Hästmänniskor som inte uppför sig

Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Det var också min tanke, kanske också är så att TS rider sin häst "normalt" och de då tycker det är att rida sönder hästen
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Fast är det inte bättre att du konfronterar de elaka stallkamraterna då och frågar vad det är som gör att du förstör stämningen?
Tycker dem inte det är bra att du håller rent och fint i stallet när de uppenbarligen inte har tid?
Antagligen har de bara dåligt samvete för att de inte har tid/ork att hålla efter som du gör.
Låter ju faktiskt jättekonstigt att de är sura på dig för att du gör fint?
Eller flyttar du på saker när du städar och diskar så de inte hittar sina saker sen?
Det skulle jag förstå är frustrerande.


Jag har faktiskt frågat varför men inte fått nått svar :/ och sakerna jag diskar som alla använder tillhör faktiskt min häst. Så de kan ju inte bli sura på det tycker jag. Men det är mycket möjligt att folk får dåligt samvete då jag ofta kommer till stallet och det ligger höpåsar slängda överallt och det inte är någon som har sopat.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Antingen har du hamnat i världens sämsta stall där alla viktigpettrar samlats eller så ser dessa kloka hästmänniskor något som du själv tyvärr inte ser..

Ja om dom sa SAMMA SAK så hade jag tagit mig en allvarlig funderare.

Är det överhuvudtaget KLOKT att hävda att det bara finns ett sätt som är det rätta? Alltså, själv så har jag inga åsikter varesig om strasserverkade hästar eller hästar med skor. Bara häst och ryttare mår bra så får de finna vilka vägar de vill, till välmående. En bra skodd häst är säkert frisk och hållbar, en bra strasserverkad häst är också säkert frisk och hållbar. Jag har inget behov av att övertyga någon åt endera hållet.

Jag går väl på vilken hovverkare jag får förtroende för och vem som kan förklara bäst vad dom håller på med, och att det är lätt att boka in dem för verkning och att de kommer enligt överrenskommelse. Inriktningen och metoden är underordnad. Likadant när jag väljer tränare eller rådgivare.

Jag skulle inte vilja säga att andra hästmänniskor är viktigpettrar. Men jag skulle vilja säga att när hjälpsamheten blir gränslös så får den motsatt effekt.

.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Just strasserfolket är ofta fanatiska, det är det enda rätta och det fungerar för alla hästar, och fungerar det inte så måste hästen vänja sig (eller så har man inte optimal miljö) men det finns fanatiker inom alla områden och det blir lätt polarisering åt olika håll i en sådan miljö. Har stallet samlat på fanatiker så handlar det förmodligen mer om att värva dig än om att lära dig :)
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Inom hästvärlden är detta extremt vanligt och jag tror att det beror på att vi har så mycket bedömningsporter inom just rid och körsporten. Jag själv sköter mig själv och skiter i andra. Jag har gärna åsikter om folk undrar eller frågar och ja jag har åsikter bakom ryggen på folk också men jag tycker inte det är okey att börja racka ner på folk. Man tänker olika helt enkelt.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Det var också min tanke, kanske också är så att TS rider sin häst "normalt" och de då tycker det är att rida sönder hästen

I själva verket så har jag enbart tömkört min häst i några veckor, för att det helt enkelt varit väldigt roligt för både mig och hästen. Vi har haft en bra tränare som hjälpt mig, så jag snöade liksom in mig på detta och tänkte att ridningen gott kan ligga på is en stund. (Och nej jag har inte "tragglat hästen på volt" i flera veckors tid, vi har gått över bomar och tränat in röstkommandon och pysslat med lite allt möjligt.)

Nu när han reds igen så reds han bara fem minuter vid tre tillfällen (på en vecka) i skritt, för att kolla att han var bekväm med ryttare efter uppehållet. Det var han. Tanken var att börja rida lite mer men behålla minst ett tömkörningspass i veckan, då det är så roligt.

Så det är i själva verket det motsatta förhållandet. Jag har ridit min unghäst väldigt lite... (tycka vad man vill om det).
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Been there done that!
En olycka hände i stallet där jag stod med min häst, en tjej ramlade av och hon hittade inte sin häst ute i skogen. Den tredje tjejen i stallet ringde och frågade om fick låna min häst för att rida och leta efter tjejen och hästen då hennes foderhäst var en unghäst, oförmögen att ridas ordentligt. Så jag godkände, hon stack ut och det hela slutade bra.

Efter en tid kom min gamla instruktör förbi och skulle ta sig titt på min hästs potential (han är en ung isis) och hjälpa mig med tölten. Jag fick instruktioner av vad jag kunde förbättra, träna på etc. av instruktören. Efter att hon hade åkt så kommer tjejen fram till mig som lånade min häst (hon kan inget om islandshästar, bara storhäst) och börjar babbla om att min häst var dåligt riden men att en nybörjare som jag inte kunde veta vad som skulle göras. Hon bad mig sätta på pullarträns, pessoabett, skaffa inspänningar till longering etc. Fy vad jag blev förbannad! Först och främst är det min häst, och jag har sysslat med just isisar i måååånga år och jag är väldigt emot att använda onödig utrustning. Hon bildade sig en egen uppfattning av hur JAG skulle rida MIN häst efter att ha suttit på honom, barbacka, ute på en skogsstig. Då blev jag förbannad på riktigt!

Det finns alltid förstå sig påare, jag avskyr dessa människor på alla sätt. Det är en sak om man verkligen har problem och en person stöttar och ger snälla tips och råd. Men att bara komma och berätta vad du bör göra med din häst är oförskämt. Bara för att du inte är ett proffs så betyder det inte att du är sämre än någon annan :) så länge du har kul och trivs med din häst och den trivs med dig så ska du inte lyssna på någon annan.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Men herregud... Låter som ett stallbyte inte verkar vara som en dum idé:)
Att tömköra hästen är bra träning enligt mina gamla tränare och om du har en unghäst skadar det inte direkt att hen får ta det lugnare i perioder men ändå arbeta.

Vi red också vår unghäst väldigt lite första året, hon växte från 1.65 till 1.75 och vi tyckte inte att hon skulle belastas något då. Idag vid 5 år är hon mycket valpigare än min systers andra normalstora häst i samma ålder så jag tror det året var viktigt för henne. Hon rids också lugnare än den normalstora.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

KL

Som någon skrivit så antingen står du i världens skitstall där många är allvetare/viktigpettrar eller så ser de något som inte du ser.

Men jag är ganska så säker på att om någon skulle anse att en häst far illa, så kommer ingen med frågor eller små peakar i alla fall utan man tar en saklig diskussion om det och vad som bör göras eftersom att det måste vara uppenbart att hästen verkligen lider.
Man talar i det läget klarspråk och är det riktigt uppenbart så bör man väl ringa djurskyddet för en bedömning.

Annars tippar jag på det vanligare att hästen som missköts i grund och botten handlar om skillnad i förhållningssätten. Likaså kan folk vara väldigt förhastade i att uttala sig utan att egentligen veta hur det ligger till, även "jag tror, eller jag har hört"..
En oförståelse som saknar grund, där vissa gärna hackar på andra för att framställa sig själva eller för att må bättre.
Det är inte ovanligt att man hör om sånt någon gång då och då, vilket bara är jättetrist.

Du kanske måste fråga rakt ut, vad de menar att du gör fel och varför.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Du kanske måste fråga rakt ut, vad de menar att du gör fel och varför.

Jo jag försöker ta dem en och en, men det är ganska psykiskt jobbigt. Jag vill ju inte vara där för att reda ut konflikter och missförstånd. Jag vill pyssla med min häst. Jag jobbar ju heltid och det är inte alltid man orkar ta itu med saker på plats, när man är i stallet. Det är ju där man ska återhämta sig och samla energi.

Några har reagerat väldigt positivt och sagt att de förstår vad jag menar och bett om ursäkt. Det har varit väldigt skönt att höra och jag har känt mig väldigt lättad. Däremot var det ju väldigt svårt att ta upp.

Några vågar jag ärligt talat inte riktigt ta diskussionen med då jag är rädd att "slänga flera pinnar i brasan" och bara öka på deras motargument. Jag försökte i början, men kände att diskussionen bara blev mer "polariserad" som någon så träffsäkert beskrev det. Det blev en debatt.

Sambon tycker att jag ska ignorera det och att dom kommer att tröttna eller ge upp om jag bara inte "nappar", utan i stället bara ligger lågt. Själv så har jag funderat på att helt enkelt sluta prata om min häst och sluta visa bilder på facebook och så vidare. Men det är ju svårt att hålla tyst om något som man brinner för och tycker är roligt.

.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Ja det var ett bra råd men inte för att kunna använda det mot andra människor utan för att man har EN VÄLDIGT STOR SKYLDIGHET att veta varför eftersom man har hand om ett djur! Man har skyldighet att ta hand om djuret på bästa möjliga sätt och gör man det så behöver man sällan stå till svars för någon.

TS, jag gissar att du försöker hitta andra sätt än de klassiska att fostra hästen på och de mer rutinerade i din omgivning försöker få dig att förstå att det finns anledning till varför man bör göra si eller så med en häst. Att uppfinna hjulet igen och igen är ju inte så smart. För jag är böjd att hålla med övriga här ovan, om så många olika människor kritiserar dig då gör du nåt som du inte borde. En häst är ett djur o inte ett experiment, inte heller någon liten leksak som man leker med eftersom det då kan bli farligt i längden. Det vore väldigt intressant att veta exakt vad du har för dig med din pålle som får din omgivning att reagera så.

Ang sparken i hagen så är det ju samma sak där, om du inte TAGIT REDA PÅ om hästen ska lindas eller inte för just den skadan så har du ju inte riktigt uppfyllt dina åtagande som hästägare. En spark som gör en häst halt bör ju på nåt sätt behandlas.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Att lägga ut bilder är att lägga upp dem för granskning och ibland kan dessa granskningar bli väldigt snedvridna också.
(vilket gör att jag ibland drar mig för att göra det om bilden inte är "perfekt" i ögonblicket så att säga)


Man bör överväga att byta stall om det är så att det handlar om rena påhopp bara för att man gör olika. Altså att det saknas grund för att påtala eller bestämma att en häst lider av det ena eller det andra.

Jag vågar inte uttala mig om din situation då jag känner att jag inte har hela bilden, men för mig finns det 2 sätt att tolka det på och det är som i mitt första inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Som en del andra tycker jag att vi har bara fått halva bilden och att det är svårt att ge råd. Men en sak reagerade jag på:

Efter en stund så visar jag stolt upp honom för några kvinnor som är nyfikna. "Känn så avspänt han går! Känn vad lyhörd han är. Visst är han rar?" ler jag.
Då är ju förståss hästen en "naturbegåvning". Det är inte jag som gjort ett bra jobb. Hästen är inte duktig "tack vare" mig utan TROTS mig.

Jag hade blivit överlycklig om jag hade visat upp min häst för andra och dom hade kallat henne för en "naturbegåvning". Jag hade tagit det som komplimang att jag hade en sån fin häst, som jag dessutom lyckats visa upp på ett bra sätt så att hästens begåvning syntes.

Alltså, ta inte det här på fel sätt, men du kanske är lite snarstucken också och letar kritik där ingen kritik finns?
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Välkommen till hästvärlden, det är så den funkar. Alla vet allt bäst.
Det finns en anledning att så många skaffar eget stall eller har hästarna hemma så fort de har möjlighet.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Alltså, ta inte det här på fel sätt, men du kanske är lite snarstucken också och letar kritik där ingen kritik finns?

När jag får höra att hästen är en naturbegåvning och följdfrågan blir "Du kanske ska låta någon annan ta hand om den en stund?" så blir jag sårad.

Men visst, jag är verkligen allmänt känslig för vinkar, tonlägen och kritik. Jag tror det är därför jag trivs med min häst: Han är glad och arbetsvillig, och det smittar genast av sig på mig. Den killen fyller sin funktion!
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Ja det var ett bra råd men inte för att kunna använda det mot andra människor utan för att man har EN VÄLDIGT STOR SKYLDIGHET att veta varför eftersom man har hand om ett djur! Man har skyldighet att ta hand om djuret på bästa möjliga sätt och gör man det så behöver man sällan stå till svars för någon.

TS, jag gissar att du försöker hitta andra sätt än de klassiska att fostra hästen på och de mer rutinerade i din omgivning försöker få dig att förstå att det finns anledning till varför man bör göra si eller så med en häst. Att uppfinna hjulet igen och igen är ju inte så smart. För jag är böjd att hålla med övriga här ovan, om så många olika människor kritiserar dig då gör du nåt som du inte borde. En häst är ett djur o inte ett experiment, inte heller någon liten leksak som man leker med eftersom det då kan bli farligt i längden. Det vore väldigt intressant att veta exakt vad du har för dig med din pålle som får din omgivning att reagera så.

Ang sparken i hagen så är det ju samma sak där, om du inte TAGIT REDA PÅ om hästen ska lindas eller inte för just den skadan så har du ju inte riktigt uppfyllt dina åtagande som hästägare. En spark som gör en häst halt bör ju på nåt sätt behandlas.

Hon tömkör sin unghäst (vilket du fått reda på om du läst hela tråden)....det är ju jävligt kontroversiellt.

TS med reservation för att jag bara hört din sida av det hela och inte sett dig "in action" så tycker jag ändå att det låter som ett litet otäckt fall av klassisk vuxenmobbning. Med de exempel du dragit låter det så, alternativt att du är överkänslig.

Jag kan tycka att om man anser att en häst far illa eller felbehandlas så tar man upp det ordentligt. Inte jiddrar om att lämna bort.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

När jag får höra att hästen är en naturbegåvning och följdfrågan blir "Du kanske ska låta någon annan ta hand om den en stund?" så blir jag såra

Varför blir du sårad av det?

Har själv fåt en sådan kommentar (om du byter ut naturbegåvning till hopptalang) och rent av påtryckningar om att sälja min guldklimp :love:.
Jag är som du ingen värdsryttare utan långt i från men har sätt det på ett helt annat sätt nämligen att jag har en mycket fin häst som jag älskar och är min.

Kram
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

TS, jag gissar att du försöker hitta andra sätt än de klassiska att fostra hästen på och de mer rutinerade i din omgivning försöker få dig att förstå att det finns anledning till varför man bör göra si eller så med en häst. Att uppfinna hjulet igen och igen är ju inte så smart.

Nej jag kör inga alternativa inriktningar än de klassiska. Inget parelli, inget NH, inget John moore, ingen frihetsdressyr, ingen repgrimma, har vanligt bett och sadel med bom. Inget akademiskt. Inte bråttom. Inget treårstest/fyraårstest. Han blir korrigerad när han gör fel och får beröm när han gör rätt. Det fungerar ganska bra, tycker jag. Har hjälm och säkerhetsväst. Engelsk utrustning.

Jag förväntar mig en trevlig kompis att rykta, hantera, ta hand om, och rida den på ett hållbart sätt utan att orsaka skador i mun, rygg eller ben. Inga konstigheter.

,
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Nu har jag bara skummat igenom tråden ska erkännas men det var en upplevelse... TS var inte din grundfråga något i stil med "varför hästmänniskor alltid ska komma GODA råd"? Och jag kan bara hålla med!!! Även fast jag är ganska förskonad så tycker jag att hästsläktet ibland kan vara fruktansvärt. Tyvärr tror jag att det kan bero på för mycket kvinnor på samma ställe... Alla dessa kommentarer i "all välmening"... jag säger det ju för hästens skull... Det tror jag oftast inte ett dugg på! Det finns så många olika sätt att göra saker på men bland oss hästmänniskor finns det oftast bara ett RÄTT sätt och det är mitt... Så i all välmening bara MÅSTE jag fråga varför inte X har satt på sin häst ett täcke nu i september, eller varför X inte skor sin häst och borde inte X rida mer så här etc etc... Jag menar det är ju för hästens skull och hästägarens...


Det är så mycket prat och intriger och jag tycker det är så tråkigt!

Numera får jag höra allt mindre av allt detta eftersom jag så uppenbart inte är intresserad. MEN jag ska erkänna att jag själv långt ifrån är perfekt heller när det kommer till kritan och jag försöker med jämna mellanrum påminna mig själv och fråga mig innan jag ger en "väl menad" kommentar om någons hästhållning att gör jag det för hästens och ägaren skull eller för min egen. Bra med den här tråden- nu blev jag återigen påmind ;)


Jag har inga råd att ge dig annat än att fortsätta som du gör. Låt det mesta rinna av dig och ta hjälp av kunnigt folk som du litar på. Lycka till!
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Varför blir du sårad av det?

Har själv fåt en sådan kommentar (om du byter ut naturbegåvning till hopptalang) och rent av påtryckningar om att sälja min guldklimp :love:.
Jag är som du ingen värdsryttare utan långt i från men har sätt det på ett helt annat sätt nämligen att jag har en mycket fin häst som jag älskar och är min.

Kram

Jag tycker ärligt talat att min häst varken är talang eller naturbegåvning. Jag tycker snarare att han är en Helt Normal Unghäst som gör det jag ber honom om. Ibland blir det fel och ibland blir det rätt. Jag tycker inte det är märkvärdigare än så. Blir det fel så behöver ingen kalla honom "Problemhäst" och blir det rätt så behöver ingen kalla honom "Naturbegåvning". Allt blir så onödigt laddat på något vis.

Jag tycker att min Helt Normala Häst passar mig, för jag tycker att även jag hör till kategorin Helt Normal Människa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 097
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp