Gymnasiebyte för att bli hästskötare?

Linita

Trådstartare
Hejsan!
Jag har lite funderingar angående vägen till att bli hästskötare om man inte valt att läsa just häst/naturbruk på gymnasiet redan nu. Jag går i tvåan på fordonsprogrammet och känner i det stora hela att det är hästar jag vill jobba med. Är jag nu tvungen att ändra riktning helt och byta linje för att lyckas med detta? :confused:
Någon som har erfarenheter kring ämnet? Som lyckats ta sig dit utan att ha gått på ridgymnasium?
 
Det första jag tänker är nej för sjutton gå kvar . Bilmekaniker är betydligt bättre jobb.
Hästskötare . Hm jag jobbade på ett stuteri ett tag de fråga aldrig om utbildning . Kass lön för kasst jobb . Och med det menar jag riktigt kasst.
Nä hästar är fritid inget annat för mig :)
 
Det första jag tänker är nej för sjutton gå kvar . Bilmekaniker är betydligt bättre jobb.
Hästskötare . Hm jag jobbade på ett stuteri ett tag de fråga aldrig om utbildning . Kass lön för kasst jobb . Och med det menar jag riktigt kasst.
Nä hästar är fritid inget annat för mig :)
Om jag hade jobbat som Bilmekaniker tex samma tider hade jag tjänat 90 procent mer . Så otroligt dåligt betalt är hästjobb med få undantag.
 
Om jag hade jobbat som Bilmekaniker tex samma tider hade jag tjänat 90 procent mer . Så otroligt dåligt betalt är hästjobb med få undantag.
Jag vet att det förut talades mycket om att hästbranschen var underbetalt, det har alltså inte skett någon förändring på den fronten?
 
absolut inte :/
Vad tråkigt. Du gav mig något att fundera på. Jag väger fram och tillbaka på hur jag ska göra.
Anledningen till att jag funderar på ett eventuellt karriärbyte är nog mesta dels för att jag inte längre vet vad jag vill med livet. Det enda som ligger mig varmt om hjärtat är just hästarna.
 
Hejsan!
Jag har lite funderingar angående vägen till att bli hästskötare om man inte valt att läsa just häst/naturbruk på gymnasiet redan nu. Jag går i tvåan på fordonsprogrammet och känner i det stora hela att det är hästar jag vill jobba med. Är jag nu tvungen att ändra riktning helt och byta linje för att lyckas med detta? :confused:
Någon som har erfarenheter kring ämnet? Som lyckats ta sig dit utan att ha gått på ridgymnasium?

Du behöver definitivt ingen utbildning för att jobba som hästskötare. Du tjänar nog i långa loppet mer på att fortsätta på den utbildning du går nu och sedan söka jobb som hästskötare efter du har tagit studenten. Kan du dessutom fixa med bilar, lastbilar och traktorer är ju det ett plus i kanten ;)
 
Hejsan!
Jag har lite funderingar angående vägen till att bli hästskötare om man inte valt att läsa just häst/naturbruk på gymnasiet redan nu. Jag går i tvåan på fordonsprogrammet och känner i det stora hela att det är hästar jag vill jobba med. Är jag nu tvungen att ändra riktning helt och byta linje för att lyckas med detta? :confused:
Någon som har erfarenheter kring ämnet? Som lyckats ta sig dit utan att ha gått på ridgymnasium?

Oftast tar väl ni lastbilskort på den linjen ?
Så GÅ KVAR ! Hästskötare med lastbilskort är eftertraktade.... + att du har en behövlig utbildning... Hästskötarutbildningen är bara bortkastad tid
 
Vad tråkigt. Du gav mig något att fundera på. Jag väger fram och tillbaka på hur jag ska göra.
Anledningen till att jag funderar på ett eventuellt karriärbyte är nog mesta dels för att jag inte längre vet vad jag vill med livet. Det enda som ligger mig varmt om hjärtat är just hästarna.
Det ena utesluter ju inte det andra. Gå färdigt utbildningen , bilar kommer alltid att behöva lagas.
 
Du behöver definitivt ingen utbildning för att jobba som hästskötare. Du tjänar nog i långa loppet mer på att fortsätta på den utbildning du går nu och sedan söka jobb som hästskötare efter du har tagit studenten. Kan du dessutom fixa med bilar, lastbilar och traktorer är ju det ett plus i kanten ;)
Tack! Det är värt att tänka på, de flesta i min omgivning tycker att jag ska gå kvar men det känns motigt när motivationen är nere på noll. Jag vet egentligen inte om ett skolbyte skulle göra saken bättre men det känns ju skönt att dörrarna står öppna oavsett utbildning. :)
 
Oftast tar väl ni lastbilskort på den linjen ?
Så GÅ KVAR ! Hästskötare med lastbilskort är eftertraktade.... + att du har en behövlig utbildning... Hästskötarutbildningen är bara bortkastad tid
Det gör vi inte tyvärr då jag går som personvagnsteknikner. Skulle jag däremot läst transport skulle körkortet varit en självklarhet. På vilket sätt är det borkastad tid?
 
Tack! Det är värt att tänka på, de flesta i min omgivning tycker att jag ska gå kvar men det känns motigt när motivationen är nere på noll. Jag vet egentligen inte om ett skolbyte skulle göra saken bättre men det känns ju skönt att dörrarna står öppna oavsett utbildning. :)

Skolan är motig för många, givetvis kan det vara en bra idé att byta om det får motivationen att komma tillbaka, men jag skulle inte byta till natur/häst bara för att kunna bli hästskötare för det behövs inte. Jag gick en flummig specialutformad samlinje och har absolut ingen formell utbildning inom häst men jobbar, och har jobbat med hästar med korta avbrott sen jag tog studenten.
 
Du behöver inte byta linje för att vilja bli hästskötare. Finns utbildning för det oavsett om du vill gå något sådant. Sedan som alla andra skriver är det underbetalt som sjutton.
 
Vad tråkigt. Du gav mig något att fundera på. Jag väger fram och tillbaka på hur jag ska göra.
Anledningen till att jag funderar på ett eventuellt karriärbyte är nog mesta dels för att jag inte längre vet vad jag vill med livet. Det enda som ligger mig varmt om hjärtat är just hästarna.
Hästar är ju sällan en karriär . Många jobbar som hästskötare ett par år efter gymnasiet. De är inte särskilt många äldre som jobbar med hästar om man säger så :)
 
Hejsan!
Jag har lite funderingar angående vägen till att bli hästskötare om man inte valt att läsa just häst/naturbruk på gymnasiet redan nu. Jag går i tvåan på fordonsprogrammet och känner i det stora hela att det är hästar jag vill jobba med. Är jag nu tvungen att ändra riktning helt och byta linje för att lyckas med detta? :confused:
Någon som har erfarenheter kring ämnet? Som lyckats ta sig dit utan att ha gått på ridgymnasium?
Strömsholms folkhögskola har hästskötarlinjen på distans. Någon slags iallafall. Det finns fler typ Dingle eller något. Kolla studentum.se eller med din SYV kanske kan hjälpa dig. Ha framför dina ögon, lastbilskort, lastbilskort, lastbilskort. :-). Och läs färdigt. Läs dubbelt eller sedan alltså. Examen är bra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 874
Senast: Unafraid
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 763
Skola & Jobb Hejsan! Jag är en 15-årig tjej som går i nian och det innebär att gymnasievalet snart nalkas. Jag tycker mycket om skolan och jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 439
Senast: macbeth
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 429
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp