Hälsointyg vid inflyttning

Inte hästverksam längre sen en tid tillbaka men detta med friskintyg låter helt överdrivet att ha som generellt rutin. Och hur funkar det i praktiken??
Nya hyresgäster bör väl räcka med att man tar referenser på för att därigenom få ett hum i vilket område de befunnit sig i och ev smittläge, hästhållning, nyligen importerad, mm?
Och ev isolering en tid om man tycker det är nödvändigt? Som någon frågat innan - hur gör man med de som är iväg på träning och tävlingar? Garanterat lika stor risk för smitta då och ska hästen intygas som frisk varje gång den lämnar och ska tillbaka? Vart ska den hållas i karantän under tiden?
Tycker inte alls konceptet verkar logiskt för ett vanligt inackorderingsstall..Kanske inom vissa näringsverksamheter möjligen.

Förstår knappt att veterinärer skulle orka lägga ner tid på sånt.
 
Senast ändrad:
Inte hästverksam längre sen en tid tillbaka men detta med friskintyg låter helt överdrivet att ha som generellt rutin. Och hur funkar det i praktiken??
Nya hyresgäster bör väl räcka med att man tar referenser på för att därigenom få ett hum i vilket område de befunnit sig i och ev smittläge, hästhållning, nyligen importerad, mm?
Och ev isolering en tid om man tycker det är nödvändigt? Som någon frågat innan - hur gör man med de som är iväg på träning och tävlingar? Garanterat lika stor risk för smitta då och ska hästen intygas som frisk varje gång den lämnar och ska tillbaka? Vart ska den hållas i karantän under tiden?
Tycker inte alls konceptet verkar logiskt för ett vanligt inackorderingsstall..Kanske inom vissa näringsverksamheter möjligen.

Förstår knappt att veterinärer skulle orka lägga ner tid på sånt.
Precis sådär jag tänkt också :D
 
Inte hästverksam längre sen en tid tillbaka men detta med friskintyg låter helt överdrivet att ha som generellt rutin. Och hur funkar det i praktiken??
Nya hyresgäster bör väl räcka med att man tar referenser på för att därigenom få ett hum i vilket område de befunnit sig i och ev smittläge, hästhållning, nyligen importerad, mm?
Och ev isolering en tid om man tycker det är nödvändigt? Som någon frågat innan - hur gör man med de som är iväg på träning och tävlingar? Garanterat lika stor risk för smitta då och ska hästen intygas som frisk varje gång den lämnar och ska tillbaka? Vart ska den hållas i karantän under tiden?
Tycker inte alls konceptet verkar logiskt för ett vanligt inackorderingsstall..Kanske inom vissa näringsverksamheter möjligen.

Förstår knappt att veterinärer skulle orka lägga ner tid på sånt.

Den som råkat ut för exempelvis kvarka ser det förmodligen inte som ologiskt. Okej att man kan göra andra val och prioriteringar men att man vill ha en hälsocheck på hästar innan de flyttar in är knappast ologiskt.

Det är inte alls samma risk att ta en häst på kurs eller tävling, normalt sett så har hästen ingen direkt kontakt alls eller mycket begränsad med hästar eller människor under sådana tillställningar så det är mycket mindre risk för smitta än om en ny häst kommer in i stallet (åtminstone om de delar hagar och hanteras/fodras av andra personer i stallet).
 
Den som råkat ut för exempelvis kvarka ser det förmodligen inte som ologiskt. Okej att man kan göra andra val och prioriteringar men att man vill ha en hälsocheck på hästar innan de flyttar in är knappast ologiskt.

Det är inte alls samma risk att ta en häst på kurs eller tävling, normalt sett så har hästen ingen direkt kontakt alls eller mycket begränsad med hästar eller människor under sådana tillställningar så det är mycket mindre risk för smitta än om en ny häst kommer in i stallet (åtminstone om de delar hagar och hanteras/fodras av andra personer i stallet).

Jag tror det avsågs när hästarna i stallet varit och tävlat osv. Men det är fortfarande mindre risk än en ny inack flyttar in precis som du skriver.
 
Den som råkat ut för exempelvis kvarka ser det förmodligen inte som ologiskt. Okej att man kan göra andra val och prioriteringar men att man vill ha en hälsocheck på hästar innan de flyttar in är knappast ologiskt.

Det är inte alls samma risk att ta en häst på kurs eller tävling, normalt sett så har hästen ingen direkt kontakt alls eller mycket begränsad med hästar eller människor under sådana tillställningar så det är mycket mindre risk för smitta än om en ny häst kommer in i stallet (åtminstone om de delar hagar och hanteras/fodras av andra personer i stallet).

Ser fortfarande inte hur risken skulle vara mindre att ta hästen till andra anläggningar i en miljö där många okända hästar vistas med varandra och sedan tillbaka till hemstallet. Ingen anläggning kan nog helsanera och följer de inte samma koncept är ju risken för smitta ett faktum.
Så nej för mig låter det som en oerhört drastisk åtgärd som tar resurser i onödan. Förhindra kvarka mm kan man ju redan göra på flera sätt enligt en rad riktlinjer som finns. Men ja vill folk lägga pengar och tid på sånt fine men jag tycker det låter överdrivet och inte helt logiskt.

Hur görs undersökning av hästarna? Vilka prover tas? Sätts hästen i karantän i väntan på flytten? Hur hanterar man nya hästen? Ska man ha ett intyg måste det vara typ vattentätt/verklig garanti? Alltså ja.. Hur funkar det egentligen?
 
Ser fortfarande inte hur risken skulle vara mindre att ta hästen till andra anläggningar i en miljö där många okända hästar vistas med varandra och sedan tillbaka till hemstallet. Så nej för mig låter det som en oerhört drastisk åtgärd som tar resurser i onödan. Förhindra kvarka mm kan man ju redan göra på flera sätt enligt en rad riktlinjer som finns. Men ja vill folk lägga pengar och tid på sånt fine men jag tycker det åter överdrivet och inte helt logiskt.

Haken är väl mycket att det inte läggs tid och pengar på de riktlinjer i form av 3 v isolering som finns. Om man då istället provtar ser jag inga konstigheter med det.

För det är extremt få normala inackstall som kan hålla ny häst isolerad.
 
Haken är väl mycket att det inte läggs tid och pengar på de riktlinjer i form av 3 v isolering som finns. Om man då istället provtar ser jag inga konstigheter med det.

För det är extremt få normala inackstall som kan hålla ny häst isolerad.

Då har man ju själv rätt dåliga förutsättningar för att förhindra smitta. Jag har iof aldrig varit med om att man håller en ny häst isolerad och aldrig vart med om sjuka med nyinflyttad häst heller..
 
Då har man ju själv rätt dåliga förutsättningar för att förhindra smitta. Jag har iof aldrig varit med om att man håller en ny häst isolerad och aldrig vart med om sjuka med nyinflyttad häst heller..

Nej men de som har det resonerar nog annorlunda. Tex i en väns stall där en ny ponny visade sig vara symptomlös bärare av kvarka. Det är två månader snart och det är fortfarande inte över. Det har lagts över 10 000 kr på sanering (virkon mm), veterinärräkningarna för sjuka hästar ej medräknat. Ej heller alla de som inte kunnat lämna stallet på denna tid. Och inte kan det på närmsta 3 v heller.

De ser nog gärna ett sköljprov för kvarka innan en häst får flytta in.
 
Ser fortfarande inte hur risken skulle vara mindre att ta hästen till andra anläggningar i en miljö där många okända hästar vistas med varandra och sedan tillbaka till hemstallet. Ingen anläggning kan nog helsanera och följer de inte samma koncept är ju risken för smitta ett faktum.
Så nej för mig låter det som en oerhört drastisk åtgärd som tar resurser i onödan. Förhindra kvarka mm kan man ju redan göra på flera sätt enligt en rad riktlinjer som finns. Men ja vill folk lägga pengar och tid på sånt fine men jag tycker det låter överdrivet och inte helt logiskt.
Jag invänder som sagt inte mot att man kan göra andra val.
Om du tycker det är ologiskt att vilja kolla om hästarna som flyttar in är friska är det upp till dig. För min egen del så vet jag att vi sluppit kvarka om en sådan check gjorts, men även annat skulle funkat.

Hur görs undersökning av hästarna? Vilka prover tas? Sätts hästen i karantän i väntan på flytten? Hur hanterar man nya hästen? Ska man ha ett intyg måste det vara typ vattentätt/verklig garanti? Alltså ja.. Hur funkar det egentligen?
Man kan aldrig garantera något annat än det man ser för stunden. Angående hantering lär det inte ingå i en hälsocheck.

Exakt vad som ingår i den mån det är standardiserat får stallägaren kolla upp eller ställa krav på.
 
Jag invänder som sagt inte mot att man kan göra andra val.
Om du tycker det är ologiskt att vilja kolla om hästarna som flyttar in är friska är det upp till dig. För min egen del så vet jag att vi sluppit kvarka om en sådan check gjorts, men även annat skulle funkat.


Man kan aldrig garantera något annat än det man ser för stunden. Angående hantering lär det inte ingå i en hälsocheck.

Exakt vad som ingår i den mån det är standardiserat får stallägaren kolla upp eller ställa krav på.

Ok. Försöker bara få svar vilka undersökningar som görs och hur hästen hanteras under mellantiden från stall ett och två. Hur det hela funkar praktiskt och hur säkert ett intyg kan tänkas vara egentligen. Risken för smitta under tiden mm. Någon annan kanske vet. För mig är det dock en smittorisk att ta en häst på träningar och tävlingar också vilket jag gärna jämför.
 
Jag trodde det var det jag skrev om och svarade på :)
Antar att det var jag från början. Och i så fall, jag åker ofta på heldags/helgclinics och om jag är iväg och tävlar åker jag runt i landet och bor på tävlingsplatsen eftersom det ofta är större event. Så där kommer mina hästar i lika mycket kontakt med andra hästar som de gör hemma i stallet. Så för min del hade det blivit väldigt rörigt om jag skulle ordna med hälsokoll varje gång jag kommer hem. Veterinär sköter ju ofta detta på plats (i alla fall på tävlingar) så där har jag ett intyg i alla fall på att hästen är godkänd för start. Och det är ju inga av de som står för clinicarna som kräver hälsobevis på de hästar som kommer in. Är där dock kvarka i området har de flesta stall isolerat sig från all in/ut med hästar på anläggningen.
 
Nej men de som har det resonerar nog annorlunda. Tex i en väns stall där en ny ponny visade sig vara symptomlös bärare av kvarka. Det är två månader snart och det är fortfarande inte över. Det har lagts över 10 000 kr på sanering (virkon mm), veterinärräkningarna för sjuka hästar ej medräknat. Ej heller alla de som inte kunnat lämna stallet på denna tid. Och inte kan det på närmsta 3 v heller.

De ser nog gärna ett sköljprov för kvarka innan en häst får flytta in.
Men det är klart en häst från ett kvarkastall har svårt att flytta över den vintern då den var utsatt för kvarka , överhuvudtaget.

Hur länge går de symptonlösa bärare av kvarka?
 
Men det är klart en häst från ett kvarkastall har svårt att flytta över den vintern då den var utsatt för kvarka , överhuvudtaget.

Hur länge går de symptonlösa bärare av kvarka?

Det kan de göra mycket lång tid. Månader till år. Man vet inte exakt HUR lång eftersom man nyss insett andelen tysta bärare är mycket högre än man tidigare trott.

Nu avsåg jag inte problemet med att flytta en häst till nytt stall permanent, det går bra bara den isoleras. Men att få tränings- och tävlingssäsong förstörd för att stallet är isolerat. Att det är svårt att mäta i pengar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 546
Senast: Lhas
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp