Ha häst i Göteborgsområdet

Angel

Trådstartare
Börjar fundera på att inom något år flytta på mig ner till västkusten och min egen bostadssituation är rätt lätt att lösa men hur är det med hästeriet där nere? Insett att jag inte har någon som helst koll och att det ju kan vara så att man måste köa rätt länge för att få ex bra stallplats om man flyttar till en större stad. (Är alltså ur ett generellt perspektiv jag undrar för att veta hur mycket framförhållning jag kan behöva, inte ute efter specifika tips i tråden!)
Är det lätt att hitta stallplats, hovslagare, bra veterinär, tränare osv eller är alla rysligt fullbokade? I vilken prisklass får man räkna med att ligga för olika "bekvämligheter"? Finns det någon fälttävlansbana? Anlagda ridslingor? "BB" för avelsston?
Måste man bo på rätt sida stan för att kunna ta sig till och från stallet utan att fastna i någon sorts trafikkaos? Något håll som är att föredra ur transportsynpunkt?

Insett att det var tio år sen jag var storstadsmänniska så jag har ingen koll alls :crazy:.
 
Börjar fundera på att inom något år flytta på mig ner till västkusten och min egen bostadssituation är rätt lätt att lösa men hur är det med hästeriet där nere? Insett att jag inte har någon som helst koll och att det ju kan vara så att man måste köa rätt länge för att få ex bra stallplats om man flyttar till en större stad. (Är alltså ur ett generellt perspektiv jag undrar för att veta hur mycket framförhållning jag kan behöva, inte ute efter specifika tips i tråden!)
Är det lätt att hitta stallplats, hovslagare, bra veterinär, tränare osv eller är alla rysligt fullbokade? I vilken prisklass får man räkna med att ligga för olika "bekvämligheter"? Finns det någon fälttävlansbana? Anlagda ridslingor? "BB" för avelsston?
Måste man bo på rätt sida stan för att kunna ta sig till och från stallet utan att fastna i någon sorts trafikkaos? Något håll som är att föredra ur transportsynpunkt?

Insett att det var tio år sen jag var storstadsmänniska så jag har ingen koll alls :crazy:.
En bra hovslagare är nog det svåraste skulle jag säga, men flyttar du till ett stall brukar man ofta kunna hänga på när de övriga hästarna skos.

Stall brukar vara lätt - beroende på hur långt du kan tänka dig att åka och vad du vill ha. De bästa stallen är såklart ofta fulla, men även de brukar ha en viss cirkulation på hyresgäster :) Tränare har jag aldrig haft problem att hitta, det gäller bara att hitta nån man trivs med men man får prova sig fram och gå på andras rekommendationer. Det finns en hel del anlagda ridslingor, bla på hisingen - gäller bara att hamna i ett stall med skrittavstånd till ridslingan :) fälttävlansbana finns i närheten, själv åker jag helst till Hajjerna - Alingsås, men det finns även på Hisingen - Göteborgs horse park, och en del ridklubbar har bla Clarebergs Ridklubb har & Askim tror jag - vet inte om man som privatryttare får använda denna. Det är helt klart fördel att ha stallet på samma sida stan som man bor/jobbar på, men även i den värsta rusningstrafiken brukar man kunna ta sig fram hjälpligt om man undviker de mest trafikerade lederna. - och så får du betala trängselskatt om du åker genom stan.
 
Håller med Smulan, det finns gott om bra stall åt alla håll i Göteborg men vill du ha mitt i centralaste delarna krävs nog lite framförhållning (tänker på GFRK bland annat).
Kan man tänka sig att åka någon mil eller två brukar det finnas många valmöjligheter och även priserna brukar vara lägre.
 
JA gå in på göteborgstad och sök friluftskarta eller länk : http://goteborg.se/wps/portal/invan...yLABiMm3n/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/[QUOTE="Angel, post: 16592854, member: 10529"

Så finns det långs slingor utlagda :) Jättefina, annars är det mycket lera här.... Nu efter den torra sommaren fungerar det bra ändå i skogen men när det regnar så blir det lerigt... GFRK ligger jättefint med jättefina anlagda ridvägar. Själv är jag på Hisingen och tuffar runt :)
Där finns också fina ridvägar och bra lösdrifter!

]Finns det några kartor över anlagda ridslingor?[/QUOTE]
 
Göteborg med omnejd är ju hästtätt deluxe, finns massor med stall och alla olika variabler i fråga om storlek, bekvämligheter osv.
Gfrk har ju topp anläggning men väldigt trista utemöjligheter/hagar osv för hästarna. Däremot har de ju ändlösa ridvägar. Om man vill åka 20 min utanför stan så har man ju Lerum området tex, som är landsbyggd men många fina men mindre stall, och några privata ridhus där osv, varierande möjlighet till ridvägar.
 
Tack så mycket för alla svar!
Jag har alltså ett avelssto (som promenadrids lite när det finns tid) och en unghäst som då precis kommer vara inriden till nästa höst om allt går som planerat så bra hagar och rid/körvägar är prioriterade framför ridhus och andra bekvämligheter av den typen. Lika bra att vi får öva på att åka släp till träningar mm. Men det låter som att den typen av stallplats/lösdrift finns att få tag i relativt enkelt. :)

Sen kommer jag i alla fall vilja ha unghästen någonstans där det är såpass nära att man kan åka ut varje dag utan att det blir massor med restid. Vad får man räkna med att betala för det på ett ungefär?
Beror förstås på var man bor men ni som har häst ex på Hisingen, vad betalar ni?
 
Jag tycker lite tvärtom, tycker det är svårt att hitta vettiga stall omkring göteborg ifall man har kraven jag har med andra ord, bra stora hagar, längre utevistelse än till kl 16 under annat än sommartid, vettiga stallägare.

Nu har jag visserligen en häst som inte accepterar boxvistelse särskilt lång tid i taget och det försvårar otroligt. Dock har jag ju nu då hittat vad jag tycker är gbg´s finaste gräshagar som faktiskt håller hela året trots att det är lösdrift. Säve tex har många stall men väldigt få stall med vettiga hagar.

Priserna varierar otroligt, helinackordering är allt från 2500 till över 3,5-4000kr. Det finna alla olika varianter på det där. Dock tycker jag majoriteten av stall ligger på en hyra på runt 2000kr och då ca 15-20 min utanför med bil då. Underskatta dock inte denna underbara rusningstrafik som lätt dubblar den tiden lite oberoende vart man bor. Det är nämligen alltid köer i denna stad mer eller mindre. Om man inte ska ut åt Ale till, 45:an brukar flyta bra och även där är det en hel del fina stall.

Dock tycker inte jag att det är någon större skillnad i pris på hisingen och andra delar av götet. Det finns dessutom ett oändligt antal småstall ute på hisingen. Det är ju ganska stort.

Men särskilt lätt att hitta bra stall där allt klaffar är inte lätt, men det är det väl antar jag inte någonstans, alla hästar har ju sina små egenheter och personligheter och passar för olika stall.

Anlagda ridslingor finns det dock gott om och bäst är ju ifall man har tillgång till transport och kan ta sig till delsjön och även i kärra finns det oändligt med olika ridvägar.

Sen får man väl göra som så ofta, ta ett stall sålänge, fortsätt leta efter det perfekta stallet. Man vet trots allt inte hur man trivs förren man står där. Dock finns det mängder av småstall runt omkring göteborg, åt alla håll och kanter.
 
Senast ändrad:
Jag håller till i södra delarna av 031 området.

Närmaste mej tycker jag att det finns olika typer av uppstalning så någon borde passa.

Bra ridvägar nej inte på västra sidan motorvägen i alla fall men betydligt bättre på andra sidan.

Finns hovslagare så det tror jag inte är ett problem.

Åker själv åt kungsbacka hållet när jag tränar där är det bara att välja och vraka om det är hopptränare man söker, är dåligt insat när det kommer till andra grenar.

Veterinärerna har jag dålig koll på då jag inte haft någon krånglig hälta eller sjukdom på mina, men det finns 2 duktiga ostiopater i kungsbacka.
 
Tyvärr är ju göteborg byggt på lera :p Jag kan hålla med om att hagarna ofta är leriga och små. Men tror att ju längre ut man söker sig desto större chans är det att man hittar både bra mark och hagar. Under de år jag stått i göteborg nu 14 år :o Så har jag stått i tre stall som jag verkligen gillat och varit bra på alla sätt - såsom jag vill ha det och ett större antal som varit mindre bra både pga hur man haft hästhållning och pga stallets förutsättningar. Men jag tror mer på att det är synen på hästhållning än på stallets förutsättningar som oftare är det som gör att man flyttar. Stallets förutsättningar går att ändra på om man vill och har ekonomi, men finns inte viljan hos stallägaren så är det som det är.

Skriv ner precis vad du vill ha, fråga det när du kollar stall, prata med de som har häst i stallet. Ibland kanske man kan få räkna med att flytta nån gång innan man hittat detdär perfekta stället.
 
Stallet där jag är och hjälper till tar ägaren 1300 i kallhyra för rätt stor box. Låst sadelkammare, belyst paddock och anlagda ridvägar, tar kanske 20 minuter att skritta bort till ridklubben som har ridhus samt klätterbackar (ridväg) bakom. Ganska mycket förvaring ingår i hyran, och förvaringsutrymmena är låsbara. Tar ca 15 minuter från centralen med en av expressbussarna. Det står dessutom sånär som på tomt nu när alla flyttar, så behöver du stallplats med inkluderad stalltjej (ja, jag tillhör inventarierna vid detta laget) kan du ju dänga iväg ett pm :)
 
Väcker tråden till liv...

@nullo-modo Västra sidan av motorvägen är alltså väster om E20? Tittar man på Google maps ser det ju rätt grönt ut mellan E20:an och 158:an, men det är alltså ingen höjdare med ridvägar där? Bra att veta!

Jag letar inom en typ 30 minuters bilfärdsradie från västra delen av Gbg och har hittills mest haft siktet på Hisingen, men har insett att jag ju också kommer en bit neråt Kungsbackahållet på den tiden. Har dock noll koll på hur det ser ut och vad som finns åt det hållet...
 
Väcker tråden till liv...

@nullo-modo Västra sidan av motorvägen är alltså väster om E20? Tittar man på Google maps ser det ju rätt grönt ut mellan E20:an och 158:an, men det är alltså ingen höjdare med ridvägar där? Bra att veta!

Jag letar inom en typ 30 minuters bilfärdsradie från västra delen av Gbg och har hittills mest haft siktet på Hisingen, men har insett att jag ju också kommer en bit neråt Kungsbackahållet på den tiden. Har dock noll koll på hur det ser ut och vad som finns åt det hållet...
30 minuter kan vara lite lurigt då det inte är så lätt att ta sig igenom Göteborg i rusningstrafik.

Jag skulle välja samma sida av stan som jag bor eller jobbar på så att man inte behöver korsa staden i rusningstrafik för att ta sig till stallet.

Annars finns det mycket stall runtomkring Kungsbacka.
 
30 minuter kan vara lite lurigt då det inte är så lätt att ta sig igenom Göteborg i rusningstrafik.

Jag skulle välja samma sida av stan som jag bor eller jobbar på så att man inte behöver korsa staden i rusningstrafik för att ta sig till stallet.

Annars finns det mycket stall runtomkring Kungsbacka.

Nej precis, att behöva köra genom stan skulle bli för segt i längden. Bor nära påfarten till Älvsborgsbron (på Majornasidan) och leden mot Mölndal, så jag behöver inte köra genom själva stan för att komma iväg. Uppåt på Hisingsleden tycker jag att det brukar flyta på bra, men hur är det med köer på Söderleden och E20 efter Mölndal? Åker aldrig åt det hållet så har ingen uppfattning...

För övrigt har trådstartaren säkert redan flyttat till Gbg och behöver kanske inte tips längre, men min upplevelse som nybliven hästägare utan massor av kontakter sedan tidigare är i alla fall att det varit relativt lätt att hitta en första stallplats, få tag i bra hovslagare och att utbudet av tränare och aktiviteter är stort. Men har också ägnat mycket tid åt att googla, luska i Facebook-grupper, kolla kartor, köra runt och såklart fråga folk. :)
 
Väcker tråden till liv...

@nullo-modo Västra sidan av motorvägen är alltså väster om E20? Tittar man på Google maps ser det ju rätt grönt ut mellan E20:an och 158:an, men det är alltså ingen höjdare med ridvägar där? Bra att veta!

Jag letar inom en typ 30 minuters bilfärdsradie från västra delen av Gbg och har hittills mest haft siktet på Hisingen, men har insett att jag ju också kommer en bit neråt Kungsbackahållet på den tiden. Har dock noll koll på hur det ser ut och vad som finns åt det hållet...
Ja västarna sidan av E20, jag bor hyfsat nära E20 men närmare havet finns det anlagda ridvägar så det ser mycket bättre ut vid Billdal och Årekärr.
 
Nej precis, att behöva köra genom stan skulle bli för segt i längden. Bor nära påfarten till Älvsborgsbron (på Majornasidan) och leden mot Mölndal, så jag behöver inte köra genom själva stan för att komma iväg. Uppåt på Hisingsleden tycker jag att det brukar flyta på bra, men hur är det med köer på Söderleden och E20 efter Mölndal? Åker aldrig åt det hållet så har ingen uppfattning...

För övrigt har trådstartaren säkert redan flyttat till Gbg och behöver kanske inte tips längre, men min upplevelse som nybliven hästägare utan massor av kontakter sedan tidigare är i alla fall att det varit relativt lätt att hitta en första stallplats, få tag i bra hovslagare och att utbudet av tränare och aktiviteter är stort. Men har också ägnat mycket tid åt att googla, luska i Facebook-grupper, kolla kartor, köra runt och såklart fråga folk. :)
Det är ju köer men jag tycker det sällan är helt stopp. Men det är klart att köerna stjäl tid. Beror också på vilken tid du skall åka.

Finns ju en hel del stall i Lindome och runt där.
 
Det är ju köer men jag tycker det sällan är helt stopp. Men det är klart att köerna stjäl tid. Beror också på vilken tid du skall åka.

Finns ju en hel del stall i Lindome och runt där.
Håller med om Lindome och Anneberg, där kryllar det av stall och bra träningsmöjligheter. Bor du vid Majorna kommer du relativt billigt undan med att köra söderleden, 158an och sen svänga av vid Billdal och rakt öster ut. Sen ta de större vägarna de tider när rusningstrafiken är som värst.
 
Håller med om Lindome och Anneberg, där kryllar det av stall och bra träningsmöjligheter. Bor du vid Majorna kommer du relativt billigt undan med att köra söderleden, 158an och sen svänga av vid Billdal och rakt öster ut. Sen ta de större vägarna de tider när rusningstrafiken är som värst.
I Billdal finns det väl en hel del stall också? (Inte riktigt mitt område)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 377
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 996
Senast: Karminnie
·
L
Hästhantering Hej! Tänkte höra lite med er alla då jag inte riktigt vet hur jag ska tolka detta. Har skaffat ett vbl som togs ur stall ut till...
Svar
3
· Visningar
1 610
Senast: liljekonvaljen
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 976
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp