Häck intill hage

cello

Trådstartare
Finns det en häckväxt som ej är giftig för hästar och som de ej heller käkar upp? Skulle vilja plantera längs en hage och vill alltså att både häck och hästar överlever.
Hur är det med lind tex?
 
Vet inte om kombinationen ogiftig / blir inte uppkäkad finns, iaf inte med min matglada hästar... Vad jag vet är lind inte giftig iaf.
Vi har avenbok planterad längs en sida av paddocken, den ska inte vara giftig. Den funkar bra som vindskydd eftersom den inte tappar de bruna löven förrän de nya kommer på våren. Dock putsar hästarna den rätt väl på den sidan som är mot hagen, så man bör nog ha lite avstånd så att de inte kommer åt att gnaga på själva 'stammen' (alternativt tillräckligt tätt staket).
 
Jag tror också att kombinationen ogiftig och osmaklig kan vara svårt att hitta, så jag hade nog satsat på tex vresros. Inte giftigt, men även om hästarna kanske plockar i sig en del blad så tror jag att de lämnar grenarna ifred, så taggiga som de är (jag vet iallafall att min häst blev ytterst missnöjd när hon skulle sno något gott ur en rabatt men siktade fel och fick en rosgren i munnen :p).
 
Klassiskt brittiskt är väl hagtorn. Stickigt men nyttigt. Om en låter grenar växa,upp så blir det väldigt raka pinnar och brukades använda för att göra kryckor.
 

Liknande trådar

Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
739
Senast: Luff
·
Anläggning Går i tankarna att byta arbetsplats och flytta till Uppsala från Norrland och vill så klart i såfall ta med min häst. Hur ser det ut...
Svar
14
· Visningar
1 689
Senast: Oknytt
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 032
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp