Hänsynslösa?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hänsynslösa?

Jag är förvånad över att en del av verkar tro att barn har en avstängningsknapp - att ett stökigt barn bara beror på att föräldern på rent jävelskap mot omgivningen inte tryckt på OFF.

Men det har väl ingen sagt, heller? Det var föräldrar som verkar medvetet ignorera att deras barn gör hyss och hojtar. Att man inte kan lyckas få dem att bete sig som vuxna eller en väldresserad westie fattar väl vem som helst, men varför tycker endel föräldrar att deras barn ska få göra vad som helst, skrika och härja, och att de som blir utsatta ska behöva säga till barnen (med risk för att bli blåutskälld av föräldern). Jag tycker som TS att det är till viss del hänsynslöst, ja.

Fny
 
Sv: Hänsynslösa?

Just unga vuxna runt 19 brukar ju föra mer oväsen än småbarn, vad jag har märkt. Jag upplever att det är mest tanter och i synnerhet farbröder som inte klarar lite gråt eller så.

Fny
 
Sv: Hänsynslösa?

Unga vuxna kring 19 åker jag ju tåg med och går förbi på gatan nästan varje dag. Ibland undrar man vad deras föräldrar sysslade med under deras uppväxt? Det var kanske de som sprang i tågkorridoren, klättrade och sparkade på sätena och klängde på okända? :devil: ;)
 
Sv: Hänsynslösa?

Deras föräldrar höll dem i herrans tukt och förmaning.
Och nu när de är stora nog att göra som de själva vill så gör de det.
Hade de fått tänka till litet tidigare så hade de vetat varför de inte skall göra det.

Förklara är bra.
Och att tala direkt till barnet.

Att bli ignorerad av föräldern lär de sig ju inget av.
Inte heller "Du skall vara tyst och stilla för att jag säger så".
 
Sv: Hänsynslösa?

Fick en riktigt otäck Deja Vu på väg hem i em.

Jag åkte hissen upp när den plötsligt stannade mellan våningarna. Så hör jag 3-barnsmamman som bor i huset fullkommligt vråla
- Men vad i helvete gör du, idiot! Du kan väl inte trycka på hissen när folk åker i den, heller. Tänk för fan innan du gör något! Etc, etc... Ungen illvrålade av sårade känslor, och går sen i försvarsposition.

Tidigare har jag bara hört dem på vägen ner och då illvrålar han och hon skäller men jag hör inte vad hon säger. Jag har alltid tänkt att han kanske har damp eller något och skriker för att han måste gå till dagis. Men en morsa som kallar en idiot förtjänar inget annat än illvrål. Det kan nog vara ett fall av bristande impulskontroll, men då från moderns sida. Fruktansvärt!

Fny
 
Sv: Hänsynslösa?

Nuförtiden kan man faktiskt betala för att åka i "tyst vagn" på tåget. Det står uttryckligen att föräldrar förväntas se till att barnen inte stör sin omgivning. Likaså ska mobiler och dyl vara avstängda. Det är knappt man får prata i de vagnarna, så det är nåt för de som är ljudkänsliga.

Själv tillbringade jag idag 25 minuter på en buss med en liten kille som skrattade så att han kiknade hela vägen. Väldigt högt och ganska gällt. Istället för att bli störd blev jag varm i hjärtat. :love:

Skulle ett barn skrika för att det var hungrigt/ledset/rädd eller dylikt, tycker jag synd om det som inte blir tröstad. Oavsett orsaken till skriken, så brukar jag bara vrida upp volymen på mp3n.
 
Sv: Hänsynslösa?

Ja, det finns en tyst avdelning på pendeltåget. Kostar inget extra. Tyvärr är den alltid full när jag stiger på.
 
Sv: Hänsynslösa?

Dock kan jag ibland tycka att föräldrar försöker resonera alldeles för mycket med sina trötta och oförstående småbarn, när det enklaste är att "ta dem under armen". Som ett exempel med ett omkringspringande barn på tåget, där föräldern tog barnet i handen och försökte be barnet att sitta still och pedagogiskt förklara varför man ska sitta still på ett tåg. Barnet slet sig och fortsatte springa och morsan lutade sig tillbaka.

Fast jag tycker att just förklara brukar ge så mycket bättre resultat än att bara befalla. Att förklara ger ju barnet en djupförståelse om varför vissa regler och beteenden finns. Förstår man har man lättare att anamma dessa. Att bara befalla ger lätt en "bara för att jag säger det"-känsla som snarare ger trots och oförståelse. Däremot om det inte hjälper med förklaring tycker jag också att man gärna får bära ut barnet.
 
Sv: Hänsynslösa?

Men jag tror inte att barn är mogna för djupförståelse när de är två-tre år gamla. Min erfarenhet av barn är visserligen begränsad, men jag HAR haft att göra med några barn i den åldern och de var absolut inte mottagliga för någon som helst djupförståelse. Men vad vet jag, dessa barn kan ju ha varit exceptionella.

Jag menar heller inte att man ska befalla i tid och otid; tvärtom så är jag ju oerhört mycket för att man ska motivera (nästan, inom rimliga gränser, samt att vissa saker inte ska behöva någon motivering) alla sina regler och beteenden - när barnet kommer upp i en sådan ålder att det börjar förstå sambandet handling-konsekvens. Och trötta/övertrötta/stressade barn tror jag inte heller är mottagliga för resonemang, vilket ytterligare motiverar att det är bäst att snabbt och lätt avlägsna dem från situationen/bryta mönstret.
 
Sv: Hänsynslösa?

Men jag tror inte att barn är mogna för djupförståelse när de är två-tre år gamla.


Jo.
Det är bara en fråga om att upprepa det tillräckligt många gånger.
Så går det in och sitter där för framtiden.
Och så behöver man bara påminna litet när barnet glömmer bort.
Och om man får in det vid 2-3 så kan de dra egna slutsatser om hur de bör uppföra sig i nya situationer vid 5.

Varför underskattar så många små barns förmåga att förstå?
Man får ju förklara noga och pedagogiskt.
Men in går det.
 
Sv: Hänsynslösa?

Tja, vad ska man göra? Slå ihjäl dem så att du får vara i fred med dina viktiga tankar?

Åk inte buss = problemet löst.

Det var det mest omogna, dumma och korkade svar jag hört. Någonsin. Lär ditt barn vad som är okej och vad som inte är okej. Ren och skär uppfostran - Det har fungerat i alla tider.

P.s Jag skrek inte på allmän plats - det fick jag inte för min mamma. Jag fick heller inte springa runt okontrollerat bland benen på folk i affären, jag fick inte ta i prydnadssaker hemma hos folk och jag fick inte plocka upp saker från marken och stoppa i munnen.
Folk överlag är riktigt dåliga på att uppfostra sina barn. Vissa ungar är mer eller mindre halvapor.. Synd att barnen ska behöva bli illa omtyckta på grund av en förälders misslyckade uppfostran.
 
Sv: Hänsynslösa?

Det är ju bra att du var såpass välartat och lättfostrat barn.
Synd att det inte har hållt sig hela vägen utan tycks ha tappats någonstans. Undra vad som hände?
Min dotter skrek minsan i affärer och jag vet absolut varför men hon är 9 år gammal och gör så inte längre. Däremot har hon förståelse för vad som kan få barn att slänga sig och skrika trots att föräldrarna inte tycker det är ok.
Med andra ord kan man fråga sig vem som är mest välartad i detta läget.
Inte räckte det att din mamma hade pli på dig när du var barn för det tycks inte utveckla den empatiska förmågan allt för mycket.

Hellre en halvapa än någon med brister i den empatiska förmågan för min del!
 
Sv: Hänsynslösa?

Ring efter en taxi eller köp en ipod.Underbart när det är så här lätta problem att lösa här på buke.
 
Sv: Hänsynslösa?

hellre en skrikande unge (jag har ändå alltid mp3 med mig och brukar sitta långt bort ifrån 'vagnavdelningen' på bussen) än en person med 7 liter parfym på sig så man inte kan andas.
 
Sv: Hänsynslösa?

Det var det mest omogna, dumma och korkade svar jag hört. Någonsin.

Det kom ju från rätt käft:D

Lär ditt barn vad som är okej och vad som inte är okej.

Vilket barn? Jag har inga barn. Men jag vet hur barn fungerar. Och då menar jag även egocentrerade tonåringar som tror att världen håller andan bara för att de ska få vara ostörda.

Så, favorit i repris:

Åk inte buss = problemet löst:D
 
Sv: Hänsynslösa?

KL

Jag småpratade med min son igårkväll som vanligt vid sängående. Och kom in på att han var duktigt som bara tappat bort sin mobil en gång på de år han har haft den. Vi hittade mobilen då, den var tappad på en Waxholmsbåt. Han mindes plötsligt när detta hade hänt. Han och hans tre år äldre kompis hade varit uttråkade och skuttat runt på båten (allmänt störande enligt vissa alltså) och då hade NÅGON vuxen satt krokben för min son - istället för att be dem sluta. Och mobilen trillade ur fickan.

Lite intressant, vilket var mest moget, springa runt och vara uttråkad eller sätta krokben ?
Fasen han var 10 år och förstår mycket väl när man pratar med honom....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 425
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 882
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 100
Senast: startpompe
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 651
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp