Hälsointyg vid inflyttning

Willies

Trådstartare
Är det någon här som hört om att man måste skaffa hälsointyg från veterinären innan man flyttar till ett nytt stall? Jag har själv faktiskt aldrig gjort det, men hörde ifrån en bekant att något stall krävt det, därför blev jag intresserad att höra hur vanligt det egentligen är att stallägare kräver detta.
 
Är det någon här som hört om att man måste skaffa hälsointyg från veterinären innan man flyttar till ett nytt stall? Jag har själv faktiskt aldrig gjort det, men hörde ifrån en bekant att något stall krävt det, därför blev jag intresserad att höra hur vanligt det egentligen är att stallägare kräver detta.
Har inte hört om det, men det låter som en bra åtgärd och ett vettigt tänk.
 
vad ska man göra med sjuka hästar då?
En riktig karantän är svårt att få till i små stall
 
Det har jag hört talas om. Vettigt tänk och en enkel åtgärd för att förhindra spridning av smitta.

Det handlar ju inte om hältor i första hand utan andra sjukdomar som kvarka eller ringorm. Om den nya hästen skulle vara sjuk kan man ju göra åtgärder på en gång med t.ex isolering eller vad nu som krävs, istället för att få en obehaglig överraskning.
 
Det är vanligt här - man måste uppvisa ett s.k. Coggins test innan hästen får komma in på stallplan och sedan får den gå i karantänhage i två veckor. Ofta måste Coggins-testet komplementeras med en vanlig health check av veterinären.
 
Det är vanligt här - man måste uppvisa ett s.k. Coggins test innan hästen får komma in på stallplan och sedan får den gå i karantänhage i två veckor. Ofta måste Coggins-testet komplementeras med en vanlig health check av veterinären.
Har inte kommit hit, än
 
I det stallet jag står i nu, blir alla nya hästar avmaskade och sen får de stå i "karantän" i uteboxarna i 2 veckor innan de får komma in i stallet och gå tillsammans med andra hästar. Något hälsointyg behövs inte här.
Just ja, glömde att den går i sjukhage tills avmaskningsmedlet passerat, ca 3 dagar.
 
I det stallet jag står i nu, blir alla nya hästar avmaskade och sen får de stå i "karantän" i uteboxarna i 2 veckor innan de får komma in i stallet och gå tillsammans med andra hästar. Något hälsointyg behövs inte här.

Varför avmaskas alla hästar? Varför inte ta träckprov och avmaska de som behöver avmaskas? Vad avmaskas de mot? Helt vansinne och helt kontraproduktivt att avmaska bara sådär. Det hoppades jag inte förekom längre utan att alla var medvetna om resistensproblematiken. Jag hade aldrig gått med på något dylikt och jag hade tackat för mig direkt om en presumtiv stallägare föreslog något så korkat. Det tyder på sådan okunskap hos stallägaren och på ett ställe med sådan okunskap vill jag inte ha mina hästar.

Karantänen däremot är super så länge det verkligen är karantän, att de som sköter hästarna också byter kläder och tvättar sig emellan hästarna och att ingen utrustning förvaras bland övriga hästars utrustning.
 
Jag tycker också att hälsointyg/karantän låter förnuftigt. Men då tänker jag, hur ser dessa stallägare då på om man är ute och tävlar mycket på stora tävlingar och events. Skulle man då visa veterinärintyg inför varje hemkomst?

Någon som vet vad det kostar?
 
Varför avmaskas alla hästar? Varför inte ta träckprov och avmaska de som behöver avmaskas? Vad avmaskas de mot? Helt vansinne och helt kontraproduktivt att avmaska bara sådär. Det hoppades jag inte förekom längre utan att alla var medvetna om resistensproblematiken. Jag hade aldrig gått med på något dylikt och jag hade tackat för mig direkt om en presumtiv stallägare föreslog något så korkat. Det tyder på sådan okunskap hos stallägaren och på ett ställe med sådan okunskap vill jag inte ha mina hästar.

Karantänen däremot är super så länge det verkligen är karantän, att de som sköter hästarna också byter kläder och tvättar sig emellan hästarna och att ingen utrustning förvaras bland övriga hästars utrustning.
Efter att jag fick in en med stora blodmasken så avmaskas de som ska flytta hit. Den aktuella hade nytt kolla masken med 50 epg men hade plockat upp smittat ganska nyligen så det syntes inte. Nu hyr jag bara ut 4 av boxarna och har låg omsättning på hästar så det är inte så många stackars hästar som åker på en extra avmaskning.
 
@lundsbo vad är det för veterinär som skriver ut maskmedel utan träckprov /avmaskning till hästar med under 100 EPG ?

Eller som tycker avmaskning är sunt mitt i vintern ?

TS : jag har inte hört att hälsointyg krävs någonstans jag känner till, däremot att hästarna är vaccinerade samt träckprovade/avmaskade i lämplig tidsram beroende på vilken tid på året osv är ju standard .
 
Efter att jag fick in en med stora blodmasken så avmaskas de som ska flytta hit. Den aktuella hade nytt kolla masken med 50 epg men hade plockat upp smittat ganska nyligen så det syntes inte. Nu hyr jag bara ut 4 av boxarna och har låg omsättning på hästar så det är inte så många stackars hästar som åker på en extra avmaskning.
Är vansinne ändå vi människor måste sluta använda resurser i onödan oavsett maskmedel antibiotika eller nya mobiler varannad månad.
Vi utplånar nog oss själva snart.
 
Varför avmaskas alla hästar? Varför inte ta träckprov och avmaska de som behöver avmaskas? Vad avmaskas de mot? Helt vansinne och helt kontraproduktivt att avmaska bara sådär. Det hoppades jag inte förekom längre utan att alla var medvetna om resistensproblematiken. Jag hade aldrig gått med på något dylikt och jag hade tackat för mig direkt om en presumtiv stallägare föreslog något så korkat. Det tyder på sådan okunskap hos stallägaren och på ett ställe med sådan okunskap vill jag inte ha mina hästar.

Karantänen däremot är super så länge det verkligen är karantän, att de som sköter hästarna också byter kläder och tvättar sig emellan hästarna och att ingen utrustning förvaras bland övriga hästars utrustning.
Det kan inte jag svara på, men deras policy är att alla ska avmaskas när de kommer, sen tas vanligt träckprov och bara de som måste avmaskas då.
 
För många år sedan härjade influensa, eller om det möjligen var virusabort, i stallen runt där jag var uppstallad. Flera hästar var ordentligt sjuka och jag vill minnas att det slutade med att ett par avlivades. Det kändes rätt naturligt att skaffa ett friskintyg dagen innan min häst flyttades tvärsöver Sverige trots att ingen av våra hästar drabbats och vi hållit oss isolerade så gott vi kunde. Jag tror det uppskattades av stallet jag flyttade till, även om de inte begärt det.

Om det gäller hästar i ett område där det tex går kvarka just nu känns det väl motiverat.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 546
Senast: Lhas
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp