Hälta från hov?

Lavinia

Trådstartare
Hej alla!

Vill bara få lite input på frökens hov.. Drar historien:

Åkte precis innan jul in till klinik för tand- och allmän hälsokoll. Tänderna var sådär skoj och dessutom hittades en hälta lågt på höger fram. Inga böjprovsreaktioner- utan bara på volt i höger varv. Dessutom endast ca 5 varv och jag såg inte hältan själv, men jag såg att fröken rörde sej bättre efter sagda varv- dvs det verkar värma ur!

Vi bedövade från "under" kotan och hältan var borta. Tog av skon, röntgade ua och satte sen på skon igen- hovslagaren hittade då ett "hål" som kunde vara en rest av en hovböld, men inte säkert. Eftersom häst var bedövad ville hon inte gräva för mycket heller, utan stoppade desinficerande brunt klägg (vad heter det??) i och slog på sko med snösula igen och vi fick åka hem i hopp om att det var en hovböld eller skulle ge med sej på 2 veckor.. Efter att väntat några dagar för att se att häst inte blev tokhalt fick hon 2 veckors butta och är nu avtagen från buttan sen i fredags. Testade lite snabbt på volten i måndags kväll och då var hon halt, höger fram så tom jag såg det. Hade något höjd puls i kotan och var varm runt hoven, så jag tänkte att det kan ju vara en hovböld ändå.

Så jag började med hovslagaren, som kom ut idag och tog av skon och letade som 17, inte en reaktion nån stans! Skon åkte på, i nya hål iafall det skule varit nåt tryck från nån söm. Vi kollade lite snabbt på volt- häst är fortfarande halt.. Hon tyckte jag skulle vänta och kola igen, ifall det var sömmarna..

Jag kommer ringa kliniken imorgon (när de har telefontid) men skulle bli tacksam om någon har några bra idéer.

/Lavinia, förvirrad vilket även hovis och vet varit..
 
Sv: Hälta från hov?

Röntga hoven kanske? Min häst var blockhalt och svullen ända upp i bogen och med hög feber. Efter mycket letande i hela hästen lyckades vet på röntgen hitta en böld djupt i hoven som "vandrat" upp i benet och orsakat lymfangit... Tilläggas kan att hästen inte reagerade det allra minsta på visitertången..
 
Sv: Hälta från hov?

TS har ju redan röntgat hoven?

TS - om alla plåtar (inkl strålben osv) är tagna, så röntga uppåt tycker jag. Dvs röntga upp till kotan och kotan. Dels kan bedövningen spridit sig, dels kan det vara så att hästen var/är ansträngd i t ex både kotled och hovled (bara för att ta ett ex), och tar man bort en del av det onda räcker det för hästen inte ska bry sig om det onda som är kvar så att säga.
 
Sv: Hälta från hov?

Läste för fort.. Sorry.. (händer aldrig ngn annan ;) )
 
Sv: Hälta från hov?

Min häst reagerar inte på visitertång när han haft hovbölder. Så på honom hade jag lagt ett jodopax omslag och avvaktat två dagar.
Annars är det nog bara att åka in till kliniken och fortsätta leta.
 
Sv: Hälta från hov?

Hej!

Vi tog en hel bunt bilder ur alla möjliga håll, just eftersom hältan inte riktigt var "typiskt" för nånting. Allt så så fint ut så..

Hon brukar ju bli extremhalt när hon har bölder, men detta kan ju vara den gången hon inte blir det. Eftersom 3 veckor gått sen vi upptäckte hältan trodde inte hovis på böld, eftersom hon inte hittade nåt..

Och unga fröken är verkligen en prinsessa, hon gnäller för minsta lilla, så det verkar så konstigt allting..

Någon som har andra idéer?

/Lavinia.. som verkligen skulle behöva motionera häst så hon slutar se ut som en tunna..
 
Sv: Hälta från hov?

Hej!
I hoven finns det även mjukdelar som kan bli inflammerade eller skadade, tex senfästen. har själv varit med om detta och det kan endast ses på skiktröntgen som är svindyrt och i många fall ej täcks av försäkringen.:(
 
Sv: Hälta från hov?

Usch..

Det lät inte särskilt skoj.

Hur märker man det?

Den här fröken är ju lite hovkänslig i allmänhet så man blir lite sådär.. trött..

Inflammation tycker jag borde gett med sej på 11 (eller blev det 12?- jag räknade fel) dagar på butta.. Tycker jag, men det är klart, är den ordentlig så kanske inte. Häst vilar ju iaf så gott det går..

/Lavinia, vill rida:-)
 
Sv: Hälta från hov?

Som jag skrev, så jag skulle röntga högre upp med, av anledningen jag skrev i första svaret.

Jag kan inte stå för hur sant det är, men när Lillen var halt och vi lokaliserat det till hoven mha värme i hoven och puls, men hältan kom och gick och hade sig så vi inte kunde bedöva, och rtg var helt ren så frågade jag vet just om det där med ligamentskador i hoven. Enligt min vet blev det betydligt mer halta av det initialt i alla fall. Sant eller ej vet jag som sagt inte. (min hade fång, visade det sig sedermera)
 
Sv: Hälta från hov?

Tjo!

På måndag blev det kliniken. Dom ville ha hovslagaren där för säkerhets skull om hon skulle ha nån bra idé.. Just nu verkar vi alla något förvirrade, dock.

Jag uppdaterar när/om vi hittar nåt, såklart..

Och ska ta med påpekandet om att röntga högre upp om dom inte kommer på det själva eller hittar nåt uppenbart:-).

Tackar för svar!

/Lavinia, som väntar på att chauffören ska vakna så jag kan ge honom den glada nyheten:-)
 
Sv: Hälta från hov?

Ultraljuda kan ju vara en bra idé också, om inget annat hittas...

Hoppas det går bra på kliniken!
 
Sv: Hälta från hov?

Ett blodprov för att kolla om det finns en infektion kanske?

Lycka till på kliniken!!!
 
Sv: Hälta från hov?

Hej!
Min häst fick en hovböld förra året i oktober -när hovbölden var borta fick hon i samband m denna - hovinflammation. Efter fem klinikbesök med metakam omgångar, specialskor, röntgen som inget visade ( dock bara vanlig röntgen!) mm. I januari nästan 4 månader senare!!! Släppte värmen i hoven + den lilla svullnad i kotan som hon hade dvs. hovinflammationen. Jag höll på att bli galen!
 
Sv: Hälta från hov?

Hej!

Idag var hon inte varm alls, lite svullen i motsatt kota, men inte all mycket.. Ingen puls och glad häst som glatt (ok ganska surt protesterande) spankulerade runt i boxen och ville ut...

Jag blir inte klok på detta...

/Lavinia, skriver upp ej hovhäst på listan över vad min nästa häst ska ha, vara och inte...
 
Sv: Hälta från hov?

Uppdatering- som utlovat..

Inte är vi mycket klokare tyvärr..

Precis kommit hem, så jag har inte riktigt ordnat tankarna..

Häst fortfarande halt "till och från" i höger varv. Inte jättehalt, men det är där, mer på mindre volt (såklart). Ingen puls eller värme- det har gått upp och ner hela tiden, men idag.. ingenting!

Iaf tog vi av skon och körde visitertång med klinikhovis (min var också där för hon ville såklart också veta vad som felas prinsessans hovar). Häst ömmade massor över/under hovbenet (vad säjer man..??).

Jaha, vi röntgade igen, för att se att ingen förändring skett sen förra gången, fortfarande jättefina bilder..

Hovis, hovis och veterinär + assistent kliar sej här i huvudet.. Jahapp liksom??

Nåja, eftersom fröken haft problem tidigare med hovömhet bestämdes att vi slår på hårda sulor och ger butta i långkur för att få bort smärtan. Jag får börja skritta och efter 4 veckor ska jag titta på häst igen, longera, och sen ringa tillbaka och berätta hur det ser ut..

Så, vi är inte särskilt mycket klokare nån av oss, tyvärr och fortsätter med "vi hoppas detta hjälper"..

Blä!
Dessutom träffade jag en gammal hästkompis på kliniken, hon hade fång:-(. Inte så skoj..

/Lavinia, vars häst nu får gå naken i värmen, hon höll på att dö inne på kliniken.
 
Sv: Hälta från hov?

Du/ni är säker på att det inte kan vara fång? Det är läskigt likt när Lillen hade sin 'skumma hälta' nämligen.

Han blev halt i samband med en tappsko. Inte så konstigt i sig då han är hovöm, men det var snö och trevligt ute så borde klarat några dagar med tappsko. Kollade efter hovböld men nej. Då han är fångponny fick han för säkerhets skull boxvila osv. Han var mkt bättre så fort han fick på sig skon. Varken vet eller hovis hittade minsta tecken på fång.

Släpptes ut igen då det inte fanns fångsymptom och han blev bättre och höll sig bra med skon på (med sula, det har han alltid) igen. Var dock i trav halt nu och då, och puls och värme. Av med skon och kollade hovböld. Nix. Inga fångsymptom heller.

Jag bokade tid på klinik. Hältan kom och gick. Värst på böjt spår men varerade där med. Dagen innan klinikbesöket tvärhalt på HF i höger varv longering. På klinikbesöket beslöt han sig för att inte visa hälta. Var halt ett steg här och där i longeringen men knappt så man hann se det. Inga böjreaktioner etc. Däremot när vi böjt VF så var han halt på HF när vi travade iväg. I tre steg.

Av med skon, klinikhovis kollade. Inget. In på rtg, rtg hela hoven ur alla möjliga vinklar. Inget. Vet kliade sig i huvudet, jag begrep ingenting heller. Kanske hade vad det nu var gett sig av sig själv? Skickades hem, för att se om det fortsatte åt rätt håll. Blev rek att börja sätta igång honom, för att se om det blev bättre/sämre.

Det blev ingetdera, han var fortsatt halt till och från. Från enstaka steg till kanske 10 - 15 steg. Puls i kotan och ljum i hoven men även det till och från.

Jag bokade ny kliniktid. Strax innan kliniktiden hamnade jag akut på sjukhus, och fick avboka det. Var rätt dålig och fick hjälp med hästarna etc. När jag kom hem var jag fortfarande ganska tagen, och nöjde mig med att kolla så att det inte förvärrats.

Under den perioden försvann 'till och från' hältan och även till och från puls/värme.

Och där efter ngn månad när jag mådde bättre, och kollade lite nogrannare på kreturet så kom facit till hältan. Tydliga fångränder på BF. Han hade som sagt inte haft ett enda fångsymptom förutom de som lätt kunde bero på annat (sulöm, puls och värme), han hade en enkelsidig frambenshälta som kom och gick, vände obekymrat, travade och galopperade gärna även på hårt underlag osv. Dessutom var det mitt i vintern, en meter snö och inget ändrat i foderstaten osv. Då han var fd fångponny så ALLA tänkte ju direkt fång, men alla uteslöt det. Och alla hade vi fel..

Nu behöver det ju absolut inte vara det på din, men du förstår varför jag undrar om det nämnts fång, och/eller om hon sas är i riskzonen för fång (överviktig etc)
 
Sv: Hälta från hov?

Hej!

Jo, vi har haft fångfunderingar tidigare.. Men det har aldrig funnits några saker att "ta" på. Hon blir ju ömfotad om hon tappar skorna och hon har till och från stasade blodkärl i benen och ibland i kombination med lite värme och puls, men de stasade blodkärlen har aldrig hängt ihop med hältan (om hon inte samtidigt tappat skorna såklart)..

Och hältan är ju av typen veterinären och hovslagaren tittar på det och säjer "nej det är inget" och sen gör det plötsligt ont igen, men det är inte mycket hälta...

Hon har även varit extrem"töntig" när nånting fastnar i hoven/skon, då blir hon oftast blockhalt och vägrar sätta ner hoven förräns matte tagit bort det onda!!

Just nu är hon tyvärr överviktig, utan motion är det svårt att hålla henne smal. Vi gör vad vi kan för att kämpa mot övervikten, men utan motion.. (Hon fick 15 mj mer förra året än vad vi räknar med att hon sätter i sej nu och förra året var hon på gränsen till för smal). Men hon har (vad jag ser) inga direkta depåer nånstans och hon är mest "dräktig"-tjock, dvs magen är enorm, resten av hästen inte så mycket..

Om det varit fång borde hon ju visat nåt annat tidigare gånger vi tramsat med hovarna tycker man.. Men vi har aldrig sett några fångränder eller fångvändningar eller nånting.. (Och man kan ju tycka att vet borde börja där med tanke på att hästen före oss hade fång). Det verkar som om det gör mer ont att lyfta hoven än sätta ner den? Hon står gärna och belastar den (även barfota), medan andra fram vill hon gärna lyfta (dvs mer belastning på höger fram..??).

Veterinärernas huvudspår är att hon gått på nånting som gjorde ordentligt ont och sen fått nån typ av smärta av det.. Men dom är lite förvirrade dom också..

/Lavinia, som snart ska ner och mata med butta och mocka ur vatten ur lösdriften.. jippie..
 
Sv: Hälta från hov?

De sa inget om ligament?

Märta hade ju en misstänkt ligamentskada i hoven för ett par år sedan.
Det sa de kunde ta lång tid att läka, upp till 8 mån. Jag red inte på 6 mån, hon stod i sjukhage och vi gick promenader. Från början typ bara 5 min på asfalt, sedan längre och längre, ut i skogen. På slutet gick vi i rask takt 45min i skogen, sedan började jag skritta ut uppsuttet.

Finns inte ett spår av det idag :) (peppar, peppar!)
 
Sv: Hälta från hov?

Hej!

Jag och min hovis har varit inne på ligament, men vet verkade inte tro det eftersom smärtan var så lokaliserad till hela hovbenet.. Fast dom verkade mest gissa..

Så I don´t know.. Vore ju som sagt skönt att veta vad det är..

/Lavinia, som ser fram emot lugna hästveckor, utöver upp till stallet både före och efter skolan i 20 dagar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 824
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 537
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 082
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp