Hästmänniskor som inte uppför sig

Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

TACK Jaelle och alla ni andra som förstår vad jag menar! Nu vet jag att jag låtit ganska gnällig och tråkig men det är ju det där man vill höra ibland. "Låt det rinna av dig. Fråga dem som du tycker verkar kunna sina saker." och så vidare.

De flesta i stallet och i min omgivning är ju jättetrevliga och det finns ingen särskild person som är värre än den andre, men jag tror ibland inte att folk förstår att om de ger ETT tips i månaden och jag har TJUGO välvilliga tipsare, så får jag tips flera gånger i veckan som jag måste ta ställning till, och kan till slut känna mig lite nere och undra varför jag inte får något förtroende för mina egna kunskaper. En enskild tipsare är inte alls jobbig utan kan vara en resurs... men när det blir MÅNGA...

Det är faktiskt inte så svårt att som tipsare först ställa frågan
"Får jag ge dig ett tips?" för då får man en chans att värja sig och säga
"Inte idag, tack!"

och då har jag ju sparat både tid för tipsaren och sparat min egen tid. Blir man nyfiken kan man ju söka upp personen och fråga vad det gällde, när man är på bättre humör.

.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag tycker ärligt talat att min häst varken är talang eller naturbegåvning. Jag tycker snarare att han är en Helt Normal Unghäst som gör det jag ber honom om. Ibland blir det fel och ibland blir det rätt. Jag tycker inte det är märkvärdigare än så. Blir det fel så behöver ingen kalla honom "Problemhäst" och blir det rätt så behöver ingen kalla honom "Naturbegåvning". Allt blir så onödigt laddat på något vis.

Tycker du verkar lite väl överkänslig, var glad att dom tycker hästen är fin. Varför göra sån grej av det? Och varför skulle det bli laddat bara för att hästen får en bra kommentar och inte du?

Jag har ofta fått höra att min häst är fin, ser mjuk och avslappnad ut, att han har bra steg att han kan gå långt etc etc, dock får jag lite mera sällan kommentarer som rör mig som ryttare. Det är oftast hästen som är i fokus, är jag med i bilden så är vi fina som ekipage.

Jag tycker det säger sig självt att om hästen är mjuk, smidig och lättarbetad och positiv etc så gör ryttaren någonting rätt, hästen blir inte sådan automatiskt. Bli glad för berömmet istället för att göra sån stor sak av det.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Kan bara konstatera att det är HÄRLIGT med eget stall&gård. Nej skulle jag inte kunna hålla min/mina hästar så då la jag nog av.
Kan du inte flytta din häst till annat stall?
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Det är nog bara att inse att det är så i hästvärlden. I stall TYCKER så många.
Dessvärre så tar folk till sig av vad så många olika säger med. Så många har ingen tydlig linje i sin hästhantering.

Jag tycker du kan ta råd av din tränare(förutsatt att det är en vettig och meriterad sådan). Kolla gärna lite på andra proffs för att kolla hur det kan se ut. Ta råd av kunnig expertis inom varje område. Skor tar du råd av utbildad hovslagare, veterinärvård av veterinär, dressyr av dressyrtränare och hantering av hanteringsproffs etc.

Du går ju inte till en bilmeck och ber om råd om sminktips eller till friösren och ber dem operera dig. Men i hästvärlden ska man på något vis ta till sig vad kreti och pleti, som kan vara snudd på nybörjare, tycker.

Jag är tack och lov lite förskonad från detta då jag själv jobbar som tränare och bevisat någon form av kompetens bland de på stallet jag arbetar på.
Men åker jag till annat stall i annan roll än som tränare, som anonym whoever, kan jag gott åka på föreläsningar av människor som jag förstår är newbies.
Jag tycker det är rätt underhållande. Så jag brukar låta dem hållas och inte låtsas om någonting. Jag hummar och svarar väldigt svävande. Det kan bli roliga tvärvändningar i attityd då någon man känner presenterar en och förklarar att jag jobbar som tränare. Helt plötsligt ÄR jag någon för en del.

Jag har ju valt en liten annan inriktning än de flesta i min dressyrträning. Det hade många åsikter om förr. Det ansågs konstigt och dåligt utan att de sett det ens. Nu har ganska många hästar passerat, blivit bättre och det är för många för att det ska vara en slump.
För i början hette det begåvade hästar, även om de var utdömda fysiskt och ingen vågade sitta på dem när de sen var friska iom försvarsbeteende som satt kvar.
Jag jobbar dessutom som problemlösare och tricktränar en del. Det anses ju mkt märkligt på en träningsanläggning. Men iom att jag hjälpt flera av de på gården och är glad och trevlig så har folk ju börjat tycka att jag är ok. Och sakerna funkar ju.
Det har tagit lite tid. Men en del börjar förstå att det finns ett syfte bakom alla övningar. Så man kan ta med sig det upp i sadeln och gynnas av det.
Jag är jättenoga med att bara lägga mig i om jag blir tillfrågad.
Elever vill ju att jag ska lägga mig i. Men övriga lägger jag mig inte i.
Bara för att jag tycker en sak är vansinnig behöver inte andra tycka det.

Nu känner jag så många på gården. Och de brukar ofta ge rara kommentarer och jag till dem. Det kostar så lite, men ger så mkt!
Så ge dem komplimanger du. Och fnissa inombords när de föreläser.
Du kanske kan omvända dem genom lite positiv energi.
Jävla ogina pisskärringar!(Min första tankte då jag läste inlägget)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Tycker du verkar lite väl överkänslig, var glad att dom tycker hästen är fin. Varför göra sån grej av det? Och varför skulle det bli laddat bara för att hästen får en bra kommentar och inte du?

Jag tycker att detta är ett typiskt exempel på dåligt uppförande inom ridsporten, att bedöma en person man inte känner som "överkänslig". Det är just det som verkar så vanligt och "normalt" inom ridsporten, att man letar fel på varandra. Letar man fel finner man fel. Ingen är perfekt.

Jag har hoppat 150 fallskärmshopp, jag har tävlat i triathlon, jag har sprungit ett marathon och jag har deltagit i två multisportstävlingar på banor över nio timmar. Jag har medverkar i föreningsverksamhet i flera år. När man tävlar och tränar tillsammans så dyker det faktiskt OCKSÅ upp problem, men ingen har varit intresserad av att säga något nedlåtande till mig, söka fel hos mig eller påtala att jag är "överkänslig". Det händer inte. Folk får vara den dom är, känsliga, okänsliga, lättretliga, lata eller korkade,utan att det ska påtalas för dem. Så bevisligen kan människor utvecklas, lära sig och ha trevligt tillsammans utan att någon påvisar fel på den andre, "i all hjälpsamhet".

Detta med personangrepp eler stämplingar som slängs ut slentrianmässigt är helt nytt och jag har även hört andra tala så om varandra i stallmiljön. Och det känns så fruktansvärt onödigt och pinsamt för ridsporten. Men låt mig gissa, du sa bara så för att "hjälpa till"?

Och du plockade saken ur sitt sammanhang som det var från början. Jag har noterat att när hästen gör fel så är det i princip ALLTID mitt fel, när hästen gör rätt så är det ALDRIG min förtjänst, för då är hästen "begåvad" då den gör saker TROTS mig, och inte TACK VARE.

Det handlar inte om EN kommentar om att min häst är fin utan om en återkommande regelmässig attityd ryttare emellan, där man bedömer varandra onödigt hårt och till ingen nytta alls.

.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Får man SÅ mkt kritik från så många så lär man ju ha en extremt dålig hästhållning, känner jag spontant. :crazy:
Såna människor som jag tycker behandlar sina hästar riktigt dåligt får inte ens så mkt kritik!

Det är klart att endel hästmänniskor kan vara lite väl hårda, men det beror ju oftast på att de ser att hästen far illa på något sätt.

Kritik är väldigt sällan helt felaktig heller. Även om man inte alltid håller MED och själv vill göra på det sättet brukar det ändå finnas en poäng som kan vara värda att åtminstonde reflektera över...
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Nu känner jag så många på gården. Och de brukar ofta ge rara kommentarer och jag till dem. Det kostar så lite, men ger så mkt!
Så ge dem komplimanger du. Och fnissa inombords när de föreläser.
Du kanske kan omvända dem genom lite positiv energi.

Men, vad klokt! Och behövliga ord! :love:

Jag förstår att dina hästar utvecklas, om du har detta förhållningssätt till andra människor och till dina djur. Du har ju en lyhördhet och en vilja att "rätta till problemet" i stället för att leta fel hos den som beskriver problemet. Och man är ju i stallet för att det ska vara roligt. Jag ska verkligen göra ett försök att se det humoristiska med det hela i stället för att bli uppskruvad och bita ihop.

Och jag vet ju precis vem eller vilka jag ska fråga om det dyker upp problem, jag är aldrig osäker om vem som verkar ha mest koll i olika frågor. Det är ju inte så att folk inte finns tillgängliga eller inte vill hjälpa till. Det är ju det minsta problemet...
:cool:
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag har noterat att när hästen gör fel så är det i princip ALLTID mitt fel, när hästen gör rätt så är det ALDRIG min förtjänst, för då är hästen "begåvad" då den gör saker TROTS mig, och inte TACK VARE.

Jag får känslan av att det kanske handlar om ren avundsjuka, även om du anser att din häst är en Helt Normal Häst så kanske andra anser att den är en Exeptionell Häst :)
I andras ögon kanske Normala Du inte alls är värd att få äga denna Exeptionellt Fina Naturbegåvade Häst :)

(jag hoppas du läser in ironin i mitt inlägg och inte tar illa upp)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag upplevde att jag var tvungen att "försvara mig" titt som tätt när jag flyttade min häst från vår gård till ett inackoderingsstall för många år sedan. Jag var naiv nog att tro att hästfolk var rara och förstående människor som brydde sig om varandra oavsett vilken disciplin man red. Jag red western och var ensam om det i mitt stall. Jag har *aldrig* fått så många "goda råd" om min ridning och skötsel av häst och folk tyckte och tänkte till höger och vänster eftersom min häst var ett quartersto importerat från USA och övriga hästar i stallet var halvblod och ponnyer. Det var allt från att det var djurplågeri att flyga med hästar (hur ska hästen annars komma till Sverige? Simma?) till att jag inte hade stöd på tygeln när jag red (eh, nej. Jag red pleasure...) och mitt bett! Herregud, jag red på STÅNG. Och sadeln var för tung (westernsadel). Bäst var nog kommentaren jag fick när jag fick frågan vad jag gjorde med min häst och jag svarade western pleasure. "Men, alltså, jag menar något RIKTIGT! Som att hoppa eller dressyr." Mitt svar blev att hoppar min häst så blir jag sur. Sedan lämnade jag henne med ett leende, men just denna person var alltid dryg och en riktig besserwisser...

Så, jag förstår TS. Och jag tror inte direkt att hon är varken överkänslig som ett par tror eller att hon gör fel med sin häst bara för att hon får kritik från såpass många. Hon kanske gör på ett annat sätt som inte är "ok" i det stallet. Jag har som sagt varit med om samma sak...
Jag upplever fortfarande att det är svårt som westernryttare att komma till ett "engelskt" stall. Det är oerhört lite förståelse från den engelska sidan om vad jag gör. Idag rider jag reining vilket innebär snabba stopp och spins etc. Hästen står nu i ett stall där det är ungefär 60-40 mellan western och engelskt. Vi har en del westernclinics för olika tränare på anläggningen. Vårt klimat i stallet är lugnt och avslappnat. Jag vill inte tro att det beror på att det är mest westernfolk, men om jag jämför med övriga inackorderingsstall jag stått i så börjar jag tro att så är fallet. Tyvärr!

Själv lägger jag mig aldrig i vad andra gör med sina hästar. Råd får de endast om de frågar. Ibland får jag råd av andra, men jag brukar bara tacka och le lite, men jag följer den plan som är upplagd för min häst. Däremot tycker jag att det är oerhört roligt att ge komplimanger till andra. Antingen om deras hästar eller deras ridning eller bara något annat jag tycker de gjort bra och som sagt, vi har ett jättefint klimat i vårt stall trots att vi är rätt många och har vitt spridda åldrar. Kanske beror det delvis på att de engelska som kommer in är införstådda med att stallet är mest westerninriktat och därför har en lite annan syn på ridning men även hästhållning eftersom det är flertalet quarters uppstallade. :)
Jag vill tillägga att jag har absolut inget emot dressyrfolk eller hoppfolk. Jag tycker det är otroligt fascinerande att titta på bra ridning oavsett VAD det är.

Så TS, du borde nästan hitta ett annat stall som bättre matchar ditt synsätt på häst. ;)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Om dessa hästmänniskor håller till på samma stall skulle jag misstänka att snacket går runt knutarna och att dessa personer faktiskt tror att du inte sköter/rider din häst som du birde, dvs att den far illa. Då kan det väldigt väldigt snabbt bli så att folk,på ett "fint sätt", vill försöka få in dig på rätt spår för hästens skull. Det är inte av elakhet, även om det inte kanske inte är det rätta heller.

Personligen har jag aldrig upplevt något sådant som du beskriver trots att jag haft häst i 10 år, från det att jag var 15 och alltså inte var så mkt att hurra för (det är jag inte nu heller men jag har åtminståne lärt något sen dess). Så jag tror antingen att du har haft otur, hamnat bland trångsynta människor eller ger sken av att göra fel, alt så kanske du visar upp en osäker sida som andra gärna utnyttjar för att glänsa lite själva. Det där om bandaget tycker jag dock var underligt, då jag aldrig hört talas om att man måste bandagera hältor, det beror väl på vad det är för hälta. Jag har aldrig bandagerat en hälta och kommer inte att göra det annat än på inrådan från någon jag litar på.

Det du kan göra är att rida för en tränare ibland som du litar på, då skulle du kunna ha denne i ryggen vad gäller din ridning och ingen skullle behöva oroa sig för att du rider fel. Samt att rådfråga någon vid tex hälta eller liknande - om du sen väljer att gå å deras råd eller inte spelar ingen roll, men då har du iaf visat att du tänkt efter och vägt olika alternativ. Jag själv har ju turen att dela häst med min syster, så vi diskuterar alltid med varandra varpå det kanske gör att andra inte lägger sig i vad vi gör på samma sätt.

Annars är jag nog en ganska udda fågel som rider utan sadel och träns eller med sidepull, som leder utan grimma och som har hästen lös i gången. Dessutom försöker jag mig på akademisk ridkonst på enormt låg nivå varpå de flesta nog mest tycker att jag skrittar runt på lång tygel medan jag anser att vi jobbar med samlande övningar. ;) Men som sagt, i de fyra stallen jag har stått har jag inte känt mig kritiserad. Tvärt om. Så inte hela hästvärlden är kritiserande. Eller så är jag för ointresserad av andras skitsnack för att märka nåt. :o
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Fast enligt TS själv så gör denne inte annat än normala saker med sin normala häst, så TS verkar varken ha ett annat synsätt eller rida annan disciplin än de som ger TS "goda råd"...
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag är glad att jag har eget stall och slipper konfronteras med "hjälpsamma människor" varje dag. Jag tror det beror lite på att hästar är projekt och projekt vill många ha en del i. Jag kan ju bara gå till våran vildvuxna trädgård och de människor som sett den. Även om jag först förklarar vilka planer jag har och hur jag tänker så kommer det ändå saker som, "men varför vill du ha en damm, det blir bara en massa mygg" eller mer uppmuntrande förvisso "här skulle vara en jättefin plats för ett lusthus i rosa!", öh kräkas...

Sen är ju avundsjuka inte att förakta, om man själv slitit i flera år med att få sin häst att gå hyfsat och en nybörjare lyckas nästan omgående med sin häst. Så måste det ju vara den hästen som är bra, inte personen som tränat den, det sticker för hårt i egot!

Åh vad jag känner igen mig i det där. Nu har vi inte en vildvuxen trädgård utan har precis köpt ett renoveringsobjekt. Ni kan ju tänka er hur snacket går :rofl::rofl:

Iom det avstår vi ifrån istort sett all hjälp utom från pappa som inte säger ngt mer än hur duktiga vi är och att vi inte ska jobba ihjäl oss på huset :love:
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Får man SÅ mkt kritik från så många så lär man ju ha en extremt dålig hästhållning, känner jag spontant. :crazy:
Såna människor som jag tycker behandlar sina hästar riktigt dåligt får inte ens så mkt kritik!

Det är klart att endel hästmänniskor kan vara lite väl hårda, men det beror ju oftast på att de ser att hästen far illa på något sätt.

Kritik är väldigt sällan helt felaktig heller. Även om man inte alltid håller MED och själv vill göra på det sättet brukar det ändå finnas en poäng som kan vara värda att åtminstonde reflektera över...

Fast det behöver nödvändigtvis inte vara sant. Jag får ofta beröm för mina fina, väluppfostrade hästar av duktigt folk när jag har "traditionell" utrustning. När jag har repgrimmor och bomlösa sadlar osv så är det fel på ALLT. Det anser jag är ganska märkligt.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Det är just det här tänket som jag tycker är så märkligt. Jag tycker att det är ett typexempel på "stallsnack". Folk drar en massa slutsatser utan att fråga först. Precis som gylle gjort här.

Ett sunt förhållningssätt vore att fråga "Vad har du för tidigare erfarenhet?" och framför allt "Hur ser tipsen ut? Vad får du höra? Får du samma budskap från olika ägare oberoende av varandra?" osv. Om man nu verkligen vill gräva i mina brister.

EFTERSOM INGEN FRÅGAR: Jag har ridit på ridskola i 10 år, av en ridlärare utbildad på strömsholm. Jag har varit fodervärd och medryttare till flera olika hästar av olika ras och ålder, när jag var yngre. Jag har ridit in två hästar och varit medryttare på en fyraårig fälttävlanshäst. Jag har gjort vissa "tillridningsuppdrag" om de varit små och passat min kompetens. Jag har fått goda omdömen i min ridning. Jag har jobbat heltid på ett unghäststall för hopphästar efter gymnasiet men slutade då det var för dåligt betalt. Jag har även kört travhäst på travstall. Jag har legat lågt med ridningen under några års tid då jag ville satsa på jobb och andra projekt. Jag tränar i nuläget för en tränare som tycker att vi sköter oss jättebra.

Jag håller VÄLDIGT låg profil på stallet och lägger mig ALDRIG i andra personers hästhantering. Jag ger aldrig tips och jag gör ju misstag precis som alla andra. När jag blir osäker så frågar jag någon som jag tycker verkar kunnig.

EFTERSOM INGEN FRÅGAR: Tipsen är vitt skilda. Det handlar om att jag ska ha bomlöst i stället för bomsadel, det handlar om att jag ska ha bettlöst i stället för bett, det handlar om skoning eller barfota, det handlar om bestraffning eller ignorering av beteenden, attha tredelat eller tvådelat, att ha nosgrimma eller inte. Det handlar om att belöna hästen med godis eller inte, det handlar om val av hovslagare, botulismspruta eller inte, grimma i hagen eller inte, det handlar om teknik vid tränsning, val av pall eller sitta upp från marken, att rida hästen ostört i en lugn miljö eller ge den utmaningar, att tvinga in hästen i spolspiltan eller nöja sig om den backar halvvägs, att leda den med sänkt huvud eller låta den titta sig omkring, att "bagga ner" hästen med påsar för att avsensifiera den eller inte, att lugna hästen med mjuka övningar om den är spänd eller att låta den springa sig trött, att transportträna hästen själv eller anlita en tränare, att gå på specifika kurser för specifika tränare eller inte, att banta hästen eller göda den, att ge den tillskott eller inte, att ha täcke eller inte beroende på väder, att tömkörning är bra för unghästar eller att man ska undvika det för att den inte ska bli hård i munnen... behöver jag fortsätta? Och tipsen är vitt skilda. VITT SKILDA.

Med tanke på de "råd" du skriver att du får här så verkar det som om det stall du står på innehar folk med väldigt olika syn på hästeriet vilket kan vara en stor anledning till att du får alla de råd du får. Jag hade nog i det läget bytt stall om det var möjligt och försökt finna ett där alla har mer eller mindre samma tänk. För vi hästmänniskor är sådana (de flesta iaf) att det är my way or no way. vi kör gärna på i samma spår och om vi ser ngn som tänker det minsta annorlunda så ska detta angripas. jag har stått på 1 stall där det inte var så utan där westernfolk, ponnygalningar, hoppryttare och dressyrnördar kunde samsas och se fördelarna med de olika inriktningarna. Men jag tror det är oerhört ovanligt.

Sen skriver du att du håller låg profil och frågar om du är tveksam och detta har jag märkt är ngt som andra gärna ser som en svaghet (?). Jag är personligen likadan och då har jag haft häst i snar 28år(!!) Har ridit in och utbildat ett par på egen hand. Tränat för riktigt bra dressyrtränare, jobbat för kända namn osv. MEN det spelar ingen roll. Eftersom JAG är så pass öppen för att lära mig och utvecklas så tas detta som en svaghet och t om ponnyungen som knappt vet hur man får hästen att gå i form anser sig kunna mer eftersom denne mnsann aldrig frågar ngn ngt och därmed ha rätt att ifrågasätta mig.

Tyvärr är det så att de som är öppna för nya idéer och hela tiden vill utvecklas är ett lätt byte för dem som "vet allt och är bäst i världen" :angel:
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Fast det behöver nödvändigtvis inte vara sant. Jag får ofta beröm för mina fina, väluppfostrade hästar av duktigt folk när jag har "traditionell" utrustning. När jag har repgrimmor och bomlösa sadlar osv så är det fel på ALLT. Det anser jag är ganska märkligt.

Fast jag tycker inte alls att det är märkligt. En som har traditionell utrustning i ett stall där majoriteten har bomlösa sadlar, barfotahästar och repgrimmor skulle säkert motsvarande kritik som du får - fast från andra hållet.

Jag tycker att det är rätt vanligt när man hamnar bland "idealister", oavsett vad man sysslar med, så uppstår dessa välvilliga övertalningsförsök. Det kan vara allt från folk som äter LCHF eller folk som springer barfota.

*Knapplån*
Det kan ju vara så att TS har hamnat i en miljö där hälften är väldigt mycket för en viss typ av hästhållning medan den andra halvan är väldigt mycket för en annan typ av hästhållning. Om TS är väldigt neutral och inte själv tar ställning, utan kör sitt eget race så kan de "välmenande råden" kanske vara försök att få över TS på deras sida.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Om 20 vuxna människor kommenterade mig och försökte ge mig råd kring min hästhållning, då hade jag garanterat rannsakat mig själv snarare än att anse att alla andra 20 måste ha fel...


Och varför är man som hästägare extremt känslig för 'råd'?
Vi får goda råd genom hela livet på alla sätt och vis men det finns ingenstans som man reagerar så kraftigt som när det gäller ens djur. T om när det gäller ens barn så reagerar man mildare då man som förstagångsförälder vet att man inte kan allt men som djurägare är man tydligen fullärd när man köpt egen häst/hund/katt what so ever. :grin:

Personligen så har jag aldrig stött på folk som kommer med råd åt härsan och tvärsan, än mindre blivit utskälld när jag är fyllechaffis och börjar snacka häst och hästskador. (känns som om det inte ens skulle komma på tal i en bil även om jag i princip nästan bara umgås och känner häst/djurfolk)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag håller med andra som säger att dom aldrig mött sånt här - jag har inte heller gjort det. En och annan besserwisser visst, och en och annan 12-åring som vet allt, men inte folk som är "på" hela tiden.

Jag kan knappast tänka mig att du i ditt övriga idrottsliv inte har stött på besserwissrar, dom finns i alla branscher ju, inte bara inom hästsporten. Men om det är som du säger, och folk är på dig hela tiden, och du tycker det är störande, varför skaffar du dig inte en annan omgivning, dvs byt stall? Man ska inte behöva umgås med energitjuvar.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Men en väluppfostrad och trevlig häst är väl det oavsett va den har för utrustning på kroppen? Jag kan uppskatta allt ifrån duktiga dressyrryttare till duktiga distansryttare och allt därimellan.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag tycker att detta är ett typiskt exempel på dåligt uppförande inom ridsporten, att bedöma en person man inte känner som "överkänslig". Det är just det som verkar så vanligt och "normalt" inom ridsporten, att man letar fel på varandra. Letar man fel finner man fel. Ingen är perfekt.
Du tycker det är en laddad situation bara för att någon berömmer hästen och säger att det är en bra häst och inte berömmer dig som ryttare. Så ja, det är att vara överkänslig för mig. Jag har aldrig mött på någon som tycker att det är en laddad situation när någon berömmer någons häst, snarare tvärtom brukar dom flesta bli väldigt glada.
Detta med personangrepp eler stämplingar som slängs ut slentrianmässigt är helt nytt och jag har även hört andra tala så om varandra i stallmiljön. Och det känns så fruktansvärt onödigt och pinsamt för ridsporten. Men låt mig gissa, du sa bara så för att "hjälpa till"?
Alltså, det handlar om att någon berättar att din häst är en naturbegåvning, du tycker situationen blir väldigt laddad, liksom ja, jag kan inte se det som något annat än att det är att reagera på väldigt konstigt sätt. Att någon ger ett tips, att någon vill hjälpa till, varför är det så fel? Varför måste du ta allting som kritik.
Och du plockade saken ur sitt sammanhang som det var från början. Jag har noterat att när hästen gör fel så är det i princip ALLTID mitt fel, när hästen gör rätt så är det ALDRIG min förtjänst, för då är hästen "begåvad" då den gör saker TROTS mig, och inte TACK VARE.
Jag måste ju tycka lite att om hästen gör fel så är det till största delen människan det beror på. Hästen svarar bara på det vi gör och vad vi vill. En period där jag och min häst har fastnat någonstans i ridningen och någon kommer och säger att jag gör det och det fel så blir inte jag upprörd för det.

Säger någon sen att min häst ser fin ut, så tar inte jag det som att det inte är min förtjänst, alla vet att det bara är jag som rider min häst och är min häst trevlig, avslappnad och går bra så säger det säg självt att det är min förtjänst. Därför blir jag alltid väldigt glad när någon berömmer hästen.
Det handlar inte om EN kommentar om att min häst är fin utan om en återkommande regelmässig attityd ryttare emellan, där man bedömer varandra onödigt hårt och till ingen nytta alls.
Som vadå? Vad är det dom bedömmer? Din sits? Din inverkan på hästen? Och som sagt, jag har aldrig någonsin varit med om detta du beskriver att 20 pers regelbundet kommer och kritiserar och ger enligt dej "tips" på saker och ting hela tiden varje månad.

Det är verkligen inte såhär det går till i hästvärlden, om det nu är så att det faktiskt inte finns någon grund för folks ifrågasättanden så byt stall. Sådär fungerar det inte i majoriteten av stallen. Visst kan hästmänniskor ha mycket åsikter och tycka mycket, jag tycker väldigt mycket men jag går inte och lägger mig i vad folk gör om inte hästen tar skada. Och så upplever jag att dom flesta är, däremot är det ofta mycket skitsnack i stora stall. Folk pratar bakom ryggen men är öppet trevliga och håller en relativt god stämning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Vilka trista hästmänniskor du råkat ut för!

Jo, hästvärlden kryllar av människor som tyvärr inte ser att det går att göra på olika sätt och få ett tillräckligt bra resultat.
Det gäller allt: hästvård (nåde dig om du inte omedelbart ringer ut veterinär och hovslagare för en hovböld, nåde dig om du inte helst igår ringer ut veterinär eller allra helst åker till klinik för ett sår eller en liten hälta), fodring, träning, val av utrustning.

Själv umgås jag i en hästvärld där de flesta är just så stöttande och positiva i hur de uttrycker sig, som jag önskar mig. Jag hoppas att jag sällan ger onödiga "råd".

Senast igår kväll ringde en ytligt bekant som just köpt ny ponny och funderade lite kring fodring. Man hade fått med förslag på ganska häftig kraftfoderblandning och ponnyn ska användas till lättare hobbyridning och man undrade om det verkligen var nödvändigt.
Jag beskrev, eftersom jag blev tillfrågad, hur jag resonerar. Däremot skulle jag inte av eget initiativ kasta över dessa eller andra människor hur jag tänker - så länge det inte är vansinnigt som de gör.
Jag har en väninna som har gravt överviktiga hästar. När vi pratat om den övervikten, har jag föreslagit att man tar bort allt kraftfoder eftersom hästarna uppenbarligen inte har behov av det. Skulle dock inte försöka övertyga kompisen om det inte varit för att hon var bekymrad över övervikten.

Vad gäller utrustning, täcken eller inte: ingen större idé att tvinga på folk sin uppfattning (utom att jag ifrågasatte dubbla täcken på islandshäst vid 18 graders värme och lite regn). Det går att göra olika.

Vad gäller träning - det är ju inte i hästens intresse att vara en topptränad elitidrottare. Så länge ägaren är nöjd så kvittar det ju om hästen går i skogen eller arbetas på ridbana eller varierar. Det spelar ju ingen roll om ekipaget utvecklas fort eller långsamt.

Det är väldigt många här på Bukefalos som är tvärsäkra i sina uttalanden och ofta kommenterar hur "felridna" allas hästar är utom deras egna.

Det är en enorm brist på ödmjukhet i hästvärlden.

Men det finns också gott om människor som har en positiv grundattityd och uppmuntrar varandra när man träffas. Ge inte upp i din jakt på ett stall/omgivning där de människorna finns, för när man hittat dem är det verkligen härligt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
782
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 097
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp