som det finns hästmänniskor. :D
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Nu har jag inte läst vad som skrivits i tråden, men jag håller med dig att det är ett återkommande problem som man i princip stöter på jämt. Konstigt, det där.

Jag har sedan några år tillbaka bestämt mig att bara ge råd om råd efterfrågas. Om det nu inte är uppenbart att en häst lider. Fast även då kan man ju tänka på hur man lägger fram det så att det tas emot på bästa sätt.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Fast det jag menar är att TS (om du nu läst alla inlägg) faktiskt inte verkar göra något "onormalt" med sin häst, såsom att ex. vara westernryttare i ett stall med bara inbitna dressyrkärringar. Du var ju inom en annan disciplin än övriga, vilket självklart kan väcka folks behov av att kommentera. Jag ser inte i något av TS inlägg att h*n anser sig vara "annorlunda" eller göra något "annorlunda" med sin häst, därav borde den orsaken vara rätt långsökt..
Uppenbart är ju iallafall att 20 personer med vitt skilda åsikter anser sig "tvungna" att ge TS råd kring precis allt inom hästar..
Sen att jag personligen skulle ta mig en funderare om jag blev utsatt för 20 personers åsikter kring min hästhållning, sån e jag, jag är en självkritisk person... Jag kan förstå att flera här också reagerar över TS situation och faktiskt funderar i de banorna att måhända TS gör något "fel" i andras ögon.. Det kan handla om okunskap.. vad vet jag..
För mig är det rätt främmande att 20 personer anser sig tvungna att pracka på sina råd och åsikter på en duktig hästägare som sköter sin häst prickfritt.. Har aldrig själv varit med om det under alla mina hästår.. Å andra sidan kanske det var bättre förr när jag växte upp och ingen runt mig idag bemödar sig med att försöka lära en gammal hund och sitta och därför är jag förskonad från detta :)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Men om hästen är gravt överviktig, är det verkligen fel att fråga lite vad hästen får för mat, många människor blir ju hemmablinda när det gäller sina hästar, dom ser sällan övervikten förren någon faktiskt kommenterar det. Det är ju ändå i all välmening för att dom ska ha en sån hållbar häst som möjligt. Och övervikt kan leda till många olika jobbiga problem. Vill dom dock inte så bör man sluta prata om det för stämningens skull.

Buke är en lite annan värld än verkligheten tycker jag,

Gällande övervikten.
Jo, jag kan i grund hålla med dig om detta med grav övervikt och foderdiskussioner. Och som vanligt är verkligheten inte helt okomplicerad.
Min väninna har en del åsikter som jag har svårt att förstå: hon anser - eftersom ett foderföretags "foderexpert" har uttalat sig så - att alla hästar som arbetar behöver kraftfoder. Och hon är inte riktigt tillgänglig för diskussion när hon anser sig ha tagit hjälp av expertis. Min väninna är själv väldigt snäll och generös och vill alla väl, och blir då kanske lite naiv. Hon ser inte att foderföretagets "expert" har som uppgift att sälja foder. Hon uppfattar denne "expert" som en utomstående expert.

I verkligheten har hon, trots hästarnas grava övervikt, inte tagit bort allt kraftfoder för dem. Trots att jag gett henne kopia på SLU skrifter kring hullbedömningar (jag passade på när jag fick chansen).

Vad gäller Buke och verkligheten.
Jo, Buke är en annan och elakare värld än den jag normalt vistas i. Här hoppar folk på varandra helt utan skäl, utan att ta reda på mer detaljer. Vissa personer visar en tolerant syn där man accepterar olika sätt. Men alldeles för ofta är folk så fanatiska i sina åsikter och så bestämd på att man har rätt, att jag blir mörkrädd.
Folk blir utskällda för att de har täcken, för att de inte har täcken, för att de stallar upp, för att de inte stallar upp, för att de har hästen barfota, för att hästen är skodd, för att de rider med bett, för att de rider utan bett, för att de rider "fel" disciplin, för att de inte tar ut veterinär (för det är ju inte möjligt att en hästägare faktiskt själv kan bedöma om en hälta ser allvarlig ut och kräver omedelbar veterinärbedömning eller om man kan avvakta och se om det går över) och så vidare.

Nu tycker jag det ser ut på trådstarten som om TS har hamnat i hårda Buke fast i verkliga livet.

Och det är möjligt att jag inte skulle tycka att TS hästhantering och ridning är det bästa sättet. Men det är uppenbarligen ett av alla tänkbara sätt.
Och då är det antagligen tillräckligt bra.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Din situation är förstås inte rolig men jag gapskrattar ändå åt det du skriver. Välkommen till hästvärlden! ;-)

Själv är jag i en liknande sits; båda mina hästar är rutinerade och väldigt välutbildade men båda är också ganska svåra. I mitt fall är det jag som är dålig om det går dåligt men hästen som är bra om det går bra. Alla eventuella framgångar är trots, och inte tack vare, mig. Lyckligtvis så är inte alla som sysslar med hästar knäppskallar. Oroa dig inte, det finns guldkorn också. Och under tiden kan du glädja dig åt din fina häst. :-)

OT så undrar jag vilken knasboll som lindar en hälta som man inte vet orsaken till, än mindre som hävdar att det skulle vara "sunt bondförnuft" att göra det.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Din situation är förstås inte rolig men jag gapskrattar ändå åt det du skriver. Välkommen till hästvärlden! ;-)

:bow: Tackar...

Jag har funderat på att "bli en av dem" och "infiltrera mig" i kulturen för att bli lämnad ifred. Det skulle vara väldigt lätt. Det är bara att ställa sig med armarna i kors och stirra stumt på någon som rider. Sedan säger jag -inte till ryttaren som rider- utan till NÅGON ANNAN något av följande alternativ:

1. Hon är inte stadig på handen idag.
2. Hon ger ju inte eftergift till häststackarn idag.
3. Den där skänkeln fladdrar väl ändå lite VÄL mycket?
4. Hästen går ju inte på tygeln, den böjer ju bara på halsen.
5. Den där sadeln verkar inte ge full bogfrihet.
6. Hon verkar inte kunna skilja på ställning och böjning.
7. Hon rider ju inte hästen mellan hand och skänkel.

Sedan så säger jag det med full övertygelse och en ton av nedlåtande förakt. Då blir jag en av dem!! :idea:

Obs- inlägget är skrivet ironiskt.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Sen när är det fel att prata med någon om hur någon rider?
Jag har funderat på att "bli en av dem" och "infiltrera mig" i kulturen för att bli lämnad ifred.
Visst du skrev att det var ironiskt nu men vad menar du? Att du skulle bli mera accepterad om du står brevid någon och pratar om den som rider och vad felen är? Att du skulle bli accepterad om du var "elak" och gav tips och råd?

Står man och pratar om någon så den hör om hur dåligt allt den gör är med mening att den man pratar om ska höra det, det är ren mobbing. Det hör inte till att ge tips och råd eller att lägga sig i någon annans hästhantering.

Jag tycker det är väldigt tråkig syn du har på hästfolk och hästkulturen. Du måste verkligen ha hamnat i sveriges mest knepiga stall för jag har verkligen aldrig varit med om något liknande.

Att många hästmänniskor är speciella går väl inte att säga något annat om men ren mobbing och att medvetet trycka ner någon, det tycker jag inte är något som är vanligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Det är alltid lättare att lösa andras problem (spec sådana som man bara själv anser är ett problem :p ) än sina egna.

Av någon anledning anser många att de har sin fulla rätt att hacka på andra.
Men får de kritik själva blir det ett himla liv. Stå på dig och låt inte andra trycka ner dig.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Sen när är det fel att prata med någon om hur någon rider?

Visst du skrev att det var ironiskt nu men vad menar du? Att du skulle bli mera accepterad om du står brevid någon och pratar om den som rider och vad felen är? Att du skulle bli accepterad om du var "elak" och gav tips och råd?

Jag har sett kvinnor "bonda" med varandra genom att snacka skit om en tredje part som inte är där. Ja. Det har hänt. Inte bara inom ridsporten. Jag har också sett att personer som är kritiska eller har lite attityd inte blir lika "påhoppade" i jämförelse med någon som försöker vara nyfiken, öppen, och frågar sig runt lite.

Men det var ironiskt skrivet. Jag gjorde en överdriven nidbild av situationen.

Själva huvudpoängen, som jag råkade tappa med mitt ironiska inlägg, är att personer som ger råd och tips i all välmening kan bli lite gränslösa och lite för många, och då kan råden och tipsen ge motsatt effekt. Dvs som mottagare känner man sig inte upplyst och att man har införskaffat nya kunskaper, utan går därifrån och känner sig tjatad på och kritiserad. Särskilt när personerna inte frågat hur situationen ser ut och inte frågat hur man resonerat innan de kommer med sina råd och tips.

Särskilt om flera personer oberoende av varandra ständigt ger olika råd och tips.

OCH NEJ DET HANDLAR INTE OM MITT STALL det handlar om personer på buke, personer som råkar hamna i baksätet på bilen, personer på facebook, och personer som på annat sätt kommit i dialog med mig.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Sen när är det fel att prata med någon om hur någon rider?

Jag vet inte.
Är det okej för mig att prata om dig om hur du rider?
Är det okej för dig om jag pratar med andra om vad du äter?
Är det okej för dig om jag pratar med andra om din vikt eller din kroppsform? Är det okej för dig om jag har sett dig på gymet och tyckte du såg fullständigt malplacerad ut?
Är det okej att jag pratar med andra om din ekonomi och hur jag tror att du väljer att prioritera dina pengar?
Är det okej om jag pratar med andra om brister i din barnuppfostran?
Är det okej om din sambo berättar för mig om ditt bristande sätt att lösa konflikter?

Finns inte risken då att du blir stressad eller osäker? Finns det någon möjlighet att du hade trivts bättre om du visste att personen inte var så engagerad i dina brister och i stället ägnade sig åt sina egna saker?

Om du tycker detta är helt okej så är det bara att gratulera. Tänk bara på att andra inte nödvändigtvis tänker som du tänker och kan ta illa upp. Själv skulle jag bli irriterad om en vän sa
"Ska du verkligen äta så där mycket glass ikväll...? Är det inte bättre om du lägger tillbaka en glasskopa", för att ta ett exempel utanför ridvärlden.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag tyckte ditt ironiska inlägg var ganska roligt :angel:

Tycker det låter som att du råkat ut för en hel hög förstå-sig-påare. Jag skulle nog inte stå ut med att stå i ett sådant stall, i alla fall om det inte fanns åtminstone någon vettig människa.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag vet inte.
Är det okej för mig att prata om dig om hur du rider?
Är det okej för dig om jag pratar med andra om vad du äter?
Är det okej för dig om jag pratar med andra om din vikt eller din kroppsform? Är det okej för dig om jag har sett dig på gymet och tyckte du såg fullständigt malplacerad ut?
Är det okej att jag pratar med andra om din ekonomi och hur jag tror att du väljer att prioritera dina pengar?
Är det okej om jag pratar med andra om brister i din barnuppfostran?
Är det okej om din sambo berättar för mig om ditt bristande sätt att lösa konflikter?

Finns inte risken då att du blir stressad eller osäker? Finns det någon möjlighet att du hade trivts bättre om du visste att personen inte var så engagerad i dina brister och i stället ägnade sig åt sina egna saker?

Om du tycker detta är helt okej så är det bara att gratulera. Tänk bara på att andra inte nödvändigtvis tänker som du tänker och kan ta illa upp. Själv skulle jag bli irriterad om en vän sa
"Ska du verkligen äta så där mycket glass ikväll...? Är det inte bättre om du lägger tillbaka en glasskopa", för att ta ett exempel utanför ridvärlden.

Kanse beror på hur säker man är i sig själv men nej jag skulle inte brymej ett piss, för mej kan det betyda 2 saker.

1 peronen är en sådan som vill ställa sig i bättre dagar genom att trycka ner någon annan, då inser man att det inte är någon vän utan man vet var man har den personen.

Eller nr 2, personen är riktigt nära vän och är rädd om en därfär vill vänen att man inte skadar sig själv (täcker här i första hand på det man stoppar i sig.).
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Asså tyvärr så kan inte folk inom hästsporten låta bli att hålla käft om saker dom inte har nåt att göra med.
Oavsett anledning.

Det är bara att vänja sig, spelar ingen roll hur duktig man är och hur mycket back-up man har från erfarna veterinärer och landslags medlemmar i hur man rider/ beslut man gör/ etc. folk kommer ALLTID (och speciellt då nästan!) vara så avis/ okunniga/ uttråkade etc. att dom lägger sig i.

Riktigt irriterande tyvärr...jag vägrar blankt att stå i stall som inte drivs av någon professionell person (och inte har andra inackorderingar) eller stuteri pga. alla år av folk som bara inte kan sköta sitt eget.
Jag har noll problem att ta råd, även när jag inte frågat om det, OM det (som du säger) kommer från folk som är kompetenta nog att ge det rådet i den situationen. Annars kan dom gärna hålla käft känner jag.

OCH jag gör alla andra den tjänsten med, jag lägger mig ALDRIG i saker om det inte är emot djurskyddslagen. Just för jag tycker det är en respekt sak och jag vet hur irriterande det är.

Hoppas du inte tar åt dig, man får försöka att bara ignorera sånna och om det krävs också tyvärr säga åt dom rakt och tydligt att man inte vill ha något råd överhuvudtaget.
Men man kommer inte bli omtyckt av sånna där lägga i personer då. Dom som är vettiga och har kunskap brukar dock funka jättebra med just eftersom dom kan ju se att man inte gör nåt konstigt :)

Good luck och försök att njuta av din häst trots folk! :)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag vet inte.
Är det okej för mig att prata om dig om hur du rider?
Är det okej för dig om jag pratar med andra om vad du äter?
Är det okej för dig om jag pratar med andra om din vikt eller din kroppsform? Är det okej för dig om jag har sett dig på gymet och tyckte du såg fullständigt malplacerad ut?
Är det okej att jag pratar med andra om din ekonomi och hur jag tror att du väljer att prioritera dina pengar?
Är det okej om jag pratar med andra om brister i din barnuppfostran?
Ja, det är helt okej att prata med andra människor om någon speciell. Det tror jag det är få som inte gör. Däremot är det fel när man medvetet pratar om någon så det är meningen att den ska höra. Då är det mobbing och det finns inget som är rätt med det.
Är det okej om din sambo berättar för mig om ditt bristande sätt att lösa konflikter?
Det beror väl helt och hållet på, jag har vänner som pratar med mig om deras sambos problem. Däremot inte när sambon sitter brevid mig och hör det, det är inte på något sätt okej om inte personen då är med i diskussionen.
Finns inte risken då att du blir stressad eller osäker? Finns det någon möjlighet att du hade trivts bättre om du visste att personen inte var så engagerad i dina brister och i stället ägnade sig åt sina egna saker?
När det gäller ridningen så resonerar jag såhär att jag blir aldrig bättre i ridningen om jag inte får reda på vad jag gör för fel. Jag blir ingen bra ryttare genom att folk berömmer det jag gör bra. Det är inte fel att någon kommenterar att tygeln glappar en del, bara så jag vet om det om jag känner för att göra något åt det.
Om du tycker detta är helt okej så är det bara att gratulera. Tänk bara på att andra inte nödvändigtvis tänker som du tänker och kan ta illa upp.
Konstruktiv kritik är enligt mig alltid bra, det gör att man utvecklas som ryttare.
Själv skulle jag bli irriterad om en vän sa
"Ska du verkligen äta så där mycket glass ikväll...? Är det inte bättre om du lägger tillbaka en glasskopa", för att ta ett exempel utanför ridvärlden.
Vad det hör ihop med det övriga om att kommentera fel i ridningen förstår jag inte alls. Folk har ingenting med att göra om vad någon äter och inte äter.
Jag tror ingen är så korkad att den tror att den inte kommer gå upp i vikt av glassen den äter. Det är ett medvetet val den människan gör. Fast det beror också på, är det ett destruktivt ätande utan någon njutning, då kan jag mycket väl säga till att det räcker. Men då vet jag om problemen innan.


Att göra fel i ridningen är oftast inga medvetna val och dom flesta vill göra det så bra som möjligt för hästen.

Jag tycker det du skriver om, det är ren mobbing och har inget med tips och råd att göra. Och mobbing är inte okej någonstans.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag har sett kvinnor "bonda" med varandra genom att snacka skit om en tredje part som inte är där. Ja. Det har hänt. Inte bara inom ridsporten. Jag har också sett att personer som är kritiska eller har lite attityd inte blir lika "påhoppade" i jämförelse med någon som försöker vara nyfiken, öppen, och frågar sig runt lite.
Att folk snackar skit om någon är inte ovanligt någonstans. Problemet kommer när man öppet går och pratar skit om någon när den hör, trycker ner någon, ger dumma kommenterar osv. Då är det inte längre tips och råd.

Sen går det att vara både kritisk, nyfiken och öppen, då kommer man långt. Ha en grund att stå på, se till att veta varför man tycker som man tycker, då är det oftast lugnt. Dock så bör man vara öppen för vad personen som ger tipset eller rådet säger, fråga varför den tycker som den tycker osv. Då har oftast folk inte så mycket att komma med.
Särskilt om flera personer oberoende av varandra ständigt ger olika råd och tips.
Ja kan ju säga att om det hade hänt mig så hade jag blivit ganska orolig för vad det är som är fel, varför såpass många ger råd och tips. Eller bytt stall om stallet är fullt av extrempersoner åt något håll. Då har man inte en chans att komma ens lite överens med dom.
OCH NEJ DET HANDLAR INTE OM MITT STALL det handlar om personer på buke, personer som råkar hamna i baksätet på bilen, personer på facebook, och personer som på annat sätt kommit i dialog med mig.
Drar du till dig denna typen av människor såpass mycket?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 097
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp