Hälsointyg vid inflyttning

I det stallet jag står i nu, blir alla nya hästar avmaskade och sen får de stå i "karantän" i uteboxarna i 2 veckor innan de får komma in i stallet och gå tillsammans med andra hästar. Något hälsointyg behövs inte här.
Så var det när jag tog med mig min Fatima till en ridskola, där jag var provanställd en tid. Hon fick stå i utebox en tid innan hon fick flytta in i privatstallet. Men ridskoleägaren tyckte synd om Fatima efter tt par dagar, då hon inte vågade gå ur boxen ut i fållan pga att hästen som stod i uteboxen bredvid var svartvit skäck och Fatima var paniskt förskräckt för kor. Och hon trodde att den stackars skäcken var en ko. :D Så när jag kom till jobbet en eftermiddag, stod Fatima i en uppströdd box, med hö och mumsade förnöjt. :heart
 
Alla hästar som kommer till vårt stall avmaskas med Ivomec Comp. Vi är med i SVA:s parasitövervakningsprogram och det är deras rekommendation. Även hästar som varit iväg på t ex sommarbete där det inte finns gedigen parasitövervakning avmaskas också med Ivomec Comp innan de får komma hem.
 
Så var det när jag tog med mig min Fatima till en ridskola, där jag var provanställd en tid. Hon fick stå i utebox en tid innan hon fick flytta in i privatstallet. Men ridskoleägaren tyckte synd om Fatima efter tt par dagar, då hon inte vågade gå ur boxen ut i fållan pga att hästen som stod i uteboxen bredvid var svartvit skäck och Fatima var paniskt förskräckt för kor. Och hon trodde att den stackars skäcken var en ko. :D Så när jag kom till jobbet en eftermiddag, stod Fatima i en uppströdd box, med hö och mumsade förnöjt. :heart
Stackarn, tur de löste sig ändå. :)
 
Alla hästar som kommer till vårt stall avmaskas med Ivomec Comp. Vi är med i SVA:s parasitövervakningsprogram och det är deras rekommendation. Även hästar som varit iväg på t ex sommarbete där det inte finns gedigen parasitövervakning avmaskas också med Ivomec Comp innan de får komma hem.
Upprepar min fråga : vad är det för vet som skriver ut avmaskning urskiljningslöst ? Och vad är det för hästägare.som tycker detta är en bra ide ?
 
Utan att lägga någon värdering i det så blir jag förvånad över att ni blir så chockade av att hästar avmaskas utan träckprov. Det är jättevanligt på stora (och även många mindre) anläggningar att man avmaskar enligt ett visst schema (utan träckprov) och veterinärerna skriver glatt ut avmaskningsmedel för det.
 
Utan att lägga någon värdering i det så blir jag förvånad över att ni blir så chockade av att hästar avmaskas utan träckprov. Det är jättevanligt på stora (och även många mindre) anläggningar att man avmaskar enligt ett visst schema (utan träckprov) och veterinärerna skriver glatt ut avmaskningsmedel för det.


Det är nog Ingen som är chockad över det ? Däremot är det ju relevant när folk skriver rekommendationer om tillvägagångssätt att det ska avmaskas på rutin att man nyfiket frågar om hur dessa avmaskningar utställs .
 
Jag reagerade lite på det här med karantäntiden som tydligen bara är 2 veckor för de som nämnt en tidsram. Inkubationstiden för kvarka kan ju vara 3 veckor så 2 veckor är lite kort tid faktiskt.
 
Jag reagerade lite på det här med karantäntiden som tydligen bara är 2 veckor för de som nämnt en tidsram. Inkubationstiden för kvarka kan ju vara 3 veckor så 2 veckor är lite kort tid faktiskt.
Karantänen är för att fånga upp flertalet sjukdomar. Man kan inte försäkra sig mot allt.
 
Karantänen är för att fånga upp flertalet sjukdomar. Man kan inte försäkra sig mot allt.
Det är säkert så, men med tanke på hur allvarligt (och vanligt) det är med kvarka så borde det vara 3 veckors karens för att säkra sig även mot den sjukdomen.
 
Jag tror folk snarare följer jordbruksverkets rekomendationer än dina. De anger
inkubationstiden till 14 dagar.

http://www.sva.se/djurhalsa/hast/infektionssjukdomar-hast/kvarka-hast
Jag har inte rekommenderat något utan dragit en slutsats genom den information om sjukdomen som jag har fått, både från en djursjukvårdare jag känner som jobbar på en veterinärklinik, samt från den ridskola jag gått på och som drabbades av kvarka för drygt ett år sedan. Jordbruksverkets rekommendationer har jag inte läst.
 
Jag har inte rekommenderat något utan dragit en slutsats genom den information om sjukdomen som jag har fått, både från en djursjukvårdare jag känner som jobbar på en veterinärklinik, samt från den ridskola jag gått på och som drabbades av kvarka för drygt ett år sedan. Jordbruksverkets rekommendationer har jag inte läst.
Läs dem då, jag länkade till dem, de rekommendera två veckor. Vill du vara säker så ska du ta kvarkaprov. En häst kan vara smittbärare utan att visa symptom.

PS. jag har stått i ett stall med kvarka, och det var den tid som vi förhöll oss till.
 
Läs dem då, jag länkade till dem, de rekommendera två veckor. Vill du vara säker så ska du ta kvarkaprov. En häst kan vara smittbärare utan att visa symptom.

PS. jag har stått i ett stall med kvarka, och det var den tid som vi förhöll oss till.
Säger du att de säger 2 veckor så tror jag på det. Jag behöver inte kolla själv. Det är ändå inte den information jag har fått tidigare.

Jag vet att hästar kan vara smittbärare utan symptom. Det är ju därför man har karantän.
 
Säger du att de säger 2 veckor så tror jag på det. Jag behöver inte kolla själv. Det är ändå inte den information jag har fått tidigare.

Jag vet att hästar kan vara smittbärare utan symptom. Det är ju därför man har karantän.
Karantänen fungerar bäst på nysmittade hästar som visar symptom, dolda smittbärare kan vara det längre än både 2 och 3 veckor.
 
Alla hästar som kommer till vårt stall avmaskas med Ivomec Comp. Vi är med i SVA:s parasitövervakningsprogram och det är deras rekommendation. Även hästar som varit iväg på t ex sommarbete där det inte finns gedigen parasitövervakning avmaskas också med Ivomec Comp innan de får komma hem.
Måste fråga varför comp? Är det bandmasken man vill säkerställa att man får med då?
 
Måste fråga varför comp? Är det bandmasken man vill säkerställa att man får med då?

Jag antar att man vill ta kål på så mycket som möjligt av det som går att komma åt under aktuell årstid,

Hästar från stall med god parasitkontroll kan vi förstås göra undantag för, om de kan uppvisa dokumentation.
 
Tycker det är helt galet att det fortfarande avmaskas rutinmässigt på samma sätt som man gjorde för 15 år sen, snacka om att vara kvar i the dark ages. Vad ska vi göra när maskmedeln inte längre fungerar? Hur svårt kan det vara att göra träckprov och avmaska utifrån det?
 
Tycker det är helt galet att det fortfarande avmaskas rutinmässigt på samma sätt som man gjorde för 15 år sen, snacka om att vara kvar i the dark ages. Vad ska vi göra när maskmedeln inte längre fungerar? Hur svårt kan det vara att göra träckprov och avmaska utifrån det?

Jag har för första gången på länge fått maskindikation (lilla blodmasken, långt under gränsen för avmaskning) och fick hålla hårt tillbaka då jag är uppvuxen i tiden då avmaskning gavs som godis och ansågs rätt då.
Det känns ju jättejobbigt men man får lära gamal hundar att sitta helt enkelt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 546
Senast: Lhas
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp