Hästmänniskor som inte uppför sig

Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Det kanske är dags att öppna ögonen och bli lite ödmjuk?

Du låter orutinerad och som värsta sortens besserwisser :crazy:
Jag har aldrig under mina över 20 år som hästägare fått så mkt kritik som du påstår dig fått på väldigt kort tid.
Låter otroligt att alla skulle ha så himla fel.

Men visst det finns oftast fler sätt än ett sätt som är rätt.
Men jag tycker nog allt att de flesta hästfolk kan tycka olika men är ödmjuka nog att se att det finns fler lösningar än just deras.
Å väljer de att kritisera någon så finns det fog för det.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Folk brukar inte kritisera min hästhållning. Däremot så tycker jag att elaka personer i stall är allt för vanligt. Till exempel så fick jag höra att ''jag förstörde stämningen i stallet'' eftersom jag tydligen städar för mycket :o dvs dammar och sopar hela stallet samt diskar smutsiga saker :o kan då tilläggas att jag ofta är där flera timmar om dagen och de andra där ca en halvtimme kanske :o träffar nästan aldrig dem. Sånna saker hör jag ofta. Kommer dessutom från samma person... Sen tidigare var jag i ett annat stall men där var det ännu mer så.

Fast är det inte bättre att du konfronterar de elaka stallkamraterna då och frågar vad det är som gör att du förstör stämningen?
Tycker dem inte det är bra att du håller rent och fint i stallet när de uppenbarligen inte har tid?
Antagligen har de bara dåligt samvete för att de inte har tid/ork att hålla efter som du gör.
Låter ju faktiskt jättekonstigt att de är sura på dig för att du gör fint?
Eller flyttar du på saker när du städar och diskar så de inte hittar sina saker sen?
Det skulle jag förstå är frustrerande.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Det finns många (men tack och lov inte alla) "som kan allt" och "vet allt" kör med resonemanget "så här har vi alltid gjort" osv.

Själv har jag tack & lov eget stall!!

Jag försöker sortera bort människor som inte vill en gott eller ha något gott att säga. Negativa människor som man inte mår bra av försöker jag träffa så lite som möjligt.

Tack & lov finns det också kunnit hästfolk som man kan resonera/diskutera med och på sakligt sätt få råd om man ber/frågar. Men dom råden märker man också är för att dom vill väl och att det ska gå bra.

Det finns som i många andra sporter alla sorts människor.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

+ 1 på den, exakt min tanke. Enda gångerna jag under 35 år med hästlivet sett sådant hända då finns det oftast en anledning till att så många försöker trycka på och "hjälpa" den stackars hästen. Folk är inte så snabba att reagera speciellt inte så många olika människor.

Om jag läser in ts första inlägg på rätt sätt så är ts ingen rutinerad hästägare utan nybörjare och senare framgår att det är en unghäst bara det får nog de flesta att reagera.

Det är just det här tänket som jag tycker är så märkligt. Jag tycker att det är ett typexempel på "stallsnack". Folk drar en massa slutsatser utan att fråga först. Precis som gylle gjort här.

Ett sunt förhållningssätt vore att fråga "Vad har du för tidigare erfarenhet?" och framför allt "Hur ser tipsen ut? Vad får du höra? Får du samma budskap från olika ägare oberoende av varandra?" osv. Om man nu verkligen vill gräva i mina brister.

EFTERSOM INGEN FRÅGAR: Jag har ridit på ridskola i 10 år, av en ridlärare utbildad på strömsholm. Jag har varit fodervärd och medryttare till flera olika hästar av olika ras och ålder, när jag var yngre. Jag har ridit in två hästar och varit medryttare på en fyraårig fälttävlanshäst. Jag har gjort vissa "tillridningsuppdrag" om de varit små och passat min kompetens. Jag har fått goda omdömen i min ridning. Jag har jobbat heltid på ett unghäststall för hopphästar efter gymnasiet men slutade då det var för dåligt betalt. Jag har även kört travhäst på travstall. Jag har legat lågt med ridningen under några års tid då jag ville satsa på jobb och andra projekt. Jag tränar i nuläget för en tränare som tycker att vi sköter oss jättebra.

Jag håller VÄLDIGT låg profil på stallet och lägger mig ALDRIG i andra personers hästhantering. Jag ger aldrig tips och jag gör ju misstag precis som alla andra. När jag blir osäker så frågar jag någon som jag tycker verkar kunnig.

EFTERSOM INGEN FRÅGAR: Tipsen är vitt skilda. Det handlar om att jag ska ha bomlöst i stället för bomsadel, det handlar om att jag ska ha bettlöst i stället för bett, det handlar om skoning eller barfota, det handlar om bestraffning eller ignorering av beteenden, attha tredelat eller tvådelat, att ha nosgrimma eller inte. Det handlar om att belöna hästen med godis eller inte, det handlar om val av hovslagare, botulismspruta eller inte, grimma i hagen eller inte, det handlar om teknik vid tränsning, val av pall eller sitta upp från marken, att rida hästen ostört i en lugn miljö eller ge den utmaningar, att tvinga in hästen i spolspiltan eller nöja sig om den backar halvvägs, att leda den med sänkt huvud eller låta den titta sig omkring, att "bagga ner" hästen med påsar för att avsensifiera den eller inte, att lugna hästen med mjuka övningar om den är spänd eller att låta den springa sig trött, att transportträna hästen själv eller anlita en tränare, att gå på specifika kurser för specifika tränare eller inte, att banta hästen eller göda den, att ge den tillskott eller inte, att ha täcke eller inte beroende på väder, att tömkörning är bra för unghästar eller att man ska undvika det för att den inte ska bli hård i munnen... behöver jag fortsätta? Och tipsen är vitt skilda. VITT SKILDA.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Men byt stall då?
Där jag står är det ingen som lägger sig i. Vill man ha hjälp så får man det.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag instämmer med kören, är de så många individer som reagerar vid så många tillfällen så kanske det kan ligga något i det, jag har då inte varit med om något liknade eller så kan det vara att du är lite extra känslig och retlig och det blir lite värre för vart uttalande. Ibland blir folk så pressade att de tar åt sig av minsta lilla kommentar.

Vid ett par tillfällen har jag ingripit och givit uppenbarligen ovälkomna råd (och säkert har jag givit ett och annat spontant råd som varit välkommet) såsom den gången en hästägare försökte leda in unghästen i en hage där den elförande tråden låg och knäppte på marken vid grindhålet. Jag fick nästan en utskällning för mitt hemska tilltag att visa hur man hanterar stängsel men häststackaren slapp i vart fall elstötar den gången. Den hästägaren hade lätt kunnat skriva samma tråd, hon hade en unghäst och gjorde typ inget rätt, det började bli farligt för både henne och hästen. Hon flyttade dock snabbt och nej ingen mobbade men vi var rädda om henne och hästen.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag förstår faktiskt inte problemet, förklara bara att detta fungerar för mig pga det och det, thats it. Vill man sitta upp från en pall så säger man att jag vill det pga det och det, vill man det inte så säger man anledningen till det. Grimma eller inte i hagen osv är ju bara säkerhetsaspekter, grimma bör inte vara på i hagen, finns ingen anledning som är viktig nog för mig. Förutom betesreducerare då, då är grimma ett måste.

Att prata om vad man själv har gjort tidigare säger tyvärr inte särskilt mycket alls, jag har sett dom med maaassor av erfarenhet och när man ser dom hantera hästar undrar man om dom föddes igår. Samtidigt har jag sett dom okunniga som skaffat sin första häst och ser ut som om dom haft häst i hela sitt liv.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Då har jag en fråga: Har du problem med din häst? Eller snarare kan de i din omgivning uppfatta situationen såsom att du har problem? Vad är det som föranlett att alla tipsen du angivit ovan kommit på tal?
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

+ 1 på den, exakt min tanke. Enda gångerna jag under 35 år med hästlivet sett sådant hända då finns det oftast en anledning till att så många försöker trycka på och "hjälpa" den stackars hästen. Folk är inte så snabba att reagera speciellt inte så många olika människor.

Om jag läser in ts första inlägg på rätt sätt så är ts ingen rutinerad hästägare utan nybörjare och senare framgår att det är en unghäst bara det får nog de flesta att reagera.

Senare framkommer att hästen är halt efter en spark på ett framknä och att det väckt reaktioner, kan det möjligen vara så att det inte är lindning eller inte lindning som väckt reaktioner utan det faktum att ts inte tillkallat veterinär något som är väl på plats att göra om en häst är halt efter en spark på ett framknä då det är mkt lätt att få frakturer där i samband med sparkar något rutinerade hästmänniskor vet.

Om man läser TS första inlägg tycker jag att (låt vara att det är hennes version av det hela) det framgår att hästen gör framsteg och stallkamraterna håller med om det i sak, men att det då är hästens förtjänst. Jag tolkar det inte som att de menar att den mår dåligt i ridningen. Nåväl, vi vet inte mer än det som TS skriver, om hästen skulle protestera hej vilt kan man lättare förstå om nån tycker att den ska lämnas till bättre ryttare, men det framgår inte av tråden att så är fallet.

Hur det var med benet vet vi inte heller, men om jag hade varit orolig för att nån inte hade tillkallat veterinär till sin halta häst så hade jag inte ringt och anklagat den för att ha ridit sönder hästen i första hand, som TS skriver att nån gjorde. Då kritiserar man väl i så fall just underlåtenheten att ge hästen rätt vård.

Självklart måste man vara ödmjuk för att man kan begå misstag, men jag tycker ändå att man kan välja sina goda råd till andra.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

EFTERSOM INGEN FRÅGAR: Jag har ridit på ridskola i 10 år, av en ridlärare utbildad på strömsholm. Jag har varit fodervärd och medryttare till flera olika hästar av olika ras och ålder, när jag var yngre. Jag har ridit in två hästar och varit medryttare på en fyraårig fälttävlanshäst. Jag har gjort vissa "tillridningsuppdrag" om de varit små och passat min kompetens. Jag har fått goda omdömen i min ridning. Jag har jobbat heltid på ett unghäststall för hopphästar efter gymnasiet men slutade då det var för dåligt betalt. Jag har även kört travhäst på travstall. Jag har legat lågt med ridningen under några års tid då jag ville satsa på jobb och andra projekt. Jag tränar i nuläget för en tränare som tycker att vi sköter oss jättebra.
Du du ger milt uttryckt dubbla budskap, det här stämmer definitivt inte överens med det du skrivit tidigare

Efter att ha ägnat mig åt andra sporter förut så försöker jag komma in i hästkulturen.

Ingen frågar då du i stort sett sa att du var nybörjare tidigare, i vart fall uppfatade jag det så. Kan det vara så att folk i stallet också missuppfattar dig?

Du försöker inte komma in i hästkulturen igen, du har enligt din beskrivning levt med den länge. Hur har det varit tidigare då, har du fått linande bemötande på annat håll?
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Men om du varit fodervärd och medryttare så vet du hur "hästfolk" kan vara, det finns en del som inte kan hålla sig utan måste bjuda på sin egen förträfflighet så fort de får chansen, och du kanske ger dem chansen. Inte genom att göra fel, men genom att presentera dig som "ny" vilket du kanske egentligen inte är på det sättet.

Det kan också vara så att du tar åt dig lätt, jag har nog också fått de flesta av de "tips" som du fått, och för det mesta så nickar jag snällt och hmmar lite, för att sedan göra precis som jag vill utan att känna mig kritiserad eller irriterad.

Fast jag skulle inte orka stå i ett större stall med mycket folk som alla vill hjälpa till med sitt bästa tips. Jag skulle känna mig övervakad och stressad och det skulle inte hjälpa mitt hästande alls.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

EFTERSOM INGEN FRÅGAR: Tipsen är vitt skilda. Det handlar om att jag ska ha bomlöst i stället för bomsadel, det handlar om att jag ska ha bettlöst i stället för bett, det handlar om skoning eller barfota, det handlar om bestraffning eller ignorering av beteenden, attha tredelat eller tvådelat, att ha nosgrimma eller inte. Det handlar om att belöna hästen med godis eller inte, det handlar om val av hovslagare, botulismspruta eller inte, grimma i hagen eller inte, det handlar om teknik vid tränsning, val av pall eller sitta upp från marken, att rida hästen ostört i en lugn miljö eller ge den utmaningar, att tvinga in hästen i spolspiltan eller nöja sig om den backar halvvägs, att leda den med sänkt huvud eller låta den titta sig omkring, att "bagga ner" hästen med påsar för att avsensifiera den eller inte, att lugna hästen med mjuka övningar om den är spänd eller att låta den springa sig trött, att transportträna hästen själv eller anlita en tränare, att gå på specifika kurser för specifika tränare eller inte, att banta hästen eller göda den, att ge den tillskott eller inte, att ha täcke eller inte beroende på väder, att tömkörning är bra för unghästar eller att man ska undvika det för att den inte ska bli hård i munnen... behöver jag fortsätta? Och tipsen är vitt skilda. VITT SKILDA.

Typiska tips/råd till nybörjare :) så dessvärre så tror jag att din omgivning uppfattar dig som nybörjare, precis som flera av oss här drog den slutsatsen..
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag håller VÄLDIGT låg profil på stallet och lägger mig ALDRIG i andra personers hästhantering. Jag ger aldrig tips och jag gör ju misstag precis som alla andra.

Det kan säkert trigga en del, och få dem att tro att du verkligen behöver de där råden.

Eller så är det i all välmening, även om det kommer ut illa. Man har själv fått fantastiska resultat genom att byta nosgrimma, och vill nu frälsa resten av världen som inte kommit till insikt.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Då har jag en fråga: Har du problem med din häst? Eller snarare kan de i din omgivning uppfatta situationen såsom att du har problem? Vad är det som föranlett att alla tipsen du angivit ovan kommit på tal?

Jag har i nuläget inga problem med min häst, som jag ser det. Jag är nöjd och stolt över honom. Folk som fått "gäst"-hantera honom tycker att han är trevlig och följsam. "Rolig" brukar de flesta säga då han är väldigt intresserad av att samarbeta.

Hur det kommer på tal? Ja det är väl olika. Någon går förbi och frågar vad jag tycker om min hästs hovar. Jag säger att de verkar fina och att jag är nöjd med min hovslagare (som verkar hästen utan att sko den). Personen tycker att jag ska byta hovslagare till en barfotaverkare enligt strassermetoden. Jag säger tack men nej tack. Personen undrar varför inte. Jag säger att jag inte vill ändra något som redan fungerar bra då hästen inte har ont i hovarna och inte heller visar några besvär. Personen insisterar på att det skulle bli ännu bättre med en strasserverkare. Jag säger att jag har en bra rutin och bra kontakt med hovslagaren, hästen är inte öm, han har starka hovar, och jag är nöjd. Osv...

Någon annan dag kommer nästa person och frågar varför jag inte skor honom. Jag säger att jag litar på min hovslagare som kommer att säga till när det är dags att sko honom. Den andra personen säger att hästar behöver skor för att fungera. Jag säger att det känns bra som det är nu och att hovslagaren får mitt förtroende. Personen står på sig och säger att hovar går sönder om de inte skos i god tid. Osv osv osv.

Och det är ju trevligt med dialoger men inte när de aldrig tar slut... det känns som om allting blir debatter och försvarstal. Jag måste alltid motivera vad jag gör och varför. Jag har aldrig exempelvis packat en fallskärm och folk har gått förbi och undrat varför jag väljer att packa på det ena sättet och inte det andra. Varför jag valt just en teknik och inte den andra osv.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Du försöker inte komma in i hästkulturen igen, du har enligt din beskrivning levt med den länge. Hur har det varit tidigare då, har du fått linande bemötande på annat håll?

Jag har aldrig haft en egen häst och jag har inte sysslat med hästar på sju år (men hann med en hel del innan dess). I och med att jag alltid skött andras hästar så har jag sett det som självklart att göra saker på det sätt som ägaren/uppfödaren förordat. Alltså har jag inte behövt ta ställning till några tips eller råd. Sköter man en annan persons häst så är det ägarens anvisningar som gäller. Undrar man något så är det ägaren som först ska svara på min undran. Därför har jag inte alls behövt ta ställning till frågor på samma sätt som nu när jag har min egen.

Och i andra sammanhang tycker jag att jag fått konstruktiv kritik från uppriktigt intresserade människor. Både på jobbet och på fritiden.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

När folk ger mig "råd" försöker jag se det som ett sätt att få ta del av deras erfarenhet. Jag lyssnar intresserat, ställer frågor och funderar efteråt över vad de har sagt. Sedan tar jag till mig av de (som jag tycker) bra råden och gör det som jag själv tycker verkar bäst.
Jag försöker se det som ett privilegium att de är villiga att dela med sig av sin erfarenhet till mig. Sedan behöver inte jag hålla med om vad de tycker men jag försöker alltid respektera deras åsikt och deltar gärna i en diskussion.

Det finns alltid mer att lära!
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Ja byt stall, barfotatallibaner i samma stall som skotalibaner bäddar för konflikter, likaså tyder kommetarer om bomlös, bettlös etc på att du hamnat i ett stall med folk med väldigt extrema åsikter.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Precis som de flesta av oss andra också gör :) Håller helt med du.

Till TS: återigen, man måste rannsaka sig själv, varför känner 20 människor ett stort behov av att ge dig råd kring ditt hästhavande?
Antingen har du hamnat i världens sämsta stall där alla viktigpettrar samlats eller så ser dessa kloka hästmänniskor något som du själv tyvärr inte ser..
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Det kan inte vara så enkelt att du och de andra i stallet har lite olika inriktning på hästeriet? De kanske t.ex. är stora förespråkare av ett så naturligt hästliv som möjligt och du vill tävla dressyr?

Jag hade tagit väldigt illa vid mig om någon ringde och anklagade mig för att ha ridit sönder min häst:crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 097
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp