Hästmänniskor som inte uppför sig

Oh_really

Trådstartare
Nu kommer ett gnäll-inlägg men jag blir så frustrerad! Efter att ha ägnat mig åt andra sporter förut så försöker jag komma in i hästkulturen.

För det första får jag ständiga råd. Råden går alltid ut på att jag ska göra något annorlunda och underförstått att jag gjort något "fel". Jag har nästan aldrig bett om råd och är väldigt nöjd med min häst. Om jag blir rådvill kontaktar jag själv de som jag tror har kompetens att hjälpa mig.

De som oombett ger mig råd har nästan aldrig sett mig träna hästen utan verkar gå på någon slags "magkänsla". Deras "magkänsla" är märkligt nog aldrig till min fördel utan gränsar alltid till skitsnack. Nu pratar jag inte om en enskild individ utan ca 20 personer som var och en kommer med sitt "bidrag" någon gång i månaden. Sammantaget blir det ca 20 råd i månaden. Det verkar vara en självklarhet att man lägger sig i någon annans hästhantering och det verkar vara fullkomligt legitimt att kritisera och bedöma varandra utan hämningar.

FINE, tänkte jag. Jag kommer ändå att göra på det sätt som känns bäst för mig, och om hästen svarar positivt på min träning så kanske de inser att jag inte är på väg att fördärva hästen.

Sagt och gjort. Hästen gör framsteg. Sakta och försiktigt. Jag är nöjd men framför allt stolt över min häst. Jag är alltid sjungande glad när jag åker från stallet då de flesta pass är roliga. Jag antar att en expert säkert hade gjort större framsteg på kortare tid, men för att vara amatör så njuter jag varje dag av min söta häst. Hästen verkar tycka att det är trevligt också. Så. Efter en stund så visar jag stolt upp honom för några kvinnor som är nyfikna. "Känn så avspänt han går! Känn vad lyhörd han är. Visst är han rar?" ler jag.

Då är ju förståss hästen en "naturbegåvning". Det är inte jag som gjort ett bra jobb. Hästen är inte duktig "tack vare" mig utan TROTS mig. De blir genast stressade och vill att jag ska låna ut hästen till "någon som kan" då hästen har så stora "resurser" (märkligt med tanke på att hästen inte har en stam med ridhästar överhuvudtaget). Jag går därifrån med min lydiga häst och med magont och tänker att det tamejfan är omöjligt att få cred för sitt arbete.

Till råga på allt har hästen blivit halt. Troligen spark på knäet av hagkompisen. Och en tjej ringer förståss upp mig och undrar om jag "ridit sönder" min häst. Jag förklarar att han bara promenerats litegrann under de senaste veckorna och denna vecka bara ridits sammanlagt 9 minuter fördelade på tre pass i skritt (pga. ung häst, planerad viloperiod, ny sadel, jag har feber) och att han omöjligt kan vara sönderriden på grund av min "hårda" ridning.

Jag råkade vara chafför åt mina svärföräldrar och de hade även bjudit in två, för mig okända, något onyktra, hästägare som satt i baksätet. De blir genast blir väldigt upprörda över att jag valt att inte bandagera min hästs knä. De har varken sett hästen eller hältan men halvskriker upprört: "Det hör ju till SUNT BONDFÖRNUFT att man bandagerar hältor!" och jag tar ett djupt andetag och biter ihop. Igen.

Samtidigt blir jag så arg att man ständigt känner sig angripen. Alla är vuxna människor över 18 år.

Hur är det för er andra? Är det legitimt att öppet kritisera och bedöma andras hästhantering, inom ridsporten? Är det ok att under förevändningen "Jag vill bara hjälpa till..." säga både det ena och det andra? Får man göra likadant tillbaka? Får jag råda en fet hästägare att banta själv, se över sin kost, motionera mera, osv under förevändningen att jag "bara vill hjälpa till"? Vart går gränsen?


.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag är glad att jag har eget stall och slipper konfronteras med "hjälpsamma människor" varje dag. Jag tror det beror lite på att hästar är projekt och projekt vill många ha en del i. Jag kan ju bara gå till våran vildvuxna trädgård och de människor som sett den. Även om jag först förklarar vilka planer jag har och hur jag tänker så kommer det ändå saker som, "men varför vill du ha en damm, det blir bara en massa mygg" eller mer uppmuntrande förvisso "här skulle vara en jättefin plats för ett lusthus i rosa!", öh kräkas...

Sen är ju avundsjuka inte att förakta, om man själv slitit i flera år med att få sin häst att gå hyfsat och en nybörjare lyckas nästan omgående med sin häst. Så måste det ju vara den hästen som är bra, inte personen som tränat den, det sticker för hårt i egot!
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Oj, det där känns igen!!
Den hästmänniska är inte född som inte vet precis hur man gör och hur alla andra gör fel!

Vet inte varför, har slutat bry mig och tar numera råd endast från dem som jag litar helt på efter mångårig samvaro eller från veterinärer.

Jag vet att man tar åt sig och att det är svårt att inte bry sig, speciellt om man får "råd" så ofta som du verkar få, men jag tycker du ska fortsätta på din inslagna väg. Gör det som är rätt för dig.

Jag vet att jag är ganska duktig på hästhantering, men det skulle aldrig förekomma att någon gav mig credit för att en häst har gjort framsteg inom något område. Jo, ett fåtal, men de är lätt räknade på ena handens fingrar!

För alla andra har jag bara haft tur!:D
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Tyvärr är det ju himla vanligt att andra experter läger näsan i blöt i hästbranschen, tycker också att man inte stöter på det så mycket i det "vanliga livet".

Själv säger jag BARA till om jag tror att en häst verkligen far illa (ex: en häst i stallet bröt benet på en lördag i hagen förra året, men ägaren ville vänta med att tillkalla veterinär till på måndagen för att det är billigare då - hästen blev nödslaktad på kvällen till slut, förstås) eller om någon gör något verkligt farligt oavsiktligt.

Annars får väl folk göra hur de vill med sina hästar oavsett om jag hade gjort annorlunda. Jag tror bara att det bottnar i dålig självkänsla att ständigt behöva pådyvla andra sina egna perfekta åsikter eller trycka ned dem i stövelskaften. Mycket trevligare för alla om man kan kosta på sig lite beröm till stallkamraterna eller deras hästar, det finns (nästan) alltid något snällt och peppande att säga även till nybörjare eller hästar som inte är på GP-nivå - mer sånt!
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Känns säkert surt, men jag hade nog funderat över min hästhållning om så många människor hade kommenterat/tipsat/försökt hjälpa.

Jag har aldrig varit med om något liknande, trots att jag inte varit speciellt duktig.
kl

Själv säger jag BARA till om jag tror att en häst verkligen far illa

Kanske personerna kring ts tänker just så?
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag tror det beror lite på att hästar är projekt och projekt vill många ha en del i. !

Jag har haft en MASSA olika projekt förut. Jag har tagit certifikat som fallskärmshoppare, lärt mig crawla i vuxen ålder, sprungit ett maraton, gjort en svensk klassiker och jag har aldrig varit med om något liknande!

Råd jag fått i andra sammanhang har alltid varit väldigt försiktiga och optimistiska. Lite mer i stil med: "Du är på rätt väg. Ge inte upp! Om du bara tänker på att ...(....)... så kommer du att märka skillnad om bara någon vecka"

Lite "hårdare korrigeringar" har jag oftast fått av personer som jag redan upparbetat ett stabilt och ömsesidigt förtroende för. Efter något års gemensam träning, eller så. Då tål man ju lite slitningar och vet att det finns en omsorg bakom kritiken, typ en utskällning efter ett dåligt fallskärmshopp.

Men inom hästsporten... herregud, säger jag bara...
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jo, men jag menar att det är OK om det handlar om liv och död, inte som TS som blir utskälld för att inte ha lindat ben osv. Sånt dör/plågas ingen häst av.

Jag tror säkert att många bara menar väl med sina råd om ditt och datt, men jag tycker att man kan hålla tyst om man inte har nåt snällt att säga i de allra flesta fall - särskilt om man inte är tillfrågad om ett gott råd från början!
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Kan bara bittert kommentera med att du nog tyvärr får vara glad så länge du "bara" får muntliga råd av såkallat hjälpsamma människor. Det blir värre när de, i all välmening förstås tar på sig att hjälpa dig handgripligen utan din vetskap... :mad:
Nästa gång du får en dryg kommentar så svara med ett leende att du känner dig väldigt stolt över eran gemensamma utveckling och att du gör jobbet själv för att du tycker det är roligt . Men tack för rådet jag ska tänka på det till nästa gång. alt. Tack för rådet men om jag vill ha hjälp så ber jag om det.

Lycka till!
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Trots att jag hållt till i två ridskolestall och ett antal privatstall har jag aldrig varit med om det. Något enstaka försiktigt råd i all välmening har man väl fått men inget jag reagerat nämnvärt på att det skulle vara översittarfasoner det handlar om.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

kl

Fast om vi vänder på det hela. Säg att en av ts stallkompisar startar en tråd, och berättar om ts (och den historien ser kanske helt annorlunda ut i deras ögon).

Då hade folk på buke minsann skrikit åt ts att säga till åt hästägaren.

Min point är att vi inte vet hela historien.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Om 20 vuxna människor kommenterade mig och försökte ge mig råd kring min hästhållning, då hade jag garanterat rannsakat mig själv snarare än att anse att alla andra 20 måste ha fel...
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag har aldrig råkat ut för det du beskriver trots att jag gjort ett längre uppehåll med hästeriet och därmed inte helt uppdaterade kunskaper på alla områden, och jag haft mina hästar uppstallade på flera olika ställen och haft många olika stallkompisar.

Kan det bero på hur man bemöter andra? T ex så kunde jag inte annat än garva ihop med mina stallkompisar när jag försökte mig på att linda ett hästben för första gången i vuxen ålder.
Eller kan det ligga något i att det du gör faktiskt är fel?
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Hej

Det enda du egentligen behöver säga till dina belackare är min häst mina regler.
Sedan går du därifrån det har tagit mig 28 år att hitta ett stall där folk inte lägger sig i hur man rider eller sköter sin häst.
Så vet du att du gör rätt på DIN häst och han svarar som DU vill på det du lär honom så är det rätt för er.

Stå på dig och Lycka till med hästeriet
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Om 20 vuxna människor kommenterade mig och försökte ge mig råd kring min hästhållning, då hade jag garanterat rannsakat mig själv snarare än att anse att alla andra 20 måste ha fel...

+ 1 på den, exakt min tanke. Enda gångerna jag under 35 år med hästlivet sett sådant hända då finns det oftast en anledning till att så många försöker trycka på och "hjälpa" den stackars hästen. Folk är inte så snabba att reagera speciellt inte så många olika människor.

Om jag läser in ts första inlägg på rätt sätt så är ts ingen rutinerad hästägare utan nybörjare och senare framgår att det är en unghäst bara det får nog de flesta att reagera.

Senare framkommer att hästen är halt efter en spark på ett framknä och att det väckt reaktioner, kan det möjligen vara så att det inte är lindning eller inte lindning som väckt reaktioner utan det faktum att ts inte tillkallat veterinär något som är väl på plats att göra om en häst är halt efter en spark på ett framknä då det är mkt lätt att få frakturer där i samband med sparkar något rutinerade hästmänniskor vet.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Känns säkert surt, men jag hade nog funderat över min hästhållning om så många människor hade kommenterat/tipsat/försökt hjälpa.

Jag har aldrig varit med om något liknande, trots att jag inte varit speciellt duktig.
kl

Kanske personerna kring ts tänker just så?


Och hur är det om någon person i stallet/på jobbet är ohälsosamt fet? Ska man då komma med oombedda råd och pikar tills personen i fråga börjar tänka över sina matvanor? För sin egen hälsas skull? Om en hästägare har en fet dotter, ska man trycka på med sina tips och råd i barnuppfostran trots att mamman värjer sig? Så inte flickstackarn riskerar bli mobbad på skolan?

Finns det någon gräns för hur mycket man får lägga sig i andra personers beslut? När är något "ett gott råd" och när är något rent skitsnack eller mobbing?

.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Jag har aldrig varit med om i något stall stort som litet, tävling och skogsmullestall, där folk är såpass på att ge råd och tips, kanske det faktiskt kan ligga något i att såpass många reagerar på det du gör.

Jag själv tycker och tänker en hel del om vad andra gör och vad jag skulle gjort istället. Dock så vet jag att det är väldigt tråkigt att säga till någon, att ge råd om någonting just för att det ofta uppfattas som kritik. Folk tar det på så fel sätt så jag har gett upp det där. Folk får göra vad dom vill utan att jag lägger mig i sålänge hästen inte far illa.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Folk brukar inte kritisera min hästhållning. Däremot så tycker jag att elaka personer i stall är allt för vanligt. Till exempel så fick jag höra att ''jag förstörde stämningen i stallet'' eftersom jag tydligen städar för mycket :o dvs dammar och sopar hela stallet samt diskar smutsiga saker :o kan då tilläggas att jag ofta är där flera timmar om dagen och de andra där ca en halvtimme kanske :o träffar nästan aldrig dem. Sånna saker hör jag ofta. Kommer dessutom från samma person... Sen tidigare var jag i ett annat stall men där var det ännu mer så.
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

Och hur är det om någon person i stallet/på jobbet är ohälsosamt fet? Ska man då komma med oombedda råd och pikar tills personen i fråga börjar tänka över sina matvanor? För sin egen hälsas skull? Om en hästägare har en fet dotter, ska man trycka på med sina tips och råd i barnuppfostran trots att mamman värjer sig? Så inte flickstackarn riskerar bli mobbad på skolan?

Finns det någon gräns för hur mycket man får lägga sig i andra personers beslut? När är något "ett gott råd" och när är något rent skitsnack eller mobbing?

.

Det är ju ingen liknelse alls i detta om någon är sjukligt fet så är det ju bara den själv som drabbas.

Om en hästägare däremot har tokiga ideer eller gör fel så drabbas ju hästen av detta och det är den som folk försöker skydda inte hästägaren.

Så det är helt fritt fram för vem som helst att göra fel så länge detta inte går ut över någon oskyldig individ (hästen).
 
Sv: Hästmänniskor som inte uppför sig

En sak som är väldigt bra är om man alltid ser till att veta varför man gör som man gör och varför man tycker som man tycker. Om någon kritiserar och tycker hit och dit så fråga varför ska man ändra på sättet man gör, varför är ditt sätt tex bättre. Lindar man tex inte det skadade benet så ha en bra förklaring till varför, är skadan uppkollad av veterinär som förklarat att det och det händer i benet och därför bör det inte lindas tex.

Alltid veta varför man gör som man gör så är man i allmänhet ganska så fri från folk som tror sig veta bättre för ofta har dom ingen aning om varför dom tycker som dom gör. Ofta vill folk bara tycka till om saker och ting.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 097
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 728
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp