Häst som skadar ett får

Det kan nog fungera utan slynglar, jag höll på skämmas ihjäl då min unghäst var en av dem i hagen. :o:nailbiting::crazy::cry::cry::cry:

Jag har ingen aning om hur aktiv han var i det hela, jag har alltid uppfattat honom som väldigt snäll med andra djur. Pållan däremot är jag övertygad om att hon var rävstackarens baneman förra vintern. Hon hatar verkligen hundar och hunddjur. :eek::eek::eek:
Min förra häst hatade också allt vad hunddjur hette, jag vet inte om det var pga detta eller något annat men på somrarna såg jag hur rådjursgeten lämnade sitt kid i hagen när hon skulle iväg, räven vågade aldrig in till hästarna så hennes kid överlevde vanligtvis somrarna.
 
Nu varder fä sargat av fä; betale halva läkeslön och halva skadan.

Intressant. Räknas häst och häst även som fä då? Tänker mig att det vanligt brukar vara att man får stå egen risk och se till att ha försäkring på sina djur helst och stå för egen skada på eget djur.
 
Nu varder fä sargat av fä; betale halva läkeslön och halva skadan.

Så står det i den gamla byggningabalken (22Kap) och just den paragrafen är såvitt jag vet inte upphävd. Däremot är det väl tveksamt om den fortfarande tillämpas. Personligen tycker jag nog att stallägaren borde räknat med att en häst som inte är van får borde se till att hopsläpa görs på ett säkert sätt. Dessutom går det ju inte att kräva ersättning för en skada man verkligen vet vilken häst som orsakat skadan och hur det gick till.

Den är inte upphävd men anses obsolet. Så man når nog ingen framgång direkt med att åberopa den :)
 
Intressant. Räknas häst och häst även som fä då? Tänker mig att det vanligt brukar vara att man får stå egen risk och se till att ha försäkring på sina djur helst och stå för egen skada på eget djur.

På byggingabalkens tid fanns inga djurförsäkringar :)

Fä = alla tamdjur. Så både häst och får är fä.

Men byggingabalken anses obsolet i de delar som inte redan är upphävda.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 793
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 013
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 917
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp