Häst som skadar ett får

arna

Trådstartare
Är inhyrd i ett stall och har precis köpt en ny pålla so var mer än stirrig i början men som nu har börjat lugna ner sig. Stallägaten har även får som hen haft i samma hage som hästarna. Min nya hatar dock visst får och har troligtvis sparkat en tacka så att hon har en käkskada. Vems är ansvaret? Juridiskt inte moraliskt....
Det är ju inte lätt att veta om ens häst gillar eller ogillar får när man köper.
 
Hästägare har inte strikt ägaransvar som hundägare har. Stallägaren har själv placerat dem i samma hage (antar jag?) så ansvaret är dennes.
Med reservation för att jag inte är jurist.
 
Är inhyrd i ett stall och har precis köpt en ny pålla so var mer än stirrig i början men som nu har börjat lugna ner sig. Stallägaten har även får som hen haft i samma hage som hästarna. Min nya hatar dock visst får och har troligtvis sparkat en tacka så att hon har en käkskada. Vems är ansvaret? Juridiskt inte moraliskt....
Det är ju inte lätt att veta om ens häst gillar eller ogillar får när man köper.

Jag hade tolkat det som att stallägaren godkänt risken med hopsläppet. Troligen är det ju stallägaren som styrt att fåren går med hästarna.

Däremot kan du säkert fortsättningsvis råka ut för t ex att stallägaren kräver att din häst går skild från fåren.
 
vi gjorde ett försök att släppa ihop ett gäng får med 4 valacker på ett stort bete. Först såg hästarna nyfiket skeptiska ut, ett får backade och hästarna gick närmare. När får flocken då flyttade på sig inleddes en vid jakt. Det var faktiskt otäckt, hästarna var glada och tyckte de fått roliga ulliga leksaker att jaga, tillslut sprängde fåren som tur var staketet.
 
Jag har får och hästar gående i samma hage. Fåren går alltid undan för hästarna och kan gå in i egen lösdrift dit hästarna inte tar sig.
Jag har aldrig varit med om några problem.
Med det vill jag belysa att tycker man det är kul att stängsla med massa trådar funkar de två djurslagen oftast.

Undantag finnes alltid. I detta fall verkar det inte särskilt smart att låta dem gå ihop. Jag skulle säga att stallägaren ansvarar för villa hagar som används och vilka djurslag som ska gå där.
 
Jag har enbart bra erf av att hästar gått med får trots nya hästar som inte tidigare gått med får .

Hästarna och fåren funkade jättefint ihop , fåren kunde gå under tråden till hästarnas hage då staketen var skilda eftersom inga hästar ska gå bakom fårstängsel enbart ;)
Hästarna "bestämde" dock över fåren även om det gick lugnt till . Dvs ibland "vallade " hästarna lite bort några får när de tyckte de var ivägen.
 
Jag har får och hästar tillsammmans och det funkar för det mesta. Hästarna bestämmer. För nåt år sen var det dock ett seminsto med föl vid sidan som verkligen mördade ett får... Det var faktiskt otäckt. Men det har bara hänt en gång (än så länge).
 
En bekant till mig råkade ut för att fåren tog sig in i en hästhage där det gick en unghingst och valackar, ett får fick avlivas och de hade efter vad bekanten berättat i princip slitit loss huden från kroppen på stackaren. :eek: :crazy: :cry: Skinnet satt löst vid slakten, som om det var var en tröja och inte ett skinn. :nailbiting:
 
En bekant till mig råkade ut för att fåren tog sig in i en hästhage där det gick en unghingst och valackar, ett får fick avlivas och de hade efter vad bekanten berättat i princip slitit loss huden från kroppen på stackaren. :eek: :crazy: :cry: Skinnet satt löst vid slakten, som om det var var en tröja och inte ett skinn. :nailbiting:
Fy fasen vad hemskt !
 
Jag hade 30 får och 2 valacker som troligen gått med får i barndomen. Fåren fick vara ifred trots att de var väldigt nyfikna på vad hästarna fick i hinkarna en gång per dag.
 
Det kan nog fungera utan slynglar, jag höll på skämmas ihjäl då min unghäst var en av dem i hagen. :o:nailbiting::crazy::cry::cry::cry:

Jag har ingen aning om hur aktiv han var i det hela, jag har alltid uppfattat honom som väldigt snäll med andra djur. Pållan däremot är jag övertygad om att hon var rävstackarens baneman förra vintern. Hon hatar verkligen hundar och hunddjur. :eek::eek::eek:
 
Jag fick en riktig skräckupplevelse när ett får förirrat sig in i hästhagen och min annars jättesnälla valack försökte ha ihjäl det :nailbiting: Har aldrig sett honom så arg innan eller efter det...lyckades rädda fårstackaren genom att springa allt vad jag hade, plocka upp fåret och kuta ut ur hagen... vet inte om det var lukten eller vad, väldigt otäckt.
@Mia_R Vi hade en D-ponny som jagade räv! Han lyckades som tur var aldrig få tag på nån, vad vi vet O_o
Och min unghäst jagar katt. :banghead:
 
När min häst gick ihop med får, stängslade vi ca 1m innanför fårduken och fåren kunde ta sig till den andra delen av hagen, men inte hästen. Fåren var rädda för hästen, men inte tvärtom.
10312354_753856431311872_8546075049791740325_n.jpg

Syns lite på bilden hur vi gjorde då och fåren syns med i bakgrunden. :)
 
Fast nu kommer jag ihåg att vi hittade en död tacka en morgon. Ägaren trodde att det var en gammal tacka som dött av ålderdom. Tänk om det var nån av hästarna :nailbiting:. Vi tänkte aldrig i de banorna. :o
 
Våra ston går med fåren ihop på det stora betet. Alla ston utom ett av mina, kan tilläggas. Hon fick gå med dem första året men efter att jag hittade ett lamm mördat (ja, jag är övertygad om att det hade blivit mördat och jag är tämligen säker på vem av dem det var som var den skyldige) så var det slut med det. Var aldrig nån diskussion om vems fel det var, det är svårt att förutspå att någons häst är rena mördarmaskinen, men hon har aldrig fått gå med dem igen och således har inga fler brutala dödsfall inträffat heller.
 
En bekant till mig råkade ut för att fåren tog sig in i en hästhage där det gick en unghingst och valackar, ett får fick avlivas och de hade efter vad bekanten berättat i princip slitit loss huden från kroppen på stackaren. :eek: :crazy: :cry: Skinnet satt löst vid slakten, som om det var var en tröja och inte ett skinn. :nailbiting:
Det stämmer med lammet som jag hittade också... Alltså det såg ut som att någon stått och slitit i den stackaren för det var gigantiska ulltussar bortslitna och kala fläckar över ryggen främst. Inte alls samma karaktär som det blir när rovfåglarna äter. Det lär ha gått en fruktansvärd död till mötes för det hade blodblandad fradga runt munnen. Usch, ryser när jag tänker på det verkligen.
 
Mina ston gick med får i somras. Första gången, ögonen höll på att ramla ut på hästarna :rofl: Men allt gick bra, jag hörde att galopphästen jagade de ibland (hon är ledare) ett par meter men sen var det bra. De hade också så de kunde gå in i hage där hästarna inte kunde gå. Galopphästen jagar lite olika djurarter om hon känner för det, den andra vill leka med allt så hon jagar lekkompisar :D Men ofta på kvällarna kom de till grinden och var fåren där så skrittade de bara igenom fårflocken.
 
Är inhyrd i ett stall och har precis köpt en ny pålla so var mer än stirrig i början men som nu har börjat lugna ner sig. Stallägaten har även får som hen haft i samma hage som hästarna. Min nya hatar dock visst får och har troligtvis sparkat en tacka så att hon har en käkskada. Vems är ansvaret? Juridiskt inte moraliskt....
Det är ju inte lätt att veta om ens häst gillar eller ogillar får när man köper.
Du har inget juridiskt ansvar, man släpper ihop djur på egen risk. Samma hade gällt om ett får skadat din häst, då hade inte stallägaren varit skyldig dig något, då du visste att fåren fanns i hagen.

Men som sagt, stallägaren lär ju inte låta din häst gå i samma hage som fåren mer, och vad det sedan innebär är en annan sak.
 
Nu varder fä sargat av fä; betale halva läkeslön och halva skadan.

Så står det i den gamla byggningabalken (22Kap) och just den paragrafen är såvitt jag vet inte upphävd. Däremot är det väl tveksamt om den fortfarande tillämpas. Personligen tycker jag nog att stallägaren borde räknat med att en häst som inte är van får borde se till att hopsläpa görs på ett säkert sätt. Dessutom går det ju inte att kräva ersättning för en skada man verkligen vet vilken häst som orsakat skadan och hur det gick till.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 793
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 013
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 917
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp