Hälsointyg vid inflyttning

Tycker det är helt galet att det fortfarande avmaskas rutinmässigt på samma sätt som man gjorde för 15 år sen, snacka om att vara kvar i the dark ages. Vad ska vi göra när maskmedeln inte längre fungerar? Hur svårt kan det vara att göra träckprov och avmaska utifrån det?

Framför allt så är man veterinär så bryter man helt mot jordbruksverkets regler om man skriver ut maskmedel till höger och vänster . Jag tycker det är rent bedrövligt att legitimerade veterinärer gör det så ofta som jag vet att flertalet individer gör .

Resistensproblemet är högst verkligt . Det borde även hästägare inse och ta ansvar för om de är måna om att ha fungerande medel att hjälpa sina djur framöver.

Antibiotika resistens för humant bruk är lika verkligt . Där är det färre läkare som skiter i det hela dock .
 
Har inte avmaskat mitt i någon vinter.

Nej men det var ju heller inte min fråga i grunden utan en tiläggskommentar till frågan jag ställde .
Ni får maskmedel utskrivet på rutin för de som ska flytta in men struntar i det då just över vintern ? Eller ?
 
Utan att lägga någon värdering i det så blir jag förvånad över att ni blir så chockade av att hästar avmaskas utan träckprov. Det är jättevanligt på stora (och även många mindre) anläggningar att man avmaskar enligt ett visst schema (utan träckprov) och veterinärerna skriver glatt ut avmaskningsmedel för det.

Fast det tycker jag är rätt ansvarslöst, sköter man anläggning och hästar rätt så ska ju normalläget vara att hästarna har så låga värden att de inte behöver avmaskas. I vårt stall ingår träckproven i stallhyran just för att vi är noga med att de ska bli av, och för att vi avmaskar för att skydda hagarna. Det kostar ett antal tusenlappar om året, men det är värt det för då blir det av och vi har koll på hagarna. Alla hästar behöver ju inte provtas varje gång heller.
 
Vi brukar ha nya hästar i egen hage 2v innan de får komma in i flocken :)
Har alla på lösdrift men med tillgång till box, så enkelt för oss att isolera nya hästar helt :) de får helt enkelt inte stå inne på boxen under tiden de är isolerade. Ska de ridas får de ha egen utrustning och helst göras iordning ute eller på särskild uppbindningsplats
 
Fast det tycker jag är rätt ansvarslöst, sköter man anläggning och hästar rätt så ska ju normalläget vara att hästarna har så låga värden att de inte behöver avmaskas. I vårt stall ingår träckproven i stallhyran just för att vi är noga med att de ska bli av, och för att vi avmaskar för att skydda hagarna. Det kostar ett antal tusenlappar om året, men det är värt det för då blir det av och vi har koll på hagarna. Alla hästar behöver ju inte provtas varje gång heller.
Det är inte hela sanningen. Det finns stall som sköter träckprov och avmaskning enligt rekommendation där flertalet hästar är fria från mask men någon/några, ofta samma, behöver avmaskas.

De flesta hästar bygger upp immunitet, men inte alla.
 
Jag skulle också köra på 3 v om jag bestämde. Det är den minsta (och SVA rek betydligt längre) tid efter sista hästen är symptomfri som stallet bör vara isolerat. Just för inkubationstiden på tex kvarka är 7-21 dagar.

Sen går det aldrig skydda sig mot allt och blir dessutom en avvägning vad som är praktiskt möjligt utan för stora besvär osv.

Hälsointyg hjälper sålla ut de som har symptom. Inte mer. Så gärna båda men måste man välja så karantän.

Skulle jag som stallägaren kräva något vore det sköljprov för kvarka. Det finns många mer tysta smittbärare än man tror tyvärr. En bekant, stallet hen står i är stängt pga kvarka, drabbat nästan alla hästar. Två hästar som inte varit minsta sjuka och som kom tidig vinter visade sig vara kroniska smittbärare. De kunde man hälsoundersökt ua. Men en sköljning av luftsäckarna och analys hade avslöjat dem.
 
Det är inte hela sanningen. Det finns stall som sköter träckprov och avmaskning enligt rekommendation där flertalet hästar är fria från mask men någon/några, ofta samma, behöver avmaskas.

De flesta hästar bygger upp immunitet, men inte alla.

Sant, undantag finns alltid, men det motiverar ju inte att stora anläggningar avmaskar enligt schema utan träckprov.
 
Nej men det var ju heller inte min fråga i grunden utan en tiläggskommentar till frågan jag ställde .
Ni får maskmedel utskrivet på rutin för de som ska flytta in men struntar i det då just över vintern ? Eller ?
Som jag skrev har jag 4 inackorderingar och har nästan ingen omsättning, så det har aldrig varit aktuellt att avmaska på vintern. Och ja, jag har ett par olika sorters avmaskning utskrivet hemma, precis som en del andra preparat min veterinär anser att jag bör ha. Och på din kommande fråga, vi tar träckprov minst på våren och jag lägger efter det upp en plan för de hästar som behöver avmaskas.
 
@lundsbo vad är det för veterinär som skriver ut maskmedel utan träckprov /avmaskning till hästar med under 100 EPG ?
Fler än du tror. Pratar man med veterinärerna på kliniken jag åker till så är de inte helt sålda på att kolla masken mm är att lita på. De tror att en hel del av kolikerna hänger samman med mask och då även på hästar som uppvisar väldigt lite EPG på kolla masken och liknande tester. Det kommer nog hända en del på det här området framöver och har ju redan gjort det då flera numera odlar på 0 EPG hästarna och det verkar vara där de flesta med stora blodmasken finns.
Det var genom den studien jag deltog i som hittade stora blodmasken på den jag fick in i stallet som "alltid nollade" på proverna.

Jag tror alltså inte det är så svart eller vitt som du verkar tro, även om jag i grunden är för att minimera avmaskningen.
 
Jag hoppas kontrollerna av häst vid friskintygen blivit bättre än förr. På den tiden jag tävlade utomlands tittade veterinären på hästen, lyssnade på hjärta och tempade. Det kändes verkligen som att kasta pengarna i sjön.
 
@lundsbo du verkar tro att jag är förvånad på riktigt ? Det är jag inte, jag är högst medveten om att det finns flera veterinärer som bryter mot föreskrifterna och struntar i resistensproblemet som är ett högst verkligt problem.
Tycker det är ett otroligt svagt argument att "jag förbrukar så lite jämfört med andra ställen så det är ok i jämförelse" . Om alla lät bli att resonera så skulle resistensproblemet minska .
 
Trodde det där med överdriven avmaskning och resistens var vida känt sedan länge :eek:
Alltså, jag har haft foderhäst sedan april -15 och som numera är min egna sedan december -16. Jag är absolut inte "kunnig" i hästvärlden, men t.om. jag vet det där med avmaskning och resistens. Och som jag är lärd är gränsen för avmaskning 450 EPG vid lilla blodmasken. Säg att jag hade flyttat in i ett nytt stall efter sommarbetet och han då hade 445 EPG, hade jag absolut kunnat gå med på avmaskning. Liksom fine, när det är såpass nära gränsen. Men att ens avmaska vid 100 EPG?! :eek: I år hade min häst stora blodmasken och avmaskades därför, men han brukar ligga på 0-150 EPG i lilla, och aldrig i hela världen att någon skulle avmaska honom för det!
Vad är det för oseriösa veterinärer som ens skriver ut avmaskning så lättvändigt?! Blir ju helt mörkrädd...
 
Lånar senaste svaret. Vårt stall avmaskar utan träckprov, veterinär på en större klinik skriver utan att blinka ut avmaskningsmedlet. Hade hemma en annan veterinär från denna klinik för en vecka sen för att kolla tänderna, diskuterade just detta och hennes svar va " träckprov kan man inte lita på, man skall avmaska". Suckade lite inombords men orkade inte fortsätta diskussionen med henne.
/B
 
@lundsbo du verkar tro att jag är förvånad på riktigt ? Det är jag inte, jag är högst medveten om att det finns flera veterinärer som bryter mot föreskrifterna och struntar i resistensproblemet som är ett högst verkligt problem.
Tycker det är ett otroligt svagt argument att "jag förbrukar så lite jämfört med andra ställen så det är ok i jämförelse" . Om alla lät bli att resonera så skulle resistensproblemet minska .
Jag blir riktigt förbannad att du lägger in citat ("jag förbrukar så lite jämfört med andra ställen så det är ok i jämförelse") riktat till mig på en text jag varken skrivit eller håller med om.
Riktigt :devil: dåligt. Skärpning tack!

Eftersom du hoppar på mig om att avmaska en nyinkommen häst innan den släpps i beteshage har du troligen inte ens läst jordbruksverkets riktlinjer. Du kan ju börja där. http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO07_18.pdf orkar du inte läsa allt så hänvisar jag mitt case du hackar på mig för till sida 26.

Jag anser mig hyfsat påläst och följer rekommendationerna även om jag tror att vissa saker kommer att ändras där på sikt. Så du är på helt fel person.
 
Senast ändrad:
@lundsbo vad är det du blir förbannad över ? Annat än att jag uttryckt kritik ? Hur ska jag tolka dina tidigare inlägg där du förklarar att alla nya hästar hos dig maskas urskiljningslöst, att du dock bara har ett litet stall med 4 hästar, och att "de stora anläggningarna förbrukar mer maskmedel än alla här" ?

Jag har INTE hoppat på dig- jag har kritiserat .

Vad är det du tycker jag ska läsa på ?
Är det någon som är dryg är det väl du - det är andra gången nu som du föreslår att jag inte vet ett jota utan tror allt är svartvitt och borde läsa på.
Jag är precis som du rätt hyfsat påläst, av flertalet anledningar som bla innefattar en ovanlig mask som inte är så vanlig i Sverige men som anses blivit vanligare senare år och som spås bli ännu vanligare pga det rigida träckprovsstadgan, eftersom den inte syns på träckprov .
 
@lundsbo vad är det du blir förbannad över ? Annat än att jag uttryckt kritik ? Hur ska jag tolka dina tidigare inlägg där du förklarar att alla nya hästar hos dig maskas urskiljningslöst, att du dock bara har ett litet stall med 4 hästar, och att "de stora anläggningarna förbrukar mer maskmedel än alla här" ?

Jag har INTE hoppat på dig- jag har kritiserat .
Det senaste året, i augusti, tog jag in en ny häst som avmaskades med 1 spruta avmaskning (det du kallar urskiljningslöst). Det är enligt SJV rekommendationer.
Vad är det du tycker jag ska läsa på ?
Detta är SJV:s rekommendationer... Citat därfrån "Dessa avmaskningar bör du alltid göra: • Föl: vid 10–12 och 18–20 veckors ålder mot spolmask. • Nyinkomna hästar: 3–4 dagar innan de släpps i beteshagarna. Slut citat. Konstigt att de rekommenderar det som du kallar urskillningslöst?! Är veterinärerna som håller med om detta helt fel ute?
Är det någon som är dryg är det väl du - det är andra gången nu som du föreslår att jag inte vet ett jota utan tror allt är svartvitt och borde läsa på.
Jag är precis som du rätt hyfsat påläst, av flertalet anledningar som bla innefattar en ovanlig mask som inte är så vanlig i Sverige men som anses blivit vanligare senare år och som spås bli ännu vanligare pga det rigida träckprovsstadgan, eftersom den inte syns på träckprov .

Jag blir förbannad när du citerar mig, fast hittar på citatet själv som du gjorde i ditt tidigare inlägg. Det borde du förstå. Förövrigt har jag heller skrivit att du inte vet ett jota, denna gång sade du visserligen det utan tecken för citat...

Min inlägg i tråden var att jag förr godtagit ett träckprov och då inte avmaskat nya hästar med efter att jag fick med stora blodmasken in på en häst kommer jag inte att göra så längre.
Förstår inte hur du kan tycka det är så fel, och att det kunna mynna ut i detta... Men det är väl lite som vanligt här på forumet antar jag, bara att jag inte blivit så kritiserad innan så jag är ovan.
Nog med trådkapning. Sorry TS.
 
Senast ändrad:
@lundsbo : om jag hade citerat dig ordagrant hade jag klippt in ditt inlägg .
Citationstecken kan användas för att illustrera en sammanfattande tolkning .

Ang dina avmaskningsprocedurer har jag ingen aning annat än det du tidigare skrivit om och hur du uttryckt dessa . Att det nu tydligen handlar om en enda häst tydligen känns ju bara tjafsigt att ens kommentera ? Du skrev flera inlägg tidigare som sagt inkl att din veterinär ger dig möjlighet att ha vissa preparat tillhanda utifrån behov osv .

Utöver det så informationsbladet du delgett är sen 2007 . Det finns jättebra mer uppdaterade länkar 2016 inkl SVA ffa som tydliggör lite bättre än det informationsblad du hänvisar till och tror att jag behöver läsa.
F.ö så ska vi vara noga nu ang den text du hänvisar till som senast uppdaterades 2007 så i paragrafen under precis står det att nyanlända hästar bör träckprovas och vid behov avmaskas sedan 3-4 dagar innan utsläpp med övriga .
 
Senast ändrad:
@lundsbo ser att du redigerat svaret efter jag postade så blir svårt att kommentera men oavsett så känner jag som du att nu har tråden blivit en tråd om avmaskning och problematik ang rekommendationer och direktiv och problem ang maskmedel och resistens .

Det hör ju inte riktigt hemma här så jag uppmärksammade moderatorn på att vi tyvärr kapat tråden. Diskussionen vi hamnat i med flera andra engagerade i ämnet är nog i rättskaffens namn en helt annan tråd .
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 546
Senast: Lhas
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp