Hänsynslösa?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hänsynslösa?

Ja, jag förstår om föräldern kämpar för att inte barnet ska vinna, men att totalignorera barnet när den sitter och gallskriker och alla på tåget/bussen kollar snett och surt på föräldern borde det väl vara en pik att det stör - att föräldern bör ge upp!

Pikar är så tråkiga. Det är bara fega människor som pikar. Stå för din åsikt i stället och gå fram och be föräldern få tyst på ungen:angel:
 
Sv: Hänsynslösa?

Jo, men en del kan man ju göra.
Ta upp barnet och krama det hjälper ju mycket ofta.
Se till det inte är hungrigt, törstigt, sitter i skitig blöja.

Annars så kan man ju göra som på ett Sjukhus i Kina - tejpa igen barnens munnar.

Jo, det är klart. En del beror ju på barnets ålder, och hela situationen. Om tex en ettåring verkligen gråter, självklart tar jag upp den då och håller om den. Tyvärr är det ju inte alltid man kan fixa med tex matning el blöja på bussen, det beror ju lite på. Tex om det är jättetrångt. Men kramar man ungen i famnen, gråter den ju in i ens egen jacka istället, och det är ju ett bättre sätt att dämpa ljudet lite än att tejpa igen munnen på den. (Jag så de bilderna, fruktansvärt.)

Jag tycker faktiskt ganska ofta att folk tex på bussar tröstar sin barn för lite för barnets bästa. Medresenärer, däremot, de får stå ut. Barn är barn, medresenärerna skrek säkert själva när de var små.

Regelrätta ilskeutbrott från barn (större än bebisar), däremot, spelar jag själv med i så lite jag bara kan. Om andra tycker att det stör dem, så är det bara att beklaga.
 
Sv: Hänsynslösa?

men att totalignorera barnet när den sitter och gallskriker och alla på tåget/bussen kollar snett och surt på föräldern borde det väl vara en pik att det stör - att föräldern bör ge upp!

Varför är det så viktigt att du och dina likasinnade slipper bli störda?
 
Sv: Hänsynslösa?

Jag tycker faktiskt ganska ofta att folk tex på bussar tröstar sin barn för lite för barnets bästa.

Det tycker jag med.
Och det kan faktiskt störa mig.
Ett ilsket barn som inte får igenom sin ovidkommande vilja.
Det stör mig däremot inte alls.
 
Sv: Hänsynslösa?

Tågen består av vagnar, man måste alltså vänta i 10 minuter om inte mer mellan varje station för att komma över till en annan vagn.

Hm, jag tror bestämt att det misstänkta TROLLET aldrig har åkt tåg! Gisses...

Ett ledset barn tröstar man efter bästa förmåga, men i många andra fall kan det vara brukligt att ignoréra (som i godis-fallet ngn beskrivit i tråden, t.ex.) Medresenärer får stå ut, de är vuxna. Alternativet är att skaffa ett par sådana här:
6243911.jpg

:idea:
 
Sv: Hänsynslösa?

Pendeltågen i Göteborg kan man faktiskt inte byta vagn på mellan stationerna precis som på spårvagnarna. Kan vara sådana trådskaparen menar.
 
Sv: Hänsynslösa?

Ts skriver att orten den bor på är Linköping, i Östergötland har de lokaltrafik med småtåg, jag har för mig man inte kan gå emellan vagnarna utan att göra det via utsidan... Men det är vell samma sak med pendeltåg och tunnelbana??
 
Sv: Hänsynslösa?

:D Det är roligt hur olika man tolkar saker med utgångspunkt från sin egen livssituation. När jag läst följande rader tyckte jag oxå att det var hänsynslöst:

När jag åkt tåg, buss eller sitter någonstans på en allmänn plats och det kommer en förälder med en barnvagn med ett barn på 1-3 år som gråter så gör inte föräldern något åt det, totalignorerar det. Eller att barnet sitter och gnäller för att den vill ha något och föräldern struntar i det också.

Men oj vad förvånad jag blev när jag läste nästa mening:

Saknar föräldrar respekt och hänsyn till allmänheten runt omkring när de skaffat barn?

Allmänheten??! Jag tyckte det var hänsynslöst mot barnen!

Exakt! :bow:

Det var det jag trodde tråden handlade om, föräldrar som ignorerar sitt barns frågor och dylikt och genom det får barnet att bli vansinnigt! :crazy: Hur svårt är det att förklara varför man inte får stå på sätet? Istället för att bara ignorera frågan och titta ut genom fönstret till exempel. Om man vet att barnet bara frågar för frågandets skull (om barnet fått svar tio gånger redan) så löser man väl det genom att säga tex. Jo, men det vet du väl? Varför får man inte stå på sätet? Jag har själv inga barn, men det är så jag skulle vilja bli bemött iaf.
 
Sv: Hänsynslösa?

Jag tycker det är 100ggr mer irriterande med föräldrar som låter sina barn i barnvagn tugga på allehanda tygsaker de råkat grabbat tag på i butiken som de sedan bara lägger ifrån sej i butiken innan de går ut.:devil: Att ungar vrålar o skriker för att de inte får sin vilja igenom gör mej ingenting, barn testar och barn gråter och skriker av olika anledningar.

Jag tycker inte om illaluktande gubbar på spårvagnen heller, men inte tusan kan jag kräva en åtgärd för det. Undvik situationen om den är så jobbig.
 
Sv: Hänsynslösa?

Jag glömde ett "tex" framför "pendeltågen i Göteborg" såg jag :D

Hm, ja då kanske jag har fel. Har dock kunnat gå mellan vagnarna på alla tåg jag någonsin åkt, både här "ute på vichan" och när jag tidigare bodde i Göteborg...

Jag håller iaf med de flesta andra här om att är det hänsynslöst mot ngn, så är det inte mot alla barnlösa medpassagerare, utan mot barnet som är ledset!
 
Sv: Hänsynslösa?

Jag tycker det är 100ggr mer irriterande med föräldrar som låter sina barn i barnvagn tugga på allehanda tygsaker de råkat grabbat tag på i butiken som de sedan bara lägger ifrån sej i butiken innan de går ut.:devil: Att ungar vrålar o skriker för att de inte får sin vilja igenom gör mej ingenting, barn testar och barn gråter och skriker av olika anledningar.

Jag tycker inte om illaluktande gubbar på spårvagnen heller, men inte tusan kan jag kräva en åtgärd för det. Undvik situationen om den är så jobbig.

Gör folk (läs: föräldrar) så? Jag har aldrig sett det. Enda gången dottern får pilla ngt i affären så är det en vara som vi skulle köpa. Och tugga på saker som hängt framme i en affär känns ju lite... äckligt. :crazy: Med tanke på att man skall tvätta kläder innan man har dem på kroppen (som jag fått lära mig här! ;) ), så kanske inte man skall stoppa dem I MUNNEN innan tvätt heller... :crazy:

Införa obligatorisk dusch för alla som går under kategorin illaluktande gubbe, alt gratis klädnypor att sätta på näsan! :idea: ;)
 
Sv: Hänsynslösa?

haha herregud! Vänta bara tills ni själva får barn=)

Men jag tycker åxå att det är fruktansvärt jobbigt med skrikande ungar ibland. Men jag vet att de inte går att göra så mycker åt saken. Ger man efter så kommer barnet sätta det i system å gorma å skrika ute så får den som den vill.
 
Sv: Hänsynslösa?

Personligen (svar till alla) så tycker jag att det är fullkomligt o-störande med skrikande barn. Jag har fem barn själv, stora nu, men de har ju varit små. Jag tycker mest att det är skönt att veta att det inte är _mitt_barn som skriker på bussen :rofl:

Jag tror detta är nyckeln.
Föräldrar blir mer eller mindre immuna mot barns skrik/tjat. Det är en överlevnadsstrategi. Man taggar ner på jobbet, på träningen på alla ambitioner förutom att klara familjen några år. Man lär sig att ignorera alla störande ljud, lukter, etc.

Människor som inte har småbarn är naturligtvis känsligare (ej avtrubbade) och har antagligen gett järnet på jobbet, gymet, hemma etc, och behöver en lugn stund. Konflikten är grundlagd.

Eftersom jag bor i stockholm har jag det mesta inom gångavstånd om jag inte har bråttom. Om min son skriker går jag av bussen, dels för hans skull (han slutar skrika då, det är väl värmen eller nåt) och dels för andra resenärer och för mina egna öron.

Den ENDA kommentar jag någonsin fått, förutom medlidande blickar av kvinnor i mormorsålder, var av en (säkert illaluktande) gubbe på en parkbänk. Han tykte man skulle hålla sig hemma med skrikande småbarn. Djävulen satt plötsligt på läppen och jag sade att dumma och fula gubbar också kunde hålla sig hemma. Jag vet inte om begreppet fanns i hans värld och om han förstod, men det kändes bra att säga det.

Fny
 
Sv: Hänsynslösa?

Eeeh... antingen är tråden skriven som ett skämt eller också kan du inte umgås med många barn/vara speciell mogen själv. Orkar inte ens kommentera det hela det är så fånigt.
 
Sv: Hänsynslösa?

Gör folk (läs: föräldrar) så? Jag har aldrig sett det. Enda gången dottern får pilla ngt i affären så är det en vara som vi skulle köpa. Och tugga på saker som hängt framme i en affär känns ju lite... äckligt. :crazy: QUOTE]

Oj, oj, oj, du aaaanar inte vad en del föräldrar gör när dom tror att inte butikspersonalen ser.... Men dom allra flesta är bra människor, idioterna utgör bara en bråkdel av butikens kunder, men det är dom man lägger märke till..;)


Det har t.ex hänt att barn har ner saker på golvet så de går sönder, sånt händer ju och det är inget farligt, säg till så kommer vi och städar upp bara och säger några vänliga ord till barnet så han/hon inte tycker det är så jobbigt. Men, det som är mucho irriterande är de mammor (oftast mammor, pappor är ärligare:o ) som föser undan ungen och låtsas som inget.. Det är faktiskt lite roligt att stega fram med sopskyffeln i det ögonblicket och säga med ett stort leende till mamman ifråga "men hoppsan, gick den sönder? Jag tar hand om det :) ! " Ooooj, vad långa i ansiktet de blir och ooooj, vilka lama urstäkter man får höra... Deras ungar måste verkligen växa upp till ärliga o raka personer som vågar stå för sina handlingar... :eek:
 
Sv: Hänsynslösa?

Det finns många barn som gnäller onödigt mycket och för att inte uppmuntra till det beteendet så ignorerar man det.
(är inte förälder själv men arbetar på en förskola)

Förhoppningsvis arbetar inte du på min sons förskola.

Jag tycker det är tråkigt att den som arbetar med barn har den inställningen du har.

mvh Eva
 
Sv: Hänsynslösa?

jag tror hon menar att en del barn vet att vuxna ger med sig efter tillräckligt mycket gnäll och skrik. och för att barnen inte ska sätta det i system så ignorerar man tillslut...
 
Sv: Hänsynslösa?

Det finns många barn som gnäller onödigt mycket och för att inte uppmuntra till det beteendet så ignorerar man det.
(är inte förälder själv men arbetar på en förskola)

Okej om man gör så hemma, men gör man så när man visas bland andra som kanske har huvudvärk eller liknande så visar man inte så värst mkt respekt för de övrigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 426
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 882
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 100
Senast: startpompe
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 651
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp